Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hvilken mobil trenger jeg?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-22, 12:46   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken mobil trenger jeg?

Jeg har blitt en sånn som lar det gå sport i å bytte mobil så sjelden som mulig. Min nåværende Huawei P20 pro er straks fire år. Jeg kjøpte den etter å ha hatt Iphone en stund. Først mislikte jeg den sterkt. Jeg hadde blant annet problemer med Bluetooth, og fikk ikke brukt mine trådløse dupeditter. Det løste seg etter en lang stund (to år? ) og diverse oppdateringer. Nå har den virket helt fint i en lang stund. Jeg har vært mektig imponert over batterikapasiteten, men alderdomstegnene dens til sammen gjør at jeg nå innser at den nok er på vei ut i løpet av våren.

Spørsmålet er hvilken mobil jeg bør gå for nå, og det er her jeg trenger litt hjelp. Kriteriene mine er som følger:

-Må ha god batterilevetid, også på lengre sikt
-Må ha godt kamera (men jeg er ikke sånn nerde-opptatt av nyanseforskjeller på bildekvalitet mellom de ulike mobilmodellene)
-Trenger ikke mer enn 128 GB lagringskapasitet
-Er ikke veldig opptatt av design

Jeg bruker PC på jobb og Mac hjemme. Føler meg på ingen måte låst til ett operativsystem.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-22, 13:00   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken mobil trenger jeg?

Henger litt her jeg.

Har en HUAWEI Mate 10 Pro som har passert 5 år. Den fungerer forsåvidt fint enda, men jeg sliter med lading, den krever meget nøyaktig vinkel på laderen og laderen faller ut om en puster, sånn ca. Så det er trolig ikke 2023 før jeg vil ha ny....

Men jeg skal ha android da, det vet jeg. Men spionerer på tips du evt får uansett

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-22, 13:35   #3
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken mobil trenger jeg?

Apple lanserte nye iPhone for noen dager siden.

Blant annet en ny SE, til ganske ok pris. Og kamera er helt ok selv om prisen ikke er så gale til å være Apple!

Selv har jeg 13 mini og veldig fornøyd.
Orker ikke ha noe stor mobil..
https://www.apple.com/no/iphone/comp...iphoneSE3rdgen

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-22, 15:56   #4
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.607
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken mobil trenger jeg?

Jeg måtte brått kjøpe ny mobil for et par uker siden. Det ble en samsung. Denne her modellen: https://www.tek.no/test/i/GaE1dJ/samsung-galaxy-a52-5g
https://www.lydogbilde.no/test/mobil...galaxy-a52-5g/
Betalte 3490 kr for den. Syns det er mer enn nok for en mobil. Foreløpig veldig fornøyd med den.

__________________
Propella

Sist redigert av Propella : 13-03-22 kl 16:09.
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-22, 23:22   #5
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken mobil trenger jeg?

Her tror jeg jeg bør følge med.

Jeg hater å bytte mobil og håper egentlig at min Huawei p20 pro skal holde et par år til. Batteriet begynner å fortelle meg at den ikke kommer til å leve evig.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-22, 21:36   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken mobil trenger jeg?

Motorola Moto G200 kanskje? Test fra noen uker tilbake:
https://www.tek.no/test/i/JxXGz8/mot...g-edge-20-lite
Ser ut til å gi veldig mye for pengene, når prisen er nede i ca. 4500 nå.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-22, 08:41   #7
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken mobil trenger jeg?

Takk for tips! Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til mobiler som er for rimelige. Det er ikke sånn at jeg har har lyst til å bruke mest mulig penger på mobil, men jeg er mer opptatt av at jeg ønsker meg en mobil jeg kan være godt fornøyd med lenge enn at den skal koste minst mulig. Og selv om jeg skrev at jeg ikke er nerdeopptatt av små nyanseforskjeller på bildekvalitet, er jeg opptatt av at kameraet ikke skal være dårligere enn på min Huawei P20 pro. Jeg er dårlig på å studere spesifikasjonene, men innbiller meg at jeg må kjøpe en dyrere mobil, da?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-22, 09:17   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken mobil trenger jeg?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Takk for tips! Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til mobiler som er for rimelige. Det er ikke sånn at jeg har har lyst til å bruke mest mulig penger på mobil, men jeg er mer opptatt av at jeg ønsker meg en mobil jeg kan være godt fornøyd med lenge enn at den skal koste minst mulig. Og selv om jeg skrev at jeg ikke er nerdeopptatt av små nyanseforskjeller på bildekvalitet, er jeg opptatt av at kameraet ikke skal være dårligere enn på min Huawei P20 pro. Jeg er dårlig på å studere spesifikasjonene, men innbiller meg at jeg må kjøpe en dyrere mobil, da?

4500 kr er ikke en "billigmobil", og etter min mening er det nok svært mange som hadde klart seg veldig fint med en mobil i denne prisklassen og at forskjellen opp til "de mest kjente toppmodellene" egentlig gir ganske lite.

Bak Motorola/Moto-merkenavnet finner man Lenovo, som er mest kjent for høykvalitets bærbare pc-er: https://www.lenovo.com/no/no/phones/moto/c/moto

Spesifikasjoner forteller noe til en viss grad, men ville heller basert meg på å lese tester/erfaringer. Motorola har vel stort sett et "rykte" om å levere mye for pengene, selv om det sikkert for en del av de aller billigste modellene har vært slik at mna kunne betalt ikke så mye mer for å få en ganske mye bedre telefon, en da er vi nede i en langt lavere prisklasse enn det man snakket om her med G200.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-22, 11:58   #9
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken mobil trenger jeg?

Takk for opplæring! Jeg har kanskje vært for naiv når jeg har stolt på artiklene som sier at man må betale mye for å få mobil med bra kamera.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-22, 13:26   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken mobil trenger jeg?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Takk for opplæring! Jeg har kanskje vært for naiv når jeg har stolt på artiklene som sier at man må betale mye for å få mobil med bra kamera.

Joda og neida. Det er nok forskjeller, men kan nok være greit å se på de individuelle testene. I noen perioder har man også sett store endringer i kameraer fra en generasjon til en annen, men så har man kanskje nå også kommet opp på et nivå for noen år siden der utviklingen fra generasjon til generasjon er ganske liten, og de kameraene som var på de aller dyreste modellene i forrige generasjon blir også tatt i bruk på "mellomsegmentet" av telefoner.

Er kamera spesifikt veldig viktig, får man sjekke litt ekstra om hvilke modeller som er mest aktuelle. Går man for en toppmodell til 10k+, er det også en god del andre ting man betaler ekstra for. Og slik jeg ser det, betaler man veldig mye ekstra for nødvendigvis ikke så alt for mye bedre ytelse/kvalitet.

Personlig hadde jeg nok valgt telefon i mellomsegmentet om jeg måtte betale for det selv. Undrer meg fortsatt over hvor mange som legger igjen 10k+ på mobiltelefon, spesielt når det gjelder Android, hvor det er en del gode opsjoner. At G200 her ligger såpass "lavt" i pris handler også en del om kostfordelene de klarer å få gjennom brikkesettet de benytter. Det er nok også et element at Motorola i en del markedet nok må regne med langt lavere avanserte enn Samsung, som selger en del på navnet.... På en måte er kanskje Motorola den som nå kan overta litt av posisjonen som Huawei hadde i en del markeder, når det gjaldt å kunne levere noe som var "like gode som toppmodellene til Samsung, men til en lavere pris".

Noe man kan merke seg nå, er at det er en stor risiko for at mobiltelefoner kommer til å bli dyrere i tiden som kommer....

Men klart - om økonpomien tillater det, så ja - man får en veldig god telefon gjennom Samsuns S21-serie eller helt nye S22-serie. Samme kan sies om toppseriene fra Sony.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no