Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-14, 14:54   #41
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Vi får kjøpt norskprodusert storfekjøtt hos den lokale slakteren. Ikke koster det mer enn det vakumpakkede på butikken. Kvaliteten er utmerket.

Nordmenns matvaner er nok ikke så veldig ulike matvanene i en del land i Europa. Det er bare veldig enkelt for oss å legge merke til utvalget en del steder. Sammenligner man grisgrendte strøk (som minner mer om Norge) i en del EU-land er ikke utvalget og kvaliteten til å rope hurra for der heller.
Jeg har faktisk vært på leit etter ålreit mat på bygda i Frankrike. Måtte kjøre et stykke for å finne noe annet enn butikker av Lidl-format.

Vi bor på bygda i Norge og har stor mega-butikk med store hyller med lokale spesialiteter, slakteri 800 meter unna, gårdsmeieri 6 km unna og mange gårdsutsalg med gode lokalproduserte bær, poteter og grønnsaker, samt annen gårdsmat. Det er også spesialforretning for fisk. Jeg tror det skal mye til å finne tilsvarende utvalg i en mellomeuropeisk bygd med tilsvarende innbyggertall.




Men dette høres jo ganske unikt ut og er overhode ikke representativt er det? Der jeg vokste opp får jo ikke bøndene lov til å selge produktene sine lenger i kjedene. De får rett og slett ikke lov til å ta de inn selv om det er stor etterspørsel (særlig til jul). Jeg brukte faktisk å ta toget til Gran på Hadeland bare for å kjøpe kjøtt fra slakteriet der. Spurte alltid hvorfor de ikke kunne selge i Oslo men de kom ikke inn i distribusjonsleddet. Det høres jo helt sykt ut og ikke forbrukerdrevet i det hele tatt hele systemet.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 15:02   #42
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Jeg vet ikke hvor unikt det er. Inntrykket fra fylket her er at det er mange steder man kan få tak i mye flott hos lokale produsenter. Det vises også igjen på de store markedene og på bondens marked i Trondheim. Jeg tror kanskje det er litt mindre utbredt på Sørlandet. I alle fall med tanke på meieri og kjøttvarer. Der får man til gjengjeld bedre tilgang på gode fiskeprodukter mange steder. At Coop selger lokale varer er mer utbredt nå enn for 10 år siden. Bunnpris har også noen lokale varer. Hos Rema og Kiwi er det ikke mye lokalt, men der får man til gjengjeld veldig langreist kjøtt som for eksempel argentinsk biff.

I Oppdal får man kjøpt spekemat med moskus. Det er ganske kult i grunnen.

Rema har forresten gårdsis fra Røros og røroskaker. Det skal de ha.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 15:09   #43
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Dere mener ikke biffen fra Uruguay på Rema vel? Argentinsk altså? Det man finner ut av på FP ....

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 15:09   #44
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Jeg hadde en mening om jordbruk i Norge før jordbruksoppgjøret og har ikke oppdatert meg. Dumt men slik er det.

Jordbruket er "siste skanse" har i Norge for produksjon, alt annet er shippet ut på grunn av pris (OK, den ble kanskje litt for tabloid, men skitt au).

Klær er et godt eksempel. Det er ikke alle klær vi kunne ha produsert fullt ut i Norge, feks bomullsklær (på grunn av klimaet), men vi kunne hatt en helnorsk produksjonslinje på ullklær, det har vi da ikke på grunn av prisen. Til om med Trine Solheim som driver med design på håndstrikkesiden, får sine plagg produsert i ... Bangladesh (er litt usikker på landet, ikke ta det som 100% sikkert).

Grunnen til at det blir slik går på pris. Lønningene er lave, men også HMS er fraværende og sørger for høy produktivitet (det er effektivt at folk ikke får pauser. Det er akkurat det samme som at det er effektiv oppdragelse å denge ungene. Det er vel alikevel få som synes det er bra). Tenk på ulykkene som har vært, blant annet den fabrikken som brant. Og det boligkomplekset som raste.

Grunnen til at vi har problemer med bondestanden i Norge er at vi er vant til å ha "slaver" rundt om i verden som forsyner oss med de produktene vi trenger. Prinsippielt er vi ikke noe anderledes enn de store slaveierene i sydstatene, vi bare føler det anderledes fordi at våre slaver sitter på den andre siden av kloden, vi ser de ikke, vi tenker ikke på dem, vi reflekterer ikke over de arbeidsforholdene de har. Og vi ønsker at jordbruksprodukter også skal være slik: Billige.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 16-05-14 kl 17:34. Årsak: har -> hadde
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 15:14   #45
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Du er temmelig lite oppdatert, Lisa. Det har alltid vært lov til å kjøpe direkte av produsentene. Mine foreldre har solgt melk, råmelk, grønnsaker, kjøtt og egg i alle år. Høytidelig skrevet opp og skattet av.

Bondens Marked er dessuten en god kanal for lokale spesialiteter og produkter og har da eksistert i nærmere 10 år. Til og med mine to lokale Rema 1000 og Spar har egne hyller med lokalmat (ost, spekemat, kjøtt og bacon), så jeg kan ikke forstå hva du baserer meningene dine på. det høres ut som utdatert propaganda, i grunnen. Men selvsagt skal det noe til å få tilgang til store kjeders grunnsortiment som liten produsent, det gjelder jo for alle små produsenter, fra øl og honning til kjøtt og ost.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 15:18   #46
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Det er absolutt god grunn til å kjempe for at lokale produsenter slipper til hos kjedene også.
Ett sted jeg kjenner godt hadde dagligvarebutikk i en kjede og eieren drev bakeri i samme bygg. Kjeden ville nekte bakeren å selge sitt eget brød i butikken pga avtalene kjeden hadde med fabrikkbakeri. Det ble en kraftig reaksjon fra befolkningen som ikke ville ha fabrikkbrødet og de viste det i handling ved å kjøpe bakerens brød.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 15:21   #47
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

[/b][/b]

Men dette høres jo ganske unikt ut og er overhode ikke representativt er det? Der jeg vokste opp får jo ikke bøndene lov til å selge produktene sine lenger i kjedene. De får rett og slett ikke lov til å ta de inn selv om det er stor etterspørsel (særlig til jul). Jeg brukte faktisk å ta toget til Gran på Hadeland bare for å kjøpe kjøtt fra slakteriet der. Spurte alltid hvorfor de ikke kunne selge i Oslo men de kom ikke inn i distribusjonsleddet. Det høres jo helt sykt ut og ikke forbrukerdrevet i det hele tatt hele systemet.

At det er vanskelig å få innpass i kjedene er jo kjedenes skyld, ikke bøndenes da.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 15:23   #48
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Det med slavene er et viktig poeng him.
Det er dessverre slik at folk og dyr i utlandet betyr mindre enn folk og dyr i Norge med tanke på velferd og hms. Å handle landbruksprodukter hvor produsenten tjener mindre enn en dollar i timen er greit så lenge folkene bor "der nede". Det er også helt greit at jorda i Brasil utarmes og at dyr som bor i utlandet ikke har det godt.

At ens egen unge tjener lite på jordbærplukking eller potetplukking derimot får alarmen til å ringe og LOs sommerpatrulje på banen.

Vi er oss selv nærmest og det er vel alle mennesker, men jeg tror vi i politikken kunne hatt godt av å tenke litt videre enn som så.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 15:40   #49
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Et viktig poeng, him!

Norsk jordbruk er ikke gjennomgående perfekt, personlig er jeg sterk motstander av pelsdyrnæringen, jeg er negativ til den utstrakte bruken av sprøytemidler (som har drept 12 bietyper de siste årene) og kunstgjødselbruken som muliggjør utarmende monokultur.

Men så er det slik at sprøytingen er et resultat av pris- og lønnspolitikk i jordbruket. For å kunne droppe sprøytemidler må man kunne ha ansatt noen som kan luke. det vil gjøre varene dyrere. For å kunne bytte rundt på vekstene slik at noen kan berike jorda for det de andre vekstene trengte, må man ha kunnskap og mulighet til å levere mindre kvanta av ulike varer. Det vil gjøre varene noe dyrere.

Hvis man driver en diger gård alene, så må man sprøyte ugraset, kjøre traktoren med gps og stelle dyrene med robot, for ellers går det rett og slett ikke. Skal man ha enda større gårder, må man ha ansatt rimelig arbeidskraft som kan holde orden på roboter og fjernstyring. Det er faktisk en verdi i at bonden er i nærheten av jorda og dyrene en gang i blant.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 16:28   #50
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Et viktig poeng, him!

Norsk jordbruk er ikke gjennomgående perfekt, personlig er jeg sterk motstander av pelsdyrnæringen, jeg er negativ til den utstrakte bruken av sprøytemidler (som har drept 12 bietyper de siste årene) og kunstgjødselbruken som muliggjør utarmende monokultur.

Men så er det slik at sprøytingen er et resultat av pris- og lønnspolitikk i jordbruket. For å kunne droppe sprøytemidler må man kunne ha ansatt noen som kan luke. det vil gjøre varene dyrere. For å kunne bytte rundt på vekstene slik at noen kan berike jorda for det de andre vekstene trengte, må man ha kunnskap og mulighet til å levere mindre kvanta av ulike varer. Det vil gjøre varene noe dyrere.

Hvis man driver en diger gård alene, så må man sprøyte ugraset, kjøre traktoren med gps og stelle dyrene med robot, for ellers går det rett og slett ikke. Skal man ha enda større gårder, må man ha ansatt rimelig arbeidskraft som kan holde orden på roboter og fjernstyring. Det er faktisk en verdi i at bonden er i nærheten av jorda og dyrene en gang i blant.

Norsk landbruk er ikke perfekt, nei. Det kommer det heller aldri til å bli. Kost-nytte vurderes der også, som i andre sektorer.

Men i Norge er det mye mindre industrialisert landbruk enn i andre land. Det er derfor mindre bruk av sprøytemidler, mindre bruk av antibiotika og hormoner og bonden er nærmere jorda og dyra. I tillegg så er vår forbrukerkraft mye større i forhold norsk produksjon enn ved importert mat. Det er en av grunnene til at jeg ønsker norsk matproduksjon. Det skjer veldig mye spennende utvikling innen landbrukssektoren, og Norge er langt fremme på å tenke bærekraftighet.

Når jeg hører klaging over matpriser og subsidiering av bøndene i Norge får jeg en flau smak i munn. For det første er ikke matprisene høye i forhold til kostnadsnivået i Norge. For det andre subsidieres landbruket i alle land vi kan sammenlikne oss med. I går så jeg et sitat der det sto at vi i Norge bruker 0,92 % av BNP mens det i USA er 0,97 %. I EU er tallene tilsvarende. Så hva klager vi over? Skal ikke vi, rike Norge, ha råd til å dyrke vår egen mat?

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 16:43   #51
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Dere mener ikke biffen fra Uruguay på Rema vel? Argentinsk altså? Det man finner ut av på FP ....

Neida :langnese:

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 17:01   #52
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Du er temmelig lite oppdatert, Lisa. Det har alltid vært lov til å kjøpe direkte av produsentene. Mine foreldre har solgt melk, råmelk, grønnsaker, kjøtt og egg i alle år. Høytidelig skrevet opp og skattet av.

Bondens Marked er dessuten en god kanal for lokale spesialiteter og produkter og har da eksistert i nærmere 10 år. Til og med mine to lokale Rema 1000 og Spar har egne hyller med lokalmat (ost, spekemat, kjøtt og bacon), så jeg kan ikke forstå hva du baserer meningene dine på. det høres ut som utdatert propaganda, i grunnen. Men selvsagt skal det noe til å få tilgang til store kjeders grunnsortiment som liten produsent, det gjelder jo for alle små produsenter, fra øl og honning til kjøtt og ost.

Å herlighet så nedlatende du kan være.
Jeg baserer "meningene" mine på erfaringer der jeg kommer fra, midt på tjukkeste bondelandet. Der er alle gårdsbutikker borte og det er nå helt umulig å få kjøpt lokalprodusert mat på Spar, Kiwi og Rema slik det var tidligere. Veldig trist.

Det er komitragisk at jeg kjøper med syltetøy og egg til mamma og bestemor fra Bondens marked i Birkelunden. Matvarer fra der de bor men som ikke lenger selges i kjedebutikkene der eller gjennom gårdsutsalg.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 16-05-14 kl 17:23.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 17:03   #53
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

At det er vanskelig å få innpass i kjedene er jo kjedenes skyld, ikke bøndenes da.

Og hvor sier jeg det er bondens skyld? Selvfølgelig er det ikke det.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 17:44   #54
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Men noen sitter jo å tjener seg meget rike på mat her i Norge, og ser man på skattelistene ser man jo hvem det er.

Jeg syns det er fælt at bøndene ikke får bedre betalt enn det de gjør, og mener at noe bør gjøres for å få rettet på det. Jeg er dog uenig i at løsningen er en voldsom økning i statlig støtte. Jeg mener man må jobbe for å finne en løsning som fungerer bedre på lang sikt. Jeg mener at konkurransetilsynet må mer på banen for å beskytte bøndene. Jeg mener også at bøndene må bli enda flinkere til å markedsføre og spesialisere seg slik at deres produkter blir attraktive på markedet. Jeg mener staten bør involvere seg og hjelpe å tilrettelegge for dette arbeidet.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 17:58   #55
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 18:37   #56
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Men noen sitter jo å tjener seg meget rike på mat her i Norge, og ser man på skattelistene ser man jo hvem det er.

Jeg syns det er fælt at bøndene ikke får bedre betalt enn det de gjør, og mener at noe bør gjøres for å få rettet på det. Jeg er dog uenig i at løsningen er en voldsom økning i statlig støtte. Jeg mener man må jobbe for å finne en løsning som fungerer bedre på lang sikt. Jeg mener at konkurransetilsynet må mer på banen for å beskytte bøndene. Jeg mener også at bøndene må bli enda flinkere til å markedsføre og spesialisere E seg slik at deres produkter blir attraktive på markedet. Jeg mener staten bør involvere seg og hjelpe å tilrettelegge for dette arbeidet.

Men hvem skal bøndene beskyttes mot? Det er jo er import og tollvern som beskytter de mot konkurranse utenfra.

Og dette med smalere produkter og mer spesialisering, - er ikke problemet at "folk flest" ikke vil ha det og at det derfor ikke er lønnsomt.

Forøvrig er jeg helt enig med deg i at det må finnes alternativer til statlige overføringer. Det er helt unikt for Norge og vil ikke være mulig for evig og alltid.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 18:41   #57
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Og hvor sier jeg det er bondens skyld? Selvfølgelig er det ikke det.

Godt du ikke syns det da. Etter første innlegget ditt syns jeg det var litt vanskelig å skjønne hva du egentlig mener om både bønder, mellomledd, distribusjon, utsalg, hvem som er "bad guy" og om vi i det hele tatt trenger landbruk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 19:10   #58
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Jeg har ikke nok kunnskaper om landbruk til å kunne delta i diskusjoner på detaljnivå, men jeg kjenner nok folk som driver med gardsbruk til at jeg vet at det ikke er en dans på subsidier. Her på Vestlandet er det knapt mulig å leve av gården sin, og de jeg kjenner må ha inntekt ved siden av. Flere og flere bruk legges ned, og jeg syns vi skal bruke mange, mange skattepenger på å opprettholde et variert jordbruk over hele landet!

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 19:32   #59
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Godt du ikke syns det da. Etter første innlegget ditt syns jeg det var litt vanskelig å skjønne hva du egentlig mener om både bønder, mellomledd, distribusjon, utsalg, hvem som er "bad guy" og om vi i det hele tatt trenger landbruk.

Jeg vet ikke hvem som er "the bad guy" jeg. Hvem mener du det er?

Så lurer jeg fortsatt på hvor mye som går til bøndene hvis man også tar med mellomleddene som de også eier gjennom samvirkemodellen. Ingen som kan synse litt om det?

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 16-05-14 kl 19:54.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 19:37   #60
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg vet ikke hvem som er "the bad guy" jeg. Hvem mener du det er?

Jeg mener det i stor grad er kjedene. Det er de som sørger for lite mangfold.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no