Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-10, 00:43   #21
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Hæ? Det er da ingen som får attføring fra NAV bare for å ha valgt feil jobb? Tror du virkelig det?

Det som ofte skjer er at folk først blir syke. Kanskje av jobben. Så, etterhvert endrer det seg. De er fortsatt yrkesufør (altså arbeidsufør i forhold til yrket sitt), men begynner å bli arbeidsføre igjen. Og da hender det NAV kommer inn med attføring for et tiltak slik at arbeidsuførheten kan brukes på en måte som helsa tåler. Denne ordningen er et kortvarig grep som kan gi kanskje 20 yrkesaktive år til, fremfor at folk ramler ut av yrkeslivet helt. Spesielt når det er kroppen som streiker så er det lite muligheter som ufaglært. Derfor har vi som samfunn bestemt at det er en lur ting å heller støtte folk i inntil 3 år mens de skaffer kompetanse som igjen gjør arbeidslivet tilgjengelig, fremfor å skape kroniske sosialklienter.

Folk som benytter seg av de mulighetene ser ikke jeg på som "krav, krav, krav"-innstilte folk. Heller synes jeg de bruker de virkemidlene som er tilgjengelig for å komme ut av en mottakerrolle. Om noe, så stiller de vel mest krav til seg selv. "Ok, så kan jeg ikke være snekker mer, men med litt ekstra utdanning så kan jeg bli lærer på snekkerlinja". Eller "Ok, så kan jeg ikke jobbe i barnehage mer, men med utdanning kan jeg bli spesialpedagog". osv.

Det må da være vinn-vinn.

Viktige ord Kie.


Sist redigert av Jessica : 22-11-10 kl 16:24.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 01:45   #22
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Nemlig. Det lønner seg for samfunnet å hjelpe folk på beina igjen. Og det lønner seg også å gi folk hjelp når de trenger det.

Men hjelpen bør gis uavhengig av hva "vi" får igjen for det. Vi, som samfunn, har en moralsk plikt til å hjelpe folk uansett.

Det jeg synes jeg ser i endringene som gjøres nå, er at noen får dobbel inntektssikring (pensjonister på dagpenger uten avkorting i verken dagpenger eller pensjonen og pensjonister på AAP + pensjon osv.) mens andre får kutt i den eneste, og allerede lave inntektskilden de har. Jeg vet ikke om jeg er imot at pensjonister får dagpenger e.l. men jeg reagerer på skjevheten.

65 år gamle Hege som mottar full pensjon kan melde seg som arbeidsledig og få dagpenger i tillegg, mens 35 år gamle Marit er ufør og får kutt i sin eneste inntektskilde.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 10:03   #23
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg skulle ønske NAV var forbeholdt ordentlig syke, slike som HI her. Jeg mener ikke at man trenger å være dødssyk for å få hjelp av NAV, men Norge i dag har utviklet seg til et krav-samfunn uten like. Alle har krav og rett på penger fra NAV, om man har valgt feil utdanning, frivillig sagt opp jobben sin, eller hva det måtte være. En ordning der kronikere, alvorlig syke og folk i virkelig økonomisk uføre gikk foran i køen og fikk penger det gikk an å leve av, hadde vært ideell. Så får heller vi andre klare oss som best vi kan, for det gjør vi jo.

Enig i mye av det du skriver jeg. Det er mange som er avhengige av NAV på grunn av reell sykdom og problemer, og det er jo flott at man da får hjelp når man trenger det. Jeg har selv vært der, bare så det er sagt.

Samtidig ser jeg baksiden, at mange utnytter systemet for alt det er verdt. Jeg har tidligere bodd på små steder, hvor man (dessverre) ofte blir lett kjent med folk. Jeg har opptil flere ganger fått opplyst av mennesker som er uføretrygdede, at de sikkert kunne ha jobbet, men at det er like greit å få fast inntekt i måneden. Eller at de er så glad for at de aldri slipper jobber med (type: Juhuuuu, uføretrygd i orden). I tillegg er det ikke uvanlig at mange som mottar ulike stønader, faktisk jobber likevel. Ikke nødvendigvis direkte svart, men det finnes også tilfeller av dette (f.eks. bondekone som mottar uføretrygd, slik at hun kan være avløser på heltid, mens mannen jobber utenom osv.).

Jeg tror ikke dette er gjennomsnittsholdningen til de som får uføretrygd, bare så det er sagt. Men det er disse tilfellene som absolutt bør tas underveis, og heller la de som virkelig trenger det, heller få mer å leve av, når de blir så syke at arbeidslivet gjør at de mister den gode livskvaliteten de hadde tidligere.

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Og så spørs det om dem tilsette i NAV gjør jobben sin, eller ikke.... Det er enkelte som desverre bare soser rundt, og som slettes ikke gjør hverdagen for den syke noe lettere.. Vet om flere som sliter skikkelig med NAV! Man skal vist vere ganske så oppegående og frisk for å vere syk!

Det er ikke alltid like lett å være "kunde" hos NAV nei. Jeg har hatt både gode og dårlige erfaringer, men i fjor, da jeg var langtidssykemeldt og sto i fare for å bli erklært delvis arbeidsufør for en periode, fikk jeg utrolig god hjelp. Nå hadde jeg mye dokumentasjon på mine "skader" som hindret meg i å jobbe, og jeg ble faktisk fortalt at det gjorde det mye lettere for dem mtp den hjelpen de kunne gi.

På den annen side: da jeg for 6 år siden var i samme situasjon, følte jeg meg virkelig mistrodd av den saksbehandleren jeg hadde. Etter et år på sykepenger, og hvor jeg da måtte over på daværende rehab.penger i noen måneder før jeg var klar for å jobbe igjen, måtte jeg nesten kjempe for å få det i orden. Det var ingen god følelse.

Jeg er glad for at jeg faktisk er tilbake i jobb, men det er ingen selvfølge for alle. Og jeg håper jeg klarer fortsette så lenge jeg vil, men på grunn av helsesituasjonen, er jeg forberedt på hvordan økonomien kan slå meg enda mer ut enn evnt sykdom.

Jessica: Jeg er veldig enig med deg i at systemet er for tungvindt og urettferdig på mange måter. Man skal ikke "få svi" for at man er syk, det er ikke noe man velger.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 10:46   #24
malou
Logistikkdronning
 
malou sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 707
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Hæ? Det er da ingen som får attføring fra NAV bare for å ha valgt feil jobb? Tror du virkelig det?

Jeg kjenner ikke til NAV systemet, men tviler ikke på at de gjør så godt de kan og hjelper folk i en vanskelig situasjon, men jeg stilte meg samme spørsmål som deg her om dagen: Ei venninne fikk attføringspenger/stønad i 5 år fordi hun var for syk til å jobbe med den type arbeid hun gjorde. I løpet av de 5 årene fant de ikke ut noe særlig mer av sykdommen eller alternative jobb/utdanningsmuligheter. For en tid siden tror jeg hun begynte å kjede seg og bli lei av å ha liten inntekt og begynte i samme jobb som hun var for syk til for 5 år siden - med uendret sykdommsstatus. Det rare her er at ingen i NAV har spurt om hvordan hun kan ha gått på attføring/stønad i 5 år, for så å begynne å jobbe igjen i akkurat samme yrke?

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 12:09   #25
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av malou, her.

Jeg kjenner ikke til NAV systemet, men tviler ikke på at de gjør så godt de kan og hjelper folk i en vanskelig situasjon, men jeg stilte meg samme spørsmål som deg her om dagen: Ei venninne fikk attføringspenger/stønad i 5 år fordi hun var for syk til å jobbe med den type arbeid hun gjorde. I løpet av de 5 årene fant de ikke ut noe særlig mer av sykdommen eller alternative jobb/utdanningsmuligheter. For en tid siden tror jeg hun begynte å kjede seg og bli lei av å ha liten inntekt og begynte i samme jobb som hun var for syk til for 5 år siden - med uendret sykdommsstatus. Det rare her er at ingen i NAV har spurt om hvordan hun kan ha gått på attføring/stønad i 5 år, for så å begynne å jobbe igjen i akkurat samme yrke?

I et sånt tilfelle kan man jo også spørre:

1. Hvis det er sånn at hun faktisk ikke kan jobbe i det yrket, hvordan greier hun da å jobbe i det yrket likevel?

2. Hvorfor tenker ikke voksne folk litt selv også? Jeg er enig i at det er sløvt av NAV å la folk gå i årevis på attføring uten tiltak (men det har jeg vel ikke hørt om, regelen er vel at man må legge frem en veldig detaljert plan for hva man skal drive med). Men hvis det ikke skjer noe og man gjerne vil ha utdanning/ny jobb er det ingen som har sagt at det er forbudt å finne noe selv.

Nå kjenner ikke jeg denne personen og saken, men når folk går i årevis og ønsker seg ut av en situasjon synes jeg det er merkelig at man ikke tar saken i egne hender.

Jessica: det er virkelig vondt å høre hvordan du og andre igjen og igjen blir rammet av innstramminger som er ment å ramme alle andre enn dere. Det er et typisk eksempel på en reform som har gått så fort at andre systemer ikke har fått mulighet til å henge på. Det at du nå mister penger fra statens pensjonskasse må jo være feil? Det må jo være en saksbehandlingsgreie hvor du nå har havna i boksen sammen med andre på "yrkesrettet attføring" eller noe sånt i regelverket deres. Jeg blir sint når du får problemer med slike ting, det slår jo beina under tryggheten til syke mennesker.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 12:25   #26
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Jeg er litt med rine jeg også. Jeg syns de som er udiskuterbart syke, som feks Jessica kan få et svar om at ok, vi ser tegninga - og ferdig med det.

Men jeg skjønner ikke helt med med omskolering. Såvidt jeg skjønner så er det sånn at dersom man blir syk og ikke kan ha den jobben man hadde så får man støtte til utdannelse til en annen jobb. Men noen ganger finnes det jobber man kunne tatt som ikke krever noen utdannelse - likevel får man dekket en utdannelse. Det skjønner jeg ikke helt.

Om man ikke kan jobbe på kontor - men kan jobbe i barnehage. Hvorfor skal man da få dekket utdannelse til pedagog? Er det ikke da grei skuring å være assistent også får man utdanne seg til pedagog på egenhånd?

Jeg er ingeniør. Betyr det at hvis jeg ikke lenger kan jobbe som ingeniør så trenger jeg ikke ta et arbeid i lavere utdannelsesklasse? Det er det offentlige som må spandere på meg? Det er jeg ikke enig i.

Om man trenger støtte til utdanning for å få en jobb overhodet - ok. Men finnes det en jobb man kan ta så tar man vel den og videreutdanner seg selv?

Min venninne jobber for tiden full stilling samtidig som hun er fulltidsstudent og har tre barn. Alene. Det er mulig det altså. (Det er veldig slitsomt da. Men det går.)

  Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 12:36   #27
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

SF: Det er vel kanskje noe med at man skal slippe å gå ned mye i lønn, fordi man uheldigvis er blitt syk.


Men noe jeg ikke helt skjønner er: Hvorfor skal man kutte i inntektsgrensen på 1 G, som man har lov til å tjene, utenom uføretrygden? Er det ikke bra at folk som er uføre jobber litt om de kan? De betaler jo skatt av den inntekten? Det må da være bedre for alle at man jobber litt, og holder seg litt i aktivitet, enn at man som ufør blir nødt til å holde seg helt passiv?

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 12:38   #28
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Hannah - det er da ikke noen menneskerett å gjennom hele livet ha en jobb med et visst lønnsnivå?

  Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 12:57   #29
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er litt med rine jeg også. Jeg syns de som er udiskuterbart syke, som feks Jessica kan få et svar om at ok, vi ser tegninga - og ferdig med det.

Men jeg skjønner ikke helt med med omskolering. Såvidt jeg skjønner så er det sånn at dersom man blir syk og ikke kan ha den jobben man hadde så får man støtte til utdannelse til en annen jobb. Men noen ganger finnes det jobber man kunne tatt som ikke krever noen utdannelse - likevel får man dekket en utdannelse. Det skjønner jeg ikke helt.

Om man ikke kan jobbe på kontor - men kan jobbe i barnehage. Hvorfor skal man da få dekket utdannelse til pedagog? Er det ikke da grei skuring å være assistent også får man utdanne seg til pedagog på egenhånd?

Jeg er ingeniør. Betyr det at hvis jeg ikke lenger kan jobbe som ingeniør så trenger jeg ikke ta et arbeid i lavere utdannelsesklasse? Det er det offentlige som må spandere på meg? Det er jeg ikke enig i.

Om man trenger støtte til utdanning for å få en jobb overhodet - ok. Men finnes det en jobb man kan ta så tar man vel den og videreutdanner seg selv?

Min venninne jobber for tiden full stilling samtidig som hun er fulltidsstudent og har tre barn. Alene. Det er mulig det altså. (Det er veldig slitsomt da. Men det går.)

Det der har jeg tenkt også. Ifjor ble jeg utrolig drittlei, demotivert og lettere deprimert av jobben, noe som var en kombinasjon av flere faktorer som hadde bygd seg opp i løpet av flere år. I tillegg har jeg senebetennelser som kommer og går og ligger på grensen, jeg har alltid jobbet på "kontor" med mye pc-bruk. Samtidig hadde en venninne samme problemet, men ble mer psykisk satt ut av det og for henne var det totalt umulig å gå tilbake til samme jobb, og det skjønner jeg. Men uviljen til å søke andre jobber slik jeg gjorde, skjønner jeg ikke. Jeg hadde og har like stor lyst til å studere og utdanne meg innen noe annet, men det må jeg koste på selv, og det er egentlig ganske naturlig eller? Dog urettferdig for meg som ser flere tilfeller i omgangskretsen som får det uten at de er uegnet til å ta andre jobber uten å måtte omskolere seg. Da var det bedre å "holde ut" et år på avklaringspenger, som hun selv sa, så hun kunne få dekket skolepenger. Og det klarte hun, nå får hun dekket dette på privat skole som er ganske dyr i to år, innen interiør. For det første var hun i full stand til å ta andre jobber selv om man er drittlei den spesifikke jobben og bransjen man jobber i. Jeg byttet jobb og er fortsatt ikke storfornøyd og har utrolig lyst til å studere, men vet ikke om vi har råd. En annnen venninne har fått kostet på 3 år (og betalte siste 4 år selv) innen ingeniørfaget, men jobber nå som lærervikar fordi hun ikke har fått jobb, samme yrket som hun ikke kunne fortsette med da hun startet på omskolering etter lang sykemelding (krangel og uenighet med kollegaer og rektor, nakke-skulderproblemer). Ei annen bekjent sleit veldig på jobb som selger og hadde trøbbel med sjefen, fikk videreutdannelse et år innen interiør og jobber nå som lærer innen faget, flott for henne, men skal virkelig NAV betale dette?
Poenget mitt er at det for noen virker "lett" å få kostet på utdannelse som man kanskje burde ha kostet på selv når man ikke er så syk at man kan ta andre jobber. Da går det mer på sin egen økonomi, kresenhet og "holde ut" med å hvor kjipt det er 1 år uten å gå tilbake på jobb, for å få kostet på utdannelse.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 12:57   #30
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

De nye reglene rammer svært hardt de som er tidsbegrenset/ung-ufør. De kan ikke reise utenlands på ferie (da må de søke NAV) og da blir det ikke noen "hopp på tur", som ofte er det eneste de har råd til. Dvs de blir avskåret fra å ha ferie (iallefall utenlands). Det å sammenligne folk som er jobbsøkende med ung-ufør er for meg helt uforståelig. De er jo ikke i stand til å jobbe i en periode, så hvorfor i granskauen skal de levere inn meldekort? Ofte så er de også såpass syke at de ikke er i stand til det, og leverer de inn for sent, så er det ett helv.... å få tilbakebetalt penger. 6 mnd tar NAV å behandle dette (iallefall i denne kommunen)! Har ett familiemedlem i denne situasjonen, så dette vet jeg.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 13:04   #31
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er litt med rine jeg også. Jeg syns de som er udiskuterbart syke, som feks Jessica kan få et svar om at ok, vi ser tegninga - og ferdig med det.

Men jeg skjønner ikke helt med med omskolering. Såvidt jeg skjønner så er det sånn at dersom man blir syk og ikke kan ha den jobben man hadde så får man støtte til utdannelse til en annen jobb. Men noen ganger finnes det jobber man kunne tatt som ikke krever noen utdannelse - likevel får man dekket en utdannelse. Det skjønner jeg ikke helt.

Om man ikke kan jobbe på kontor - men kan jobbe i barnehage. Hvorfor skal man da få dekket utdannelse til pedagog? Er det ikke da grei skuring å være assistent også får man utdanne seg til pedagog på egenhånd?

Jeg er ingeniør. Betyr det at hvis jeg ikke lenger kan jobbe som ingeniør så trenger jeg ikke ta et arbeid i lavere utdannelsesklasse? Det er det offentlige som må spandere på meg? Det er jeg ikke enig i.

Om man trenger støtte til utdanning for å få en jobb overhodet - ok. Men finnes det en jobb man kan ta så tar man vel den og videreutdanner seg selv?

Min venninne jobber for tiden full stilling samtidig som hun er fulltidsstudent og har tre barn. Alene. Det er mulig det altså. (Det er veldig slitsomt da. Men det går.)

At noen klarer full stilling og samtidig være fulltidsstudent er beundringsverdig, men man kan ikke forvente at alle skal klare å gjøre det. Jeg så selv hvordan det gikk ut over familien da jeg studerte og innimellom lurer jeg på om det var verdt det.


Sist redigert av Jessica : 22-11-10 kl 16:25.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 13:28   #32
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hannah - det er da ikke noen menneskerett å gjennom hele livet ha en jobb med et visst lønnsnivå?

Tja.. nei kanskje ikke, men jeg syns ikke det er riktig at man skal risikere å måtte ta en jobb med dårligere lønn, fordi man er syk og ikke kan ha den jobben man gjerne er utdannet til, og kanskje til og med har studielån fra enda.

Det stiller seg annerledes om ingeniøren blir lei, og heller vil sitte i kassa på Rimi syns jeg.

Man skal ikke måtte lide økonomisk fordi man blir syk. Det er en enormt stor belastning å få en kronisk sykdom i utgangspunktet, om man ikke også må slite økonomisk pga dette.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 13:28   #33
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Hæ? Det er da ingen som får attføring fra NAV bare for å ha valgt feil jobb? Tror du virkelig det?

Jeg tror det ikke, jeg vet. Se bare på eksempelet fra malou her. Jeg kjenner til mange lignende eksempler.

Opprinnelig lagt inn av malou, her.

Jeg kjenner ikke til NAV systemet, men tviler ikke på at de gjør så godt de kan og hjelper folk i en vanskelig situasjon, men jeg stilte meg samme spørsmål som deg her om dagen: Ei venninne fikk attføringspenger/stønad i 5 år fordi hun var for syk til å jobbe med den type arbeid hun gjorde. I løpet av de 5 årene fant de ikke ut noe særlig mer av sykdommen eller alternative jobb/utdanningsmuligheter. For en tid siden tror jeg hun begynte å kjede seg og bli lei av å ha liten inntekt og begynte i samme jobb som hun var for syk til for 5 år siden - med uendret sykdommsstatus. Det rare her er at ingen i NAV har spurt om hvordan hun kan ha gått på attføring/stønad i 5 år, for så å begynne å jobbe igjen i akkurat samme yrke?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hannah - det er da ikke noen menneskerett å gjennom hele livet ha en jobb med et visst lønnsnivå?

Akkurat, men mange later til å tro nettopp det.


At noen klarer full stilling og samtidig være fulltidsstudent er beundringsverdig, men man kan ikke forvente at alle skal klare å gjøre det. Jeg så selv hvordan det gikk ut over familien da jeg studerte og innimellom lurer jeg på om det var verdt det.

.[/quote]

Jeg har prøvd det, og det ble litt for tøft. Da måtte jeg gå ned i stilling til jeg ble ferdig med studiene. Ingen ferietur på oss det året, men vi klarte oss helt greit. Greia er vel at man av og til må avfinne seg med at det er litt smalhans i visse perioder i livet, uten å forvente at NAV alltid skal ordne opp.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 13:39   #34
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Altså, jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i at det er enkelt å bli omskolert altså. Jeg er faglært kokk, og jobbet meg gjennom en helvetes julebordsesong med prolaps i ryggen, som var skikkelig ulurt. Jeg gikk gjennom mye behandling og styr for å prøve å komme meg tilbake i jobb, men pga andre diagnoser nyttet det ikke. Jeg fikk ikke gjennomslag fra aetat den gang for at det var lurt å sette i gang med en annen utdannelse, enda jeg definitivt kvalifiserte (noe de har reagert på i ettertid på et annet navkontor) og endte med å ta kontakt med et vikarbyrå og stilte meg til disposisjon for hva det nå enn var de kunne bruke meg til. Så hadde jeg noen år med jobb som fungerte forholdsvis greit, men traff veggen igjen til slutt. Og den mølla jeg har vært gjennom den siste tiden er utmattende, og jeg stoler ikke lengre på at det de sier på nav stemmer, for de har ombestemt seg så mange ganger og avdelingene seg i mellom er også gode på å overstyre avgjørelser andre har tatt, noe som har ført til at jeg faktisk har blitt sykere enn jeg var i utgangspunktet.
Jeg drømmer om at jeg en dag skal orke å kjempe gjennom systemet for å komme til et punkt hvor jeg føler jeg ikke er en byrde for samfunnet, og det handler ikke så mye om at jeg skal få en gratis utdannelse, men det å faktisk få hjelp til å finne ut hva jeg og min kropp kan fungere med er noe jeg ikke klarer på egenhånd. Hittil har jeg sett at jeg faller mellom alle båser de har laget, og det er et problem for både nav og meg. Jeg tviler ikke på at det sitter mange navansatte og gjør en fantastisk jobb rundt omkring, og en vakker dag kan det jo hende jeg treffer på et sånt eksemplar.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 13:40   #35
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Jeg leser det dere skriver her, og jeg tar meg i å tenke at det er en viss forskjell på å være kronisk syk, og å være utbrent.

Er man utbrent kan man gjerne bytte arbeidsplass, gjøre små endringer på arbeidsplassen, arbeidsoppgaver osv, og klare å arbeide videre. Tror jeg.

Har man en kronisk sykdom, det være seg MS, Reumatisme eller som HI her - kreft, så kan man gjerne ikke utføre den jobben man hadde, samme hvor mye man tilrettelegger. Da kan det være greit å se på attføring, og evt ny utdannelse. Attføring medfører jo ikke automatisk ny utdannelse, ofte går det på tilrettelegging, evt et kurs for å bygge på den utdannelsen man allerede har.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 13:43   #36
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Som Gyda G ,så kjenner ikke jeg heller meg igjen i det at det er lett få omskolering.
Det har hvertfall ikke jeg fått oppleve.
Det finnes sikkert de som får det for lett, de tror jeg forøvrig finnes i mindretall, det finnes også de som ikke får det selv om de burde få det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 13:45   #37
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av malou, her.

Jeg kjenner ikke til NAV systemet, men tviler ikke på at de gjør så godt de kan og hjelper folk i en vanskelig situasjon, men jeg stilte meg samme spørsmål som deg her om dagen: Ei venninne fikk attføringspenger/stønad i 5 år fordi hun var for syk til å jobbe med den type arbeid hun gjorde. I løpet av de 5 årene fant de ikke ut noe særlig mer av sykdommen eller alternative jobb/utdanningsmuligheter. For en tid siden tror jeg hun begynte å kjede seg og bli lei av å ha liten inntekt og begynte i samme jobb som hun var for syk til for 5 år siden - med uendret sykdommsstatus. Det rare her er at ingen i NAV har spurt om hvordan hun kan ha gått på attføring/stønad i 5 år, for så å begynne å jobbe igjen i akkurat samme yrke?

Jeg tenker at det også er ganske umulig å vite hvordan ting egentlig er- jeg kan sikkert også gå tilbake i jobb som kokk, og leve med smerter og har et elendig liv utenom. Hvor lenge det går er jo et annet spørsmål, og ikke minst hva det gjør med kroppen på sikt er jo umulig å vite.
Og jeg har etterhvert blitt skikkelig god på å fake et fabelaktig liv utad, det hender jeg ser uforskammet frisk og opplagt ut og deltar på sosiale greier, men det er ingen som ser at jeg ligger i sengen og lurer på om jeg noen gang skal klare å stå opp dagen derpå.
Jeg vil i alle fall ikke gå rundt og være offer hele tiden, det er befriende godt å svare folk som spør hva jeg jobber med at jeg for tiden nyter hjemmetilværelse med minsten og at jeg har tenkt til å fortsette med det på ubestemt tid, i stedenfor å øse ut den kjipe sannheten.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 13:49   #38
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Ja, det er stor forskjell på være kronisk syk, redusert arbeidsevne etter sykdom som kreft etc og det at man kommer til et punkt i livet der man er lei jobb, man angrer på at man ikke tok en utdannelse/annen utdannelse mens man var ung og at man psykisk sliter fordi livet ikke ble slik som man ønsket. Jeg blir bare litt satt ut over at man mener at NAV&Staten skal ta ansvar for alle livsskjebner og situasjoner som ikke er helt som man skulle ønske. Har man ikke et ansvar for sitt eget liv også.
Når det er sagt så tviler jeg ikke på at det varierer veldig fra saksbehandler til saksbehandler og kontor til kontor hvordan man praktiserer reglene og jeg sier heller ikke at det er lett å få omskolering for alle, altså. Jeg skjønner godt at man sliter i møte med NAV der de ikke burde gjøre det.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 13:49   #39
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Det viktigste målet må være å få flest mulig inn i en eller annen type jobb. Noen ganger betyr det at man må la folk få fred og ro til å bli friske, andre ganger må man sette grenser og presse dem litt. Det er ikke mulig å gjennomføre et firkantet regime som skal fungere for alle.

Omskolering og attføring er gode virkemidler for å få folk ut i jobb, og jeg syns vi burde ta oss råd til å etterutdane og omskolere langt flere folk, også de som sånn halvveis klarer å fungere i den jobben de har. Hvis f.eks. en rengjøringsassistent begynner å merke at jobben sliter på kroppen, og får lyst til å bli ingeniør, så vil det på sikt gi en enorm ekstrainntekt for staten. Hun vil klare å jobbe mye lengre (rengjørere blir så å si alltid uføre eller førtidspensjonister), og hun vil få en dobling av den skattbare inntekten. Men det må være noe matnyttig. Det er ingen mening i å videreutdanne folk til arbeidsledighet.

Man kan si at folk skal betale selv, men det er ikke alltid mulig. Det må gå an å tenke langsiktig, og legge til rette for at folk kan fungere om 20 år også.

Når det gjelder innstramming av 1G-regelen, så syns jeg det er noe av det verste forslaget jeg noengang har hørt. Hvis folk skal tilbake i arbeid, så må de få arbeidstrening. Pensjonister kan jobbe så mye de vil ved siden av pensjonen, da må uføre få samme muligheten. Det er større sjanse for at en ung ufør kan komme ut i tilnærmet normal jobb, enn at en person på 71 kommer til å gjøre det.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 13:56   #40
malou
Logistikkdronning
 
malou sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 707
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

I et sånt tilfelle kan man jo også spørre:
1. Hvis det er sånn at hun faktisk ikke kan jobbe i det yrket, hvordan greier hun da å jobbe i det yrket likevel?
2. Hvorfor tenker ikke voksne folk litt selv også? Jeg er enig i at det er sløvt av NAV å la folk gå i årevis på attføring uten tiltak (men det har jeg vel ikke hørt om, regelen er vel at man må legge frem en veldig detaljert plan for hva man skal drive med). Men hvis det ikke skjer noe og man gjerne vil ha utdanning/ny jobb er det ingen som har sagt at det er forbudt å finne noe selv.

Nå kjenner ikke jeg denne personen og saken, men når folk går i årevis og ønsker seg ut av en situasjon synes jeg det er merkelig at man ikke tar saken i egne hender.

1. Godt spørsmål. Hun var jo tydeligvis ikke så syk at hun ikke klarte å jobbe i yrket.
2. Poenget var at hun ikke ønsket å ta saken i egene hender. NAV var hennes arbeidsgiver og hun hadde en fast stabil inntekt hver måned. Å søke på andre jobber var helt utenkelig (og heller ikke noe krav). Så flyttet hun til byen og oppdaget at det var mye fristende å bruke penger på - og begynte å jobbe igjen.

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
arbeidsavklaringspenger, holdninger, kroniker, nav, syk, trygd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no