Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Trimmet moped, hva er foresattes ansvar?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-14, 16:10   #1
Lostdisk
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 3
Lostdisk har et hav av muligheter foran seg
Standard

Trimmet moped, hva er foresattes ansvar?

heisann.

Jeg er sammen med en dame og vi bor sammen.
Hun har en sønn på 16 år som har kjøpt seg moped.
Det er her det begynner.
Han kjøpte mopeden for en liten mnd siden å han har krasjet 2 ganger til nå, sist i går.
Første gang hadde han drevet å kjørt omkring på et skoleområde på kvelden å da ende han opp med å kjøre rett i et sykkelstativ å veltet med mopeden, i seg selv ikke så ille.
I går kom han hjem å fortalte at han hadde kjørt rett i rumpa på en bil å laget en stor bulk med i bagasjerommet med hjelmen sin. Eieren av bilen hadde vistnok sagt at det ikke var noe problem siden bilen var gammel.
Guttungen ble veldig lettet for dette fordi mopeden han har er trimmet.
Den går 75-80kmt.

Både min samboer og eksmannen vet og viste at den var trimmet når den ble kjøpt.
I dag morges var det nok for meg. Da kjørte han avgårde uten verken baklys eller hovedlys, det ble ødelagt i kræsjen.

Min amboer er litt sånn at hun tenker at hun ikke kan ha kontroll på alt og at ting som regel går bra.....jeg er stikk motsatt.

Det jeg vil ha tilbakemeldinger på er: Kan de som foreldre bli dømt på noen måte her om guttungen krasjer og de rette instansene får vite at foreldrene har vist om dette?


Ellers så lurer jeg på om det er bare meg som er vrang her,,,,
trenger tips og råd.

Lostdisk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 16:16   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.386
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trimmet moped, hva er foresattes ansvar?

Du er ikke vrang. Din samboer er en svært uansvarlig forelder.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 16:18   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trimmet moped, hva er foresattes ansvar?

Trimma moped hadde blitt inndratt umiddelbart. Enkelt og greit.

Jussen rundt kan jeg ikke noe om, hvorvidt foreldre kan bli dømt eller ikke, men uansett - det er livsfarlig å kjøre rundt på en trimma moped. Det er også tydelig at gutten ikke klarer ha kontroll over kjøretøyet. I verste fall kan han miste livet sjøl, bli alvorlig skadet, forårsake en ulykke hvor andre kommer til skade. I beste fall kan han ende opp med å få utsatt førerkortet med et par år, om han blir tatt på dette.

(En ung mann jeg kjenner, ble påkjørt av en bilist, da han var ute og kjørte motorsykkel. Det var bilisten som ikke overholdt vikeplikt. Like fullt var det den unge mannen (som da var 17) som fikk straff med utsetting av førerkort, da gutten var for ung, og ikke hadde sertifikat til, å kjøre den type sykkel han hadde.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no