Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan fjerne babybæsj fra ullbodyer?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-07, 21:50   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan fjerne babybæsj fra ullbodyer?

Noen som har noen smarte triks for å fjerne babysbæsj fra ullbodier og ullstrømpiker? Jeg prøvde å massere inn ull og silkevaskemiddelet fra Nøstebarn og skylle godt etterpå, men det fungerte dårlig.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 21:53   #2
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan fjerne babysbæsj fra ullbodier?

Jeg har helt sluttet å bruke ullvaskemiddelet fra nøstebarn, (mulig de selger noe annet nå enn da jeg kjøpte, for alt jeg vet). Jeg bruker gallesåpe til å vaske ulltøy og fjerne flekker med. Jeg syns det virker mye bedre, selv om jeg ikke kan garantere at du får bort bæsjeflekker. Gallsåpe får du kjøpt på f.eks. Helios, (jeg kjøper den som er i en grønn eske).

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 22:06   #3
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan fjerne babysbæsj fra ullbodier?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Noen som har noen smarte triks for å fjerne babysbæsj fra ullbodier og ullstrømpiker? Jeg prøvde å massere inn ull og silkevaskemiddelet fra Nøstebarn og skylle godt etterpå, men det fungerte dårlig.

Er det behandlet eller ubehandlet ull? Jeg vet ikke hvordan det er med ubehandlet, men på lyse/hvite maskinvaskbare bodyer og strømpebukser har jeg med hell lagt plagget i bløt i vann med en god dæsj Domestos Fresh.

Jeg har latt det ligge over natta, men ikke gjør det hvis det er plagg du er redd for... Ulla blir i hvert fall fin og hvit igjen, nesten bleket. Hvis det er små flekker vil jeg tro det går an å ta Domestos rett på flekken.

(Det lukter litt sterkt, det er det eneste. Men det er bedre med lukt av nyvasket do enn flekker, vel?)

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 22:19   #4
Ylvania
Steiketakkehatar
 
Ylvania sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 349
Ylvania er litt kul
Standard

Sv: Hvordan fjerne babybæsj fra ullbodyer?

Hvordan fjerne bæsj fra ull klær :

1.Skyll i KALDT vann
2.Gni så plagget inn med gallesåpe.
3.Vask med ullvask som inneholder Lanolin.

Gallesåpe bør man egentlig ha i hus når man har små dritere og/eller ulltøy.
Det kan kjøpes :
Her- http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=384395
Eller her : http://www.cottonchild.no/0105.htm

Eller for dei som ikkje er so bevandra i netbutikane so kan ein få kjøpt gallesåpe hjå din lokale helsekost forhandlar.

__________________
Ylvania er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 10:09   #5
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan fjerne babybæsj fra ullbodyer?

Jeg synes stitronsåpe og zalo er effektivt, men klarer ikke å fjerne flekkene helt, derfor har jeg begynt å bare kjøpe farget ulltøy

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 10:47   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan fjerne babybæsj fra ullbodyer?

Vi bruker Klar Gallseife (samme merke som selges hos cottonchild). Vi er veldig fornøyde med den. Helios gallesåpe likte jeg ikke da den lukter spesielt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 10:48   #7
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan fjerne babybæsj fra ullbodyer?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Vi bruker Klar Gallseife (samme merke som selges hos cottonchild). Vi er veldig fornøyde med den. Helios gallesåpe likte jeg ikke da den lukter spesielt.

Den gallesåpa jeg bruker fra Helios lukter nesten ingen ting, og i alle fall ikke "spesielt". Er det samme såpe vi snakker om? Jeg er veldig fornøyd med den.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 10:52   #8
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan fjerne babybæsj fra ullbodyer?

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Jeg synes stitronsåpe og zalo er effektivt, men klarer ikke å fjerne flekkene helt, derfor har jeg begynt å bare kjøpe farget ulltøy

Signerer.
Har også slutta å kjøpe svindyrt ull-tøy som feks. Nøstebarn. Det er nok veldig god kvalitet, men det hjelper så lite når det er så lite som skal til for å øydelegge det (enten det er i vask eller med flekkar).

Meeen...me brukar ullbodyar og strømpebukser til tross for litt misfarging etter bæsj Det er jo reint. Berre litt fargepynt

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 10:55   #9
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan fjerne babybæsj fra ullbodyer?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Den gallesåpa jeg bruker fra Helios lukter nesten ingen ting, og i alle fall ikke "spesielt". Er det samme såpe vi snakker om? Jeg er veldig fornøyd med den.

Den jeg har kjøpt heter Sonett gallesåpe. Den var tilsatt eteriske oljer som "parfyme" og den lukta likte jeg ikke. Jeg hadde både såpestykke og flytende. De var kjøpt på Helios i Trheim.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 23:12   #10
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan fjerne babybæsj fra ullbodyer?

Og hva med gulp?

Har skikkelig gulpeunge, som gulper på ullbodyene sine daglig. Det hjelper ikke at jeg har smekke på, han gulper over den...

Jeg kan ikke akkurat vaske nøstebarnklær i Milo, kan jeg?

Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 00:18   #11
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan fjerne babybæsj fra ullbodyer?

Takk for svar! Da skal jeg handle inn Gellsåpe. Jeg hadde faktisk en slik en gang, kjøpt i Tyskland, men ante ikke at dette var noe man fikk tak i her også. Husker den var genial på alle flekker.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 07:57   #12
mammamia
Superaktiv
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 474
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Sv: Hvordan fjerne babysbæsj fra ullbodier?

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Er det behandlet eller ubehandlet ull? Jeg vet ikke hvordan det er med ubehandlet, men på lyse/hvite maskinvaskbare bodyer og strømpebukser har jeg med hell lagt plagget i bløt i vann med en god dæsj Domestos Fresh.

Jeg har latt det ligge over natta, men ikke gjør det hvis det er plagg du er redd for... Ulla blir i hvert fall fin og hvit igjen, nesten bleket. Hvis det er små flekker vil jeg tro det går an å ta Domestos rett på flekken.

(Det lukter litt sterkt, det er det eneste. Men det er bedre med lukt av nyvasket do enn flekker, vel?)

er ikke dette veldig sterkt? kan det ødelegge fibrene i ulla?

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 10:40   #13
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan fjerne babysbæsj fra ullbodier?

Opprinnelig lagt inn av mammamia, her.

er ikke dette veldig sterkt? kan det ødelegge fibrene i ulla?

Vel, det kan jeg ikke garantere. Flekkfjerning er ett av bruksområdene til domestos, det står på flaska. Likevel står det ikke noe spesifikt om ull, tror jeg. Tror ikke det er veldig sterkt (som i løsemiddel-sterkt), det er "aktivt oksygen" som er virkestoff.

Hvis alternativet er å kaste/ikke bruke plagget fordi det er ødelagt av bæsjeflekker er det verd et forsøk. Som sagt har jeg brukt det selv med stort hell. F.eks. på hvite ullstrømpebukser som er blitt mørkegrå av sølevann, og på bæsjeflekker.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 17:43   #14
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvordan fjerne babysbæsj fra ullbodier?

Jeg ville ikke brukt Domestos på ullplagg.
Altså, ubehandlet ull.
På plastull er det vel litt same-same.

Jeg bruker som nevnt over her Gallesåpe, og ullvask fra Helios m/Lanolin, fungerer det, så sant man tar det med en gang.
Og uansett overlever jeg faktisk heller en svak, svak flekk, enn å ødelegge ubehandlet ull med sterke midler el.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 12:38   #15
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan fjerne babybæsj fra ullbodyer?

Jeg ville heller ikke brukt domestos på ubehandlet ull, da fjerner man sikkert alt det naturlige ullfettet i klærne og halve vitsen er borte. Noen bæsjeflekker kan jeg alltids leve med, de har jo bukse eller strømpebukse over så er jo ikke noe som vises.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 13:34   #16
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan fjerne babybæsj fra ullbodyer?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.


Meeen...me brukar ullbodyar og strømpebukser til tross for litt misfarging etter bæsj Det er jo reint. Berre litt fargepynt

Signerer.

Har gitt opp flekkfrie ullbodyer/støpebukser .

  Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 17:07   #17
Ylvania
Steiketakkehatar
 
Ylvania sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 349
Ylvania er litt kul
Standard

Sv: Hvordan fjerne babybæsj fra ullbodyer?

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Og hva med gulp?

Har skikkelig gulpeunge, som gulper på ullbodyene sine daglig. Det hjelper ikke at jeg har smekke på, han gulper over den...

Jeg kan ikke akkurat vaske nøstebarnklær i Milo, kan jeg?


Gallesåpe hjelper på alle flekker. Milo inneholder lanolin så det kan du fint bruke.

Om man synes ungen lukter sau pga ulltøy eller etter å ha sovet på soveskinn. Kan du legge tøyet sammen med en lavendel såpe.
Eller bruke Bånsulls lanolinvask med lavendel.

__________________
Ylvania er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 18:09   #18
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan fjerne babybæsj fra ullbodyer?

Opprinnelig lagt inn av Ylvania, her.

Gallesåpe hjelper på alle flekker. Milo inneholder lanolin så det kan du fint bruke.

Om man synes ungen lukter sau pga ulltøy eller etter å ha sovet på soveskinn. Kan du legge tøyet sammen med en lavendel såpe.
Eller bruke Bånsulls lanolinvask med lavendel.

Hmm, merkelig, hos Nøstebarn sa de til meg at jeg ikke måtte bruke milo fordi det er et syntetisk vaskemiddel som tørker ut det naturlige ullfettet i klærne. Dumt egentlig, for jeg elsker lukten av nyvasket ulltøy vasket med milo

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 18:16   #19
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvordan fjerne babybæsj fra ullbodyer?

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Hmm, merkelig, hos Nøstebarn sa de til meg at jeg ikke måtte bruke milo fordi det er et syntetisk vaskemiddel som tørker ut det naturlige ullfettet i klærne. Dumt egentlig, for jeg elsker lukten av nyvasket ulltøy vasket med milo

Og det er helt sant.
Milo er fy-fy på ubehandlet ull!
På plastull er det ok.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 00:08   #20
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan fjerne babybæsj fra ullbodyer?

Leste dette på Troll sine sider, er det det naturlige ullfettet de snakker om? Isåfall er jeg forvirret igjen...

Lanolin er et fettstoff som tetter porene i ullen og hindrer opptak av fuktighet og luftgjennomstrømming.
Lanolin reduserer derfor ullens evne til varmevirkning, evnen til å holde huden tørr og varmeregulering. Lanolin er et sterkt allergen ved kontaktallergi. Hudlegene Rustenberg og Lützow-Holm anbefaler fuktighetskremer uten lanolin ved bl.a. atopisk eksem.
Lanolinfri ull har en viss antibakteriell effekt mot de mest vanlige mikroorganismer i hudfloraen, stafylokokker, noe som ikke er tilfellet med ull med lanolin.
Ull uten lanolin har like stor evne til å hindre dannelse av kroppslukt som

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no