Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Tynt ullgarn til babytøy og teppe?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-11, 23:56   #1
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Tynt ullgarn til babytøy og teppe?

Finnes det ullgarn som er like tynt som nøstebarn sitt totrådsgarn, som er superwash behandlet?
Jeg skal strikke til en liten baby, men mammaen er ikke glad i å vaske for hånd.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 23:58   #2
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tynt ullgarn til babytøy og teppe?

Ei nyare maskin med eit godt ullprogram vaskar Nøstebarnteppe utan problem. Me har vaska vårt mange gonger.

Eg har forøvrig aldri vaska Nøstebarnklær for hånd, alltid på ullprogram i maskina.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 00:06   #3
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tynt ullgarn til babytøy og teppe?

Jeg vasker også alt nøstebarn lignende i maskinen, men min søster er altså troende til å vaske teppet på vanlig program ved uhell, selv om hun vet at det ikke tåler det.
Jeg gidder ikke bruke timesvis på å strikke et teppe som hun ødelegger på null tid. Derfor vil jeg bruke superwash ull denne gangen, selv om jeg helt klart foretrekker ubehandlet ull.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 00:59   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tynt ullgarn til babytøy og teppe?

Er det nøstebarnteppe du skal strikke? Du kan strikke av tynn alpakka. Sandnes sin kan maskinvaskes.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 07:28   #5
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tynt ullgarn til babytøy og teppe?

Lanett er superwash og 190 m per 50 gram. Det er det tynneste av de "vanlige" jeg kan komme på i Norge.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 08:16   #6
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tynt ullgarn til babytøy og teppe?

All tråd som er for pinne 2 1/2 / 3 kan vel brukes.

De fleste babyull, alpakka, Silkealpakka, Garnet laget av melk osv.
Sparkjøp har noe som heter teppegarn også.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 08:19   #7
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tynt ullgarn til babytøy og teppe?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

All tråd som er for pinne 2 1/2 / 3 kan vel brukes.

De fleste babyull, alpakka, Silkealpakka, Garnet laget av melk osv.
Sparkjøp har noe som heter teppegarn også.


Fortell!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 10:05   #8
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tynt ullgarn til babytøy og teppe?

Her står det info om garnet:

http://www.viking-garn.no/files/prod..._100__melk.pdf

Jeg har bestilt 2 nøster som jeg tenkte å prøve nå. I første omgang blir det nok en babylue.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 15:19   #9
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tynt ullgarn til babytøy og teppe?

Jeg syns vanlig garn type Lanett o.l. er for tykt. Eller iallefall tykkere enn hva jeg ser for meg.

jeg har funnet ganet Drops Lace. Det består av 70% baby alpakka, og 30% silke. Er det noen som har erfaring med det? Det kan kanskje ikke maskinvaskes det heller? Jeg fant ikke helt ut av det på nettsiden. Uansett så bestilte jeg et par nøster. Tenkte å strikke et sjal til meg selv, om det ikke egner seg til det jeg tenkte i utgangspunktet. Jeg ser at dette er 800m pr 100 gram, mens nøstebarn sin 2 tråds ull er 600m pr 100 gram.


Det melkegarnet har jeg også hatt lyst å prøve. Del gjerne erfaringen din Isolde, når du får prøvd det.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 15:34   #10
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tynt ullgarn til babytøy og teppe?

Jeg synes også at de andre garntypene som finnes i vanlige butikker i Norge er for tykke sammenlignet med Nøstebarn sin 2-tråds.

Melkegarn har jeg prøvd én gang og jeg hatet det. Jeg liker ikke å strikke bomull, og melk var hakket verre. Plagget ble mykt, men litt sånn pjaskete og ekkelt også. Bambus likte jeg heller ikke, omtrent i samme gata, men mindre mykt resultat.
Er nok altfor hekta på ull&silke.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 16:31   #11
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tynt ullgarn til babytøy og teppe?

Jeg synes alpacagarn har en tendens til å røyte veldig, så jeg er litt skeptisk til å bruke det til babyteppe. Drops har et garn som heter babymerino, som er superwash, kanskje det er et alternativ?

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 16:38   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tynt ullgarn til babytøy og teppe?

Jeg har ikke sett noe superwash ullgarn som er tynt nok til å strikke nøstebarnpledd av egentlig. Til klær er det jo supert, men akkurat til det teppet er det et poeng at trådene ikke blir for tykke.

På den andre siden - tepper vaskes ikke så ofte...

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 18:29   #13
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tynt ullgarn til babytøy og teppe?

Du har et poeng i at tepper ikke vaskes så ofte, Katta.

Jeg syns også at alpakka har en tendens til å røyte, men noe garn mer enn annet. Og så syns jeg det ser ut til at alpakka blandet med silke ser ut til å røyte mindre? Blir iallefall spennende å se om lace garnet svarer til forventningene mine.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 18:42   #14
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tynt ullgarn til babytøy og teppe?

Hifa superwash 2 eller Filcolana Arwetta. Jeg tviler på at Drops lace er superwash.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 18:58   #15
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tynt ullgarn til babytøy og teppe?

Dette da?
http://garn.dk/group.asp?group=205

Helt nydelig garn, men fremdeles litt tykt kanskje: 450 m/100 g.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no