Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Jegerprøven - har du tatt den?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-14, 15:51   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.558
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jegerprøven - har du tatt den?

Jeg tenker på å ta jegerprøven. Og da er det jo naturlig å starte å sanke informasjon på FP, hvor folk kan ALT. Er det noen som har tatt den, og kan fortelle litt om hvor lang tid det tok, og hvor mye arbeid? Jeg ser også at det er flere steder som tilbyr kurset. Er det noen som har meninger om hvor det er best å ta kurset? Eller andre ting?

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 16:04   #2
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

...


Sist redigert av Cuyahoga : 23-02-18 kl 22:36.
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 17:40   #3
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Jeg og, men det var mer obligatorisk enn et par kvelder. Det er en del år siden så jeg husker ikke helt. Var både teorikvelder og ut på skytebanen.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 18:45   #4
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Jeg tok den i fjor, og det er 9 samlinger med ca. 3 timer hver gang. To av gangene er mer praktiske dager med rifle- og hagleskyting bl.a.

Noen av samlingene kan også tas på nett. Jeg anbefaler og følge artskunnskap på nett i tillegg til samling. Det er vel den tyngste delen. Ta mange eksamner på www.jegerprover.no. Det er en del som skal læres, så noe tid tar det. Eksamen består av 50 spm. og skal avlegges elektronisk. Sjekk ut mer på www.njff.no.

I vår lokale jeger og fiskerforening kjøres ett kurs i året, og det er min kjære som er hovedintruktøren så jeg har vel en pitteliten fordel. I forrige uke var jeg med som assisten på årets jegerprøve da de lærte om våpen. Veldig morsomt, men totalt blottet for damer.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 18:51   #5
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.558
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Tusen takk! Skal sjekkes ut. Mitt sterkeste felt er nok ikke å skille ender fra hverandre (jeg sliter jo med å se forskjellen mellom spurv og dompapp), men rifletrening høres gøy ut.

Dere som har tatt jegerprøven - drar dere på jakt av og til?

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 18:57   #6
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Det var derfor jeg tok jegerprøven. For å dra på jakt, og mannen og kompisene synes det faktisk er hyggelig at jeg er med. Men jeg har ikke skutt noe, og jeg er helt ærlig på at jeg ikke vet om jeg kommer til å skyte om jeg har rådyr (som vi jakter på) i sikte. Jeg hadde t.o.m. bukk og rådyr på eget terreng i fjor høst, men fikk ingenting. Men min kjære og jeg hadde noen fantastiske turer, og det teller like mye som selve jakten.

Endene er noe dritt. Men ta den nettbaserte artskunnskapene flere ganger, og kjøp tilgang til eksamnene som ligger på nett. Det er utrolig nyttig.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 19:31   #7
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Ja, jeg har tatt den, men det er så lenge siden at mye har nok endret seg siden den gangen. Jeg har ikke jaktet på årevis heller, men var på noen runder rypejakt for mer enn 15 år siden...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 19:34   #8
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Ja, og så var det en obligatorisk kveld på skytebanen. Man måtte skyte, men ikke nødvendigvis treffe. (Jeg drev med feltskyting som barn, og har svigerfamilie som er ivrige skyttere, så gutta på banen ble nok litt skuffa over at jeg faktisk traff like bra som de.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 19:42   #9
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Ja, de $#/%"$/& endene! Jeg gjennomførte all praksis og slikt da jeg skulle ta prøven for 15 år siden, men strøk på fugleteorien.

Ellers har jeg planer om å gjøre et nytt forsøk snart, jeg har lyst til å gå på småviltjakt. Elg er jeg for utålmodig til.Hvis jeg ikke husker feil (eller det er endret) så er det forresten ikke rifletrening, bare hagle.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 19:45   #10
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Måkene var også vanskelig.

Jeg fikk ikke helt dreisen på skytinga, har veldig venstredominant øye, men er høyrehendt, og visst litt skuddredd...

Men jeg var med samboeren på jakt innimellom, men mer før. Og jeg har ei hagle.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 19:48   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Jeg har ikke jegerprøven, men sikkerhetskurs på håndvåpen. Veldig lyst til å begynne å skyte igjen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 22:00   #12
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Dette har jeg faktisk tenkt på noen ganger. At jeg skulle tatt. Men elgjakt er nok ikke noe for meg. Småviltjakt og rådyrjakt er nok mer for meg.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 22:05   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Jeg har kalkunjakt og rifle på Wii-en. :bidrar:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-14, 22:13   #14
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Jeg er på skytebanen nesten hver lørdag. Skyter både med rifle og håndvåpen. Jeg er mer på banen enn min kjære, og trives veldig godt i miljøet, selv om jeg stort sett er eneste dame på riflebanen. På pistolbanen har vi blitt en god del damer og det er morsomt.

Hagla har jeg skutt minimalt med fordi jeg kjøpte den rett før jeg la meg til med prolaps, men det endrer seg utover nå tenker jeg.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 22:05   #15
mammpappa
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2014
Innlegg: 3
mammpappa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Smart å prøve å planlegge og legge inn alarm på dette, her har de kurs kun 1 gang i året og kan ikke melde seg på for tidelig. Glemmer å melde meg opp vært år. Har snart gitt opp. Stort sett alle lokale jff har kurs.

mammpappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 01:59   #16
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Det går an å bare skyte også uten å ha prøver og lisens på noe som helst. Jeg booket leirdueskyting med instruktør. moro!

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 16:20   #17
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Tok jegerprøven som 16-åring, men har aldri vært på jakt. Var med mest for å holde faren min med selskap. Syns ikke det var så mye arbeid, var noen samlinger vi måtte delta på, og pugge litt fugler. Akkurat den delen var veldig kjedelig, det morsomste var skytingen.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-16, 10:32   #18
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.


Noen av samlingene kan også tas på nett. Jeg anbefaler og følge artskunnskap på nett i tillegg til samling. Det er vel den tyngste delen. Ta mange eksamner på www.jegerprover.no. Det er en del som skal læres, så noe tid tar det. Eksamen består av 50 spm. og skal avlegges elektronisk. Sjekk ut mer på www.njff.no.

.

Min eldste leser til jegerprøven nå og jeg har foreslått den siden du lenker til her. Men han insisterer på at han bare vil ta gratistestene (med 43 spørsmål) som ligger på det nettstedet der eksamen også skal tas. Han mener at de spørsmålene han får på denne siden er de aller mest relevante mtp eksamensspørsmålene og han vil ikke bruke tiden på andre nettester (som f.eks den du linker til, og som er en betalingsside) fordi han hevder at de ikke har like relevante eksempler. Han er så bestemt på dette at jeg tror dette er noe de har fått beskjed om under kurset. Men du som har en kursledermann går jo god for jegerprover.no, så har sønnen min mistolket råd han har fått på kurs, tro? Nå har vi tatt den 43-spørsmålstesren på eksamensnettstedet mange ganger, og den bytter ut noen av spørsmålene, men vi får så mange om igjen at jeg bekymrer meg for at den ikke dekker alle spørsmålene en kan få?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-16, 14:05   #19
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Jegerprøven - har du tatt den?

*dytter (jegerprøve om et par dager!)

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-16, 12:25   #20
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jegerprøven - har du tatt den?

Det må nesten bli opp til hver enkelt om man vil betale eller ikke. Men spørsmålene er høyst relevante, og jeg synes vel personlig at betalingssiden er den beste siden og det er absolutt ikke bortkastet tid.

Nå har jeg vært med på 2 jegerprøvekurs som assisterende instruktør, og kommer vel til å ta instruktørkurset om ett par år, og vi anbefaler alle på kurset å ta så mange eksamener de kan finne på nett. Ja, spørsmålene er like, og samme spørsmål kommer om igjen og om igjen, men det er veldig god læring.

Jeg anbefaler også de nettbaserte samlingene på lover og regler og artsbestemmelser. Erfaringsmessig er det artsbestemmelse som har flest spørsmål på eksamen, og som de aller fleste stryker på.

Ønsker sønnen din lykke til. Både med eksamen og med en flott hobby.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no