Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2022

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-22, 11:39   #201
Ma Dalton
Hupp!
 
Ma Dalton sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 242
Ma Dalton er litt kul
Standard

Sv: Hage 2022

Lite grønnsaker på gang hos meg, men det er rikelig med blomster i emning. Og det spirer og gror som bare det! Kastet meg på georgine-bølgen i fjor, med stort hell. Men luktes bare med noen ytterst får av de knollene jeg forsøkte å overvintre selv. Så nå er det nye og noen gamle knoller som spirer og gror, og knipes og dulles med.
I tillegg er det en del cosmos på gang, etter inspirasjon fra noen svensker på Insta. Brakk hagekrok blir cosmos-eng. I tillegg til de uunngåelige blomsterertene og alle stauder man har glemt at man har. Venter nå på at geum'ene og duppesoleiene kommer..

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-22, 12:29   #202
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

Det vokser sakte her. Har bare enkle og standard blomster som erteblomst, ringblomst, konrnblomst. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det vokser så sakte.

I fjor kjøpte vi en del nye stauder og trær og busker. Det neste ser ut til å komme. Et par av staudene har ikke kommet enda så det spørs om det er liv i dem, bla en iris som ikke ser ut til å ha overlevd.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-22, 12:40   #203
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg er så utrolig glad i drivhuset mitt, som er som en stue i hagen. Vi har jo bygget det selv, og det er på 20 m2, og jeg må være innom der hver dag. Noen ganger sitter jeg der i flere timer. Hører på hagepodder eller tar en power nap eller noe sånt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-22, 14:38   #204
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har 2 pallekarmer. Har sådd frø fra 2 ulike salattyper og blomkål. Så at det stod at de skulle sås inne først men det har jeg ikke mulighet til så får se hvordan det går..
Har plantet poteter i den andre.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-22, 16:01   #205
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2022

Hos meg pleier hageinteressen alltid å være størst på våren og så dabber interessen av utover sommeren

Jeg har sodd en god del solsikker og sukkerertene gror godt i et par potter. I tillegg lot jeg meg friste av gresskar-frø. Her er jeg spent på hva jeg har begitt meg ut på De vokser fort, så det spørs om jeg har skaffet meg monsterplanter

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-22, 21:03   #206
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Ute: gulrot, nepe, rødbete, bondebønner, reddiker, spisskål, sukkererter. Jordbær, potet.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-22, 21:31   #207
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Jordbær ja, det vil jeg ha. Hva er smart å plante de i? Tror ikke pallekarmen egner seg til det. Kjøper man en egen jordbærplantesak?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-22, 21:33   #208
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Her er det ganske halvhjerta haging om dagen, det er så mye annet som stjeler tid. Jeg har i alle fall vaska drivhus, potta opp tomat, chili og agurk jeg fikk av mamma, renska opp i alle bed og pallekarmer, lagt ut dryppvanningsslanger (som jeg sikkert ikke får brukt pga vanningsrestriksjoner), planta en ny rhododendron og kjøpt masse frø som jeg ennå ikke har sådd. Agurkplanten sturer, den blei nok for kald, så jeg skal så ny. Har planer om å så gulrot, erteblomst og salat i pallekarmene og bør nok forkultivere georginene - men om jeg somler mer med det kan jeg snart sette dem rett ut.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-22, 00:29   #209
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2022

Vi satte opp vanntønner under takrennene og koblet dryppslangene på dem. Det fungerte ganske greit. Hjalp ikke så mye når det var tørt lenge, for tønnene gikk tomme etterhvert, men hjalp bra i perioder hvor regnskurene ikke var lange nok til å gi rotbløyte.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-22, 01:39   #210
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jordbær ja, det vil jeg ha. Hva er smart å plante de i? Tror ikke pallekarmen egner seg til det. Kjøper man en egen jordbærplantesak?

Joda, jordbær har det fint i pallekarm.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-22, 08:54   #211
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Ja, jordbær passer flott i pallekarm! Husk at jordbær ikke skal ha noe god kompost/gjødslet jord. Da blir det bare blader og ikke bær.

Her har det vært 0 grader og is på bilen to netter på rad.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-22, 12:49   #212
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Mulig dumt spm. men jeg orker ikke google akkurat nå.
Jeg har tenkt å så litt diverse grønnsaker nå, og har bare blomsterjord tilgjengelig. Kan jeg bruke det, eller bør jeg bruke såjord/ urte/grønnssaksjord?

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-22, 13:00   #213
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har brukt såjord, plantejord og blomsterjord om hverandre, og erfaringen så langt er at det ikke ser ut til å påvirke resultatet.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-22, 15:43   #214
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har også sådd i et sammensurium av jord, det går helst fint.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-22, 16:00   #215
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Note til self vinter 2023: ikke kjøp såjord. 1) jeg HAR (men den sak jeg trolig heller blande inn i noe, for den tørker ut) og 2) det er ikke nødvendig. Det funker finfint å så i blomsterjord.

Bill.mrk: trodde av uviss grunn at det var lurt å kjøpe 2 pakker såjord i vår. Jeg sår jo i relativt små potter, så selv om jeg sår en del... har jeg godt over 1 pk såjord igjen.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-22, 16:15   #216
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Så i hva-som-helst tenker jeg.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-22, 16:28   #217
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Takk for alle svar!
Da sår jeg i det jeg har. Liker best å bruke opp det jeg har før kjøper nytt.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-22, 20:33   #218
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Tidligere har jeg skrevet at jeg i hvert fall vil ha disse urtene:

  • Sitrontimian OK og i bed
  • Peppermynte Ikke funnet, må sikker så til neste år.
  • Gulmynte Som over
  • Oregano Foreløpig i potte på verandaen.
  • (Rosmarin, men den overlever ikke vinteren ute) Står ute i minidrivhuset.
  • Gressløk (ok)
  • Hvitløk (ok)
Druene har klart seg fint over vinteren. Det tar sikkert et til to år før bladene kan brukes og ennå lenger før det blir noen druer å snakke om.

Helten har snekret to digre pallekasser og satt på ben med kobberbånd rundt. Jeg får fylt opp med jord og satt ned oreganoene og myntene før helgen er over. Vi må ha kattesikring på et vis til dem. Andre ting som skjer:
  • Plassering av epletreet er funnet. Nå mangler vi bare selve treet.
  • Samme med syrin og bringebær og bjørnebær.
Solbær og rabarbra må vi først finne plass til og så må vi skaffe dem. Det skal være plass til å spille kubb i hagen også, det kan bli vrient ser jeg av tegningen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-22, 15:31   #219
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

Snart blomstrer erteblomstene. Det er en sky av gule og rosa blomster på bildet og jeg har fortsatt trua på at de blir fine. Stort sett er det honningknoppurt og prestekrage som blomstrer nå. De passer seg selv og sprer seg godt. Det er ikke alt annet som liker seg så jeg lar dem blomstre.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-22, 17:38   #220
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg starter litt fra scratch igjen. Vi skal snart overta det som skal bli feriehus med 5 mål tomt, og tenker at en god del skal bli kjøkkenhage. I dag er det stort sett plen, så i år blir det nok mye grovarbeid.

Men i hagen hjemme har jeg allerede høstet en del rabarbra, et par asparges og oregano til fredagspizzaene. Aubergine og paprika er satt ut i karmer med drivhustopp og nye selvvannere, og tomatene har flyttet ut i solveggen.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no