Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff fra betale for gode karakterer: Får ditt barn ukepenger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-07, 07:51   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Spinoff fra betale for gode karakterer: Får ditt barn ukepenger?

Mens jeg satt og leste tråden om å betale barn for gode karakterer, begynte jeg å lure: Får barna deres ukepenger? Har de plikter som må gjøres for at de skal få dem? Har dere sanksjoner / blir ukepengene inndratt hvis pliktene ikke blir utført? og er dette egentlig forskjellig fra betaling for karakterer?

  Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 08:06   #2
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra betale for gode karakterer: Får ditt barn ukepenger?

Nei, ikke egentlig. Hver lørdag får de ca. 20,. hver til å kjøpe seg litt barnetvgodis, eller de får poser fulle av tomflasker, som de selv tar med på butikken og panter. Pengene får de da lov til å bruke som de vil.

I går fikk de flaskeposer, som hadde samlet flasker i noen uker, og resultatet ble 96,- på deling.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 08:08   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff fra betale for gode karakterer: Får ditt barn ukepenger?

Våre barn har ikke ukelønn. Vi prøvde en periode med månedslønn (ungene ønsket seg det, og det var ikke knyttet opp mot oppgaver), men både ungene og jeg glemte det ut. Dog har vi gitt dem muligheten til å ta ekstrajobber (de har oppgaver for felleskapet hjemme, vanligvis) mot betaling om de sparer til noe spesielt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 09:26   #4
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff fra betale for gode karakterer: Får ditt barn ukepenger?

Mine unger får ikke ukepenger. De får heller ikke betaling for å hjelpe til med husarbeidet. Det skulle jaggu tatt seg ut. Jeg ser på det som en selvfølge at alle i heimen skal ta i et tak når det gjelder husarbeid. Ungene har måttet hjelpe til fra de har kunnet gå.

Ungene får (selvsagt) litt penger innimellom da altså, men aldri som betaling for noe, og heller ikke et fast beløp.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 20:12   #5
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff fra betale for gode karakterer: Får ditt barn ukepenger?

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Mine unger får ikke ukepenger. De får heller ikke betaling for å hjelpe til med husarbeidet. Det skulle jaggu tatt seg ut. Jeg ser på det som en selvfølge at alle i heimen skal ta i et tak når det gjelder husarbeid. Ungene har måttet hjelpe til fra de har kunnet gå.

Ungene får (selvsagt) litt penger innimellom da altså, men aldri som betaling for noe, og heller ikke et fast beløp.


Signerer alt dette jeg. :lat:

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 20:28   #6
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.724
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spinoff fra betale for gode karakterer: Får ditt barn ukepenger?

Storebror er bare 4, så det er litt tidlig å tenke på enda.

Jeg er oppvokst med ukepenger/månedspenger, og syntes det var veldig greit. Jeg hadde mine plikter hjemme som skulle utføres i løpet av uken, fra jeg var ganske liten.

Hva vi velger å gjøre senere vet jeg ikke. Mannen er ikke vant til ukepenger. Uansett skal barna hjelpe til hjemme, det gjør han allerede nå.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 21:02   #7
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff fra betale for gode karakterer: Får ditt barn ukepenger?

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Mine unger får ikke ukepenger. De får heller ikke betaling for å hjelpe til med husarbeidet. Det skulle jaggu tatt seg ut. Jeg ser på det som en selvfølge at alle i heimen skal ta i et tak når det gjelder husarbeid. Ungene har måttet hjelpe til fra de har kunnet gå.

Ungene får (selvsagt) litt penger innimellom da altså, men aldri som betaling for noe, og heller ikke et fast beløp.

Signerer denne jeg også.
Eller det hender de får penger for å gjøre noe, men det er da ting som ikke går under vanlig ting i heimen.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 22:32   #8
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff fra betale for gode karakterer: Får ditt barn ukepenger?

Guttene får ikke fast ukelønn,men om de har vært spesielt flinke til å hjelpe til hjemme en uke hender det at de får en tier på lørdag for å putte på sparebøssa.

De får også betalt for småjobber. En populær jobb er om sommeren, da får de en femmer pr.tiliters bøtte med ugress. Eldstemann vasker bilen og da får han en tier.

Når de blir eldre får vi se hva vi gjør. Jeg har vokst opp med ukelønn fra jeg var ca 5 år, fikk tre kroner å kjøpe godis for gikk over til månedeslønn som tenåring, fikk 250.- av mamma og da måtte jeg kjøpe klær selv.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 22:37   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.843
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra betale for gode karakterer: Får ditt barn ukepenger?

Nei, mine unger får ikke lommepenger. De får alt de trenger og hjelper til, mer eller mindre frivillig, hvis de blir bedt. Så lenge ingen av dem har uttrykt ønske om lommepenger synes jeg ikke det er noen grunn til å innføre det ennå.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 22:39   #10
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra betale for gode karakterer: Får ditt barn ukepenger?

Når borna vert store nok til å handtere det vil eg gjerne at dei skal få månadspengar. Eg synest det er ein god start på økonomisk forståing å måtte setje opp budsjett og prioritere allereie som 13-14 åring.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 23:19   #11
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.867
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff fra betale for gode karakterer: Får ditt barn ukepenger?

Jeg er ikke vant til ukepenger og allikevel hatt mange faste plikter hjemme da jeg var ungdom. Har aldri blitt dynget ned med penger men har fått til det jeg har trengt. Vi bodde ikke sånn til at det var noe tema å få så mye penger..

Barna er små enda men tror ikke jeg ønsker å innføre ukepenger for at de skal gjøre noe i hjemmet.
Synes det er en selvfølge at de rydder etter seg og bidrar i fellesskapet. Storebror er allerede veldig flink,
Han er veldig opptatt av tall nå så klart jeg kan gi han en tièr eller 20 krone sånt så han får kjøpt en hubba-bubba eller noe sånt til lørdagsgodt.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 23:29   #12
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)
 
AvivA sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 389
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

Sv: Spinoff fra betale for gode karakterer: Får ditt barn ukepenger?

har bare en gutt på 2 år, men slik jeg kommer til å gjøre det så er det at han får oppgaver og evt en liste over ting han kan gjøre. så krysser han bare ut det han har gjort og får betalt for det. foreldrene mine gjorde det med meg å broren min, og det finka fint. gjorde vi ingenting fikk vi heller ikke noe synes det var en grei ting å vokse opp med. lærer seg at ingenting i livet er gratis.

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 23:37   #13
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff fra betale for gode karakterer: Får ditt barn ukepenger?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Mens jeg satt og leste tråden om å betale barn for gode karakterer, begynte jeg å lure: Får barna deres ukepenger? Har de plikter som må gjøres for at de skal få dem? Har dere sanksjoner / blir ukepengene inndratt hvis pliktene ikke blir utført? og er dette egentlig forskjellig fra betaling for karakterer?

Vi har det ikke, hovedsaklig fordi jeg synes min barn er for små (6 og 3). Jeg har ikke noe prinsippielt imot lommepenger, tvert imot tror jeg at for eldre barn, er det å lære seg å disponere penger en nyttig lærdom.

Du lurer på hvorfor noen synes det er forskjell på dette og det å betale for karakterer. Forskjellen for meg er at jeg forventer at barna mine skal ha en indre "drive" for å lære, både jeg og mannen min har det, men det er mulig at alle ikke har det. Jeg har aldri tenkt over det, bare gått ut fra at det er slik for alle.

Men jeg forventer ikke at barna mine skal ha en indre "drive" for å vaske kopper. Er det noen som har det? Slike rutineting er typisk ting jeg gjør ut fra ytre belønninger (en nødvendighet, jeg får betalt for det - har jobbet som oppvaskhjelp, jeg får besøk og vil ha det rent etc), jeg har - overhode - ingen indre motivasjon for å ta oppvasken.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no