Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvis fisken kunne skrike - om fiskevelferd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-14, 16:00   #21
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis fisken kunne skrike - om fiskevelferd

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hva er det som gjør at du tenker at det gjør noen forskjell at kroken er uten mothake? Stresset, angsten og smerten ved å få en krok i leppa og bli sveivet på land er helt uavhengig av mothakene.

Er det ok å fange folk med lasso, og dra dem ut i vannet, holde dem under en liten stud også slippe dem igjen, bare fordi de ikke tar skade?

(nei, dyr er ikke mennesker, men jeg mener virkelig av fang og slipp er noe av det mest makabre som finnes og da er det lov med litt drøye sammenligninger)


Vel, det er nok muligens en ganske stor forskjell for fisken når den skal slippes løs igjen om kroken ikke har mothake, vil jeg tro. Men bortsett fra det er ikke Catch & release min ide, og jeg er enig i at selve det å bli fisket opp er like stressende uavhengig av kroken. Men fysiske skadene på fisken er nok vesentlig mindre når man bruker krok uten mothake.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-14, 16:41   #22
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis fisken kunne skrike - om fiskevelferd

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det er jeg enig i, men nå snakker vi om regelverk i ett og samme land.

Jeg tenker at det vil være et stort paradoks om for eksempel et regelverk for fiskeslakt skal gi en lidende fisk bedre beskyttende enn et levende foster. Det er forhold som både henger sammen, men som må sees på hver for seg.

Man vet ikke hvordan opplevelsen er i noen av tilfellene.

Tja. I dag er det strengere regelverk for hvordan luftkvaliltet og lysforhold skal være hos dyrene, enn det er for barnehage og skolebarn.
Det er helt klart et paradoks, men slik er det nå engang.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no