Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Peanøttsmør til barn?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-10, 00:34   #21
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peanøttsmør til barn?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg skjønner ikke hva det er og ikke tro på? Man sprer vel ikke skremselspropaganda rundt peanøtter fra det offentlige uten en viss grad av dokumentasjon? Jeg har lest om dette med peanøtter og kjemisk lungebetennelse mange ganger. Jeg lærte også om dette på skolen (helse- og sosial / barne- og ungdomsarbeiderfag). Det gjelder jo i prinsippet både barn og voksne, men det er vel blant de minste man fraråder det fordi faren for å sette maten i halsen etc. er større hos små barn.

Sosial- og helsedirektoratet har også skrevet noe om det i denne brosjyren, side 10.

Men det er da en vesentlig forskjell på å tygge peanøtter og å spise en skive med en myk, ensartet masse? (I brosjyren du refererer til står det jo peanøtter, ergo tolker i alle fall jeg det som om det er nøtten og dens konsistens man snakker om, ikke et stoff nøtten inneholder).

Det jeg stiller meg tvilende til er altså ikke om man kan få kjemisk lungebetennelse av å svelge en nøtt i vranga, men at nøtten inneholder et stoff som kan gi kjemisk lungebetennelse.

Hvis det er som jeg tror er det like stor (eller liten) sjanse å få kjemisk lungebetennelse av å spise en peanøtt og svelge vrangt som å tygge et drops og svelge vrangt, eller spise en brødskive og svelge vrangt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 07:12   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.360
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Peanøttsmør til barn?

Jeg vil som Nextlife tro at det er konsistensen som spiller en rolle her, at det er lettere å svelge nøtter feil og dermed er det farligere.

Nå vet jeg ikke hvor gammel barnet ditt er Nera, men jeg har hørt at man skal være forsiktig med nøtter til små barn for å ikke trigge allergier. Dette har jeg ikke undersøkt nærmere altså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 08:06   #23
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Peanøttsmør til barn?

Jeg har gitt peanøttsmør (økologisk crunchy og uten sukker) fra 2-årsalder til vesla... Og peanøtter fra hun var ca 3. Jeg har tenkt proteinrikt pålegg og bruker det mye selv.

Mine to har svært sjelden satt noe i halsen, men man vet selvsagt aldri. Noen har lettere for å sette i halsen enn andre, så til dem ville jeg ikke gitt det.

Men verken anbefaler eller fraråder peanøttsmør til barn, altså.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 09:10   #24
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Peanøttsmør til barn?

Jeg har brukt mandelmos/smør i grøten til alle mine fra de var svært små, også kashewsmør. Kan det være et alternativ ? Helsekosten har jo masse å velge i.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 09:54   #25
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Peanøttsmør til barn?

Jeg tør foreløpig ikke å gi peanøttsmør siden hun kan sette ting i halsen. Hun er forresten 16 måneder gammel. Jeg får høre på helsekosten når jeg tar turen innom.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 01:20   #26
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.219
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Peanøttsmør til barn?

Jeg spiser ofte peanøtt smør og bruker mye peanøtter i maten siden jeg er vegetarianer. Jeg har ikke gitt dette til mine barn før de ble større enn 3 1/2-4 år. Jeg har av samme grunn vært forsiktig også med andre nøtter selv om helsestasjonen ikke har advarsel på andre nøtter.

De 2 tilfellene jeg kjenner til som har gitt mye peanøttsmør til barna sine i småbarnalderen ( 8 mnd -3 år) har begge 2 utviklet allegi for peanøtter. Det er sikkert tilfeldig, men iallefall noe en ikke ønsker å trigge. I det ene tilfellet tenkte jeg på å kommentere at jeg syns de gav for mye peanøtt smør til gutten sin, jeg avsto fordi jeg mener at foreldrene må få gjøre det de synes er best, i ettertid skulle jeg ønske at jeg hadde sagt noe. Gutten er i dag hyperallergisk for peanøtter.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 13:04   #27
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.097
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Peanøttsmør til barn?

Jeg spurte helsesøster i dag. Fikk følgende svar:

Ikke hele peanøtter før 2 år. Særlig pga formen på nøtten og fettet er det økt sjanse for å sette hele nøtter i halsen og at den da sklir ned i lungen (særlig høyre lunge, visstnok). Fettet i peanøtter kunne føre til noe hun kalte fettlungebetennelse, som var vanskelig å kurere.

Peanøttsmør mente hun var helt kurant å gi, da det ikke er større sjanse for å få brødbit i lungen enn vanlig brød med pålegg. Visstnok mye mindre vanlig å få annen mat i lungene.

For øvrig sa hun at peanøtt egentlig ikke er nøtter, og derfor i en litt annen klasse mat enn feks. hasselnøtter - og jeg fikk med et hefte fra AAF som het "Matallergi, utredning og behandling" der det står mer om barn og peanøtter.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 09:02   #28
Damira
Nybegynner
 
Damira sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 8
Damira har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Peanøttsmør til barn?

Sitat fra http://www.news-medical.net/health/P...orwegian).aspx

Sitat:

Kjemisk lungebetennelse
Kjemisk lungebetennelse (vanligvis kalt kjemisk lungebetennelse) er forårsaket av kjemiske miljøgifter som pesticider, som kan komme inn i kroppen ved innånding eller hudkontakt. Når giftige stoffet er en olje, kan lungebetennelse kalles''lipoid lungebetennelse''.

Aspirasjonspneumoni
Lungebetennelse (eller aspirasjon pneumonitt) er forårsaket ved å aspirere fremmedlegemer som vanligvis er muntlige eller mageinnhold, enten mens de spiser, eller etter reflux eller oppkast som resulterer i bronkopneumoni. Den resulterende lungebetennelse er ikke en infeksjon, men kan bidra til en, siden materialet aspirert kan inneholde anaerobe bakterier eller andre uvanlige årsaker til lungebetennelse. Aspirasjon er en ledende dødsårsak blant sykehus og sykehjemspasienter, siden de ofte ikke tilstrekkelig kan beskytte sine luftveiene og kan ha ellers svekket forsvar.

Med andre ord har kjemisk lungebetennelse ingenting med det å sette noe i halsen å gjøre, men at det å innånde visse stoffer, som f.eks peanøttolje kan gi en kjemisk reaksjon i lungen som forårsaker lungebetennelse. Om det faktisk er sant, at dette gjelder peanøtter, det har ikke jeg funnet noen kilde til.

I vår familie finnes det flere tilfeller av svært alvorlig peanøtt og nøtteallergi, så småtten får uansett ikke smake på lenge.

__________________
Småtten ble født i september 09
Damira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 11:47   #29
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Peanøttsmør til barn?

Jeg vurderer å forsøke meg på hjemmelaget peanøttsmør, men foreløpig har det blitt med tanken, så her spises det leverpostei, smøreost og prim.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 11:58   #30
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Peanøttsmør til barn?

Om du vil introdusere flere typer pålegg er mitt beste tips å tilby en smak av din egen brødskive i stede for å smøre og sette foran henne. Jeg har mye oftere hell med å introdusere nye smaker når jeg serverer første bit fra min egen tallerken eller min egen brødskive. Munnskjenk

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 12:05   #31
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Peanøttsmør til barn?

Hun spiser alt jeg har, men for eksempel ikke Norvegia. Men mannen ville (jeg håper han tullet med meg) gi henne en bit med Nugatti i går, og da satte jeg foten ned. Man trenger ikke akkurat støtte oppunder uvaner i ung alder.

Nå skal det sies [bank i bordet] at hun spiser veldig bra for tida, og vi nyter så lenge det varer.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no