Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Tips ønskes: Bok om transatlantisk slavehandel

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-21, 20:49   #1
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Tips ønskes: Bok om transatlantisk slavehandel

Jeg surra bort 2019, den store 400-års markeringen av faenskapet. Nå er jeg lost. Underveis leste jeg en del i NYT (The 1619 Project) og andre USAske nettsider, men jeg trenger egentlig et mer fullendt verk i papir (helst), norsk eller engelsk.

Har du noen anbefaling?

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-08-21, 21:18   #2
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips ønskes: Bok om transatlantisk slavehandel

Er det sakprosa du er på jakt etter?

Da har jeg ingen tips, men jeg har hørt Noen kjenner mitt navn av Lawrence Hill. Roman, men visstnok basert på virkelige hendelser.


Sist redigert av Timar : 08-08-21 kl 21:52.
Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-21, 21:43   #3
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips ønskes: Bok om transatlantisk slavehandel

Sakprosa eller en slags dokumentar er vel det jeg helst vil ha, men en roman er også veldig ønskelig. Jeg tenker jeg sjekker ut Lawrence Hill, kanskje det sender meg riktig vei.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-08-21, 00:23   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips ønskes: Bok om transatlantisk slavehandel

Begrav lenkene av Hochschild
Kong Leopolds arv av samme

Begge er sakprosa og veldig bra.

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 09-08-21 kl 00:36.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-21, 00:32   #5
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips ønskes: Bok om transatlantisk slavehandel

Nærbiblioteket mitt har alle tre forslagene inne, så jeg rusler dit i morgen. Tusen takk for tips til Pelle og Timar.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-08-21, 00:38   #6
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips ønskes: Bok om transatlantisk slavehandel

Den første jeg nevnte er et historisk verk om nettopp det du ber om, nr to handler mer spesifikt om Belgia og Kongo.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-21, 00:40   #7
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips ønskes: Bok om transatlantisk slavehandel

Flott Pelle, da lærer jeg forhåpentligvis mer enn planlagt.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no