Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om julegavenes innhold

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-07, 15:12   #41
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er de som gir barnet tripp-trapp-stol eller bilstol i julegave er de som kjøper den største gavehaugen til barna sine. Mitt inntrykk er at årsaken til at mange barn må pakke opp digre gavehauger er at de får mange gaver fra andre enn foreldrene. Jeg har aldri hørt om noen som pakker inn en masse praktiske gaver for å få størst mulig gavehaug, Derimot vet jeg om barn som får digre hauger med plastleker de kan putte inn på et allerede overfylt rom.

Jeg syns også du angriper overforbruksproblemet fra en annerledes vinkel ved å påpeke at det er de nyttige gavene som skaper overforbruk. Jeg har aldri sett noen som har påpekt at dette er et stort problem blant småbarnsforeldre. Interessant.

Poenget mitt er at man skaper overforbruk fordi man pisker opp forventningene til julen. Hvis barna er vant med et gaveberg av dimensjoner, ja så fortsetter jo foreldrene med det. Og det ER ikke hvert år at barna trenger tripp-trapp-stoler, bilstoler eller nye vinterdresser. Så da må man kompensere med noe annet.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 15:18   #42
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Sportsutstyr er ikke i samme kategori som tripp-trapp-stol, bilsete og vinterdress. Et nytt akebrett eller nye ski er ikke "livsnødvendig". Men ting man som foreldre ville kommet til å kjøpe uansett, fordi barnet trenger det, det ser jeg liksom ikke poenget i å pakke inn og gi som julegave.

Jeg syns - helt for egen regning - at det er bedre å gi barnet EN gave til jul, og la den gaven inneholde noe barnet ønsker seg (eksempler i tråden her: xylofon, bok...), enn å gi barnet 5 gaver, hvorav 4 inneholder ting barnet måtte fått uansett.

Jeg syns det lett handler om mengden av gaver, og størrelsen på gavene. Og at innholdet blir underordnet. Det er det jeg ikke forstår. Det burde være innholdet som var viktig. Mange snakker om materialisme og bruk og kast og lære barna å glede seg over praktiske ting. Men er det ikke egentlig stikk motsatt, det mange faktisk gjør? Man kjøper og kjøper og kjøper, og alt man kjøper skal pakkes inn slik at gavehaugen nesten når til toppen av juletreet. Og så "forsvarer" man seg med at mesteparten var jo praktisk. Jeg vet om mange (veldig mange) småbarnsfamilier som "klager" over gavemengden og forteller at ungene ikke makter å pakke opp alt på en dag. Har man ikke da latt det gå over styr? Er det ikke bedre å kjøpe en 5-pakk med truser til ungen når hun trenger det, og så gi til jul i fra hjertet?

Der er hele poenget mitt, eller det vil si her er det jeg er susende uenig med deg. For det er nemlig slik at det er massevis av utstyr ungene "trenger", eller ønsker seg, altså praktiske ting. Det betyr ikke at alt blir kjøpt og at det er en selvfølge at det skal stå et nytt akebrett utenfor straks og med det samme han har lyst på et nytt et. Som f.eks i fjor: da hadde han rattakebrett, men ikke rattkjelke. Han ønsket seg rattkjelke, men jeg syntes det var unødvendig å springe ut å kjøpe et straks og med det samme og bare overlevere det et par uker før jul. Da synes jeg det er naturlig at man venter med det til jul. Det gikk på bekostning av noe annet. Annet utstyr måtte han vente på.

Jeg klager ikke over gavemengden og jeg har ikke inntrykk av at de som er opptatt av å gi praktiske gaver nødvendigvis er de som klager over det. Jeg synes du vrir på det hele når du linker dette til bruk og kast mentalitet og materialisme. Jeg tror man får materialistiske unger ved å fore de med alt utstyr som den største selvfølgelighet og ikke linke det opp mot f.eks jul.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 15:19   #43
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.164
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Poenget mitt er at man skaper overforbruk fordi man pisker opp forventningene til julen. Hvis barna er vant med et gaveberg av dimensjoner, ja så fortsetter jo foreldrene med det.

Jeg synes fremdeles det ville være mer naturlig å ta til orde for å begrense antall plastskroteleker enn for å begrense andelen nyttegaver. Og hvis barna er vant til at en rimelig andel av gavene er nyttige ting og ikke nødvendigvis ting de har "bestilt" selv, vil det kanskje dempe forventningene til "gaveberget".

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og det ER ikke hvert år at barna trenger tripp-trapp-stoler, bilstoler eller nye vinterdresser.

Antagelig ikke, men jeg vil tro at det nesten alltid er ett eller annet noenlunde nyttig de har bruk for. Og det trenger jo absolutt ikke være noe som er like dyrt som en tripp-trapp-stol; ungene har neppe noen forventning om at "i fjor fikk jeg en nyttig ting til x tusen, da regner jeg virkelig med å få noe nyttig som er like dyrt i år!".

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Så da må man kompensere med noe annet.

Neida.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 15:35   #44
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Poenget mitt er at man skaper overforbruk fordi man pisker opp forventningene til julen. Hvis barna er vant med et gaveberg av dimensjoner, ja så fortsetter jo foreldrene med det. Og det ER ikke hvert år at barna trenger tripp-trapp-stoler, bilstoler eller nye vinterdresser. Så da må man kompensere med noe annet.

Man må da ikke det. Jeg synes det er ille om ungene tar de "nødvendige" tingene for gitt også jeg. Unger teller ikke anntallet gaver.

Dette minner meg om en diskusjon jeg en gang hadde med en som syntes de foreldrene som tok med barn i lekebutikker og ikke lot dem få noe var forferdelige.

Akkurat som jeg synes barn bør kunne se og ønske seg uten å få, bør de også kunne få og glede seg for praktiske ting.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 15:54   #45
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Målet for meg er at ungene skal oppleve jula som magisk uten å bli blaserte og bortskjemte. Siden mine to har stor familie foretrekker jeg derfor en kombinasjon av praktiske gaver de faktisk trenger og "unyttige" ting. Jeg har erfart at hvis de får ekstremt mange gaver som inneholder leker, slutter de å glede seg og mister oversikta før vi er til bunns i gavehaugen, og de klarer heller ikke å leke med alle lekene før det er gått flere uker etter jul. Når lekene kommer innimellom mer nyttige gaver er derimot lyset i øynene der for hver gave de åpner samtidig som de lærer at man ikke kan få alt man ønsker seg og at det å få en flott vinterdress eller nytt regntøy faktisk også er et privilegium verdt å glede seg over.

Det er ikke ofte jeg bare signerer, men her har vel Stompa fått med seg omtrent hele min tankegang når det gjelder julegaver.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 16:11   #46
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Vi fikk seks flotte spisestuestoler av svigermor et år og det er en av de fineste gavene jeg har fått i voksen alder. Vi er ikke bortsjemt med dyre gaver, så den gaven var et unntak. Nyttig og kjærkommen gave.

Barna mine har aldri vært vant til å få gaver utenom bursdag og jul. Jeg sper på med tegneark og hobbyartikler, men ellers hører det til unntaket at de får noe.

Til jul får de både nyttige og "unyttige" gaver. Begge deler blir de like glade for. Det er ikke så mange år siden julegavene kun inneholdt nyttige saker, som ullsokker, votter o.l. Var de riktig heldige kunne gaven inneholde et sjal, en brosje eller en leke.

Jeg er veldig glad for at slekt og venner gir barna mine en pen blanding av klær, leker og utstyr som ski, skøyter, akebrett o.l. Fra de var små har de takket pent for alle presanger, enten når de har sett giverene i romjulen, eller via brev, telefon eller e.mail.

Jeg kom på en artig episode fra sønnen var liten og vi var i lekebutikk for å kjøpe bursdagsgave til en venn. Han hadde nettopp lært at han ikke kunne få noe hver gang vi var i lekebutikken. Men ønske var lov. Han gikk rundt i butikken og ropte gledestrålende til meg:"Mamma! Det ønsker meg meg til jul og det ønsker meg meg til jul og det ønsker meg meg til jul". Dette var på vårparten. Lenge til jul og bursdagen hans kom først. Men det er lov å ønske.

Hvor mye foreldre bruker av penger på gaver til egne barn syns jeg ingen andre har noe med. Tror heller ikke det er så mange som føler at de må kjøpe like dyre gaver hvert år.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 17:30   #47
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.423
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Jeg skjønte ikke helt linken mellom overforbruk og praktiske gaver. Hvis det kommer juler hvor glitterbarnet ikke "trenger" noe, kommer vi jo ikke til å fylle opp den pengekvoten med plæstic-stæsj?

Jeg syns det Bina snakker om er smak og behag, og kan ikke skjønne at noen syns det er et problem at andre gir praktiske gaver som barna faktisk blir glade for.

Jeg blir faktisk veldig glad for praktiske gaver selv, en av de julegavene jeg har satt mest pris på var en drill.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 17:37   #48
Hippie
Energisk
 
Hippie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 399
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Jeg blir kjempeglad for praktiske gaver. Og ting til huset. For det er jo det jeg som regel skriver på ønskelisten som sendes til familien.

E. blir i øyeblikket han pakker opp gavene mest glad for biler/tog/gravemaskiner o.l. Når dagene går, er det puslespillene, bøkene etc som fenger. OG når han fikk høre at han skulle få ny seng (som gave fra mormor) så ble han dansende glad.

Plastikkstæsj blir etterhvert bare liggende.

Barn i dag har mer enn nok leker. De har så mye leker at de nesten ikke vet hva de skal leke med. Så derfor tror jeg at de har godt av å få litt praktiske gaver også. Så de lærer seg til å sette pris på alle former for gaver.

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 17:42   #49
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Turbo liker å få klær i julegave. Spes fra gu`moren for hun kjøper bestandig snoopy klær
I fjor fikk han ny vinterdress hos svigers i julegave og var kjempe glad for de.
I fjorfjord fikk han ski, samme i år. Fra svigermor.
Er ting han trenger .så hvorfor kjøpe de uten om jul istede for å få de i julegave. Hadde han ikke fått det i julegave så hadde han sikkert fått 10 pakker med bare dritt i,for å "liksom bare kjøpe noe siden han ikke trenger noe, for at han får jo ellers i året det han trenger"
Altså ikke fra oss men fra resten av familien




Jeg er vant med å få ski og sånt i julegave. Er vant med at ting man trenger og vil ha ønskes til jul.
I år har jeg ønsket meg en ny støvsuger for at den andre er øddelagt
For at vi trenger en ny.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...

Sist redigert av Honda : 20-12-07 kl 18:36.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 17:48   #50
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det Bina snakker om er smak og behag, og kan ikke skjønne at noen syns det er et problem at andre gir praktiske gaver som barna faktisk blir glade for.

Ganske rart ja. Jeg synes hele denne diskusjonen begynner å bli litt forvirrende...

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 18:21   #51
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Junior ønsker seg klær til jul i tillegg til lego, det har han skrevet på ønskelisten sin og sagt til alle som har lurt på hva han ønsker seg til jul.

Så det er klart han får klær og lego til jul, det føler jeg meg ganske sikker på at han får fra flere i familien.

Ser ikke noen problemer med at han får klær eller lego til jul.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 20:48   #52
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Poenget mitt er at man skaper overforbruk fordi man pisker opp forventningene til julen. Hvis barna er vant med et gaveberg av dimensjoner, ja så fortsetter jo foreldrene med det. Og det ER ikke hvert år at barna trenger tripp-trapp-stoler, bilstoler eller nye vinterdresser. Så da må man kompensere med noe annet.

Dette virker som et ganske oppkonstruert problem. Det er tross alt ikke de tingene vi har god bruk for (feks. tripp-trapp-stoler og vinterdresser) som skaper overforbruk. Og alle barn og voksne har som oftest bruk for noe som er praktisk nyttig hvert år. Man vokser ut av og sliter ut klær og utstyr, da er det helt naturlig for meg at jul og bursdag er anledninger for foreldre og øvrig familie til å kjøpe nyttige gaver såvel som unyttige, men morsomme gaver.

Jeg tror som sagt at de foreldrene som gir barna et gaveberg av dimensjoner vil gjøre det uavhengig av nytteverdien i gaven. Jeg tror også at det er de samme foreldrene som dynger ned barna med gaver ellers i året. Antakelig overforbruker de så det står etter på andre områder også.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 22:56   #53
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Sportsutstyr er ikke i samme kategori som tripp-trapp-stol, bilsete og vinterdress. Et nytt akebrett eller nye ski er ikke "livsnødvendig". Men ting man som foreldre ville kommet til å kjøpe uansett, fordi barnet trenger det, det ser jeg liksom ikke poenget i å pakke inn og gi som julegave.

Jeg syns - helt for egen regning - at det er bedre å gi barnet EN gave til jul, og la den gaven inneholde noe barnet ønsker seg (eksempler i tråden her: xylofon, bok...), enn å gi barnet 5 gaver, hvorav 4 inneholder ting barnet måtte fått uansett.

Ungene får én, og kun én, gave (hver) av oss foreldrene, og i år får Frøkna slalomski. Det hadde hun kommet til å få uansett, men jeg kan ikke skjønne hvorfor det er et argument for å ikke gi henne det til jul? Er det liksom bedre å gi henne slalomski i begynnelsen av desember, og dermed måtte kjøpe noe annet til henne til jul som hun ellers ikke ville fått? Hvordan er det med på å begrense overforbruket?

Sitat:

Jeg syns det lett handler om mengden av gaver, og størrelsen på gavene. Og at innholdet blir underordnet. Det er det jeg ikke forstår. Det burde være innholdet som var viktig. Mange snakker om materialisme og bruk og kast og lære barna å glede seg over praktiske ting. Men er det ikke egentlig stikk motsatt, det mange faktisk gjør? Man kjøper og kjøper og kjøper, og alt man kjøper skal pakkes inn slik at gavehaugen nesten når til toppen av juletreet.

Du går med andre ord ut i fra at alle foreldre kjøper masse leker til ungene til jul, og at de som kjøper praktiske ting gir det i tillegg? Vel, som du ser av det jeg skriver over så gjelder ikke det alle.

Vi lar besteforeldrene ta seg av den delen av gavene som er "morsomme ting". I år ønsker Frøkna seg mest av alt en helt spesiell Barbie-dukke, og det har jeg tipset mine foreldre om, så det får hun av dem. Så lenge noen av gavene er ting som ungene ønsker seg, tror jeg neppe de tar skade av å få praktiske ting av oss foreldrene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 23:04   #54
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Jeg prøver å gi ungene ting som er nyttige og som de blir glad for. Trenger ikke være noen motsetning i det. Jeg har aldri pakket inn vinterdresser og gitt til jul, men ellers så får de mye som vi ville kjøpt ellers, og begrenset med ting som bare er gøy og fjas.

I år får tre av guttene klokke. Minstemann på snart seks får i tillegg globus, en film og et eksperimentsett. Tenåringene får (i tillegg til klokke) farget stretchlaken og fint flanellsssengetøy til 120-bredde-sengene de skal få på salget etter jul som en slags delvis julegave. Eldstemann (som er voksen) får en fin ullgenser og noen euro, siden han skal reise til Spania 2. juledag.

Kanskje litt "kjedelige" gaver fra oss i år, men jeg regner med at de får mye de blir glad for sånn alt i alt. Blant annet vet jeg at det er en ukulele i pakkehaugen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 23:11   #55
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Her ønsker vi oss ting vi trenger eller litt dyre gaver av besteforeldre, ski, dresser, sko, kanskje dukkehus, trehjulsykkel osv. ( i år ski og klær).
De vil gjerne gi litt dyrere og vi ønsker oss derfor noe nyttig som vi likevel kanskje måtte ha brukt penger på i januar/februar.
Vi selv gir leker ( i år duplo), min søster og min manns søster gir også leker til henne. Så da får vi i pose og sekk.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 23:14   #56
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Jeg ble ihvertfall superglad da jeg fikk langrennski til jul av min mor og de. Har vi det så godt i dag at barn ikke gleder seg over sportsutstyr lenger?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 23:42   #57
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.011
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det jeg tenkte på var om det er et mål å ha flest mulig gaver og man derfor ender med å pakke inn bleiepakker, satt litt på spissen.

Det synes jeg også er unødvendig.

Når det er sagt fikk faktisk ungene en topakning med smokker hver fra meg den første jula de levde. De var 4 mnd, og jeg hadde ikke tenkt å gi dem gaver i det hele tatt. Men så skulle vi feire med broren min og ungene hans på 3 og 8 år, og det var veldig viktig for dem at det lå noe under treet til ungene mine også. Så da gjorde jeg det sånn, for smokker trengte de jo uansett. Uten at det egentlig er det minste relevant i denne tråden, som handler om større unger.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 23:52   #58
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Her blir det litt blanding. I år har vi kjøpt stor bokhylle på deling til jentene. Den skal så på lekerommet deres. Storesøster får "jungelboken" på dvd og lillesøster får en lekebok utenom.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 00:00   #59
lijander
ssscccuphersfantassschisk
 
lijander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 752
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Vi har ønsket oss bilstol, ullundertøy og slike ting til AJ i år.
Men jeg har også gitt beskjed om at han må få iallfall ett par leker på julaften, slik at han får noen glede av det. Nå er han fortsatt veldig liten da, snart ett år, så han vil jo ikke forstå alt sammen.

Men gaven fra den ene onkelen fikk han velge selv, det var stas. Da fikk han krabbe rundt å finne ut hvilken leke som var mest spennende

Så hos oss er det begge deler.

Men nå er jeg slik selv også da. Kan ikke komme på at det har stått så mye dill-dall på min ønskeliste de siste årene. Nå er det ikke så mange ønsker i år da, men det er sko, Stormberg jakke og digitalt kamera. Så sko og jakke er jo praktisk, kamera er jo moro. Slik fører vi det videre også.

__________________
Misunn aldri andres gleder, du kjenner ikke deres sorger
lijander er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 00:09   #60
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Vi kjøper gjerne, og ønsker "oss" (altså til henne), nyttige ting til både jul og bursdag. Vinterdress, ny seng, klær, sko, mm. Men vi pleier somregel å ha en pakke med noe gøy i også.

Nå fikk hun Build A Bear bamse av oss i år. Vi tok henne med til butikken på søndag, og hun fikk velge seg en bamse med antrekk, og det syns hun var kjempestas. Men mannen hadde også kjøpt et PS2 spill til henne som skal ligge under juletreet. (Nå klarte han å kjøpe tre filmer og et dataspill også, da. Så det blir en pakke fra meg, en fra han, en fra lillebror, og en fra hver av kattene. )

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no