Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mange private flyreiser (reiser t/r uten mellomlanding) planlegger du i 20
Ingen 37 23,72%
1 44 28,21%
2-3 43 27,56%
4-6 23 14,74%
7-10 6 3,85%
11 eller mer 2 1,28%
Økologisk biodynamisk kortreist brokkoli 1 0,64%
Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-17, 23:18   #201
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Jeg anser ikke mine grunner for å være spesielt mer høyverdige enn andres. Livet bare skjer, og i år har det seg sånn at jeg nok kommer til å fly mer enn tidligere år. Det passer jo dårlig, akkurat når FP kjører "gode mennesker flyr mindre"-kampanje.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:18   #202
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg kildesorterer alt, jeg demonterer til og med vinduskonvolutter for å få plasten for seg. Vi har egne bokser til matavfall, restavfall, plast, papir, glass, metall og batterier/elektrisk boss. Noen bokser i kjøkkenskuffer, resten på boden.
Men det veier nok ikke opp for flyturene våre.

Samme her, minus det med konvoluttene da.

Det er svært mange her som har elbil. Men det er jeg redd er pga gratis bomring, ikke for miljøet sin del. Og ift søppelkaoset som har vært her i noen måneder så gidder man ikke sortere fordi man er sur på søppelselskapet som ikke henter i tide og velger isteden å fylle opp søppelkassen med papiret er en av de få tingene som ikke tiltrekker rotter. Da blir jeg litt sånn men jeg sier ingenting. Papiret haster det vel ikke med.

Det er mulig å sende en sms og da blir man av en eller annen grunn prioritert for søppelhenting så vi har ikke hatt noe problem med fulle kasser. Jeg har tipset flere om det men det gidder de ikke.

Om noen fortsatt sliter med henting i Oslo og ikke vet det så send Ren adressen din type søppel til 2401.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:21   #203
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ah! Så de som har spesielle grunner kan fly? Sjikkli miljøvennlig med et halvfullt fly med spesielt utvalgte.
Jeg har en klaffefeil, hjelper det? I tillegg har jeg operert ut både blindtarm og galleblæra. Og rettet på neseskilleveggen.

Hvis alle som kan reise på ferie på andre måter enn med fly, faktisk gjør det, så vil det gjøre en forskjell, 007. Det ideelle hadde vært at ingen brukte fly. Hvis det ikke er mulig, så er det bedre at folk som har gode grunner til å fly, kan gjøre det, enn at de som ikke har gode grunner til å fly, gjør det. Var det sjokkerende for deg?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:23   #204
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvis alle som kan reise på ferie på andre måter enn med fly, faktisk gjør det, så vil det gjøre en forskjell, 007. Det ideelle hadde vært at ingen brukte fly. Hvis det ikke er mulig, så er det bedre at folk som har gode grunner til å fly, kan gjøre det, enn at de som ikke har gode grunner til å fly, gjør det. Var det sjokkerende for deg?

Sjokkerende? Nei, hvor har du det fra?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:25   #205
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Om du ombestemmer deg er det plass til deg her i kroken sammen med meg. Men kun om du viser blygsel i tillegg til skam.

Jeg kan sitte med deg i kroken, jeg skal fly skammelig mye i år. Jeg klarte å få til to private og en jobbreise på en uke. I vinterferien skal vi besøke venner fra tiden vi bodde i USA og helgen etterpå skal minstemann omsider få turen til Liverpool han fikk til bursdagen for to år siden.

Det verste er at jeg håper fly aldri blir at dyrt at jeg ikke får dratt for å besøke min beste venninne i USA. Hun har fullstendig og alvorlig telefonangst, så vi får kun pratet ansikt til ansikt.

Men ja, jeg tenker på det når jeg er ute og flyr, hvor vanvittig mange mennesker som er på reisefot. Å sitte i er fly som får inn for landing en sen kveld, og se lysene fra alle de andre flyene som skal det samme - klart det får fram tanker.

Jeg er ekstremt splittet mellom "det jeg gjør her i lille Norge betyr ekstremt lite så lenge vi er en dråpe i havet og resten av verden stort dett gir faen" og "noen må begynne og om alle tenker at det ikke nytter, så får alle rett".

Og innerst inne tenker jeg at ekte miljøvernere ikke burde få egenfødte barn. Noe av det mest miljøvennlige man kan gjøre er jo å ikke reprodusere seg selv og skape enda en forbruker - selv en som tar toget og resirkulerer alt.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:27   #206
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Men Milfrid da. Utenlandsadopterte barn må jo flys hit. Jeg hadde blodrødt CO2-regnskap før jeg var et halvt år.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:33   #207
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvis alle som kan reise på ferie på andre måter enn med fly, faktisk gjør det, så vil det gjøre en forskjell, 007. Det ideelle hadde vært at ingen brukte fly. Hvis det ikke er mulig, så er det bedre at folk som har gode grunner til å fly, kan gjøre det, enn at de som ikke har gode grunner til å fly, gjør det. Var det sjokkerende for deg?

Men hvis alle som ikke trenger å fly lot være vil det være lite sannsynlig at det var mulig for dem som må fly å gjøre det. Det ville gått fryktelig få fly og det ville vært så dyrt at det bare var noe som de rike kunne. Man ville fått et klasseskille for privatreisende, og man ville skapt ekstremt skjeve konkurranseforhold for bedrifter. Sannsynligvis ville vårt lille konsulentselskap måtte pakke sammen - vi hadde ikke kunnet konkurrere på pris med de store som har råd til å ha kontorer i flere byer og dermed kunne la være å reise.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:37   #208
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men Milfrid da. Utenlandsadopterte barn må jo flys hit. Jeg hadde blodrødt CO2-regnskap før jeg var et halvt år.



Men det var i nitten pil og bue da man knapt fløy, så det teller ikke. Men ja, man burde kanskje heller satse på kortreiste barn. På den andre siden er det kanskje verd flyreisen å fjerne barn fra den delen av verden hvor det er så mange at man nesten må sove stående. :fjaser:

Jeg vil likevel påstå at den flyreisen mer enn veier opp for den CO2en jeg har spaet verden for ved å ikke øke verdens befolkning men i stedet ta vare på et par av dem som allerede var født.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:38   #209
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Det er ingen grunn til å være ufin mot Lille meg. Jeg sitter ikke på noen høy hest - reiser er noe av det jeg setter aller mest pris på.

Satt litt på spissen tror jeg forumet her godt kan representere en gruppe som det vil være veldig, veldig vanskelig å endre vanene til.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:38   #210
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Men hvis alle som ikke trenger å fly lot være vil det være lite sannsynlig at det var mulig for dem som må fly å gjøre det. Det ville gått fryktelig få fly og det ville vært så dyrt at det bare var noe som de rike kunne. Man ville fått et klasseskille for privatreisende, og man ville skapt ekstremt skjeve konkurranseforhold for bedrifter. Sannsynligvis ville vårt lille konsulentselskap måtte pakke sammen - vi hadde ikke kunnet konkurrere på pris med de store som har råd til å ha kontorer i flere byer og dermed kunne la være å reise.

Hvis alternativet er at isen ved polene smelter, så er det kanskje bare slik det må bli? At man må finne andre alternativer?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:40   #211
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Tsk, tsk. Skal du ha flere barn får du toge dem hit, altså.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:43   #212
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Er man ufin om man argumenterer mot? Eller er det fjaset som er ufint?

Der er alvor bak spøken min. Det ER lite miljøvennlig å få egenfødte barn. Det er ekstra lite miljøvennlig å få mange barn. Det er ikke bare at vi forbruker og forurenser som er et problem, men også at vi er ekstremt mange som gjør det, og at vi blir stadig flere. Og det er vesentlig verre at vi nordmenn med vårt forbruk formerer oss, enn at folk som forbruker vesentlig mindre gjør det (og for å fjase litt videre er det jo lite miljøvennlig å flytte barn fra en del av verden med relativt lite forbruk for at de skal tilegne seg norske forbruksvaner. ).

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:44   #213
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Hvis fjas er ufint så har jeg fullstendig utspilt min rolle på dette forumet...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:46   #214
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det er ingen grunn til å være ufin mot Lille meg. Jeg sitter ikke på noen høy hest - reiser er noe av det jeg setter aller mest pris på.

Satt litt på spissen tror jeg forumet her godt kan representere en gruppe som det vil være veldig, veldig vanskelig å endre vanene til.

Jeg synes Lille meg er ufin, som himler i hvert innlegg, mener at andre ikke beriker debatten, ber folk om å skamme seg og er nedlatende i svarene sine. Som å insinuere at andre ikke følger med i klimadebatten (etterfulgt av en himlesmiley, selvsagt), at en blir sjokkert av å lese hennes innlegg (tatt ut av det blå, ingen har verken ytret overraskelse eller sjokk) med mer.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:46   #215
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Tsk, tsk. Skal du ha flere barn får du toge dem hit, altså.

Jeg har jo nettopp innsett at jeg må sette oss alle på toget og flytte tilbake dit de kom fra. Resirkulerte barn er ikke så miljøvennlig når man importerer dem og lærer dem opp i egne dårlige vaner.

Skakke værra lett!

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:48   #216
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hvis fjas er ufint så har jeg fullstendig utspilt min rolle på dette forumet...

You and me both.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:49   #217
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Nå forlater jo jeg aldri huset (sett bort i fra når jeg flyr noe sted ), men jeg hadde nok forurenset mindre i Seoul. Der tar alle undergrunnsbanen og spiser bare kimchi.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-17, 23:58   #218
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Det jeg kanskje mest stusser på (men for all del, det er befriende også, på sett og vis) er at de fleste her forsvarer å velge det som utvilsomt er "feil" side. Jeg får nesten assosiasjoner til debatt om pappaperm på Unge Mødre.

Som tidligere nevnt sitter jeg overhodet ikke på noen høy hest. Vi skal på minst en utenlandstur med fly i år.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 00:03   #219
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Nei, jeg forsvarer det ikke. Det føler jeg ikke behov for.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-17, 00:03   #220
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg kan sitte med deg i kroken, jeg skal fly skammelig mye i år. Jeg klarte å få til to private og en jobbreise på en uke. I vinterferien skal vi besøke venner fra tiden vi bodde i USA og helgen etterpå skal minstemann omsider få turen til Liverpool han fikk til bursdagen for to år siden.

Det verste er at jeg håper fly aldri blir at dyrt at jeg ikke får dratt for å besøke min beste venninne i USA. Hun har fullstendig og alvorlig telefonangst, så vi får kun pratet ansikt til ansikt.

Men ja, jeg tenker på det når jeg er ute og flyr, hvor vanvittig mange mennesker som er på reisefot. Å sitte i er fly som får inn for landing en sen kveld, og se lysene fra alle de andre flyene som skal det samme - klart det får fram tanker.

Jeg er ekstremt splittet mellom "det jeg gjør her i lille Norge betyr ekstremt lite så lenge vi er en dråpe i havet og resten av verden stort dett gir faen" og "noen må begynne og om alle tenker at det ikke nytter, så får alle rett".

Og innerst inne tenker jeg at ekte miljøvernere ikke burde få egenfødte barn. Noe av det mest miljøvennlige man kan gjøre er jo å ikke reprodusere seg selv og skape enda en forbruker - selv en som tar toget og resirkulerer alt.

Jeg kunne virkelig ikke vært mer enig. I følge CICERO har en gjennomsnittlig nordmann et årlig karbonfotavtrykk på rundt 14,6 tonn CO 2-ekvivalenter per person. FN gjentar det stadig - hver borger i den rike delen av verden er en ENORM belastning på miljøet.

Jeg både ler og himler med øynene av folk som rir høyt på sin moralske kjepphest og rakker ned på folk som flyr flere ganger i året, samtidig som de begår den verste miljøsynden av alle: føde barn som blir borgere i et høy-inntektsland. Uansett hvor miljøvennlig man lever blir de miljøsyndere.

Jeg bor i liten leilighet, jeg eier ikke bil men jeg flyr nok litt for mye.
MEN, jeg har kun et barn. Så jeg trøster meg med at mitt personlige karbonfotavrtykk ALDRI vil komme opp i nærheten av de med flere barn, stort hus, biler og hytte. Så mange flyreiser i året vil jeg aldri komme i nærheten av.

Sorry, det er ikke en banal sammenligning. Det er, tross alt - totalen som teller.

Hjelpes for lavmål i en diskusjon å gå ned på dette nivået. Jeg fordømmer altså ikke de som har flere barn men når man fremstår som SÅ EKSTREMT opptatt av miljøet så regner jeg med at man gjør det hele veien, WALK THE TALK, og tar ansvar på et mer helhetlig meta-nivå også. Særlig når man føler seg berettiget til å omtale folk som flyr 4-5 ganger i året som "blodharry", da skal man jammen ha god samvittighet selv først.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 16-02-17 kl 00:12.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no