Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er majones usunt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-14, 08:54   #41
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

En dame jeg kjenner som er bestemor, var med sin unge datter og barnebarnet til kontroll på helsestasjonen. Der fikk de akkurat samme beskjed. Da satte bestemor øynene i helsesøster og sa: "Hva synes du vi skal gjøre med det da? Ta tak i hver sin ende og dra i ungen?". Det ble ikke noe mer snakk om høyde-"problemer" der.

Fantastisk!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 09:03   #42
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Majones er ikke usunt i moderate mengder. Vi lager en del majones selv, dessuten og det er for rene helsekosten å regne.

Folk, ass.

Jeg er den lykkelige eier av to bøtteknotter med varierende matlyst og har de lyst på litt majones under skinken eller oppå makrell i tomat så er det fritt frem. Eller sammen med jordbærsyktetøy, som en periode var yngstemanns favoritt.

Etter den herlige opplevelsen på helsestasjonen med eldste der de hadde ført feil, så kommer jeg nok ikke til å stole helt på helsesøstre.
Helsesøster uten blikk på babyen, nesen ned i et skjema: Men, men, hun har jo krympet!
HV med blid blubbebaby på fanget: Eh, nei, det tror jeg ikke.
Helsesøster, fremdeles med nesen i skjemaet: Jo, hun har krympet mange centimeter siden sist! Det står her!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 24-03-14 kl 09:20.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 09:11   #43
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg er den lykkelige eier av to bøtteknotter med varierende matlyst og har de lyst på litt majones under skinken eller oppå makrell i tomat så er det fritt frem. Eller sammen med jordbærsyktetøy, som en periode var yngstemanns favoritt.

Min spiser kaviar med brunost. Jepp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 09:17   #44
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.899
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er majones usunt?

Nugatti og majones er en delikatesse i følge storebror.

Men i akkurat den kombinasjonen er det nok ikke veldig sunt.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 09:35   #45
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Min spiser kaviar med brunost. Jepp.

Haha, min også! Du skal SE ansiktene til bestemødrene!

Ellers så er det jo en grunn til at man reagerer på negative vekstavvik, da. Det kan faktisk bety at noe er galt og at man skal følge det opp. Men det finnes jo ymse måter å gjøre det på.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 09:43   #46
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Haha, min også! Du skal SE ansiktene til bestemødrene!

Jeg må fortelle ham at han ikke er alene!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ellers så er det jo en grunn til at man reagerer på negative vekstavvik, da. Det kan faktisk bety at noe er galt og at man skal følge det opp. Men det finnes jo ymse måter å gjøre det på.

Ikke sant. En venninne av meg er knøttliten, og det er mannen hennes også. Sønnen er jo derfor et knøtt. Helsestasjonen har allikvel hatt en dialog med dem på det, både i tilfelle foreldrene skulle være bekymret, og om han skulle avvike mye fra deres vekstkurve. Gjort på en fornuftig og respektfull måte. I tillegg har ikke foreldrene flydd i taket, slik jeg ofte kan få inntrykk av at foreldre kan gjøre ved den minste kommentar fra helsestasjonen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 10:24   #47
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

Det kommer vel an på definisjonen av "sunn". Definerer man sunn som noe kroppen har bruk for og som bringer helse. Jeg synes ikke majones er "sunt" - nei, dessverre.

Å sjekke ut om barn har en (noenlunde) riktig oppfatning av hvilke matvarer som bidrar til helse og hvilke som ikke gjør det, synes jeg er helt på sin plass for en helsesøster. Men det spørs naturligvis på måten det gjøres på. At primærhelsetjenesten skal sette fokus på dette er bestemt i de nasjonal faglige retningslinjene.

Vi må ta inn over oss at overvekt og fedme blant barn er økt til et høyt nivå også i Norge, selv om vi innbiller oss at vi er veldig opptatte av kosthold og riktige matvalg. Det er vårt ansvar. For overvekt og fedme blant barn er det sannsynlighet for at de det gjelder blir varig overvektige, også som voksne. Det er ikke noe som tyder på at det er noe man "vokser av seg".

Man kan godt si at den majonesen er ikke det man blir overvektig av, den skiva med brunost, det glasset med H-melk. Det hører jeg ganske ofte - "det er ikke så farlig". "Jeg har spist brunost hver dag i femti år, det har ikke jeg dødd av",osv. Det man blir overvektig av er ikke en matvare eller en bit eller en porsjon, det er summen av energi vi får i oss som vi ikke bruker. Og det er foreldrenes ansvar, det er vi som kjøper de tingene unga våre spiser, det er vi som er rollemodeller for hva som spises når, for om mat er belønning og/ eller trøst, om kos = å spise (eller om kos kan være andre ting enn å spise) osv.

Jeg er ikke supersunn selv, men det er ingen tvil om at det er mitt ansvar hva barna mine får i seg, og at det er mitt ansvar at barna mine får tilstrekkelig opplæring i både kosthold og matlaging til at de kan klare seg selv også på det området når de blir voksne. Helsetjenesten har et systemansvar - bl.a. for å kartlegge barnas vekst og følge opp forebyggende arbeid. Da gjelder det å ha briller med rett styrke og ikke overtolke. Det er en støtte og hjelp for oss når vi fristes til å ta den brede vei.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 10:28   #48
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Å sjekke ut om barn har en (noenlunde) riktig oppfatning av hvilke matvarer som bidrar til helse og hvilke som ikke gjør det, synes jeg er helt på sin plass for en helsesøster. Men det spørs naturligvis på måten det gjøres på. At primærhelsetjenesten skal sette fokus på dette er bestemt i de nasjonal faglige retningslinjene.

Men hva forventer man å få ut av en slik undersøkelse når barnet er for lite til å ta disse valgene selv? Det burde i såfall være mer hensiktmessig å teste foreldrene.

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Jeg er ikke supersunn selv, men det er ingen tvil om at det er mitt ansvar hva barna mine får i seg, og at det er mitt ansvar at barna mine får tilstrekkelig opplæring i både kosthold og matlaging til at de kan klare seg selv også på det området når de blir voksne. Helsetjenesten har et systemansvar - bl.a. for å kartlegge barnas vekst og følge opp forebyggende arbeid. Da gjelder det å ha briller med rett styrke og ikke overtolke. Det er en støtte og hjelp for oss når vi fristes til å ta den brede vei.

Foreldrenes ansvar. En fem-seksåring har ikke noen mulighet til å endre eget kosthold.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 10:28   #49
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Det kommer vel an på definisjonen av "sunn". Definerer man sunn som noe kroppen har bruk for og som bringer helse. Jeg synes ikke majones er "sunt" - nei, dessverre.

Men ikke alt som ikke er direkte sunt, er usunt. Det finnes mange ting som er helt ok, hverken mer eller mindre. Og det kan de fleste tåle å spise litt av, noen mer enn andre.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 10:30   #50
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Det kommer vel an på definisjonen av "sunn". Definerer man sunn som noe kroppen har bruk for og som bringer helse. Jeg synes ikke majones er "sunt" - nei, dessverre.

Å sjekke ut om barn har en (noenlunde) riktig oppfatning av hvilke matvarer som bidrar til helse og hvilke som ikke gjør det, synes jeg er helt på sin plass for en helsesøster. Men det spørs naturligvis på måten det gjøres på. At primærhelsetjenesten skal sette fokus på dette er bestemt i de nasjonal faglige retningslinjene.

Vi må ta inn over oss at overvekt og fedme blant barn er økt til et høyt nivå også i Norge, selv om vi innbiller oss at vi er veldig opptatte av kosthold og riktige matvalg. Det er vårt ansvar. For overvekt og fedme blant barn er det sannsynlighet for at de det gjelder blir varig overvektige, også som voksne. Det er ikke noe som tyder på at det er noe man "vokser av seg".

Man kan godt si at den majonesen er ikke det man blir overvektig av, den skiva med brunost, det glasset med H-melk. Det hører jeg ganske ofte - "det er ikke så farlig". "Jeg har spist brunost hver dag i femti år, det har ikke jeg dødd av",osv. Det man blir overvektig av er ikke en matvare eller en bit eller en porsjon, det er summen av energi vi får i oss som vi ikke bruker. Og det er foreldrenes ansvar, det er vi som kjøper de tingene unga våre spiser, det er vi som er rollemodeller for hva som spises når, for om mat er belønning og/ eller trøst, om kos = å spise (eller om kos kan være andre ting enn å spise) osv.

Jeg er ikke supersunn selv, men det er ingen tvil om at det er mitt ansvar hva barna mine får i seg, og at det er mitt ansvar at barna mine får tilstrekkelig opplæring i både kosthold og matlaging til at de kan klare seg selv også på det området når de blir voksne. Helsetjenesten har et systemansvar - bl.a. for å kartlegge barnas vekst og følge opp forebyggende arbeid. Da gjelder det å ha briller med rett styrke og ikke overtolke. Det er en støtte og hjelp for oss når vi fristes til å ta den brede vei.

Men altså - er det brunosten, melka (de fleste drikker vel lettmelk, h-melk tror jeg mest blir brukt til matlaging nå til dags) eller majonesen som er kilden til overvektsproblematikken? Eller er det alle de tomme kaloriene man hiver inn på, tenker på brus, sjokolade, snacks og junkfood. Og selvfølgelig, noen har i tillegg issues på mengder. Sikkert også med majones. Men for unger flest tror jeg at det å spise majones på brødskiva som et av flere påleggstyper det rulleres på ikke det det bør fokuseres på. Spis vanlig mat i vanlige mengder. Godterier til fest og fokuser på fysisk aktivitet.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 10:32   #51
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

Eller hva med nøtter. Det er jo supersunt, men man blir jo fet av det også om man spiser for mye. Men ingen kan jo nekte på at det er veldig sunt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 10:33   #52
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Hvorfor mener du at egg og plantefett er noe kroppen ikke har bruk for, Charlie?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 12:17   #53
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Vi må ta inn over oss at overvekt og fedme blant barn er økt til et høyt nivå også i Norge, selv om vi innbiller oss at vi er veldig opptatte av kosthold og riktige matvalg. Det er vårt ansvar. For overvekt og fedme blant barn er det sannsynlighet for at de det gjelder blir varig overvektige, også som voksne. Det er ikke noe som tyder på at det er noe man "vokser av seg".

Man kan godt si at den majonesen er ikke det man blir overvektig av, den skiva med brunost, det glasset med H-melk. Det hører jeg ganske ofte - "det er ikke så farlig". "Jeg har spist brunost hver dag i femti år, det har ikke jeg dødd av",osv. Det man blir overvektig av er ikke en matvare eller en bit eller en porsjon, det er summen av energi vi får i oss som vi ikke bruker. Og det er foreldrenes ansvar, det er vi som kjøper de tingene unga våre spiser, det er vi som er rollemodeller for hva som spises når, for om mat er belønning og/ eller trøst, om kos = å spise (eller om kos kan være andre ting enn å spise) osv.

Ja, men nå presiserte jeg jo i innlegget mitt at dette ikke er et barn som står i fare for å bli overvektig. Tvert i mot er dette et barn som sliter med inntak av mat (hun har kronisk refluks) og som derfor er avhengig av å få i seg nok kalorier i den lille maten hun inntar.

Jeg synes det er merkelig å vurdere sunnhetsnivået i mat etter hva man kan bli overvektig av, når man snakker om et barn (eller voksen, for den del) som er i motsatt ende av skalaen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 12:31   #54
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, jeg burde nok det, men vi hadde så dårlig kjemi at jeg rett og slett ikke tok sjansen. Jeg kunne endt opp med å si noe temmelig sarkastisk, er jeg redd. Og jeg vil helst at helsesøsteren til ungene mine skal ha et, om ikke godt så i alle fall nøytralt, forhold til moren deres.

Jeg tenker at dette glatt er en sak du kan ta opp via FAU dersom det er flere enn deg som har reagert på dette.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 12:32   #55
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvorfor mener du at egg og plantefett er noe kroppen ikke har bruk for, Charlie?

Det har ikke jeg sagt. Men - kroppen har ikke bruk for verken egg eller plantefett. Kroppen har bruk for noen byggesteiner av energi, vitaminer, mineraler, proteiner, sporstoffer etc. etc. Som man får fra ulike matvarer. Egg kan være proteinkilde, plantefett kan være energikilde, jada. Derfra til å kalle majones "sunt" synes jeg er dra det bra langt. Men det er jo et definisjonsspørsmål.

MKJ sier: "Spis vanlig mat i vanlige mengder. Godterier til fest og fokuser på fysisk aktivitet. " Mitt inntrykk er at folk flest gjør nettopp det. Likevel har en ganske stor andel barn i dag helseutfordringer ifht overvekt og fedme. Selv om de bare får lørdagsgodt og er med i idrettslag. På tross av vesentlig større fokus i samfunnet på mat og helse er vesentlig flere barn overvektige i dag enn da vi var barn. Så helsefokuset er åpenbart ikke nok.

Jeg er enig med Niobe i at alt som ikke er sunt nødvendigvis er "usunt" i små mengder. Men dersom man skal dele inn i to kolonner - ville mange her satt opp majones som "sunn", og noe barn gjerne kan spise daglig?! Vel. Mine barn gjør ikke det.

Tallulah spør om hva man forventer å få ut av en slik undersøkelse, og det spørsmålet må naturligvis stilles helsesøster. Men etter mitt syn er det helt relevant i et forebyggende helseperspektiv å vite noe om barns kunnskapsnivå om mat og helse. Det ville jeg tro forteller ganske mye, både om barnet kan reflektere rundt det ut fra sitt alderstrinn, men at det også kan si endel om familiens forankring rundt mat og helse. Akkurat som at man også for andre livsområder kan si noe om barnets oppvekstsituasjon ut fra barnets fortellinger - selv om det er de voksnes "ansvar". Jeg ser ikke bort fra at man også for spørsmål rundt mat og helse kan få ulike svar fra barn og foreldre - forskjeller som kan være relevante.

Å definere mange energirike matvarer som "sunne" kan gi noen utfordringer i forhold til energiregnskapet for barnet daglig. Med mange sånne dager vil overvekt lett bli resultatet. Plantefett forplanter seg på kroppen like mye som annet fett. Og overvekt er ikke særlig bra for hjertet, uansett hvor mye man elsker majones.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 12:40   #56
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Kroppen har bruk for proteiner og godt fett. Egg er en god kilde til dette. Den har bruk for en del sunt fett. Plantefett er en god kilde til dette.

Jeg sliter veldig med å forstå hva som er kriteriene dine for sunt/usunt.

Hva med tran?
Laks?
Nøtter?
Avocado?


På meg virker det som om du setter "kalorikt" som synonymt med "usunt" noe jeg syns er helt tullete.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 12:52   #57
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er majones usunt?

Ville man plassert egg i den usunne kolonnen? Planteoljer?

Jeg tenker kanskje at man helst skulle ha puttet meierismør i den usunne kolonnen og planteolje i den sunne slik jeg forstår helsedirektoratet. Egg regnes som en god kilde til proteiner og fett på lik linje med ost og melk, ser jeg.

Hvordan kan da majones komme i den usunne kolonnen?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 12:54   #58
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kroppen har bruk for proteiner og godt fett. Egg er en god kilde til dette. Den har bruk for en del sunt fett. Plantefett er en god kilde til dette.

Jeg sliter veldig med å forstå hva som er kriteriene dine for sunt/usunt.

Hva med tran?
Laks?
Nøtter?
Avocado?


På meg virker det som om du setter "kalorikt" som synonymt med "usunt" noe jeg syns er helt tullete.

Matvarene du peker på mener jeg har mye mer å by på enn fett og energi.

Men jeg aksepterer fullt ut at du mener majones er sunt. Go for it.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 12:55   #59
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Ville man plassert egg i den usunne kolonnen? Planteoljer?

Jeg tenker kanskje at man helst skulle ha puttet meierismør i den usunne kolonnen og planteolje i den sunne slik jeg forstår helsedirektoratet. Egg regnes som en god kilde til proteiner og fett på lik linje med ost og melk, ser jeg.

Hvordan kan da majones komme i den usunne kolonnen?

Sånn resonnerer jeg også når jeg spiser ostekake.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 12:55   #60
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Ville man plassert egg i den usunne kolonnen? Planteoljer?

Jeg tenker kanskje at man helst skulle ha puttet meierismør i den usunne kolonnen og planteolje i den sunne slik jeg forstår helsedirektoratet. Egg regnes som en god kilde til proteiner og fett på lik linje med ost og melk, ser jeg.

Hvordan kan da majones komme i den usunne kolonnen?

Fordi det er kaloririkt samtidig med at det er godt, tenker jeg?

De burde ha en kolonne for "bra i moderate mengder" kolonne! (Og da mener jeg ikke "joa, litt gjør ikke så mye", der sjokolade ville havnet, men en der matvarene inneholder ting som virkelig er bra for kroppen, men der man også lett kan spise for mye, pga kaloriinnhold. Der kan også appelsinjuice være, for eksempel).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no