Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Tips til laptop til 14-åring?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-22, 08:11   #1
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Tips til laptop til 14-åring?

Snart 1-åringen trenger ny laptop, en rimelig og grei en til skolearbeid først og fremst.
Tips? Den bør ha litt lagringsplass.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-22, 09:42   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Snart 1-åringen trenger ny laptop, en rimelig og grei en til skolearbeid først og fremst.
Tips? Den bør ha litt lagringsplass.

Barn introduseres til den digitale verden tidligere og tidligere. Jeg støtter at den bør være rimelig den dere satser på nå.

(Har dessverre ingen innspill til det du spør om)

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-22, 09:50   #3
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Barn introduseres til den digitale verden tidligere og tidligere. Jeg støtter at den bør være rimelig den dere satser på nå.

(Har dessverre ingen innspill til det du spør om)


14!

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-22, 12:22   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

Nå får du meg til å føle meg som en dårlig mor. Min 2-åring har ikke egen laptop, og jeg synes det er ganske unødvendig å bidra til økt press.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-22, 15:14   #5
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nå får du meg til å føle meg som en dårlig mor. Min 2-åring har ikke egen laptop, og jeg synes det er ganske unødvendig å bidra til økt press.


Helt enig - vi har ikke engang vurdert det til seksåringen, og dette legger opp til ett utstyrskappløp jeg synes er litt ubehagelig altså. Vi foretrekker å lære våre barn å regne med kongler og slikt, og skriving skjer på steintavle med naturkritt. erfekt_mor: #naturlig_læring #utstyrspress






Men, til 14-åringen - har du sett denne? https://global.techradar.com/no-no/b...-for-skolebarn

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-22, 19:06   #6
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Helt enig - vi har ikke engang vurdert det til seksåringen, og dette legger opp til ett utstyrskappløp jeg synes er litt ubehagelig altså. Vi foretrekker å lære våre barn å regne med kongler og slikt, og skriving skjer på steintavle med naturkritt. erfekt_mor: #naturlig_læring #utstyrspress






Men, til 14-åringen - har du sett denne? https://global.techradar.com/no-no/b...-for-skolebarn

Topp, takk! Sjekker

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 17:15   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

14-åring? Så de får ikke PC på ungdomsskolen i kommunen? Når man her sier skolearbeid først og fremst, er det også andre aktuelle bruksområder? Spill?

Den guiden fra TechRadar ville jeg ellers sett bort fra. et element her er eksempelvis hva skolen gir støtte for og hvilke plattformer som der benyttes. Hvis det skal brukes i skolesammenheng og med løsninger som kommunen benytter, er det ikke sikkert at Chromebook eller Mac er et godt valg. Windows-pc-er basert på Celeron og Pentium M rimelig, men svake maskiner. Kjøper man en OK maskin nå, kan det godt være at den også gjør en grei jobb gjennom videregående.

Trodde det var ganske så standard at ungdomsskoleelevene fikk bærbare nå. Alle tre her har fått, og det begynner å bli noen år siden eldste gikk ut av ungdomsskolen. Maskinene får de også beholde når de er ferdig med ungdomsskolen...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 17:53   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Maskinene får de også beholde når de er ferdig med ungdomsskolen...

Akkurat det tror jeg ikke er så vanlig. Verken i kommunen jeg jobber i eller der jeg har barn får de PCn når de er ferdige. Så god råd har ikke kommunene.

Sånn ellers så trodde jeg også at det var vanlig at man hadde en skole-PC på ungdomsskolen.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 17:57   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

Storebror fikk såvidt låne en laptop hjem da skolene stengte i mars 20, så hva man har på usk er veldig variabelt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 17:59   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Storebror fikk såvidt låne en laptop hjem da skolene stengte i mars 20, så hva man har på usk er veldig variabelt.

Flere av 10. klassingene jeg hadde i fjor hadde PCer som var 8-9 år gamle. De ble heldigvis pensjonerte med elevene, men PC kan være luksus på mange skoler ja.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 18:07   #11
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.500
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

Her får de pc på ungdomskolen, men de får ikke beholde dem. Det er ikke mange årene siden dette ble innført, de første som fikk var når eldstemann startet i 8, han går første året på videregående nå.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 18:09   #12
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

Det der er så forskjellige fra kommume til kommune. Her har alle i grunnskolen (1. - 10.) Chromebooks til skolearbeidet og lekser.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 20:23   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

I vår kommune får de (låne) ipad fra 1-10 klasse. De leverer den inn når de slutter i 7. Og får en ny i 8, da der er noe ulik programvare.
De har vel ikke fakrisk den samme i 7 år på barneskolen heller kanskje. Leverer inn hver sommerferie og får igjen i august, men mulig de byttes ut en og annen sommer, vil jo kanskje tro det. Noe endring i programmer er det selvsagt også. Også får de fysisk tastatur ettrhvert, i småskolen bruker de tastatur på skjermen

Mao. Skulle 13 åringen min som blir 14 om noen mnd fått pc hadde det vært rent privat. Skolearbeid gjøres på ipaden. Men i mange kommuner er det jo ikke sånn.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 23:16   #14
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

Her låner de pc på ungdomsskolen, og så får de pc igjen på vgs (den kan de velge å kjøpe ut når de slutter).

Her ville barnet ha pc, men den onde foresatte nektet å kjøpe noe annet enn skole-pc. Dersom vi skulle kjøpt noe, ville jeg lagt stoooor vekt på hva de brukte på skolen, hvis den skulle brukes til skolearbeid. Det kan fort bli «kuk i computeren» hvis den ikke snakker sammen med skolens utstyr, koblinger, programvare, og da kan man ikke regne med at skolens ansatte kan bidra med løsninger når det ikke er det utstyret de har opplæring i og erfaring med.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-22, 14:22   #15
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Her låner de pc på ungdomsskolen, og så får de pc igjen på vgs (den kan de velge å kjøpe ut når de slutter).

For offentlig VGS her i fylket (Viken), er PC ikke inkludert. Prisen er vel riktignok lagt slik at 3 års med utstyrsstipend (noe alle får hvis de søker) skal dekke skole-pc-ordningen (og man beholder pc-en etterpå). For vår har vi i stedet valgt å bruke en ikke så gammel pc som man fikk beholde til privat bruk på jobb. Selv om denne da var 3-4 år gammel, er det i praksis en bedre pc enn det som leveres gjennom skolen.

Ene ungen går på privat VGS. Det vi betaler for skolen, er for å dekke forskjellen i hva en offentlig skole får i støtte og hva en privat skole får i støtte. Her får imidlertid elevene Mac inkludert (Macbook Air for de generelle linjene, Macbook Pro for media og kommunikasjon og IT/medieproduksjon-linjene).

Sitat:

Her ville barnet ha pc, men den onde foresatte nektet å kjøpe noe annet enn skole-pc. Dersom vi skulle kjøpt noe, ville jeg lagt stoooor vekt på hva de brukte på skolen, hvis den skulle brukes til skolearbeid. Det kan fort bli «kuk i computeren» hvis den ikke snakker sammen med skolens utstyr, koblinger, programvare, og da kan man ikke regne med at skolens ansatte kan bidra med løsninger når det ikke er det utstyret de har opplæring i og erfaring med.

Om man ikke er "selvhjulpen", kan det nok fort være å anbefale at man velger elev-pc-løsninger. Men dette blir da mer for VGS, ettersom de i i grunnskole ikke kan kreve at man står for pc selv.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-22, 15:38   #16
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

For offentlig VGS her i fylket (Viken), er PC ikke inkludert. Prisen er vel riktignok lagt slik at 3 års med utstyrsstipend (noe alle får hvis de søker) skal dekke skole-pc-ordningen (og man beholder pc-en etterpå).
.

Samme her, når jeg skrev «får» mente jeg som i innenfor stipendet.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-22, 16:41   #17
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

I vår kommune får elevene pc på skolen men den kan ikke tas med hjem (unntatt når det har vært korona-hjemmeskole). For hjemmearbeid er ungdommene da likevel avhengige av å ha tilgang til maskin privat. Det er ikke bra, men kommunens økonomi og svinn på pc-er som tas med hjem er årsaken såvidt jeg vet.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-22, 20:47   #18
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

I vår kommune får elevene pc på skolen men den kan ikke tas med hjem (unntatt når det har vært korona-hjemmeskole). For hjemmearbeid er ungdommene da likevel avhengige av å ha tilgang til maskin privat. Det er ikke bra, men kommunens økonomi og svinn på pc-er som tas med hjem er årsaken såvidt jeg vet.

Å kreve at de har tilgang til pc privat har de ikke lov til....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-22, 21:24   #19
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til laptop til 14-åring?

Jeg ville tenkt at det er viktig at PCen kan brukes med det som brukes på skolen. Jeg ville faktisk ikke kjøpt Mac for eksempel, selv om jeg er mest glad i det selv. Forskjellen mellom PC og Mac-program er kanskje mindre enn før, men det er ting som ikke funker likt. Jeg har hatt elever med Mac som de har valgt å bruke fremfor skole-PC, og hadde det ikke vært for at jeg har Mac selv, så er det ikke gitt at jeg kunne ha gitt så mye hjelp når ting skjer.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no