Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Søtning til havregrøt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-23, 17:10   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Søtning til havregrøt

Vi skal starte å spise havregrøt til frukost.
Hvordan lage den enklest mulig? Mikro eller panne? Oppskrift?
Jeg elsker sukker, kunne levd på sukker. Hva søter dere grøten deres med? Bær er nok ikke nok…..jeg tar imot alle forslag og oppskrifter.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 17:18   #2
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Søter med bær og honning. Lager grøten i kasserolle.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 17:20   #3
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Til en porsjon grøt koker jeg opp 2-2,5 dl vann med litt salt i en liten kjele. Jeg har i store havregryn til passe tjukk grøt, har aldri målt hvor mye, men tipper ca 1 dl. Dette lar jeg småkoke noen minutter. Deretter heller jeg grøten i en skål, har på et lett dryss sukker og lettmelk over der igjen. Noen ganger også en håndfull rosiner. Jeg bruker altså ikke melk i grøten, men PÅ den. Det er det jeg er vant til fra barndommen av og det er uten tvil det jeg synes smaker best. Jeg liker også store havregryn bedre enn små, liker ikke konsistensen så godt på grøt kokt av små, lettkokte gryn.

Dette har vært min faste frokost i 1,5 år. På den tida har jeg gått ned 30 kg i vekt, så jeg tror ikke de 1-2 teskjeene med sukker er så farlig.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 17:37   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Er du sikker på at du trenger sukker? Jeg lager den på melk, ikke vann. Da er den nokså søt i utganspunktet. Jeg synes ikke havregrøt er særlig godt på vann, og jeg er ikke kresen.

Evt kan du prøve Gullbygg. Det er valsede byggflak. Jeg synes det har bedre konsistens og kanskje litt søtere smak?

Jeg lager grøt i mikro og blander inn mye cottage cheese etter koking. En raus skje med fsvorittsyltetøyet (lager selv).

Ellers kan du jo prøve Sukrin Gold, kanskje? Eller honning. Men syltetøy er jo temmelig søtt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 17:54   #5
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

1 dl store havregryn
2,5 dl vann
salt

I kasserolle. Kok noen minutter til passe grøt.

Jeg har 2 ss cottage cheese
1 ss sukker
kanel
Hakkede, ovnsristede mandler

Blandes med grøten, og holder meg mett ganske lenge.

Pleier å riste en pakke mandler 10 minutter på 200 grader, og har i lufttett boks.
Hakker opp til grøt hver gang.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 17:55   #6
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Grøt av Steel Cut korn og vann, friske bringebær og Piano vaniljesaus.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 18:01   #7
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Alt av bær på. Bakte epler, syltetøy osv

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 18:30   #8
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Jeg lager på melk, synes det er bedre. Har på kanel, blåbær og banangranola. Granolaen gir krønsj og sødme.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 18:31   #9
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Jeg bruker mikro, men da må salt i etterpå, ellers får jeg den ikke til å tykne. Jeg bruker sukker til søtning, eller syltetøy (men det inneholder jo også sukker).

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 18:49   #10
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Jeg tar 0,5 dl havregryn og 2 dl vann, to minutter i Micro. Det blir en vane. Jeg tar litt sukker i helgene og banan eller blåbær i ukedagene.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 19:00   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Jeg liker ikke søt grøt, men det hjelper jo ikke deg om du vil ha den søt. Om du moser en velmoden banan oppi gir det mye søtning, syns jeg. Også om du bruker Ceylon-kanel, den er mye søtere enn cassia-kanel (den vanlige i norske matbutikker).

Jeg lager den også på melk.

Om du liker kald grøt har jeg noen ganger laget kjøleskapsgrøt med fruktyoghurt, spesielt er Double O med fersken veldig søt i smaken.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 19:14   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Jeg lager i micro rett i skåla til to unger hver morgen. Det spises med sukker og kanel.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 19:52   #13
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.822
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Jeg lager på skummet melk. Blander i litt rosiner og eple kuttet i småbiter. Litt kanel på toppen. Valnøtter er også godt på. Liker bær også, men eple har jeg alltid i kjøleskapet. Så bortsett fra dette brukes ingen søtning på.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 20:55   #14
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Jeg pleier å lage den på lettmelk, og tilsetter sukrin eller annen kunstig søtning. Så har jeg i cottage cheese for å gjøre den mer mettende, og kanskje noen nøtter og bær. Ellers er det faktisk veldig godt med noen skiver med brunost oppå grøten.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 21:02   #15
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.033
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

1 del gryn, 1 del vatn, 1 del mjølk. Best med sukker og kanel, men når det ikkje er alternativet så syns eg at mosa banan er overraskande godt.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 21:29   #16
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Jeg bruker demerara sukker. Men det var kanskje feil svar. Ellers er rosiner eller brunost godt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 21:35   #17
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Har du prøvd å heller ha salt til?
Jeg liker ikke søt grøt, men spiser den med noen saltkorn, et smørøye, salte peanøtter eller ei snei spekeskinke.
Støtterforrestem Hyacinth lenger opp her med å bruke Gullbygg, etter min smak er den mye bedre, med mindre metallsmak og en rundere smak

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 21:52   #18
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Tusen takk for mange gode tips. Jeg tenker jeg prøver Syrinx blanding. Oppi en kasserolle? Det må være salt i havregrøt sant?
Men brunost? Næææ det må være langt frem.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 21:58   #19
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Brunost er en greie altså. Høres fælt ut, men funker.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-23, 22:12   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søtning til havregrøt

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Tusen takk for mange gode tips. Jeg tenker jeg prøver Syrinx blanding. Oppi en kasserolle? Det må være salt i havregrøt sant?
Men brunost? Næææ det må være langt frem.

Brunost er jo bare karamell. Det er veldig godt på havregrøt, men vi har aldri brunost hjemme.

Du MÅ ikke ha salt i grøten, nei. Altså, det gjør jo noe med smaken, men du er definitivt ikke nødt. Jeg bruker det aldri i havregrøt. Trenger ikke mer salt enn jeg allerede får i meg.

Og så er peanøttsmør også godt i havregrøt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no