Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Stekt laks

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-07, 19:05   #1
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Stekt laks

Det ernoe av det beste mannen min vet. Jeg er ikke glad i rød fisk, men siden han har vært syk i en uke og fremdeles ikke er bra, tenkte jeg å lage noe slikt til han i morgen.

Har dere noen gode oppskrifter å dele? Gjerne med godt tilbehør, slik at jeg kan spise også.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 19:11   #2
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stekt laks

Jeg bruker å kjøpe bein/skinnfri laksefileter jeg da. Og så steker jeg dem i litt olje med chili og sitron. På ganske høy varme, sånn at de blir SPRØ

Så koker jeg tagiatellepasta der jeg tilsetter litt brokkoli på slutten.

Når jeg serverer så har jeg på noen "dæsjer" med søt chilisaus

Ikke særlig fancy, men ganske så godt!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 19:12   #3
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stekt laks

Her er også noe jeg bruker lage innimellom:

Dette trenger du til 4 porsjoner:

- 600 g laksefilet
- 1/2 sitron
- 1 salat
- 1/2 agurk
- 4 ss yoghurt naturell
- 1/2 ts salt

- 4 tortillalefser


Varm tortillaene.
Skjær laksen i biter, dryss litt salt på bitene og stek dem raskt.
Drypp litt sitron over fisken, og fordel den på de varme lefsene.
Skjær salat og agurk i strimler, og legg dem sammen med fisken.

Fordel yoghurt naturell oppå, og nyt!

Server med en frisk salat til.


__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 19:16   #4
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stekt laks

Hva er det med mannfolk å denne rødefisken ? Min elsker laks! Både i elven og på tallerken.

Vi har av og til hatt stekt laks i ovn (med sitron, salt og pepper på)
med "sausen" til og brokkoli. Sausen er så god at alt det andre blir himmelsk. Og mandelpoteter. Eller potetbåter i ovn.

Skal finne oppskriften straks.



Så snill du er forresten!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 19:18   #5
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stekt laks

Sitat:

S A U S E N

Her er sausen som går under navnet "sausen" i min vennekrets:

3 dl fløte
1 ss sterk sennep
2 ss lys dijon sennep
1- 2 ss mørk sirup
salt og pepper

Bland alt i en kjele, kok i noen minutter til ønsket konsistens.
Den smaker fortreffelig til stekt laks ( i ovn f.eks) , brokkoli og mandelpoteter.

Er jo en bombe da..

Her var den.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 19:35   #6
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stekt laks

Jeg vil anbefale deg å ovnsbake den i aluminiumsfolie med pesto på. Det kan man ikke la være å like. Kan spises med salat og ris/pasta.

Nydelig!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 19:57   #7
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.761
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stekt laks

Jeg kjøper skinn og benfrie fileter.

I en boks med lettrømme har jeg i f.eks. litt sitronsaft og diverse krydder etter smak og behag. Eks. for en litt krydret og "hot" variant bruker jeg chili, pepper o.l., for en "asiatisk" variant bruker jeg ingefær og koriander og for en "fransk" variant bruker jeg provencekrydder e.l.

En liten dæsj sitronsaft med med.

Fisken legges i en ildfast form og rømmen helles over. Stekes så i ovnen og serveres med ris, brokkoli og blomkål.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 20:11   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stekt laks

Jeg pleier å steke laksen i smør med salt og pepper, så den blir brun på begge sider, og så ettersteker jeg i ovn i 12-15 minutter på 200 C til den er gjennmstekt. Sereres med rømme/kesam, kokte poteter og agurksalat.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 20:24   #9
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stekt laks

Siden vi har levd uten komfyr det siste året så blir det mikrobølgeovnlaks på meg. Dette er en av våre favoritter:

To frosne fileter legges i mikrobølgeovnsikker skål. Har oppi 2 ss med sitronsaft eller eplejuice, gnir inn hver filet med hvert sitt laurbærblad, 2 stk nellikspiker, drysser over timian, koriander og legger oppi 4 einerbær og 10 hele pepper. Kjører dette i 5 minutter på 750 W og mens varmen fordeler seg når mikroen er ferdig så dampes poteter. Serveres med agurksalat og rømme m/revet pepperrot.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 21:00   #10
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stekt laks

Her i huset elsker alle laks, spesielt barna. I dag prøvde jeg meg på en thai-variant etter å ha funnet en yoghurtsaus i ukas KK. Det ble veldig godt!

Bruker stort sett Findus sine laksefileter med urter og hvitløk, steker dem i ovn. Kokte jasminris ved siden av og woket grønnsaker med bittelitt østerssaus og soyasaus.
Yoghurtsausen besto av matyoghurt, presset sitron (1 ss cirka), litt sukker, kvernet pepper, finhakket chili (tuppen av en chili) og masse hakket frisk koriander.

Ellers har jeg følgende tilbehør:
*Kokt broccoli og gulrøtter, kokte poteter og Toros kaldrørte rømmedressing (eller noe sånt)
*Kokte poteter, smeltet smør og agurksalat med litt rømme ved siden av.
*Kokte poteter, salat og rømmedressing med rømme, sitron, sukker, fiskekrydder og hakket vårløk.

__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no