Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

En dame - dama

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-17, 13:55   #41
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: En dame - dama

Jeg er vokst opp sør-øst for Oslo i et arbeiderstrøk. Til Mutter'ns store fortvilelse brukte jeg a-endinger og ei ganske raskt. Jeg har aldri brydd meg med å gjøre det anderledes:
ei dame/dama - ei avis/avisa

Når jeg snakker har jeg betydelig flere doble konsonanter enn når jeg skriver: avvis - bannan - pottet. Unga, som er vokst opp i et litt finere strøk i samme kommune, irriterer seg over det. Den morroa vil jeg fortsette å ha.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-17, 14:04   #42
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En dame - dama

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

For meg er det veldig rart å blande to kjønn på samme ord. Enten er det en dame - damen, eller ei dame - dama.

Jeg er bergenser, og eier ikke hunkjønn. Damen, hytten, jenten, døren, broen.

Nettopp, og ut fra mønsteret man ser i språket nå: "en jente-jenta" kan det se ut som om andre dialekter av norsk sakte men sikkert er på vei i samme retning, der tap av hunkjønnsformen ("ei") av den ubestemte artikkelen er det første steget, mens man foreløpig har beholdt hunkjønnsendelsen, slik at resultatet er et blandet system.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-17, 14:34   #43
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En dame - dama

Jeg sier ei dame - damå, og skriver ei dame - dama. :nordmøring:

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-17, 15:21   #44
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En dame - dama

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

A-ending på barn og ben har jo ingenting med hunkjønn å gjøre, så da kan dere jo like gjerne omskrive alle ord og navn som slutter på -a til -en. Tipper Anna, Hanna, Gunda m.fl. blir kjempeglade.

Ja, erru gærn, det er bare bergensernes onde plan om å utrydde alle a-endelser. Vi sier jo allerede Anitaen, Hannaen, Gundaen og Ann’n.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-17, 20:38   #45
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En dame - dama

Her skriver de litt om denne utviklingen i språket.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no