Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Skjermdump med god oppløsning - how to?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-22, 13:13   #1
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.314
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skjermdump med god oppløsning - how to?

I forbindelse med en oppgave jeg skriver, har jeg behov for å illustrere med bilder av nettsider og nettbaserte verktøy. Men alle måter jeg prøver for å ta skjermutklipp/skjermdump, gir bilder med merkbart dårligere oppløsning enn det jeg tar utklipp av.

Jeg bruker pc og har testet PrtSc-tasten, hurtigtastene shift+windows+S og å gå via et office-program og bruke sett inn - skjermbilde - skjermutklipp. Samme dårlige resultat på alle.

Har noen en god måte å lage skjermutklipp som beholder oppløsningen og detaljskarpheten i det du tar bilde av?

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-22, 13:24   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.390
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjermdump med god oppløsning - how to?

Hat du prøvd utklippsverktøyet hos Windows? Finnes nok på din PC.

Det finnes også andre lignende verktøy, men jeg er usikker på hvem som har høyest oppløsning.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-22, 13:32   #3
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.314
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skjermdump med god oppløsning - how to?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Hat du prøvd utklippsverktøyet hos Windows? Finnes nok på din PC.

Det finnes også andre lignende verktøy, men jeg er usikker på hvem som har høyest oppløsning.

Utklippsverktøyet i Windows er det jeg er vant til å bruke, og som har hurtigtastene shift+windows+S. Men jeg synes oppløsningen blir dårligere enn det jeg ser på skjermen jeg klipper fra med alle disse løsningene.

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-22, 14:10   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skjermdump med god oppløsning - how to?

Problemet her er ikke hvordan man tar skjermdump, men hvordan Office-programmet behandler bilder. Via standardfunksjonen for skjermdump i Windows er det ingen reduksjon i kvalitet, men merker f.eks. at hvis jeg limer inn i Outlook eller Word, skaleres bildet.

Tips kan være å lagre det direkte til fil og så sette filen inn i dokumentet. Win+PrintScreen lagrer direkte til fil. Mulig man kan bruke Alt+Win+PrintScreen for å bare ta bilde av aktivt vindu direkte til fil hvis man ikke vil ha fullskjerms-skjermdump...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-22, 14:20   #5
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.314
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skjermdump med god oppløsning - how to?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Problemet her er ikke hvordan man tar skjermdump, men hvordan Office-programmet behandler bilder. Via standardfunksjonen for skjermdump i Windows er det ingen reduksjon i kvalitet, men merker f.eks. at hvis jeg limer inn i Outlook eller Word, skaleres bildet.

Tips kan være å lagre det direkte til fil og så sette filen inn i dokumentet. Win+PrintScreen lagrer direkte til fil. Mulig man kan bruke Alt+Win+PrintScreen for å bare ta bilde av aktivt vindu direkte til fil hvis man ikke vil ha fullskjerms-skjermdump...

Takk for nyttige tips, mrc! Jeg prøver dette og ser om det blir bedre når jeg går via fil.

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-22, 17:27   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjermdump med god oppløsning - how to?

Gadwin printscreen - velg gratisversjonen.

Jeg har brukt den til å lage en del store presentasjoner (og MANGE brukermanualer) og aldri hatt problemer med dårlig oppløsning.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-22, 18:38   #7
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skjermdump med god oppløsning - how to?

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Takk for nyttige tips, mrc! Jeg prøver dette og ser om det blir bedre når jeg går via fil.

Det virker når jeg holder på med en PowerPoint (som jeg krangler med.. er vant til en gaaaaammel versjon og den siste ligner jo ikke en gang!)

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
oppløsning, printscreen, skjermdump, skjermutklipp, verktøy


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no