Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva legger du i begrepet "humanistisk"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-10, 17:12   #1
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva legger du i begrepet "humanistisk"?

I Human-etisk forbund (HEF) pågår det nå en diskusjon om hvorvidt organisasjonen skal skifte navn til Humanistisk Forbund. Seremoniene bærer allerede dette navnet, som f.eks Humanistisk konfirmasjon.

Selv jobber jeg på Humanistisk fakultet på Universitetet i Oslo, og er selvfølgelig litt preget av det ifht. hva jeg legger i begrepet.

Hva legger du i det? Synes du det er lettere å forstå hva HEF driver med og står for dersom de skifter navn? Synes du det er en "tilsnikelse" å kalle seg dette, da det også finnes kristne humanister? Eller tenker du på humanisme ifht. en fagdefinisjon?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 17:14   #2
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.107
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i begrepet "humanistisk"?

Jeg legger 3 ting i det:
1: Humanistiske fag
2) Å være opptatt av humaistiske tanker, jobbe for menneskerettigheter, likhet, rettferdighet
3) Et livssyn

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 17:18   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i begrepet "humanistisk"?

He he - jeg har akkurat sittet og lest pedagogikk ut fra et humanistisk syn i dag.

Fra mitt ståsted - pedagogikken - innebærer humanisme et anerkjennende syn på mennesket, generelt og i mitt fag på barn spesielt. Man anerkjenner mennesket som likverdig, med rett til å uttrykke sine tanker, behov og følelser. Man anerkjenner retten til å ha innflytelse og medvirking i bestemmelser som blir tatt angående seg og sitt liv - sin hverdag, ut i fra alder og modenhet.

Dialog mellom mennesker skal være preget av åpenhet, lytting, åpne spørsmål og en vilje til å sette seg inn i den andres perspektiv. En skal ha en vilje til å forstå hverandre, akseptere hverandres ulikheter - og en vilje til å finne et minste felles ståsted man kan kommunisere ut fra.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 18:19   #4
Mett
Gjendekjeksfantast
 
Mett sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 145
Blogginnlegg: 1
Mett er populærMett er populærMett er populærMett er populær
Standard

Sv: Hva legger du i begrepet "humanistisk"?

At noe er humant og fantastisk? Nei ...?

__________________
"Anybody who believes exponential growth can go on forever in a finite world is either a madman or an economist." - Kenneth Boulding
"It's just a ride". - Bill Hicks
Mett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 18:28   #5
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva legger du i begrepet "humanistisk"?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

He he - jeg har akkurat sittet og lest pedagogikk ut fra et humanistisk syn i dag.

Fra mitt ståsted - pedagogikken - innebærer humanisme et anerkjennende syn på mennesket, generelt og i mitt fag på barn spesielt. Man anerkjenner mennesket som likverdig, med rett til å uttrykke sine tanker, behov og følelser. Man anerkjenner retten til å ha innflytelse og medvirking i bestemmelser som blir tatt angående seg og sitt liv - sin hverdag, ut i fra alder og modenhet.

Dialog mellom mennesker skal være preget av åpenhet, lytting, åpne spørsmål og en vilje til å sette seg inn i den andres perspektiv. En skal ha en vilje til å forstå hverandre, akseptere hverandres ulikheter - og en vilje til å finne et minste felles ståsted man kan kommunisere ut fra.

Da får det bli humanistisk forening og kristen-humanistisk for de kristne. Da kan alle få lov å være humanistiske Men innen en del kristne kretser så er kanskje ikke den humanistiske tanken like sterk.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no