Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-14, 10:30   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.510
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Jeg sitter jo midt i støyen, med mye stammespråk og et stort fokus på å snakke hverandre opp.

Så jeg lurer litt på hva andre tenker. Jeg leser jo litt i komentarfeltene, men der holder så mangt hus,såen kan liksom ikke helt tarere seg etter hva som skrives der.

Bryr du deg? Synes du det er viktig?
Hvilke tanker har andre om det som skjer?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:35   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Jeg bryr meg og syns det er viktig, men må beskjemmet innrømme at jeg ikke kan så mye. jeg kjenner jo til Listhaug fra hennes tid i Oslo, og bare det er jo nok til å få full sympati med bøndene.

Det jeg tror er at bøndene trenger et omdømmeoppsving. Mange ser på dem som plagsomme sutrere, og aksjonene gjør folk irritert. Det virker som det er lettere å ha sympati med andre streikere enn bønder. Vi trenger mer fokus på hvorfor vi skal ha et landbruk og hvem som egentlig sitter igjen med pengene. Også tror jeg ikke et for stort fokus på motstand mot import er heldig. Vi lever i en global hverdag og folk ønsker å kunne importere. Vi vil spise franske oster.

Fokus på bærekraftige bygder, et sunt landbruk og hvor mye bøndene betyr for Norge tror jeg er fint. Bedre kommunikasjon med målgruppen, rett og slett!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 10:38   #3
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Jeg bryr meg!

Og jeg synes det er skremmende at såpass mange ikke ser ut til å forstå hvor viktig det er at vi har bærekraftig matproduksjon her i landet. Det er ikke bare bare å skulle basere seg på å importere mat utenfra altså. Jada, det finnes faktisk nek på jobben hos meg som mener det.
Han mente at de fleste bøndene her til lands bare burde selge unna grunnen, bygge hus også kan vi importere all maten i stedet.

Nå er jo jeg gift med en bonde selv. Vi driver med korn og skog. Han har ingen store formeninger om årets oppgjør, men han skjønner at mange som driver i småskala med dyr ikke er fornøyd. Og han irriterer seg over at folk tror det bare er å importere all maten. At det liksom er så himla enkelt.

Vi hamstret ikke egg i går, og han er ikke med på noen aksjoner.
Jeg vet vel ikke helt hva jeg mener om de forskjellige aksjonene heller. Jeg skjønner jo at det ikke er så innmari mange muligheter for en bonde å komme frem med sin mening på. Og det må nødvendigvis gå utover noen for å få frem poenget. Men jeg er ikke sikker på om det er rett metode å spre møkk og melk i gaten heller. Uten at jeg kan komme opp med noe bedre forslag selv. :vinglete:

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 11:37   #4
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Jeg kjenner ikke så godt til alle detaljer og hvordan ordningene fungerer. Men jeg vet noen ting:
- jeg vil ha et norsk jordbruk, som i størst mulig grad tar hensyn til miljø og dyrevelferd
- jeg vil ha mest mulig kortreist mat
- jeg vil at landet skal brukes, det skal ikke være gjengrodd med industrigårder spredd rundt
- jeg mener at bøndene som matprodusenter er en av de viktigste yrkesgruppene i landet, og at de bør få en skikkelig lønn
- nordmenn bruker en relativt liten andel av inntekten sin på mat, og kan godt lære seg at det er andre ting enn pris som er viktig

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 11:48   #5
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Jeg vil gjerne ha norsk landbruk.

Jeg er dog usikker på hvordan man best skal oppnå matproduksjon i Norge.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 12:36   #6
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Jeg synes det er kjempeviktig at vi har egen matproduksjon.
Jeg ser at både der jeg er oppvokst "på landet" og der vi har hytte så blir mer og mer lagt ned, og noe blir storproduksjon.
Det er kjempesynd at vi mister mange småprodusenter.
Hvor skal grensa gå liksom? Man kan ikke forvente, som bonde, at man skal kunne leve på å ha 5 melkekyr i fjøset.
Jeg mangler kunnskap om: hva koster det å ha en ku på fjøset? Hvor mye melk får man av en ku? hva tjener man da, på en ku? jeg skjønner selvsagt at det ikke er så lett og enkelt. Og jeg kan fint lite om årets oppgjør.

Men hvor skal man legge seg? Hva forventer bøndene egentlig?

Og innlegget er ikke ment som provokasjon, hvis noen oppfatter det slik.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 12:50   #7
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Jeg ønsker at vi fortsatt skal ha produksjon av mat og jordbruk her i landet, og selv om mange mener maten er dyr nå, så er den jo ikke det, ut i fra hvordan vi lever i landet vårt. På sikt, om vi ikke skal produsere selv, og importere alt. Hvem vet hva som skjer? Vi har jo ikke nok mat til alle i verden, og selv om vi er et rikt land nå, som ikke sliter med å importere, så vet jo ingen hvordan det blir på sikt. Og jeg tror det kan være en veldig lur ting å ha egen produksjon også. Samt at jeg synes det er bra for landet vårt å beholde jordbruket, og få bygder til å kunne overleve.

På jobb nå (), så dette ble sånn fort skrevet. Får se mer senere.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 12:59   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Jeg bryr meg, og er veldig for et norsk landbruk, men kan så lite om alt, så det er vanskelig å argumentere når jeg treffer på folk som klager over norske bønder eller landbruket.

Jeg leste nettopp dette gamle innlegget og syns det var mange gode poeng der.

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger...5/#post_290395

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 13:11   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Jeg kan en hel masse om dette, men jeg er litt for følelsesmessig engasjert og kjenner for mange som har jobbet og jobbet og jobbet så hardt hele livet til å kanskje være objektiv. De bøndene jeg kjenner elsker dyrene sine, steller pent med de gamle husene, kulturlandskapet, plantene og skogen. De kan så mye og så mye forskjellig, de jobber døgnet rundt og allikevel får de bare kjeft, blir omtalt som idioter, som snyltere, tapere og unyttige samfunnsmmedlemmer. Det er veldig provoserende, når virkeligheten er så annerledes.

Men hvorfor i alle dager blir alle tillegg som gjelder lønnsmottagere omtalt i kroner, prosent og øre, mens bøndenes krav og oppgjør blir omtalt i milliarder? Det er da vitterlig ikke lurt?

Hvis de som er medlem av min fagforening på min arbeidsplass skulle krevd tillegget i millioner eller fått tillegg i millioner (som det gjerne reellt er i sum) så ville det ikke fremstått spesielt bra?

Hvorfor krever man ikke tillegget i øre pr.liter melk eller kilo kjøtt eller pr. egg? Snakk om timelønn og antall timer i fht produksjon. Snakk om hvor stor del av forbrukerprisen som havner hos bonden og hvor mye som går til matvaregigantene og til transport. Fordi det blir færre og færre bruk, meieriene og slakteriene er mer sentralisert og dyrene, melken og råvarene og ferdigvarene fraktes veldig langt.

Med noe forbehold om ikke helt gjennomsjekkede tall:
I 1985 fikk bonden 2,85,- pr. liter melk. Den kostet 5,79 i butikken.
I 2010 fikk bonden 4,43,- pr. liter melk. Den kostet 15, 11,- i butikken.

Er det fair?

I 1985 fikk bonden rundt 30 kroner pr. kilo kjøtt, mens kjøttet kostet 3 ganger så mye i butikken.
I 2010 fikk bonden fremdeles rundt 30 kroner pr. kilo kjøtt, mens det kostet over 6 ganger så mye i butikkken.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 13:12   #10
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Ja bøndene må vel komme på en god andreplass etter NAV når det gjelder dårlig omdømme. Eller er det misforstått?

Jeg er en av de som med glede betaler den absurde tollen for å få gode oster og spekeskinke. Hadde betalt store summer om jeg kunne få kjøpt argentinsk stofekjøtt i Norge. I det store og det hele synes jeg det det jeg kjøper fra Tine og Gilde er av dårlig kvalitet og helt utrolig smaksløst, nesten uten unntak!

Men hvem sin feil er det, egentlig? Ikke boden får jeg høre men de fordyrende mellomleddene som bare tenker profitt.

Men det jeg sliter med å forstå er jo at alle disse mellomleddene også eies av bøndenes egne organer? Gilde, Prior, Felleskjøpet, Tine osv. Så hvordan henger dette sammen egentlig?

Så tror jeg vel også et bærekraftig liv i distriktene må kunne vurderes ut fra andre aspekter en små landbruksenheter. Jeg kommer fra tjukkeste bygda og mange folk jobber jo 100% og driver i tillegg gårdsdrift med små mengder dyr og får subsidier. Jeg har full forståelse for at jordbruket også, som alt annet i samfunnet, må legges om til større og mere bærekraftige enheter også rent økonomisk.

Min store bekymring er vel dyrevelferden men det er liksom ikke det bøndene ser ut til å være mest opptatt av.

Så presenteres det jo en veldig ensidig bilde i media. Det er flere bønder som er helt på linje med den kursen som nå stakes ut. Men det er jo de som allerede driver stort har jeg forstått.

Så jeg er an av de ytterst få i Norge som banner i kirka. Nei, jeg synes ikke vi skal subsidiere ut fra kriterier som kun handler om at det skal kunne gå an å bo og drive landbruk overalt i Norge.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 13:15   #11
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg kan en hel masse.

Men hvorfor i alle dager blir alle tillegg som gjelder lønnsmottagere omtalt i kroner, prosent og øre, mens bøndenes krav og oppgjør blir omtalt i milliarder? Det er da vitterlig ikke lurt?

Det har slått meg også. For når man summerer på den måten så høres det jo fryktelig voldsomt ut?

Jeg leste forøvrig det du linka til på FB, han fra ungdomspartiet
Jeg mener: går det an?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 13:18   #12
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg kan en hel masse om dette, men jeg er litt for følelsesmessig engasjert og kjenner for mange som har jobbet og jobbet og jobbet så hardt hele livet til å kanskje være objektiv. De bøndene jeg kjenner elsker dyrene sine, steller pent med de gamle husene, kulturlandskapet, plantene og skogen. De kan så mye og så mye forskjellig, de jobber døgnet rundt og allikevel får de bare kjeft, blir omtalt som idioter, som snyltere, tapere og unyttige samfunnsmmedlemmer. Det er veldig provoserende, når virkeligheten er så annerledes.

Men hvorfor i alle dager blir alle tillegg som gjelder lønnsmottagere omtalt i kroner, prosent og øre, mens bøndenes krav og oppgjør blir omtalt i milliarder? Det er da vitterlig ikke lurt?

Hvis de som er medlem av min fagforening på min arbeidsplass skulle krevd tillegget i millioner eller fått tillegg i millioner (som det gjerne reellt er i sum) så ville det ikke fremstått spesielt bra?

Hvorfor krever man ikke tillegget i øre pr.liter melk eller kilo kjøtt eller pr. egg? Snakk om timelønn og antall timer i fht produksjon. Snakk om hvor stor del av forbrukerprisen som havner hos bonden og hvor mye som går til matvaregigantene og til transport. Fordi det blir færre og færre bruk, meieriene og slakteriene er mer sentralisert og dyrene, melken og råvarene og ferdigvarene fraktes veldig langt.

Med noe forbehold om ikke helt gjennomsjekkede tall:
I 1985 fikk bonden 2,85,- pr. liter melk. Den kostet 5,79 i butikken.
I 2010 fikk bonden 4,43,- pr. liter melk. Den kostet 15, 11,- i butikken.

Er det fair?

I 1985 fikk bonden rundt 30 kroner pr. kilo kjøtt, mens kjøttet kostet 3 ganger så mye i butikken.
I 2010 fikk bonden fremdeles rundt 30 kroner pr. kilo kjøtt, mens det kostet over 6 ganger så mye i butikkken.

Her er nettopp det jeg ikke helt forstår ... så dette mellomlegget går til Tine og Gilde, som jo også eies av bøndenes egne organer. Og de har jo så godt som monopolvirksomhet på dette i Norge. Yes?

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 13:28   #13
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Her er nettopp det jeg ikke helt forstår ... så dette mellomlegget går til Tine og Gilde, som jo også eies av bøndenes egne organer. Og de har jo så godt som monopolvirksomhet på dette i Norge. Yes?

Ganske mye går nok til kjøpmennene rundt forbi, de ansatte i butikkene etc. Tine og Gilde skal jo også ha sitt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 13:31   #14
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Men jeg skulle gjerne ha visst forholdet mellom hva bonden + egne mellomledd får i forhold til "kjøpmenn" og ansatt i butikk.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 13:40   #15
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Jeg er selvfølgelig veldig på bøndenes side, men når de gjør og sier sånt som dette, mener jeg de ødelegger for seg selv. Fordi det blir så dumt.

Sitat:

- Sylvi Listhaug er veldig blond.

- Kan du utdype det?

- Nei, det trengs ikke. Det får leserne tolke som de selv vil, sier Olimstad.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 13:43   #16
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Jeg holder med bøndene. Synes det var mange flotte traktorer på kjøreturen min i går, der de sto innpakket i plast.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 13:44   #17
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Her er nettopp det jeg ikke helt forstår ... så dette mellomlegget går til Tine og Gilde, som jo også eies av bøndenes egne organer. Og de har jo så godt som monopolvirksomhet på dette i Norge. Yes?

Det er på ingen måte monopol i Norge når det gjeld meieridrift og slakteri. At TINE og Gilde er marknadsleiarar er noko heilt anna. Butikkjedene veit også å ta seg godt betalt, så det er mange ledd mellom produsent og butikkundene som skal ha sin del av summane.

Eg reagerar på det same som HV og tykkjer i tillegg at det er alt for lite fokus på kva samfunnet faktisk får igjen for dei overføringane som går til produsentane. I min vesle kommune er det stor landbruksproduksjon. Eit svært røft anslag tilseier at landbruket berre her i kommunen produserar verdiar for over ein milliard kroner kvart år. Då er det kun rekna med det som blir produsert av bønder og direkte landbruksrelatert industri. I tillegg kjem verdiar av kjøp og sal i butikk, verdiar av tenester kjøpt av handverkarar o.l som direkte kan knytast til landbruket. Bøndene held også landskapet i hevd, som igjen kjem turistindustrien til gode. Ikkje småpengar dette heller. Fleire av bøndene har også kraftverk i større eller mindre skala, som også genererar store verdiar for samfunnet. (At regjeringa gjer så godt dei kan med å ta knekken på småkraftverk i form av skattereglane er ei anna sak, store verdiar går rett i statskassa).

Kva er alternativet for alle oss som bur her og produserar desse verdiane? Flytte til Oslo, flytte papir og vere med å auke presset på bustadprisar i sentrum der? Har AS Norge meir igjen for det, tru?

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 13:49   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ja bøndene må vel komme på en god andreplass etter NAV når det gjelder dårlig omdømme. Eller er det misforstått?

Jeg er en av de som med glede betaler den absurde tollen for å få gode oster og spekeskinke. Hadde betalt store summer om jeg kunne få kjøpt argentinsk stofekjøtt i Norge. I det store og det hele synes jeg det det jeg kjøper fra Tine og Gilde er av dårlig kvalitet og helt utrolig smaksløst, nesten uten unntak!

Men hvem sin feil er det, egentlig? Ikke boden får jeg høre men de fordyrende mellomleddene som bare tenker profitt.

Men det jeg sliter med å forstå er jo at alle disse mellomleddene også eies av bøndenes egne organer? Gilde, Prior, Felleskjøpet, Tine osv. Så hvordan henger dette sammen egentlig?

Så tror jeg vel også et bærekraftig liv i distriktene må kunne vurderes ut fra andre aspekter en små landbruksenheter. Jeg kommer fra tjukkeste bygda og mange folk jobber jo 100% og driver i tillegg gårdsdrift med små mengder dyr og får subsidier. Jeg har full forståelse for at jordbruket også, som alt annet i samfunnet, må legges om til større og mere bærekraftige enheter også rent økonomisk.

Min store bekymring er vel dyrevelferden men det er liksom ikke det bøndene ser ut til å være mest opptatt av.

Så presenteres det jo en veldig ensidig bilde i media. Det er flere bønder som er helt på linje med den kursen som nå stakes ut. Men det er jo de som allerede driver stort har jeg forstått.

Så jeg er an av de ytterst få i Norge som banner i kirka. Nei, jeg synes ikke vi skal subsidiere ut fra kriterier som kun handler om at det skal kunne gå an å bo og drive landbruk overalt i Norge.

Jeg syns du er på linje med de fleste i Norge jeg, Lisa. Det er vel få yrkesgrupper som får så mye tyn og lite forståelse for ønsket om subsidier som bøndene.

Men det er jo fullt mulig å være for et lokalt landbruk og samtidig spise fransk ost. Det er så dumt når det blir satt opp mot hverandre.

Jeg syns vi skal ha et eget landbruk:

  • Fordi jeg vil ikke at Norge skal gjøre seg fullstendig avhengig av andre land.
  • Fordi Norge er mye mer restriktive med antibiotikabruk.
  • Fordi jeg ønsker mulighet til større kontroll på dyrevelferd og arbeidsvilkår.
  • Fordi uten beitedyr gror landskapet igjen og vi mister mange arter i naturen, både flora og fauna. Det er et ganske stort problem at kulturlandskapet i Norge gror igjen.
  • Og fordi jeg tror det er sunt for den oppvoksende generasjonen å også ha mulighet til å forholde seg til naturens gang.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 13:52   #19
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Olvina, her.

Kva er alternativet for alle oss som bur her og produserar desse verdiane? Flytte til Oslo, flytte papir og vere med å auke presset på bustadprisar i sentrum der?

Det er nok bønder i by'n, ja

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 13:58   #20
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Her er nettopp det jeg ikke helt forstår ... så dette mellomlegget går til Tine og Gilde, som jo også eies av bøndenes egne organer. Og de har jo så godt som monopolvirksomhet på dette i Norge. Yes?

Du er helt på linje med folk flest, ser det ut som.

Det er ikke monopol. Det er samvirke. Gilde og Tine eies av bøndene selv, de eier produksjonsmidlene sammen. Søk opp landbrukssamvirke, så kan du se organisasjonsformen.

Dette er komplisert, altså, men det er omtrent sånn:

Vi har kvoter som skal sikre stabil produksjon og stabil pris for å gi forutsigbarhet for bønder og forbrukere.
Prisene og kvotene fungerer også som utjevnende, fordi det er billigere eller dyrere å produsere om du bor på Jæren eller i Finnmark. Allikevel er det helhetsmessig lønnsomt å ha produksjon i Finnmark, for å slippe å fly melk nordover eller at melken skal koste 5 ganger mer (fri dikting) for forbrukerne nordpå.

Bondelaget har laget et infohefte som forsøker å forklare organiseringen av norsk landbruk.

http://bondelaget.coretrek.no/getfil...iten%20fil.pdf

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no