Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Stekt mat til baby

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-10, 10:14   #1
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Stekt mat til baby

Min sønn nærmer seg 7 mnd og elsker å få smake på maten vår, og er veldig glad i fisk. Så har jeg hørt at de ikke skal spise stekt mat, bare kokt, og her om dagen kokte jeg spaghetti og puttet hjemmelagde fiskekaker oppi for å koke også dem, men samboer poengterte underveis at fiskekakene stektes jo når de ble lagd. Vi løste det slik at jeg skrapte ut litt fra midten av kakene, men lurer nå på om jeg kan fortsette å gjøre det slik, eller..? Og et annet spørsmål; er ovnsbakt fisk (som laksefilet) greit?

Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 10:14   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stekt mat til baby

Hvorfor skal man ikke gi stekt mat til små barn?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 10:17   #3
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Stekt mat til baby

Stekt mat får ofte en hard skorpe (særlig hos de som elsker å oversteke maten) og det er vanskelig å tygge og kan fort settes i halsen. Jeg ser ikke noe problem i å servere stekte fiskekaker så lenge det går greit å få det ned.

  Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 10:31   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stekt mat til baby

Vi unngikk stekeskorpene for å få den mykere konsistensen.

I forhold til en på 7 mnd ville jeg vel tenkt mer på salt (og melk?) i fiskekakene enn hvorvidt de var stekt under tilberedning, egentlig.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 10:57   #5
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Stekt mat til baby

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Vi unngikk stekeskorpene for å få den mykere konsistensen.

I forhold til en på 7 mnd ville jeg vel tenkt mer på salt (og melk?) i fiskekakene enn hvorvidt de var stekt under tilberedning, egentlig.

De er hjemmelagd med minimalt salt (om overhodet noe?), og mamma lagde dem uten melk Trodde det var noe med hvordan stekingen påvirker næringsinnholdet også, men dette er bare gjetning fra min side? Da tror jeg at vi trygt kan fortsette å gjøre det slik da, er jo foreløbig bare smaksprøver =)

Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 11:13   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stekt mat til baby

Ahh, hjemmelagde ja, da blir det noe annte, så for meg sånne fiskekaker som kom ferdig stekt fra butikk jeg, og de inneholder jo ett og hitt og litt til.

Jeg trodde det med stekingen hadde med hva det gjør med overflaten, men jeg er ikke knallsikker altå. Husker ikke helt når han fikk noe som var stekt heller, det var vel smaksprøver av vår mat hvor vi tok innmaten i så fall, ikke stekeflatene.

(Han er fortsatt ikke stor fan av harde stekeflater/skroper denne pingla vår da. Vel og merke fikk han tenner sent, men nå er han to år og skal kunne klare det...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 11:22   #7
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Stekt mat til baby

Neida, har verdens beste mamma som ikke vet hva godt hun kan gjøre for barnebarna sine, være seg baking av allergivennlig/babyvennlig mat, eller bare gaver av alt for store proporsjoner =)

Vår utfordring for tiden er at han ikke virker til å like grøt. Noen råd? Vi har vel prøvd fem ulike typer (alle fra nestlé vel og merke) og har blandet med banan, kiwi, svisker og usukret syltetøy av ulik art..

Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 11:59   #8
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stekt mat til baby

Vil han ha brød da? I små biter?

Mellomgutten her spiste mer eller mindre ikke noe grøt, her gikk det i andre ting, brød, frukt osv.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 21:52   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stekt mat til baby

Grøt gikk kun inn med sånn babyfruktmos fra butikken, i en periode. Sluttet totalt knapt året gammel, men da spiste han brød og middag, så det gikk jo greit.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-10, 07:46   #10
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Stekt mat til baby

Han spiser brød ja, og grønnsaker og bær, og middag (både på glass og hjemmelagd). Vi forsøker å gi ham noen skjeer med grøt hver dag, han er interessert i cirka seks-sju skjeer. Det bare føles som om "alle" andre spiser grøt og at dette er det beste, men vil han ikke, så vil han ikke.. =)

Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-10, 08:22   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stekt mat til baby

Jeg trodde dette med stekt mat til småbarn dreide seg om frigjøring av stoffer i maten, omdanning av fettet og sånt, uten å ha noe belegg for det...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-10, 09:02   #12
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stekt mat til baby

hadde nå bare skjært vekk skorpen jeg da, hvis barnet har litt problemer med harde biter.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-10, 09:22   #13
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stekt mat til baby

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg trodde dette med stekt mat til småbarn dreide seg om frigjøring av stoffer i maten, omdanning av fettet og sånt, uten å ha noe belegg for det...

Jeg hadde også en diffus idé om det. Men kan ikke se at det er nevnt noen steder f.eks. på Helsedirektoratets side om introduksjon av fast føde. Der peker de bare på vanskeligheter med å tygge stekt mat sammenlignet med kokt mat.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-10, 15:25   #14
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stekt mat til baby

Opprinnelig lagt inn av Alias, her.

Vår utfordring for tiden er at han ikke virker til å like grøt. Noen råd?

Hopp over grøten. Det er ikke noe de må ha.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-10, 15:34   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stekt mat til baby

Stekt mat (stekepannestekt. Stekovnstekt blir litt annet) krever gjerne mer magesyre for å brytes ned i hvertfall.
Det er sterk kost for magen. Men ovnsstekt fisk og slikt blir jo noe annet.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 10:44   #16
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Stekt mat til baby

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Hopp over grøten. Det er ikke noe de må ha.

Vi har bestemt oss for dette ja, og både han og vi er fornøyd med å unngå noe som mest bare var pes uansett =) I går koste vi oss med ovnsbakt laks, og han momset og lagde "mmm"-lyder som bare det

Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no