Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Donere kropp til vitenskap?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-17, 14:35   #21
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Som fysioterapeutstudent var eg med opp på det som heitte preklinisk avdeling på Haukeland. Det var ingen tulling og fjasing. Det vart likevel gitt beskjed om at preparata skulle behandlast med absolutt verdighet og respekt. Me dissekerte ingenting, men såg på musklar og ligament på armar og bein

Sjølv har eg tenkt tanken på å donere kropp til forskning, men ikkje gjort noko med det enda. Å donere vekk organ er sjølvsagt for min del. Berre å forsyne seg, ta alt som kan brukast.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-17, 15:28   #22
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Jeg kjenner ikke igjen bildet av fjas og lite respekt. Besvimelsestendenser og sterke inntrykk ja, men ikke noe tull.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-17, 15:30   #23
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Går det an å presisere hvilken vitenskap man donerer til? Eller altså, "hjerne til nevrokirurger" eller noe? Dette er hypotetisk altså, men dagens diskusjon på kontoret.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-17, 16:07   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg kjenner ikke igjen bildet av fjas og lite respekt. Besvimelsestendenser og sterke inntrykk ja, men ikke noe tull.

Godt å høre, i grunnen.

Dette ble sagt av et par studenter på tidlig nittitall, Oslo. Det kan sikkert variere fra sted til sted (ulike kulturer) og kull til kull.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-17, 16:15   #25
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Jeg husker fremdeles en medisinstudents skriftlige beskrivelse av hvordan hun hadde opplevd sin første obduksjon, med respekt for den kroppen som noen hadde latt henne bruke til å lære. Hun hadde blant annet med seg en rose, som hun la på kroppen etterpå, som takk. Det var så vakkert og står fremdeles veldig sterkt for meg.

Jeg donerer glatt hva som helst. Null problem. Men jeg var inne nå på Haukeland universitetssykehus og kunne ikke finne noen mulighet til det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-17, 19:55   #26
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg husker fremdeles en medisinstudents skriftlige beskrivelse av hvordan hun hadde opplevd sin første obduksjon, med respekt for den kroppen som noen hadde latt henne bruke til å lære. Hun hadde blant annet med seg en rose, som hun la på kroppen etterpå, som takk. Det var så vakkert og står fremdeles veldig sterkt for meg.

Jeg donerer glatt hva som helst. Null problem. Men jeg var inne nå på Haukeland universitetssykehus og kunne ikke finne noen mulighet til det.

Mulig du må donere til annet sykehus, ta kontakt og spør:

https://www.med.uio.no/imb/tjenester...atorordningen/
http://www.ntnu.no/mh/legemedonasjon

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-17, 14:12   #27
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Så vidt jeg har forstått utelukker organdonasjon forskningsdonasjon. Jeg finner ikke noe om det nå, men mener å ha lest det for et par-tre år siden*.



*I min alder er et par-tre år = 15-20 år.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-17, 14:24   #28
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Jeg observerte medisinstudenter i USA i 1997 mens de lærte om muskler og dissikerte døde kropper. Det var utrolig respektfult, konsentrert og lavmælt. Det hang oppslag om å utvise den aller største respekt mot kroppene. De lå heller ikke nakne, men var tildekket med unntak av den delen de konsentrerte seg om.

Så kan man selvsagt diskutere om det er repsektfult å ta med en ikke-medisinstudent på dette, men det var ihvertfall null tull og fjas. Og alt vi så var en inntullet kropp og en naken underarm/hånd. For øvrig visste vi alder og kjønn og dødsårsak.

Også er jeg veldig stolt av mine foreldre som på 70-tallet donerte min nyfødte 3 dager gamle bror til forskning på den sykdommen han døde av. På den tiden ble slike barn deretter begravet med en voksen i deres kiste, så hvor han ligger gravlagt vet vi ikke. Tenkt for et valg å ta, når du for 3 dager siden trodde du skulle føde et veldkapt barn. En gave til menneskeheten slik jeg ser det. Håper de fant ut noe.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-10-17, 21:02   #29
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Jeg har selv vært på anatomisk institutt og lært i sin tid. Rolig, rart og litt høytidelig på et vis. Det lå en mann der, nylig avdød og vi skulle se om vi fant dødsårsaken. Det var svært nyttig og gav en helt annen forståelse enn hva jeg kunne lese meg til i en bok.
Allikevel strever jeg med å donere hele kroppen, i allefall nå som relativt ung. Skulle jeg dø nå tror jeg barna mine ville ha en grav å gå til, med en gang. Dersom jeg blir godt oppi åra ser jeg ikke bort i fra at jeg kan donere hele skroget. Pr. i dag er organdonor, blodgiver og beinmargsdonor mitt bidrag.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-17, 10:00   #30
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Jeg kunne fint ha donert meg, og syntes det var greit at andre nærstående gjorde det. Vi har ingen tradisjon med å "gå til graver" i min familie. Tradisjonelt har det vært lang vei til kirkegården og det hele har ligget under en meter snø flere måneder i året, så jeg tror det er noe med det.

Jeg er organdonor, men kanskje jeg skal tenke litt på det der med å donere hele kroppen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-17, 10:06   #31
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Donere kropp til vitenskap?

Jeg vet ikke hvor jeg evt skulle gravlegges. Gravlegges jeg her jeg bor nå, har jeg kun ungene som bor i nærheten. Jeg vet heller ikke hvor jeg kommer til å flytte når ungene blir større (jeg blir ikke her for evig).

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no