Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Dah

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-08, 20:43   #21
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dah

Det er forskjell på duh og dah, ja.
Duh brukes sarkastisk. Mens dah bruker jeg ofte når det er jeg selv som har misforstått ting og derfor føler meg dum. Der den jevne FP-er ser ut til å bruke: eller

Eksempel:
Jeg trodde Krakow var hovedstaden i Polen. Og så viste det seg at det var Warszawa, dah.
og
Duh - det er Warszawa som er hovedstaden i Polen.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 21:02   #22
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dah

OK, jeg er en del klokere. Takk.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 21:10   #23
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dah

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

OK, jeg er en del klokere. Takk.

Ingen årsak, det er vel det vi er her for?

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 21:40   #24
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dah

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Eller snart tjuefjorten.

Jeg er tjuefjorten og et halvt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 22:15   #25
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.802
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dah

Det kommer fra engelsk (amerikansk), mener ihvertfall jeg.

"D'oh" has been added to the English language Wiktionary, the Webster's Millennium Dictionary of English, the Macmillan English Dictionary for Advanced Learners and the Oxford English Dictionary. It is defined as: "expressing frustration at the realization that things have turned out badly or not as planned, or that one has just said or done something foolish. Also (usu. mildly derogatory), implying that another person has said or done something foolish.

http://en.wikipedia.org/wiki/D'oh!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 00:51   #26
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dah

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det kommer fra engelsk (amerikansk), mener ihvertfall jeg.

"D'oh" has been added to the English language Wiktionary, the Webster's Millennium Dictionary of English, the Macmillan English Dictionary for Advanced Learners and the Oxford English Dictionary. It is defined as: "expressing frustration at the realization that things have turned out badly or not as planned, or that one has just said or done something foolish. Also (usu. mildly derogatory), implying that another person has said or done something foolish.

http://en.wikipedia.org/wiki/D'oh!

Takk! :det var det jeg visste:

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 08:11   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.250
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dah

Jeg mener også det er snakk om to helt forskjellige ting. "Duh" eller "D'oh" er engelsk og brukes som beskrevet over. Det uttales [dø-ø-øh!].

Dette har i hvert fall jeg tolket tilsvarende som "jadda", altså at ingen tror det skrives slik, men at det blir en måte å skrive lydherming for å få frem en spesiell stemning. Og at det som oftest ikke brukes nedlatende.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 08:15   #28
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dah

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg mener også det er snakk om to helt forskjellige ting. "Duh" eller "D'oh" er engelsk og brukes som beskrevet over. Det uttales [dø-ø-øh!].

Dette har i hvert fall jeg tolket tilsvarende som "jadda", altså at ingen tror det skrives slik, men at det blir en måte å skrive lydherming for å få frem en spesiell stemning. Og at det som oftest ikke brukes nedlatende.

Alle de jeg kjenner som mentalt er innen aldersgruppen "fjortis" bruker dah med nedlatende undertone, som f eks "er du helt tilbakestående, eller??" Spurte 3 søstre i går, og alle svarte at det er et ord de kan bruke når de får skikkelig fnatt avnoe eller noen..

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 08:24   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.407
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dah

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg mener også det er snakk om to helt forskjellige ting. "Duh" eller "D'oh" er engelsk og brukes som beskrevet over. Det uttales [dø-ø-øh!].

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Alle de jeg kjenner som mentalt er innen aldersgruppen "fjortis" bruker dah med nedlatende undertone, som f eks "er du helt tilbakestående, eller??" Spurte 3 søstre i går, og alle svarte at det er et ord de kan bruke når de får skikkelig fnatt avnoe eller noen..

Jeg tror dere bege har rett, dvs. at mange fjortiser uttaler "duh" som "daaaah" (med lang a). Det er en slags norskifisering av den engelske uttalen.

Men ofte når det skrives "dah" her inne så syns jeg det heller er en "blondifisering" av ordet "Da", litt sånn babyspråkaktig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 09:15   #30
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dah

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror dere bege har rett, dvs. at mange fjortiser uttaler "duh" som "daaaah" (med lang a). Det er en slags norskifisering av den engelske uttalen.

Men ofte når det skrives "dah" her inne så syns jeg det heller er en "blondifisering" av ordet "Da", litt sånn babyspråkaktig.

Jepp!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no