Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å gå tomt for knær ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-13, 23:37   #21
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

@Esme: Men da må man jo ha strengere offentlig kontroll på hvem som skal få behandling, ikke droppe nødvendige tilbud.

og hvem skal betale for det byråkratiet? En slags avgift dom blir trukket fra beløpet de private får per pasient?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 23:43   #22
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

De private kundene går ikke på kvotene det offentlige betaler for. Om noe vil jeg tro det er omvendt, de private står for lønnsomheten, med det presset som er på anbud.

Men er ikke poenget med Høyres foreslåtte reform at det ikke skal være noe skille, at i prinsippet all behandling kan gjøres av private og at staten betaler? Vel, det er jo nødt til å være tak på antall behandlinger likevel.
Og selv om det i dag et forskjellige budsjettposter, så er det jo tilsammen et beløp totalt sett som brukes av offentlige midler på helse.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 23:48   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

og hvem skal betale for det byråkratiet? En slags avgift dom blir trukket fra beløpet de private får per pasient?

Det er jo ikke sånn i dag heller at det sitter en ortoped og sier jovisst, du trenger en meniskoperasjon, bare gå inn til naborommet, så er søster Jonas klar. Det er kø for å komme til allmennlegen, som henviser deg til en ny kø til en spesialist, som setter deg i en ny kø hvis du skal opereres. Slik det fungerer i dag, så kan du, hvis du er heldig og får avgjørelsen tidlig i januar, ringe Aleris og få en operasjon ganske kjapt etter spesialistvurderingen. Eller vente på plass i det offentlige.

Kommer du i juni, må du sannsynligvis vente til siste kvartal eller neste år, også i det private, fordi de offentlige kvotene er brukt opp. Spørsmålet er ikke egentlig hvordan prosessene skal være, men hvor store kvotene skal være - og det er et ressursspørsmål. Men igjen, hvis Aleris kunne fått unna dobbelt så mange knær for samme penger (helt tilfeldig valgt eksempel, jeg kan ingenting om knær eller hva anbudet er på sammenlignet med det offentlige - det er prinsippet), så kunne den offentlige spesialisten fremdeles tatt vurderingen, men kapasiteten på operasjon kunne vært på langt mer spesialiserte caser.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 23:51   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men er ikke poenget med Høyres foreslåtte reform at det ikke skal være noe skille, at i prinsippet all behandling kan gjøres av private og at staten betaler? Vel, det er jo nødt til å være tak på antall behandlinger likevel.
Og selv om det i dag et forskjellige budsjettposter, så er det jo tilsammen et beløp totalt sett som brukes av offentlige midler på helse.

Høyres forslag, slik jeg har forstått der, er at du kan få den offentlige henvisningen til operasjon og gå akkurat der du vil for å benytte den. Pengene følger pasienten, ikke sykehuset. Det fungerer sånn i dag også, det er fritt sykehusvalg, og pasienten kan velge Ullevål eller Tromsø eller Aleris hvis de har vunnet et anbud. Forskjellen er om Aleris skal få operere så mange de har kapasitet til, eller om samfunnet synes det er hensiktsmessig med kø for å holde etterspørselen nede.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 23:52   #25
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

De private kundene går ikke på kvotene det offentlige betaler for. Om noe vil jeg tro det er omvendt, de private står for lønnsomheten, med det presset som er på anbud.

Det er jo ikke lønnsomt å gjøre unødvendige operasjoner, det er jo ren utgift.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er kvoter, og de er fulle lenge før årsslutt. Tilbudet er mindre enn etterspørselen, og da kan de med penger benytte den ledige private kapasiteten, mens de andre må vente.

Så lenge det finnes et tilbud, så vil etterspørselen etter det helsetilbudet øke. Så lenge det finnes kvoter, så vil Aleris og slike fylle dem. At de fyller kvotene sine tidlig på året betyr _ikke_ nødvendigvis at man burde operert fler.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg har ingen problemer med at en offentlig lege må ta operasjonsavgjørelsen, og ikke den private, for å sikre bukken og havresekken. Men det er da liten tvil om at det finnes folk i dag som har reelt behov for operasjoner de kunne fått i morgen? Ta rekonstruksjon av bryst, f.eks., hvis vi er lei av knær?

Men det er da ikke gjennomførbart at en offentlig kirurg skal vurdere en pasient (som tar mye ressurser) og så sende til operasjon i det private, hvor den private kirurgen uansett må undersøke pasienten selv? Det føkker jo opp alt av effektivitet i det offentlige om det hadde blitt gjennomført.

Og ja, det finnes køer for enkelte operasjoner som rekonstruksjon av bryst.

Men dette er uansett en promilledel, en ørliten del av helsevesenet. Det er ikke der de store problemene ligger, og temmelig irrelevant sånn egentlig.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 23:54   #26
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Høyres forslag, slik jeg har forstått der, er at du kan få den offentlige henvisningen til operasjon og gå akkurat der du vil for å benytte den.

Og det er et lame ass idiotforslag. Rett og slett tøvete og tåpelig.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 23:57   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er jo ikke lønnsomt å gjøre unødvendige operasjoner, det er jo ren utgift.



Så lenge det finnes et tilbud, så vil etterspørselen etter det helsetilbudet øke. Så lenge det finnes kvoter, så vil Aleris og slike fylle dem. At de fyller kvotene sine tidlig på året betyr _ikke_ nødvendigvis at man burde operert fler.



Men det er da ikke gjennomførbart at en offentlig kirurg skal vurdere en pasient (som tar mye ressurser) og så sende til operasjon i det private, hvor den private kirurgen uansett må undersøke pasienten selv? Det føkker jo opp alt av effektivitet i det offentlige om det hadde blitt gjennomført.

Og ja, det finnes køer for enkelte operasjoner som rekonstruksjon av bryst.

Men dette er uansett en promilledel, en ørliten del av helsevesenet. Det er ikke der de store problemene ligger, og temmelig irrelevant sånn egentlig.

Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Jeg snakker om lønnsomheten til de private sykehusene, de tjener på private operasjoner (for så vidt uavhengig av behovet). Den eneste som har utgift er privatpersonen eller forsikringsselskapet.

Det andre du sier skjønner jeg ikke. Jeg har da, ved de få operasjonene jeg har tatt, aldri blitt vurdert og operert av samme lege? Det er da ikke henvisende allmennlege som avgjør om jeg trenger operasjon?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 23:58   #28
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og det er et lame ass idiotforslag. Rett og slett tøvete og tåpelig.

Men det er jo sånn i dag, vel? Hvis jeg har blitt henvist til Ullevål for en undersøkelse, og de mener jeg skal operere, så kan jeg velge å dra til Bærum?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 00:10   #29
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men det er jo sånn i dag, vel? Hvis jeg har blitt henvist til Ullevål for en undersøkelse, og de mener jeg skal operere, så kan jeg velge å dra til Bærum?

Men hvis dette skal øke i skala, blir man da sittende med ortopeder på offentlige sykehus som i praksis fungerer som gatekeepere til de private sykehusene, eller? Det er i alle tilfeller et byråkratisk ledd som det offentlige tar regningen for, mens de private tar fortjenesten av behandlingen?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 00:17   #30
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men det er jo sånn i dag, vel? Hvis jeg har blitt henvist til Ullevål for en undersøkelse, og de mener jeg skal operere, så kan jeg velge å dra til Bærum?

Det kan du, men henvisningen blir vurdert av en lege, det tar 15-20 minutter å vurdere de mest ryddige og åpenbare henvisningene, og om uklart, så må man inn for vurdering på Bærum. Det er ikke sånn at om en ortoped mener at en pasient har nytte av operasjon så blir man direkte satt opp på operasjonsprogrammet noe annet sted.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Jeg snakker om lønnsomheten til de private sykehusene, de tjener på private operasjoner (for så vidt uavhengig av behovet). Den eneste som har utgift er privatpersonen eller forsikringsselskapet.

Ja, vi snakker forbi hverandre. Jeg tok utgangspunkt i HI hvor det ble lenket til en historie om en som ikke fikk operasjon på privatsykehus på den offentlige kvoten, og han ville ikke betale selv.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det andre du sier skjønner jeg ikke. Jeg har da, ved de få operasjonene jeg har tatt, aldri blitt vurdert og operert av samme lege? Det er da ikke henvisende allmennlege som avgjør om jeg trenger operasjon?

Nei, leger på samme avdeling er bundet av hverandres operasjonindikasjonsvurderinger. Stort sett da. Om noen til stadighet setter opp pasienter som ikke har sannsynlig nytte av operasjon (risiko oppveier gevinst) så blir det internt streik. Jeg har et par kollegaer som jeg ikke opererer uten å ha sett og snakket med pasienten selv, om det er de som har satt opp pasienten. Men jeg vet jo godt hvem som har godt skjønn og som jeg stoler på.

Men man kan ikke tro at samlet legetimeverk blir mindre om man skal ha offentlige leger til å vurdere og så sende til det private, hverken det private eller det offentlige blir mer effektivt av det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 00:24   #31
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men hvis dette skal øke i skala, blir man da sittende med ortopeder på offentlige sykehus som i praksis fungerer som gatekeepere til de private sykehusene, eller? Det er i alle tilfeller et byråkratisk ledd som det offentlige tar regningen for, mens de private tar fortjenesten av behandlingen?

Nettopp. Man må nesten bestemme seg om man ønsker å gjøre det offentlige helsevesenet bedre, eller om man ønsker å gjøre det private bedre.
Dessuten driver ikke det private opplæring, eller tar komplikasjonene eller de kompliserte operasjonene.

USA da: der er det privatklinikker som er ekstremt effektive. En kollega av meg snakket med en fyr der som driver privat og som har omtrent verdensrekord i antall operasjoner i året. Sånn siler han ut pasienter (og dette er faktisk sant)
*Ingen menn med hestehale eller øreringer
*ingen kvinner med mer piercing enn et hull i hvert øre.
Og en rekke lignende kriterier. Han ville kun ha ressurssterke, borgerlige joggere i praksis.

Og for all del, det kommer til å bli mer sånn i Norge også. Men befolkningen kommer ikke til å tjene på det. USA har et helsevesen som er kjempedyrt og som ikke hjelper alle engang. De har utstrakt privatisering men er veldig ueffektivt i forhold til hva man får for pengene. Hvorfor i alle dager skal vi ta etter dem?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 00:40   #32
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Enig med esme.

Storbritannia/England har hatt et system som høyre foreslår i flere år og det har medført en utarming av de offentlige sykehusene.

USA har verdens dyreste helsevesen og jeg kan ikke se at vi ha noe sm helst å tjene på å kopiere deres system.

Det som virkelig koster penger i helsevesenet er ikke meniskoperasjonene til Birken-folka, det er ivaretakelsen av de sykeste, de som har komplekse lidelser, er spesielt utsatt for de er sårbare av ulike årsaker, folk med kreft, folk med kroniske lidelser, gamle og skrøpelige.

Dessuten er det veldig ofte slik at det er de samme folka som opererer på det private som på det offentlege sykehuset.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 00:45   #33
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Det der høres ut som å bygge flere veier for å ta unna trafikkveksten. Det høres fint ut på papiret, men funker ikke i virkeligheten. Folk tilpasser seg, og forventer stadig mer.

Stemmer det at man registreres i "helsekø"-statistikken uavhengig av hvor lenge man venter, slik at hvis man f.eks. akkurat har fått henvisning og positivt svar fra sykehuset, men ikke rukket å få time ennå, så står man i statistikken?

Jeg har vært i kontakt med helsevesenet noen ganger siden ungene ble født. Relativt mange ganger, er vel det riktige å si. Jeg har ikke engang tenkt over at vi ikke har fått timer på dagen eller uka, er det virkelig noen som forventer det?

All privatisering og alle anbud fører til mer byråkrati. Byråkrati suger noe vanvittig med ressurser.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 00:49   #34
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Men det er jo ingen som vil ha bort anbud til private klinikker. Det koster mye mer å bygge opp offentlig kapasitet. Spørsmålet blir hele tiden hvor mye kø vi skal ha, og hvordan vi skal gi mest mulig kostnadseffektiv behandling for dem alle er enige om skal ha behandling.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 00:52   #35
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Men jeg er helt, helt enig i at den store utfordringen til helsevesenet ligger helt andre steder enn i menisker. Spørsmålet er om man kan ta bort noe av presset ved å ta lavterskelbehandling andre steder enn i samme køene som de store, komplekse operasjonene.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 00:53   #36
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men jeg er helt, helt enig i at den store utfordringen til helsevesenet ligger helt andre steder enn i menisker. Spørsmålet er om man kan ta bort noe av presset ved å ta lavterskelbehandling andre steder enn i samme køene som de store, komplekse operasjonene.

Er de i de samme køene? For det er ikke mitt inntrykk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 01:01   #37
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Det er jo for eksempel flere ukers ventetid for å få undersøkt brystet ved mistanke om kreft, selv med henvisning fra allmennlegen. Hvis det private kan ta unna noen av diagnostiseringen, må det da øke kapasiteten for behandling? Jo mindre tid en onkolog bruker på det ene, jo mer må h&n da få til det andre - særlig siden mange viser seg å ikke trenge behandling og dermed ikke opptar plass i køen i det hele tatt?

(Nå snakker jeg ikke om screening, men suspekte kuler i brystet).

Jeg kan ikke skjønne at ikke en ortoped får mer tid til rygg når h&n ikke står og opererer knær heller, men det er mulig jeg er litt vel enkel i hodet.

Og sist, men ikke minst, hvis vi sparer penger på å sette ut enkle operasjoner, så kan de pengene brukes på andre ting. Grunnforutsetningen må være at vi sparer penger, da, og det er selvsagt strid om den saken. Hvis ikke hadde det vel vært en no-brainer.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 01:03   #38
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Nå er det en stund siden jeg var inne i helseøkonomien, men er det fremdeles stykkprisfinansiering? I så tilfelle var redselen da at de private tok de enkle lukrative operasjonene med liten risiko for komplikasjoner mens det offentlige stod igjen med komplekse lavt prisede operasjoner og inngrep.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 10:59   #39
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er jo for eksempel flere ukers ventetid for å få undersøkt brystet ved mistanke om kreft, selv med henvisning fra allmennlegen. Hvis det private kan ta unna noen av diagnostiseringen, må det da øke kapasiteten for behandling? Jo mindre tid en onkolog bruker på det ene, jo mer må h&n da få til det andre - særlig siden mange viser seg å ikke trenge behandling og dermed ikke opptar plass i køen i det hele tatt?

(Nå snakker jeg ikke om screening, men suspekte kuler i brystet).

Jeg kan ikke skjønne at ikke en ortoped får mer tid til rygg når h&n ikke står og opererer knær heller, men det er mulig jeg er litt vel enkel i hodet.

Og sist, men ikke minst, hvis vi sparer penger på å sette ut enkle operasjoner, så kan de pengene brukes på andre ting. Grunnforutsetningen må være at vi sparer penger, da, og det er selvsagt strid om den saken. Hvis ikke hadde det vel vært en no-brainer.

Finnes det private onkologiske tilbud i dag, da? Så vidt jeg vet så er det ikke en hær av kyndige onkologer som sitter arbeidsløse og venter på å få utrede potensiell brystkreft. Ergo vil et slikt tilbud måtte etableres. Og hvorvidt en slik etablering vil spare ressurser eller tid, (og for hvem) er vel det det strides om.
grunnforutsetningen om at man sparer penger på denne måten, er jo også omstridt. man kan ikke hevde at de private driver billigere når de har et helt annet utvalg av pasienter enn universitetssykehusene. Jeg er ganske sikker på at også de offenlige sykehusene er ganske rimelige på en helt enkel ukomplisert kneoperasjon på en i utgangspunktet frisk og sprek og oppegående pasient som kan sende hjem rett etterpå uten noen form for oppfølging. det er ikke den type pasienter som genererer de store kostnadene i sykehusene.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-13, 16:29   #40
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær...

Aleris har kul-i-brystet-senter der man kan komme til på dagen for mammografi, MR, biopsi og konsultasjon med onkolog hvis det er suspekte funn.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no