Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Velkommen til årets julaftenfest

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-13, 13:01   #1
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Velkommen til årets julaftenfest

Velkommen til Knertens Julaftenfest 2013


Vi har bikket desember og også i år inviteres det til Julaftenfest hos undertegnede!

Vi kan stolt informere om at Gemalen i år har ferdigstilt kjellerstuen og at den er såpass hyggelig at den overhodet ikke egner seg for gjester man gjerne vil vi en litt mer ubehagelig Julaften.
All erfaring tilsier nemlig at vi trenger en noe mer "lukket" avdeling for vriene familiemedlemmer og andre som står i fare for å ødelegge idyllen på selve julekvelden, så gemalen og jeg vedtok på husmøtet i februar å tyvstarte litt på byggingen av bunkersen i hagen, og denne viser seg å egne seg perfekt! Bunkersen er gravd rett ned i bakken, med jordvegger, jordgulv og jordtak. Vi la ikke inn penger eller ressurser for forsterkning av verken vegger eller tak og tenker som så at det neppe er noen krise dersom bunkersen ender med å kollapse. Vi glemte visst ekstra luftehull der også, men skitt au….

Grunnet enorm pågang på julefesten de siste årene, ser vi oss nødt til å be om søknad før påmelding for nye gjester i år.
Søknaden bør inneholde antall gjester, hva dere ikke ønsker å bidra med/ evt hva dere insisterer på å bidra med (kan ikke se for meg noen innen den kategorien, men for syns skyld osv...) og ikke minst velbegrunnet søknad om deltagelse.

Trengende med særs vanskelige familiemedlemmer vil bli prioritert iht. Loven om gjennomføring av Knertens Julaftenfest § 2-1 annet ledd fjerde punktum.

For øvrig, som alltid, åpent for alle. Barn, voksne og alle former for dyr.

Jeg står for alt. Mat, drikke, pynt, gaver osv. Kom med ønsker ang. bordplassering og nøyaktig hvilken mat dere ønsker servert på julaften!


Velkommen! Dette blir gøy. Sikkert.



JULAFTENFEST !

det blir ikke ballkjole
det blir ikke smoking
det blir ikke stashabitt
men helst noe pent og lite slitt...
Hvem stiller i den korteste kjolen?

det blir ikke juleball
det blir ikke juletrall
det blir ikke bankett
men stilig, rett og slett
Raser juletreet ned i år også?

det blir ikke julesang
det blir ikke bjelleklang
det blir ikke englesang
men helt sikkert allsang!
Er det noen som kan stille med band for litt livemusikk?


det blir ikke Skaugum
det blir ikke ORO
det blir hos Knerten
og det blir MORO !
i år også!





VELKOMMEN!

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 13:04   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velkommen til årets Julaftenfest

Herlig! Du er like blid altså?

Din alternative plan B høres rimelig bankers ut eller bunkers om du vil. ()

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 13:16   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velkommen til årets Julaftenfest


Endelig!


Fra oss er det de vanlige - meg, mannen, pøbelprinsessen og pøbelgemalens halvdanske sønn. Stesønnen er blitt nesten 19 og er fortsatt veldig opptatt av søte jenter på sin egen alder som han kan snakke med og flørte med. han er glad i klubbliv og festivaler, så kanskje du kunne hatt en liten minifestival på julaften - med kule band og pene jenter og god mat og tappekran for øl, selvsagt?
Pøbelprinsessen bidrar selsvagt gjerne med fløytespill. Siden det er jul, hadde det vært fint om du kunne arrangere en sånn x-faktoraktig greie til fremføringen hennes? Med tre dommere som gråter rørt når hun spiller og gir rosende tilbakemeldinger etter at hun er ferdig. Og et lite publikum på kanskje 150-200 stykker som trampeklapper og jubler for henne når hun spiller hadde vært fint. Mannen og jeg har ikke så mange fordringer egentlig, vi synes det hadde vært fint med julemat fra ale regioner, slik at vi kunne smake litt på både juletorsk, lutefisk, pinnekjøtt, ribbe og kalkun og gjerne også helstekt går, siden vi har med halvdansken. Jeg har akkurat hatt ferie og da opplevde jeg hvor utrolig deilig det er med 90-minutters oljemassasje, så jeg booker en slik på formiddagen 1. juledag.
Vi trenger tre rom, ett til oss voksne og to til barna. Hunden sover hos oss. Vi foretrekker dundyner med flanellsengetøy.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 20:42   #4
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest

Null problem Pøbelsara. Ser ut som det blir bare oss i år, så for en gangs skyld har vi huset mer eller mindre for oss selv.
X-faktor går selvfølgelig som en drøm. Pøbelprinsessen skal bli klappet frem som riktig prinsesse!

Jeg joiner deg på den oljemassasjen.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 20:55   #5
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest



Jeg kommer såklart med alle deler av familien, også de som ikke snakker med hverandre!

Vi har ingen store krav, bare at jeg insisterer på å lage all julebaksten, basert på glutenfritt hirsemel så klart. Jeg blir fryktelig såret hvis de andre gjestene enten a) spiser andre småkaker, og/eller b) nekter å smake. I så fall blir det furteleppe resten av kvelden, og det eneste som hjelper er marsipangriser direkte fløyet inn fra Leipzig.

Vi gleder oss!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 20:57   #6
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest

Ok - vi vil gjerne komme, i hvertfall i ånden. Tar med meg min svigermor som før, - hun som ikke liker julegaver. Og som forteller alle om dette flere ganger til dagen i julen høylytt, og mens alle barna hører på. Opptil FLERE ganger til dagen. Det er for mye vet dere, alle disse pakkene, barna gleder seg jo ikke over dem lengre, nei huff, og ikke aner hun hva hun skal kjøpe, så hun gir barna bare noen penger så de kan kjøpe noe, ja og det må være noe nyttig må vite, nei vi skulle bare avlyst denne julen, hva skal den være godt for? Slik går det.
Hun kan gjerne få ta del i den mer lukkede avdelingen?
Ja, også tante Anna som enda sørger, hver julaften vet dere, ja hun trenger bare en stol i et hjørne, hun vil ikke ta mye plass på den ene eller andre måten. Ellers så kommer vi fire da. Yngste tar med trekkspillet, det blå lille. Hun vil sikkert bidra til de fleste julesanger. Noter og melodi er ikke så viktig, hun har det inni seg sier hun. Eldste kan holde takk for maten tale og ellers oppføre seg fint. Selv vil jeg nok helst ta med sennep, det liker jeg godt som tilbehør til det meste. Og mannen - han koser seg så lenge svigermor er i bunkersen.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 21:04   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest

Jeg kommer gjerne, i år skal jeg feire med svigerfamilien, så de følger med på lasset. Det inkludererer svigermor som aldri hjelper til med noenting, og er på slankere, så det må være et Grete roede-alternativ på middagsbordet. Svigerbarna spiser ikke noe særlig mat, men desto mer kaker, og kaster av og til opp etterpå. Svoger har ryggproblemer så han trenger et rolig sted på hardt underlag å legge seg ca hver halvtime, og vi ønsker at alle tar hensyn til det og setter feiringen på pause mens han er borte. Snupsen spiser som kjent bare kokt makaroni og agurk, mens rusket foretrekker kjøtt, kjøtt og mer kjøtt. Snusen vil også gjerne ha seg en ridetur på første dag, så stallplass må være tilgjengelig.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 21:04   #8
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest

Åh, her er det jammen å legge inn søknad først som sist!

Jeg vil ta med meg mann, to trassunger på 4 år, en hund med prostataproblemer og gjentagende uvi så han skvetter litt innimellom... i tillegg kommer (kansje) svigermor og svigerfar, svigerinne og min mor.
Om svigermor og sv.far + svigerinne kommer, vet du ikke før ca et kvarter før middagen, men plassene MÅ stå klare uansett. Svigerfar krever en behagelig sofa så han kan ligge på hele kvelden, og surmule om hvor mye styr og ståk det er med jul.
Min mor er egentlig en takknemlig gjest, men vær forberedt på påtvungen hjelp og råd om hvordan du kan gjøre alt lettere og greiere. "Kun ment som hjelpsomt råd altså!"
Ungene trenger ikke så mye, bare de får hver sin tv med div tegnefilmer på, AKKURAT det de vil ha til middag (som vi ikke vet hva er før de skal sette seg til bords) så er de happysnappy. Mannen løfter ikke en finger, så plasser han i et hjørne så er han i alle fall ikke i veien.
Mannen MÅ ha ribbe og liker ikke lukta av pinnekjøtt, men ikke noe medisterditt eller medisterdatt som tilbehør!!

Når jeg tenker meg om... søknaden sendes på vegne av alle de andre. Selv blir jeg hjemme med et glass champagne og nyter at ingen roter/sutrer/surmuler/klager eller snakker til meg!!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 21:41   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest

Vi kommer!
Det er jo oss da, fire gutter. De er litt aktive, så fint om du kunne organisert litt lek for dem. De trives veldig godt med å leke ute, i snøen Mao må det være snø, helst mye, slik at de kan bygge og grave. Også fint om du ordner med noe slik at vi lett får tørke lær og sko, evt så tar vi bare av deres

Vi trenger bare fire rom, guttene deler. Men begge svigermødrene kommer, og de vil heslt ikke dele. Min svigermor vil ha et rom helt uten jordstråling, mens mannens svigermor må ha eget bad. Jeg og gubben er ikke så nøye på det, bare senga er god og det er bobler i badekaret. Vi er veldig vare for nattestøy så vårt rom må ligge usjenert til, helst med guttene vis a vis, for jeg må kunne høre dem.
Hundene våre er ikke så mye til bry, de spiser på bordene når ingen ser og tisser på skoene i gangen så alt ok der.
Vi blir ofte litt rastløse av for mye lediggang og hjelper svært gjerne til med å pusse opp. Så lenge vi får velge farge!!
Også må du fikse noen til å stelle fjøset hjemme da, men det ordner du vel, tenker jeg!

Sees!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 23:28   #10
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest

Sender bare en søknad på vegne av min far, juleprompen, jeg. Vi andre skal klare oss fint sammen med min mor hjemme. Vær forberedt på surmuling om hvor mye pakker det er, hvordan man skal brette papiret for å unngå at det tar så mye plass i søpla, surmuling om at andre får så mange pakker, så surmuling over hva innholdet i pakkene er, og tilslutt en veltilpasset kommentar om at egentlig burde man jo avlyst hele jula, for alle har jo alt og ingen er fornøyd allikevel. I år får forresten denne juleprompen en iPad mini som vi har spleiset på, men den må noen hjelpe han å sette opp. Og han ønsket seg det jo ikke, for det er jo bare tull å bruke så mye tid på slike elektroniske dingser. Selv om han har surmulet siden mor fikk sin i august og han har vært en smule vonbroten over at han ikke fikk på sin bursdag i september.

Ellers krever han bare en komfortabel recliner, at han får styre fjernkontrollen, at det er tørre, svidde koteletter til middag og riskrem til dessert. Kos dere!

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 00:11   #11
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest

Å! Å! Å! Gleder meg!

Jeg orker simpelthen ikke å komme med alle spesialønskene mine akkurat nå (), men det ville være fint om du kontakter meg når det nærmer seg, så det ikke blir noe krøll! Ring gjerne, bare unngå tidspunkter når jeg er på jobb. Og når jeg sover middag. Og du må for all del ikke ringe når vi spiser eller ser på tv eller dusjer, eller når jeg er opptatt med yoga, meditasjon eller selvutvikling.

Avtale? Ev. kan du få tak i en synsk person til å fortelle deg om julekravene mine. Det hadde vært det aller enkleste for meg, egentlig.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 03:17   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest

Vi kommer selvsagt. Jeg stiller med mine foreldre, min svigerfamilie, min søster med mann og to barn, samt deres katt.

Katten forventer julegaver fra samtlige gjester. Helst noe som er gøy å leke med, men nytrukket kveite er heller ikke å forakte. Den må være trukket samme dag da, så du sender vel ut en båt på formiddagen? Vi er ikke så kravstore av oss, så lenge vi får den julematen vi er vant til: ribbe og sosisser til søsterfamilien, pinnekjøtt (for all del ikke røyket eller skjerpet i ovnen) til oss, lutefisk til mine foredre og torsk til svigers. Ja, også én sort akevitt til hver. Jeg liker min ganske kjølig, mens min mor vil ha sin mer temperert, så pass på at du setter riktig flaske på riktig sted, for å oppnå rett temperatur.

Når det gjelder soveplasser, så gjør vi ikke så mye av oss. Gode dobbeltsenger med tempurmadrasser til oss voksne. Ungene kan gjerne dele rom, to og to, og de sover best i vannseng. Bare pass på at det ikke skvulper så vi hører det inne på voksenrommet. Min far er vár for lyder om natten, så vi må ha et helt skjermet rom til ham. Egentlig foretrekker vi det til alle sammen.

Vi kan selvsagt bidra med noe også: min svigerfar kan underholde selskapet med å snakke non stop om båter hele julehelgen. Min mor og jeg kan vise frem håndarbeidene våre og prøvesmake julekaker.

Vi gleder oss. Du kommer vel og henter oss i Trondheim?


Sist redigert av Teofelia : 03-12-13 kl 10:07. Årsak: Skrivefeil
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 10:04   #13
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest

Booker plass, kjem tilbake med meir info etterkvart.

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 10:14   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest

Ah, du arrangerer fest. Så fint.

Vi har gitt opp og stikker til fjells på julaften i år. Det innebærer at min far med kone og konens mor (altså min fars svigermor) sitter alene på julaften. Det er selvfølgelig helt umulig for dem å kjøre 3 timer og overnatte på en hytte med sengeplass til 8. Vi er jo 4 stykker der allerede.

De er heldigvis veldig enkle å ha med å gjøre. Min stemor insisterer på å lage all maten selv. Hun vil ikke ha hjelp, men hun ønsker å få lov til å "offe seg" høylydt over hvor slitsomt det er. Moren hennes er svært tunghørt, og for å ha på høreapparatet så må det ikke være noen barn som bråker i nærheten. Ellers slår hun høreapparatet av. Men hun er en søt dame, så hun gjør ofte det.

Ja, forresten. Stemor insisterer på å lage veldig dyrt pinnekjøtt kjøpt på en spesiell butikk i Oslo sentrum. Dette til tross for at det de 5 siste årene har vist seg å være en nedtur med det kjøttet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 10:18   #15
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest

Reserverer fire store + to små plasser; her kommer nemlig mann, barn samt Vinni og Valborg, våre to undulater. Ingen skal feire julen alene må vite, not even the birds I tell you! Kan jeg slenge inn en søknad for min mor og far også kanskje, så de ikke blir sittende helt alene de heller? Det vil bli de eneste nykomlingene fra denne kanten i tilfelle, så de er kanskje skånet for søknad siden de følger et allerede innlemmet følge?

Jeg regner selvsagt med at det bl.a ligger iPad til min mor og en Kitchen Aid til undertegnede under treet - og at vi kan velge fritt mellom juleribbe, pinnekjøtt, lutefisk, torsk og Grandiosa. Hver sin smak og ALLE skal få sine behov og lyster oppfylt. Det bare regner vi med. Det er jo reneste selvfølgen. Du fikser den biffen du, Knerten?

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 10:34   #16
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest

Opprinnelig plan var at foreldrene mine skulle feire jul med min bror og familie, og vi drar bort i julen.
Men nå er min andre bror med kone kommet hjem fra utlandet, og da faller planen for mine foreldre bort. Det er grunnet at denne andre broren - er broren fra Helvete.
Kona til broren fra Helvete har jeg aldri møtt, og håper å unngå det også i fremtiden. Men jeg har hørt at hun bare tar i mot og vet ikke hvordan det er å bære en tallerken.
Er det ikke slik at man må ha en viss IQ for å åpne en dør? Det vil jo da si at denne kona har lavere IQ enn det, siden jeg betrakter det å bære en tallerken mindre utfordrende enn å åpne en dør.

Derfor kommer følgende gjester:
Mine foreldre
Bror fra Helvete
Kona som ikke gjør en dritt

Spesielle ønsker:
Min mor er grei og snill og vil bare det beste
Min far er grei han og, men hører omtrent ingenting, så dere må gjerne ha med blokk og penn om det er mye støy. Og konverser med ham, så han ikke faller utenfor.
Han er dårlig til bens, så fint om dere bærer ham rundt.
Bror fra Helvete og kona som ikke gjør en dritt - her kan dere reservere plass i bunkersen.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 11:28   #17
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.964
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest

Åh, endelig en plass hvor jeg kan booke inn den sure svigerfamilien, eller de er kanskje ikke sure de tenker mer bare på seg selv, og sitt favoritt barn og det er ikke mannen min for å si det slik.

Svigermor ordner og styrer. Hun klager og skryter i samme setning, men hun kan vaske opp så plasser henne gjerne der, hun foretrekker ribbe på julaften.

Svigerfar er fornøyd bare det er kake og dessert, han sier ikke stort.

Svigerinne med familie, her er det en 9 åring som styre familien sammen med snart 4 åringen, så vil de ikke noe så slipper de og de skal bestemme når man kan gå fra bordet, når gaver skal åpnes, hvem som skal åpne fort osv. Svigerinne makter ikke å ta avgjørelser alene og må holdes i hånden av svigermor og svigerfar.

Vi andre fire tar livet mer som det kommer, spiser det som kommer på bordet og vet hvordan man oppfører oss på besøk.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 14:23   #18
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest

Hurra! Knerten svikter aldri. Vi blir samme gjengen som i fjor, men i år må vi ha med katten, for hun blir så ilsk av å bli forlatt. Lutefisk, pinnekjøtt og tilbehør til de voksne, og noen som er interessert i å høre om hvordan det var å feire jul i 1944 i gjentatte detaljer behøves.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 14:25   #19
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest

Åh, herlig! Jeg ELSKER store juleselskaper, men blir litt sliihhiiiiten av å ordne alt selv. Så utrolig fint at vi inviteres til deg.

Jeg ELSKER å feire med familie, så den tar jeg med meg. Min nærmeste så klart - mann, 4 unger og to kaniner. Men vi må jo få med resten også - svigerfamilie som da blir 2 gamle mennesker, 3 halvgamle, 5 barn og 4 kaniner til. Og så min familie - 4 voksne og 5 barn. Og en hund.

Når jeg tenker meg om, er mine svigersøstre også veldig glad i å feire med familie. Så mulig lista må utvides til svigerfamile med diverse søsken og søskenbarn og sånt. Og sånn kan det jo fortsette! Jeg kan komme tilbake med detaljert liste, men vi vil nok trenge et slott for oss selv.

Mat må være fra hele Norges land - pinnekjøtt, ribbe, lutefisk, osv, osv. Vi vil nok trenge en egen kokk som fokuserer på våre behov.

Men ellers krever vi ikke så mye.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 14:51   #20
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Velkommen til årets julaftenfest

Jeg booker 9 plasser, det vil nok si fem rom - og vi spiser kalkun. Dvs ikke Junior, han vil helst ha taco eller pølser.

Håper det er plass til de 1.899 gavene barna får hver av svigerfamilien. Det er viktig for svigermor at alle beundrer de gavene hun gir bort mest, ellers blir hun lei seg og det kan virke som man ikke er takknemlig. Så hvis barna mine er for opptatt med gave nr 1.850 fordi den var fin er det fint om du kan avlede dem til neste gave så ikke hun blir lei seg.

Svigerfar liker god vin, så jeg håper dere har kjøpt nok, og dyr nok vin. Det er viktig å holde tempoet oppe hele kvelden, for han vil legge seg i 20-tiden og da skal alt være unnagjort.

Både svigermor og svigerfar liker å vaske opp for hånd når de er på besøk hos andre, selv om man sier at man selv ønsker å putte inn i oppvaskmaskinen. Men jeg regner med at litt fettete penglass ikke gjør noe å ha i skapet, det er bare for deg å ta de ut å kjøre dem i maskinen etterpå. Men PASS FOR GUDS SKYLD PÅ at ingen ser dette, da noen kan bli lei seg og snurte om det til neste år.

Faren min er glad i å være nisse, så det regner jeg med han får lov til. Sett gjerne opp en stige til et vindu så han kan gjøre litt show ut av det. Fint om du kan avlede svigers som ikke er så glad i nisser, beundring av gaver og vinskjenking kan gjøre susen.

Broren min gjør ikke mye ut av seg, han er egentlig ganske grei, det samme med moren min. Hun kan bli litt oppskjørtet og pratsom med mange rundt seg - fint om hun ikke sitter for nærme svigers, da det hender svigermor kan sende små stikkende kommenterer. Hvis du bare har fokus på at alle skal ha det fint og behagelig hele tiden, går det bra, bare pass på at du konverserer alle hyggelig hele tiden. Lille er hyper og finner på rampestreker hele tiden, pass på at hun ikke pakker opp andres gaver. Fint om du i samme slengen kan få henne til å slutte å sutre og å erte sin bror.

Håper dynene er tykke og gode. Jeg liker kaldt soverom og mannen varmt, men det finner du sikkert en løsning på. Lille våkner gjerne om natten, men det regner jeg med Knerten tar seg av.

Gleder oss! Jeg vil forresten også ha massasje dagen etter. Og et ostefat når barna er i seng på julaften. Gjerne fried stuff with cheese også.


Sist redigert av Pelle : 03-12-13 kl 14:58.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no