Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-20, 10:49   #1
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Pepperkakehusliming - dine beste profftips

En årlig tradisjon hos oss er at mor går i ren Donald-Duck-melt-down-modus (helst bare) én gang før jul, og det er når det *#*¤!! pepperkakehuset skal limes. Jeg er altfor klønete til den jobben, og far er for utålmodig.

Har dere noen profftips som ikke involverer brennende sukker?

Eller den idiotiske saken de kaller lim og selger på butikken?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 10:51   #2
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

En årlig tradisjon hos oss er at mor går i ren Donald-Duck-melt-down-modus (helst bare) én gang før jul, og det er når det *#*¤!! pepperkakehuset skal limes. Jeg er altfor klønete til den jobben, og far er for utålmodig.

Har dere noen profftips som ikke involverer brennende sukker?

Eller den idiotiske saken de kaller lim og selger på butikken?

Sønnen min og kjæresten limte sammen huset med baking glue på tube fra butikken. Jeg deltok ikke i prosessen men de har ikke nevnt noe spesielt og det står der like fint i alle fall. #haraldrigjortdetteselv

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 10:53   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Jeg får ikke til med baking glue heller. Gjorde nøyaktig som det sto på tuben, og alt raste sammen - flere ganger.

OG - til info - så kan man brenne seg på limpistol også.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 10:55   #4
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.436
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Bruker smelta smørbukk. Slår av plata og bruker skei til å få det på. Trenger en mer er det bare å varme det litt på nytt.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 10:57   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Spiser dere huset eller står det bare til pynt?
Hvis ingen spiser det til slutt så anbefaler jeg hurtigrørkende superlim.
Lim en og en del, hold i de 15 sekundene det kreves før limet tørker, og deretter ta neste del.

Selv limte vi med sånn Baking Glue. Fungerte fint hos oss.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 10:59   #6
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Jeg brukte dr oetker baking glue. Det fungerte veldig bra. Varmet ikke opp tuben så veldig mye, litt tungt å presse ut men fester seg bedre.

Har som regel brukt smeltet sukker men synes ikke det er så pent når pynteglasuren blir misfarget når den er i kontakt med sukkeret.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 11:00   #7
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Vi har hatt flere år med limpistollimt hus. Det spises ikke.

Men ungene insisterer på at støvete pepperkaker med brent sukker på er noe for dem, så de vil nok helst ha spiselig pepperkakehus.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 11:00   #8
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.333
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Sliming.

Jeg har brukt smeltet Smørbukk med blandet hell, det eneste som virkelig duger er limpistol. Pepperkake er uansett lite fristende etter noen uker med støvsamling.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 11:00   #9
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Bruker smeltet sukker selv, men hører om andre som smelter smørbukk ja.

Limpistol dersom det ikke skal spises :foreldreportalen:

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 11:01   #10
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.333
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Men ungene insisterer på at støvete pepperkaker med brent sukker på er noe for dem, så de vil nok helst ha spiselig pepperkakehus.

Skjønner, da ville jeg gått for smeltet Smørbukk.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 11:18   #11
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Jeg prøvde baking glue i fjor, men det var visst uspiselig i følge ungene. Sånn i motsetning til brent, gammelt sukker, liksom.

Så i år var jeg tilbake på gamlemetoden. Støpejernspanne, litt og litt sukker, fort og gæli oppi panna med delene som skal limes, og så øser jeg på mer smeltet sukker med skje. Det endte som vanlig med en brent finger, men husene står da i det minste.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 11:22   #12
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Hvis du er tålmodig nok så kan du bruke eggehvite og melis som du har piska til kremkonsistens. Det stivner ikke så fort da, så blir jo en del jobb med å holde delene sammen så lenge.

Har ikke brukt smørbukk selv, men ville prøvd det.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 11:30   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.492
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Vi bruker baking glue, helst dagen før pynting, det tar litt tid å tørke, men det holder.

Vi pynter det rett før jul, 23 eller 24, og knuser det 31 for spising så lim utgår selvsagt.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 11:37   #14
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Jeg syns royal icing fungerer bra.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 11:38   #15
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Jeg tror den essensielle ingrediensen her er tålmodighet dessverre.

Selv har jeg vurdert å gaffe sammen faenskapet ved flere anledninger.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 11:41   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Bruker smelta smørbukk. Slår av plata og bruker skei til å få det på. Trenger en mer er det bare å varme det litt på nytt.

Dette.

I år brukte jeg faktisk smelta sukker for første gang på flere år, for jeg hadde ikke kjøpt inn smørbukk da jeg fant ut at jeg hadde tid til å lage huset. Men greide det faktisk fint denne gangen, uten å brenne meg. Brukte en vid stekepanne, slik at det var plass til å dyppe hele kanten på de fleste delene rett i sukkeret, før jeg limte det sammen. Brukte skje der dette ikke var mulig.

Og det to uker gamle, nedstøvede pepperkakehuset skal selvsagt knuses og spises av ungene, helst med venner på besøk.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 22-12-20 kl 11:48.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 11:45   #17
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Vi bruker bare melis blandet med eggehvite, det fungerer helt supert. Lager den ganske tykk, så den ikke renner.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 11:49   #18
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Takk for tipsene! Skal prøve eggehvite og melis først.

Jeg blir altså så hissig når jeg brenner meg, og er altfor klønete til å prøve det opplagte tipset la være å brenne seg, så Smørbukk er jeg skeptisk til om hjelper for meg. Men det blir kanskje ikke like innihelvete varmt som knekk?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg tror den essensielle ingrediensen her er tålmodighet dessverre.




Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Selv har jeg vurdert å gaffe sammen faenskapet ved flere anledninger.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 11:55   #19
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Blir det egentlig ordentlig jul uten en runde med knekkbrannsår og banning?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-20, 12:06   #20
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehusliming - dine beste profftips

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Takk for tipsene! Skal prøve eggehvite og melis først.

Jeg blir altså så hissig når jeg brenner meg, og er altfor klønete til å prøve det opplagte tipset la være å brenne seg, så Smørbukk er jeg skeptisk til om hjelper for meg. Men det blir kanskje ikke like innihelvete varmt som knekk?







Det er det som er hele poenget med å bruke smørbukk. Det blir ikke like varmt. I motsetning til rent sukker inneholder det mye fett, og har derfor mye lavere smeltetemperatur. Det er varmt, men ikke slik at du brenner deg hvis du får det på fingrene.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no