Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hva får tøy til å krympe?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-07, 20:57   #1
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Hva får tøy til å krympe?

Mest sannsynlig er det vel varmen...

Men jeg lurer på om sentrifugeringa kan få tøy (i mitt tilfelle trekk til sofaputer) til å krympe også?
Jeg fikk nemlig tips av en husmor om å vaske sofaputetrekkene i vaskemaskinen, til tross for at det står "rensing" på dem, for så å ta dem på putene igjen mens de er våte. Putetrekkene våre er i vaskemaskinen nå, men jeg lurer på å sentrifugere dem en ekstra gang (de er jo på skånsomste vask, ergo lite sentrifugering) siden de skal rett på putene.

Vil en ekstra runde i sentrifuga få dem til å krympe mer?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 21:05   #2
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva får tøy til å krympe?

Skulle ikke tro det. Den rister jo bare vekk vannet... eller?

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 21:22   #3
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva får tøy til å krympe?

Jeg sentrifugerer sofatrekkene på full guffe, de passer da sofaputene helt perfekt etter sikkert 50 vask de siste 6 årene.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 21:23   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva får tøy til å krympe?

Når man farger ulltøy så koker man det jo, og jeg fikk beskjed om at det var bevegelsen som fikk ull til å krympe, derfor ville det ikke krympe i kokende vann i en kjele som ble rørt forsiktig i.
Så ja, sentrifugering vil krympe noen tekstiler.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 21:26   #5
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva får tøy til å krympe?

Vi strikket tøvede votter på skolen i min barndom. Vottene var 3 ganger normal størrelse, men vi gnikket og gned dem på et gammeldags vaskebrett til vi fikk rette størrelsen. Dvs. de krypet 2/3. Jeg tror nok at mange sentrifugeringer og varmt vann får ting til å krypme.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 21:29   #6
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva får tøy til å krympe?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Når man farger ulltøy så koker man det jo, og jeg fikk beskjed om at det var bevegelsen som fikk ull til å krympe, derfor ville det ikke krympe i kokende vann i en kjele som ble rørt forsiktig i.
Så ja, sentrifugering vil krympe noen tekstiler.


Det er også hurtig endring av temperatur som får ull til å krympe. Hvis du koker for deretter å skylle i kaldt vann vil ull krympe.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 21:37   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva får tøy til å krympe?

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Hvis du koker for deretter å skylle i kaldt vann vil ull krympe.

OK, takk for tips! Da skal jeg ikke gjør det når jeg farger ull!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no