Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Reklamasjonsrett, bruktbil kjøpt av forhandler

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-21, 12:19   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reklamasjonsrett, bruktbil kjøpt av forhandler

For mindre enn et år siden, så kjøpte jeg en liten elbil, fra en forhandler. Fiat 500, 2014-modell. Den er søt, men det blir nok min siste italiener. En del ting må man jo regne med med en gammel bil, men jeg var litt uforberedt på dagens nyhet fra verstedet: Mye bremser og et kulelager, 20 lapper, takk.

Bremsene var helt bortrusta.

Dette står det på Finn, når man kjøper fra forhandler:

Sitat:

Bilen selges med 5 års reklamasjonsrett.
Denne bilen selges av en forhandler og dette medfører at du som kjøper har 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten kan brukes dersom bilen er i dårligere stand enn du som kjøper har grunn til å forvente, basert på bilens alder, kjørelengde og informasjon du har fått fra selger. Reklamasjonsretten gjelder fra overlevering av bilen.

Spørsmålet er: Er helt bortrustede bremser noe man ikke har grunn til å forvente, mindre enn et år etter at man kjøpte bilen? Og hvis ikke, hvordan går man frem?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-21, 12:27   #2
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.958
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Reklamasjonsrett, bruktbil kjøpt av forhandler

Rustne bremser er stort sett det eneste som feiler el-biler har jeg erfart.

Men hos meg har det kostet 12 000 å få byttet.

Leaf 2014 modell.

Dette er vel regnet som vanlig slitasje, men spørsmålet er vel hvor slitte de var når du kjøpte? Var der med en tilstandsrapport fra forhandleren når du kjøpte?

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-21, 12:39   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reklamasjonsrett, bruktbil kjøpt av forhandler

Ikke det jeg husker, så det kan godt hende ansvaret ligger hos meg her... (at jeg burde sjekket nøyere). Litt impulskjøp...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-21, 12:46   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reklamasjonsrett, bruktbil kjøpt av forhandler

Jeg aner ikke, men jeg har også bil bra 2014 og måtte gjøre det samme i fjor. Husker ikke hvor mye det kostet, men jeg var ganske sur så sikkert endel.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-21, 12:52   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reklamasjonsrett, bruktbil kjøpt av forhandler

Bremsene får kjørt seg på elbiler. Så ja, dette tror jeg er noe du bare må forvente og forholde deg til.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-21, 12:56   #6
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reklamasjonsrett, bruktbil kjøpt av forhandler

Hvorfor det? Er det fordi den går fremover når den står i drive, samme som automat?
Har ikke peiling på elbil..

Slitedeler dekkes ikke av garanti.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-21, 13:01   #7
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reklamasjonsrett, bruktbil kjøpt av forhandler

Rustne bremser er et kjent problem på elbiler og det blir jo et ekstra stort problem når bilen kjører mye på saltede veier. Elbiler bremser på sett og vis med motoren når man slipper gassen og dermed bruker man bremsene mindre enn på en fossilbil. Bremser ruster relativt raskt på moderne fossilbiler også, men dette er et langt større problem med elbiler, rett og slett fordi de blir brukt såpass lite at rust og dritt ikke «bremses» bort, men blir liggende og får utvikle seg. Det er lurt å være bevisst på dette og bremse kraftig opp av og til slik at man får renset litt opp. Ellers skal elbiler, iallfall min nye, inn på årlig service og noe av det som skal sjekkes da, er bremsene. Hvert andre år skal bremsene fysisk renses og smøres. Dette er hovedsaklig for å hindre rustdannelse.

Ellers tenker jeg at det at en 8 år gammel bil trenger nye bremseskiver ikke er overraskende og antakelig må regnes som nødvendig vedlikehold. Forhandler burde nok sjekket før salg, bremsene har jo ikke rustet bort på et år, men samtidig er dette en del av de tingene man må påregne å skifte på en gammel bil og man kan ikke forvente at man slipper unna slikt i et år eller mer etter kjøp. Mener jeg, som slett ikke er proff på noe vis, jeg har bare kjørt gamle biler i et halvt liv.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-21, 13:23   #8
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reklamasjonsrett, bruktbil kjøpt av forhandler

Signerer Lhi-My. Etter å ha kjørt elbil som hovedbil i snart 8 år, er det en av standardadvarslene vi ser og gir om bremser og elbil: husk å bruke bremsene litt aktivt med jevne mellomrom, for å forhindre rust.

Snippa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-10-21, 13:25   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reklamasjonsrett, bruktbil kjøpt av forhandler

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Hvorfor det? Er det fordi den går fremover når den står i drive, samme som automat?
Har ikke peiling på elbil..

Slitedeler dekkes ikke av garanti.

Den bremser veldig effektivt selv når man slipper gassen. Da bruker den energien til å lade batteriet (regenerere). Derfor brukes bremsen lite og sjeldent på el-biler og er utsatt for rust.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-21, 13:43   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reklamasjonsrett, bruktbil kjøpt av forhandler

Dette burde jeg visst, kjenner jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-21, 13:47   #11
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reklamasjonsrett, bruktbil kjøpt av forhandler

Veldig viktig å bråbremse når man kjører elbil for å slite bort rusten.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-21, 16:39   #12
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reklamasjonsrett, bruktbil kjøpt av forhandler

Jeg har e-Golf 2018, gått 33 000 km, bremsene er rustne. Regner ikke med å få nye på nybilgaranti neste vinter. De skal ikke byttes på merkevareverksted ser jeg på prisene.

Jeg får symbol for brems når bilen synes det er lenge siden vi hogde til. Bruker mest regenerering i Oslo området.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-21, 10:12   #13
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reklamasjonsrett, bruktbil kjøpt av forhandler

Her lærte jeg mye, kjenner jeg.

Tenker det kommer litt an på tidsperspektivet på "bortrustet". Hvis dette har pågått over år, tenker jeg at det kan være noe en forhandler bør opplyse om ved salg. F.eks. om de var rustne på salgstidspunktet og allerede da var slik at man måtte påregne å skifte dem.

Dersom du er NAF-medlem (anbefales, særlig med gammel bil...) har de jurister med peiling på bil som det går an å spørre.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-21, 11:01   #14
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reklamasjonsrett, bruktbil kjøpt av forhandler

Vi skiftet bremser på vår el-bil ca hvert 3. år. Også 2014 modell.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no