Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2022

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-22, 21:20   #181
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

I dag har jeg gjort klart tre pallekarmer i hagen, og plantet ut noe av de jeg sådde i februar i bedet inne i drivhuset. Det er egentlig ikke så mye mer jeg får gjort før det blir varmere i lufta. Jeg pusler med de 30 små agrukplantene mine, som nå ser ut til å bli 29. Av en eller annen grunn tar den ene kvelden. Men det skal nok gå bra, jeg har fremdeles alt for mange.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-22, 21:50   #182
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Heldig du med 29 agurkplanter! Jeg har plantet 5 frø og bare 1 har spirt men jeg har ikke gitt opp.

Jeg fikk noen blodbeger, og glemte den ene ute to netter men den har overlevd tross av ca 0 grader. Har holdt på å plantet om ute jeg også i helgen, fylt på mer jord og delt opp spirer. Har plutselig en del spisskål som jeg har plassert rundt i kasser ute. Og så har jeg delt opp oreganoen for ei venninne trengte en bit, og min var uansett stor så. Jeg har også kjøpt settepotet i dag, for jeg har ikke nok fra i fjor, ser jeg.

Har også sådd gresskarfrø i dag.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-22, 21:57   #183
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg er helt bakpå med all såing! Er det vits i å så tomater nå eller skal jeg bare satse på å få tak i babyer i år igjen, tro?

Vært hjemmefra noen dager, og nå spirer det såvidt ute. Jeg husker ikke helt hvilke løker jeg satte hvor, men det kommer til å bli superfint! Hagedag i morgen

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-22, 23:08   #184
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Ingling: du kan så tomater!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-22, 14:04   #185
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Hvordan går det i hagene deres? Jeg har sådd litt ulikt inne i drivhuset, og har startet å plante ut det jeg har vintersådd ut i pallekarmer. Ellers har jeg plantet noen røtter på ulike stauder jeg har kjøpt, og pusler både her og der. Det gror og gror i drivhuset. Neste uke tror jeg at jeg tar sjansen på å sette ut et par agurkplanter for å se hvordan det går. De har blitt ganske store. Heldigvis har jeg fått adoptert bort noen av de, men å kvitte meg med enda fler.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-22, 14:17   #186
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Anne C: jeg skulle fått noen av de agurkplantene dine. Jeg har sådd 5 frø der 4 spirte og 2 døde.

I helgen satte jeg poteter. Fikk også gulrot-i-melkekartongene i jorda. Jeg har masse tomatplanter, men alle er inne. Håper på å få de ut kanskje til helgen, men det har vært så kaldt og dårlig vær her. Jeg har en flott paprikaplante, og to physalis, så det ser jo lovende ut, men alt er inne som sagt. I drivhuset har jeg høstet reddiker allerede (NAM), og har en del miniplanter av blomster, men de er bare sånn 10 cm (cosmos, tagetes, løvemunn).

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-22, 14:37   #187
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.734
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Sitron, solsikke vil ikke komme opp. De er en blanding av inne i det lille plastdrivhuset og ute i sola.
Kornblomstene har såvidt begynt å titte over jorda i kassa de er sådd i. De har bare stått ute.
Så litt mer i løpet av uka/helgen tenker jeg.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-22, 14:56   #188
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Ingling: du kan så tomater!

Jeg kom meg aldri i gang, så jeg kjøpte ferdige planter av en søt liten forhandler på hagemessen i stedet. I går flyttet de omsider ut i drivhuset, så nå håper jeg det ikke var for tidlig.

Ellers er jeg litt bakpå, men har sådd salat, spinat og gulrot ute, og det spirer såvidt. Skal sette poteter i løpet av uken. Jeg kjøpte også en del blomster på hagemessen, så de må få komme ut snart. Og så har jeg en million georgineløker, gikk bittelitt amok. Så må finne ut hvor de skal snart, men det har jo vært ganske kaldt, så har ikke turd å plante ute ennå. Først av alt må jeg egentlig luke ferdig det største bedet, der begynner det å komme opp masse fint så må få vekk litt rusk. Og så har jeg perleblomst og pinseliljer som står fint. Så det kommer seg!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-22, 16:21   #189
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg får tomatplanter av den ene broren min, og noen agurkplanter også tror jeg. Han lager alltid litt ekstra til meg. Planen min var jo ikke å få en hel skokk med agurkplanter. Men det er jo moro at det går bra med de.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-22, 16:23   #190
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har sådd agurk, men jeg er i tvil om de overlever, de ser litt pinglete ut. Så blir sikkert planter der også.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-22, 22:20   #191
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg er i gang. Ettersom det var bortreistpåske, ble det tomat, chilli og aubergine på hagemessa, de står inne fremdeles. Ute har jeg nå sådd diverse i til sammen 14 pallekarmer, det gjenstår å luke litt og så sommerblomster i aspargesbedet, grave gjennom to pallekarmer som har en del ugress og legge på mer toppjord i et stort bed der gresskarene og maisen skal få stå i år, og legge på mer jord inne i drivhuset. Det har sunket en del.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-22, 22:36   #192
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal så i pallekarmene mine. Det vil si i den ene skal det flere vintersådde gulrøtter, men ellers er jeg litt tom kjenner jeg.

Hva sår dere i pallekarmene nå?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-22, 22:41   #193
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har sådd gulrøtter, rødbeter, squash, reddik, salat, persille, bladpersille, dill, bondebønner, spisskål, grønnkål, rosenkål, blomkål, broccoli, blomkål, rosenkål, pak choi og persillerot. Jeg satt poteter i et par der det var kål i fjor, og strødd over frø fra ringblomst og kornblomst litt hist og pist. De er fine å ha innimellom og i kantene.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-22, 22:42   #194
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har bare to pallekarm-bed pr nå. En det var poteter i og en jeg har jordbær i (mest løvetann og annet rusk. Jeg må luke)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-22, 22:42   #195
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

I drivhuset har jeg sådd gresskar og agurkplanter. Tipper det vil spire like godt som inne, men stresser ikke. Har sellerirot stående inne, tenkte å ha dem innimellom tomatene i drivhuset.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-22, 22:44   #196
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.734
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Sitron, solsikke vil ikke komme opp. De er en blanding av inne i det lille plastdrivhuset og ute i sola.
Kornblomstene har såvidt begynt å titte over jorda i kassa de er sådd i. De har bare stått ute.
Så litt mer i løpet av uka/helgen tenker jeg.

Oppdatering: Da jeg tok de ut sv drivhuset ikveld siden det skal regne inatt og imorgen så jeg at sitronen har begynt å titte opp av jorda. En liten grønn spire

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13

Sist redigert av Millen : 09-05-22 kl 22:54.
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-22, 22:50   #197
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg har sådd gulrøtter, rødbeter, squash, reddik, salat, persille, bladpersille, dill, bondebønner, spisskål, grønnkål, rosenkål, blomkål, broccoli, blomkål, rosenkål, pak choi og persillerot. Jeg satt poteter i et par der det var kål i fjor, og strødd over frø fra ringblomst og kornblomst litt hist og pist. De er fine å ha innimellom og i kantene.

Du har sådd alt dette ute nå? Hvor i landet bor du?

Inne i drivhusbedet har jeg: sukkererter, reddiker, pipeløk, mangold, spiselige blomster, gressløk, vårløk, blomkål, rødbete, regnbuegulrot, grønnkål, basilikum, koriander og dill. Kommer til å sette oppi tre melkekartonger til med noen gulrøtter.

Ute har jeg bla hvitløk, vårløk og sukkererter. Så jeg har jo plantet "litt". Men ikke så mye av hver sort egentlig.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-22, 22:59   #198
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

Vi bor like ved hverandre, om jeg ikke husker feil.

Squashen, urtene og rødbetene var kanskje i tidligste laget, men frø er billig og det skader ikke å prøve. De andre tingene kommer til å spire helt fint. Jeg hadde sådd i drivhuset litt før, om det ikke trengtes en storopprydning der, som jeg først rakk i helga.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-22, 23:01   #199
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

Det skal være knallvær* her i lang tid, og jeg har fiberduk å slenge over ved behov.

*hvis man ikke bekymrer seg for klimaendringer.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-22, 09:50   #200
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2022

Her kan det fortsatt komme frostnetter, men har fiberduk over pallekarmene, så der har jeg satt ut urter, grønnkål, asparges og bondebønner, de står fortsatt i potter og kan reddes inn dersom det skulle bli skikkelig frost, men fiberduken ser ut til å beskytte bra. Hvitløk som ble satt i høst har kommet langt og til helga tenker jeg å så gulrøtter og salat.

Men viktigst av alt: grunnmuren på drivhuset er påbegynt, håper vi klarer å få litt progresjon på bygginga i de hektiske mai-dagene som kommer, for vinduskarmene er fulle av store paprika- og tomatplanter og agurken er godt i gang den også...

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no