Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-10, 13:34   #1
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Jeg har to forslag så langt:

1. Første delen fant jeg på nett:
Kjære Tom og Trine

Det hendte de dage, at LilleLeo-mannen han sagde, "LilleLeo, vil du være min?"
"Thi' om du sier ja, vil jeg alltid være din."
Nå kan Dere forstå, Dere lørdag 26.06.10 til *** kirke må,
for det er her vielsen skal stå kl. 13.30.
Når begge hjerter er i samme pakt,
og presten sin hånd på verket har lagt,
må Dere hjelpe, kl. 16.30 i lokalene til *** , med riktig å feste,
så denne dag blir en av LilleLeo-mannen og LilleLeo sine beste.

Svar utbedes innen 01.06.

Svar sendes per epost til LilleLeo eller LilleLeo-mannen. Det kan også ringes til LilleLeo eller til LilleLeo-mannen
Sanger/taler sendes til toastmaster *** epost: *** Tlf: ****





Og her er forslag nr 2, som LilleLeo-mannen likte best:

Kjære Tom og Trine

Vi gifter oss 26.06.10 og ønsker å dele dagen med deg/dere. Vielsen vil ta sted i *** Kirke kl 13.30.
Påfølgende middag og fest vil ta sted i lokalene til **** kl. 16.30.

Svar utbedes innen 01.06.

Svar sendes per epost til LilleLeo eller LilleLeo-mannen. Det kan også ringes til LilleLeo eller til LilleLeo-mannen
Sanger/taler sendes til toastmaster *** epost: *** Tlf: ****


Bør vi kanskje bare ha en mail/tlf det kan meldes fra til? Hva ellers skriver man?

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 13:36   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.752
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Jeg er enig med LilleLeo-mannen. Den øverste synes jeg ble i overkant sukkersøt.
Vi skrev bare et mulig telefonnummer å gi tilbakemelding til, rett og slett fordi vi ikke gadd å være sentralbord i tiden før fristen utgikk. :latskapen lenge leve:

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 13:38   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Den første kræsjer litt med brudeparet, synes jeg, og jeg har overhodet ingen problemer med å skjønne at Lilleleomannen foretrakk nummer 2.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 13:39   #4
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Dere har helt rett begge to. Første forslag falt ikke helt i smak hos meg heller.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 13:39   #5
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Den øverste var søt, men jeg ville gått for den nederste. Ville hatt ett telefonnummer og gjerne én e-postadresse.
Vi hadde en dedikert e-postadresse til alt som hadde med bryllup å gjøre - veldig greit og oversiktlig

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 13:43   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.406
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Siste alternativet var absolutt det beste.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 13:49   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Første er eh... ikke helt min stil, jaffal. :diplomat:

Og her er forslag nr 2, som LilleLeo-mannen likte best:

Kjære Tom og Trine

Vi gifter oss 26.06.10 og ønsker å dele dagen med deg/dere. Vielsen vil er/ vil ta finne sted/ være i *** Kirke kl 13.30.
Påfølgende middag og fest er/ vil ta finne sted/ være i lokalene til **** kl. 16.30.

Svar utbedes innen 01.06.

Svar sendes per epost til LilleLeo eller LilleLeo-mannen. Det kan også ringes til LilleLeo eller til LilleLeo-mannen
Sanger/taler sendes til toastmaster *** epost: *** Tlf: ****

Jeg ville gjort det enda enklere, ingen grunn til å språkstylte seg, bare fordi man skal gifte seg:

Kjære Tom og Trine

Vi gifter oss 26.06.10 og ønsker å dele dagen vår med deg/dere. Vielsen er i *** kirke kl 13.30.

Middagen starter 16.30 i **** og etterpå er det fest.

Vi må vite om du kommer innen 01.06, på epost eller telefon til LilleLeo eller til LilleLeo-mannen (insert telefon og mail)

Sanger/taler sendes til toastmaster *** epost: *** Tlf: ****

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 13:50   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Det er ingenting som heter "ta sted", nemlig.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 13:51   #9
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Og her er forslag nr 2, som LilleLeo-mannen likte best:

Kjære Tom og Trine

Vi gifter oss 26.06.10 og ønsker å dele dagen med deg/dere. Vielsen vil ta sted i *** Kirke kl 13.30.
Påfølgende middag og fest vil ta sted i lokalene til **** kl. 16.30.

Svar utbedes innen 01.06 til LilleLeo (mobnummer) eller epost.
Sanger/taler sendes til toastmaster *** epost: *** Tlf: ****

Ja? Jeg har nå opprettet en egen mailkonto til svar, så har vi kontrollen der.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 13:52   #10
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er ingenting som heter "ta sted", nemlig.

Det er notert. Og takk for forslag.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 13:55   #11
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Finne sted, heter det, som Mim påpeker. Ellers syns jeg den siste var helt grei.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 13:57   #12
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.944
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er ingenting som heter "ta sted", nemlig.

Kanskje et innfall av engelsk inspirasjon? Take place. Enig med røkla, forøvrig, og med Mims forslag.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 13:59   #13
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Altså, jeg tar gjerne i mot andre forslag om noen har det. Jeg er helt blank og dårlig på slike ting som dette.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 14:36   #14
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Det enkle er ofte det beste.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 15:13   #15
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.687
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Jeg har nettopp laget en 4-siders bryllupsinvitasjon - De valgte begge variantene, egentlig...

Selv har jeg nok valgt siste variant. - Men disse forlovet seg på toppen av eifelltårnet og er nok en dose mer romantisk enn jeg er.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg showoff2.jpg (188,0 KB, 76 visninger)
Filtype: jpg showoff3.jpg (189,4 KB, 65 visninger)
__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 15:28   #16
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Man gifter seg optimalt sett bare en gang i livet, så ingen grunn til å gjøre det mer enkelt enn man egentlig føler for. Dere må være enige så klart, men jeg syns ikke dere skal legge bånd på dere av redsel for hva andre måtte tenke og tro. Lov å ta sin plass i en sånn anledning.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 18:15   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.406
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Jeg er enig i at man bør ikke legge bånd på seg i redsel for hva andre vil tenke, men det første på rim, er ikke det fryktelig klønete skrevet, både med tanke på rytme og språk? Det virker litt som vill blanding. Man kan fint gjøre det stort og pompøst uten å gjøre det dårlig gjennomført.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 22:33   #18
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Litt på siden da, det er jo ikke direkte invitasjonen, men kanskje noe som kan stå et annet sted? Jeg synes i allefall det er så vakkert:

Denne dag
gifter jeg meg
med min beste venn
den jeg ler med
lever for
dagdrømmer med
elsker

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 22:36   #19
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Å, det var fint.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 22:42   #20
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.016
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva skriver man i en bryllupsinvitasjon?

Vi har den glede å invitere

…………………………………………………
til R og A sitt bryllup lørdag 5.juni 2010 Vielsen finner sted i H kl.16.00 og påfølgende middagen og festligheter holdes på
HS
S.U: 30.april

mamma og pappa: 11 22 33 44
svigermor: 55 66 77 88

Antrekk: mørk dress
For mer informasjon se: www.hjemmeside.com/bryllup


Dette skrev vi. Enkelt og greit.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no