Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2018

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-18, 13:20   #81
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2018

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hm, det var et godt forslag, de er jo virkelig nydelige. Men overlever de en vinter i jorda? Jeg er dessverre ikke av typen som graver opp løk og setter dem ned igjen.

Løk.
Det er knoller.
De klarer seg ikke i jorda på østlandet, men kaaaanskje på vestlandet hvis man mulcher mye. Jeg graver dem opp og legger dem i en kasse på loftet og legger dem igjen i mars.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 14:14   #82
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2018

Jeg og Herremannen har endelig beskjære epletrærne. De står i en skrent med masse andre "ugresstrær" som jeg klippet litt også. Dessverre klarte jeg å klippe toppen på et kirsebærtre. Jeg oppdaget ikke at det var kirsebær før jeg hadde kuttet ...

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 14:52   #83
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2018

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Den heter da scilla? Driver man og bytter navn på den måten?

Russeblåstjerne (som russisk blåstjerne) er det norske navnet, mens Scilla er det latinske.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 14:54   #84
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.766
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2018

Vi setter opp gjerde mot naboen og i dag har jeg spylt utenfor og vasket hagemøbler. I regn men plutselig kommer solen og da er det godt med alt som er gjort. Vi skal få spylt terassene og beiset de fortløpende og.
I fjor ble hus og ytterdøren malt så ingen som ligger på latsiden her.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 16:43   #85
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2018

Jeg var på hagemessa fredag, kjøpte alt for mye og fikk lyst på enda mer. I går blei det ingen haging, men i dag har jeg tømt ut av vinterlagrede krukker der innholdet ikke har klart seg, og så skal jeg sette georginene i krukker. De klarer seg bedre hos meg når det er litt størrelse på dem før de settes ut i bed, så sneglene ikke rekker å ta kverken på dem fra starten av... Foreløpig sitter jeg i drivhuset og nyter synet av løker på vei opp i krukker, og drømmer om bedene vi skal grave ut i sommer.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 19:18   #86
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.079
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2018

Jeg har klipt rosene mine litt i dag, siden jeg fint ser hvor de nye skuddene kommer nå. Og så er det rett før kirsebærtreet blomstrer.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 19:28   #87
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.898
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2018

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg har klipt rosene mine litt i dag, siden jeg fint ser hvor de nye skuddene kommer nå. Og så er det rett før kirsebærtreet blomstrer.

Jeg har en rosebusk i potte jeg glemte i kjellerboden i vinter. Den har spirt med litt bleke skudd, og jeg vurderer å klippe den helt ned. Kverker jeg den da?


Jeg hadde forøvrig også glemt to bøtter med tulipanløk som ungene plantet på et hagemøte i høst. Det var full tulipanfest i boden for å si det sånn.

Frk_Fryd er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 20:21   #88
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2018

Jeg var på hagesenter og forelsket meg i rosemandeltre. Kjøpte ikke, men klarer ikke slutte å tenke på alternative plasseringer. Er svak for ting som blomstrer tidlig og tiltrekker seg humler. Vet at blomstringen er kort, men hvordan er bladverket resten av året?

Jeg har ryddet og raket og kost meg i hagen mellom dugnadsarbeid i helga. Har ikke fått sådd, venter heller til det har regnet masse i natt og i morgen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 20:49   #89
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.079
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2018

Opprinnelig lagt inn av Frk_Fryd, her.

Jeg har en rosebusk i potte jeg glemte i kjellerboden i vinter. Den har spirt med litt bleke skudd, og jeg vurderer å klippe den helt ned. Kverker jeg den da?


Jeg hadde forøvrig også glemt to bøtter med tulipanløk som ungene plantet på et hagemøte i høst. Det var full tulipanfest i boden for å si det sånn.

Har ærlig talt ikke peiling, men må du klippe den HELT ned da? Du kan vel la det stå igjen 20-30 cm lange pinner?

Jeg har sådd ny salat og reddik i dag. Salat fordi forrige ikke spirte, reddik for å få mer - jeg har jo allerede ferdig reddik i drivhuset.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 21:20   #90
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2018

Er det noen som veit om fine steinbed-blomar som blomstrer i juli/august? Bedet mitt er kjempefint i juni, og så er det heilt dødt der...

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 23:26   #91
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Re: Hage 2018

Endelig hagetid!

Dette er den første helga med ordentlige hagemuligheter utendørs. Foreløpig driver jeg bare og rydder, men babyene fra kålfamilien har forlatt vekstlyset på vaskerommet og er i fosterhjem i venninnes drivhus før de skal få flytte ut i hagen. Ellers har jeg 6 typer frilandstomat, 3 typer bønner, 2 typer gresskar og blomkarse og pelargoniastiklinger på lur. Avventer å flytye resten av gjengen i forsterhjem til vi er sikre på å ikke gå under 10 grader om natta.

Jeg var superflink og kjøpte bare planlagte planter på hagemessa: Asparges, tranebær, én frilandstomat, én frilandsagurk, purre og flytende gjødsel.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 07:13   #92
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2018

Jeg kjøpte meg en ny magnolia i helga - dyp blå og nydelig! Den skal plantes et eller annet sted på eiendommen, men foreløpig står den i en stor utekrukke. Jeg har et hvitt magnoliatre i hagen fra før, som etter et par års innkjøringstid, nå vokser seg større og sterkere for hvert år. Nå nærmer det seg 2,5 meter høyt. Ellers er alle utemøblene på plass, og jeg planlegger innkjøp av drivhus og plantekasser til terrassen. Hagen må tørke litt mer før jeg går i gang med raking og stussing av bukser, men det er like før. Våren er den fineste tiden!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 08:00   #93
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.822
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2018

Jeg tror jeg kan skimte gressplenen min!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 09:07   #94
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2018

Minsta og jeg fikk sådd solsikker i går- både i krukker som vi skal sette inn og noen få frø rett i jorda.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-04-18, 11:31   #95
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2018

Minsten og jeg planta halvparten av georginene i går, og så fikk vi ruska opp i pallekarmene, satt rødløk og satt opp tipi til erteblomstene. I dag skal vi ta resten av georginene, luke et staudebed og seinere i uka så gulrøtter og litt annet i kjøkkenhagen, male og beise benker og rydde og sånt. Det er så deilig når det går an å holde på ute etter barnehagen! Nesten all snøen er borte, og foreløpig er plenen alt for våt til å gå på, men vi har i alle fall krokus!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 22:35   #96
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2018

I ettermiddag/kveld har jeg impuls-haget. Det vil si vekslet mellom å sitte i sola og å gå rundt å dille med det som faller meg inn. Jeg har fjernet årets første løvetannspirer, skrubbet vekk mose fra heller og bedkant, flyttet litt rundt på potter ut fra hva som blomstrer/spirer finest nå og laget et lite steinbed under syrinhortensiaen for å gjøre gressklippingen enklere. Jeg elsker denne tiden på året og gleder meg til en helg med enda mer sol og enda mer hage!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-18, 23:31   #97
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2018

Jeg har begynt å luke i et av bedene i ettermiddag.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-18, 11:03   #98
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2018

Jeg sådde cosmos og erteblomst på tirsdag. Var litt spent siden jeg ikke hadde såjord og brukte plantejord, men cosmosen spirer som bare det. Jeg venter fortsatt spent på at erteblomstene skal spire.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-18, 11:33   #99
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Re: Hage 2018

Denne helga tar jeg sjansen på å plante ut kålbabyene. De har stått i drivhus og vokst seg nokså store.

Komposten er tømt, og jeg ergrer meg over å være trøtt og tung i hodet når jeg egentlig har lyst til å grave, så, luke og flytte på ting.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-18, 14:23   #100
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.079
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2018

Cosmosen min spirer også mye! Jeg har ikke plantet ut mine kålbabyer enda, mest fordi jeg syns de har det greit i drivhuset en stund til og jeg egentlig ikke skal styre alt for mye nå i forberedelser til konfirmasjon. Venter på at mannen skal bygge enda en pallekarm til meg og. Dit skal jeg ha kål, rosenkål, gulrot og kanskje salat - hvis jeg ikke blir soft og lar salaten være i drivhuset. Tomatplanten jeg satte dit i går har det i alle fall strålende fremdeles, så kanskje jeg gradvis kan flytte tomater ut. Men det skal også få vente mest mulig til etter konfirmasjonshelgen.

Masse brunsnegler nå, så jeg har tatt en runde med saksa og ferramol i dag.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no