Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Det er håp for alle orkidéer

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-08, 19:24   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Blunk

Det er håp for alle orkidéer


Fikk denne for snart to år siden, i vinter/vår klarte jeg endelig å få den til å blomstre. Riktignok bare en blomst. Men nå har jeg 6 blomstrer på den, og MANGE knopper.
Om tenkt, det var svigerfar som ga meg "riktig oppskrift" her i jula, hvordan jeg skulle få blomstrer på den. Hadde nesten tenkt å kaste den...




Det sier litt om mine grønne fingre det at svigermor høres like overrasket ut hver gang hun ser at jeg har planter som lever....

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 19:38   #2
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: det er håp for alle orkidéer

Den var flott.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 19:40   #3
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: det er håp for alle orkidéer

Nydelig orkide du har!

Mine holder noen måneder før de tar kvelden. Kunne jeg fått oppskriften på å få blomster på dem igjen?

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 19:46   #4
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: det er håp for alle orkidéer

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Nydelig orkide du har!

Mine holder noen måneder før de tar kvelden. Kunne jeg fått oppskriften på å få blomster på dem igjen?

det sto på lappen som fulgte med at de skulle ha et eggeglass med vann i uka, det funket IKKE...
Svigerfar så jeg skulle ha orkidéen i kjøkkenvasken, fylle vasken med vann (ikke helt iskaldt) og la orkidéen stå der i 20 minutter. En gang i uka. Etter noen uker kom en ny stilk med knopper etterhvert

Så fredag er "drukne-orkidé-dagen".

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 19:47   #5
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: det er håp for alle orkidéer

Klippet du bort den gamle stilken?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 19:48   #6
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: det er håp for alle orkidéer

Her også..

De liker å få godt med vann, og spesielt de lufte-røttene sakene som henger ned. Hvis du skal bruke et eggeglass må du konsekvent bytte på hvor du vanner. Men noen sverger til den metoden.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 19:50   #7
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: det er håp for alle orkidéer

Skulle visst hørt på mamma for lenge siden ...

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 20:42   #8
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: det er håp for alle orkidéer

Er det noen her som tar vare på alle orkideer?

jeg liker å ha orkideer i vinduskarmen, de varer fra noen uker til noen få måneder. Men om det kan gå et par år til de blomstrer igjen - hvor skal jeg ha dem i mellomtiden.De er jo ikke så dekorative mens de står på vent.

Mitt tips - mens de er i blomst vel og merke - er å ta de under springen, fylle godt opp med vann, sånn at den blir gjennomvåt, ca en gang i uka,evt hver 10 dag, eller noe derimellom. Når jeg begynte med det økte levetiden betraktelig.

mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 20:43   #9
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: det er håp for alle orkidéer

Kanskje det er håp for min orkide også nå da.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 21:05   #10
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: det er håp for alle orkidéer

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Er det noen her som tar vare på alle orkideer?

jeg liker å ha orkideer i vinduskarmen, de varer fra noen uker til noen få måneder. Men om det kan gå et par år til de blomstrer igjen - hvor skal jeg ha dem i mellomtiden.De er jo ikke så dekorative mens de står på vent.

Mitt tips - mens de er i blomst vel og merke - er å ta de under springen, fylle godt opp med vann, sånn at den blir gjennomvåt, ca en gang i uka,evt hver 10 dag, eller noe derimellom. Når jeg begynte med det økte levetiden betraktelig.

skal egentlig ikke gå år i mellom... Tok bare 1-2 mnd før det kom blomst etter jeg begynte slik. Og denne gangen visnet den ene blomsten jeg hadde tidligere i vinter samtidig som den første av disse seks som her kommet kom. Dermed ikke noe tid uten blomster


Stilken kapper jeg når alle har visnet ja. På den første bruksanvisningen sto det at jeg skulle gjøre det mellom 2. og 3. ledd, men det så bare snålt ut med en inntørket stilk, så jeg kappet lenger ned.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 21:18   #11
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: det er håp for alle orkidéer

Fin blomst og flott farge.
Har lest at blomstene kommer tilbake etter ca 7 måneder... tok ikke tiden, men jeg kuttet min ned over 3.ledd og nå kommer det nye knopper på de to grenene + at det kommer nye grener ut av disse igjen.
Er nesten helt sikker på at min var hvit sist men nå kommer den opp med spettete rosa farge.. Noen som vet om den gjør det?!
Gøy at den kommer tilbake iallefall!

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 21:23   #12
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: det er håp for alle orkidéer

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Fin blomst og flott farge.
Har lest at blomstene kommer tilbake etter ca 7 måneder... tok ikke tiden, men jeg kuttet min ned over 3.ledd og nå kommer det nye knopper på de to grenene + at det kommer nye grener ut av disse igjen.
Er nesten helt sikker på at min var hvit sist men nå kommer den opp med spettete rosa farge.. Noen som vet om den gjør det?!
Gøy at den kommer tilbake iallefall!

Så rart, mine har kommet med helt nye stilker fra nede ved bladene. De gamle stilkene har bare tørket inn og aldri kommet noe der...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 21:23   #13
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: det er håp for alle orkidéer

Så fin den er
HAr for tiden 2 som blomstrer, men når de dør skal jeg følge tipset til din svigerfar så kanskje de kommer igjen. Det skal sies at jeg har fått de til å blomstre igjen en gang. Men bare på en av alle de jeg har hatt. Har klippet de og vannet bare i ny og ne.
Nå blir det vannings.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 21:59   #14
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Det er håp for alle orkidéer

Skal de vannes like mye når de ikke står med blomster?
Jeg mener jeg har hørt noe om at de skal ha hvile, stå litt mørkere og få mindre vann?

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 22:03   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er håp for alle orkidéer

Mine står i et solvindu, får vann stadig vekk, og blomstrer stadig vekk.
Jeg klipper vekk stilken når den er dau.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 22:07   #16
IdaM
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 137
IdaM har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Det er håp for alle orkidéer

Har kastet mine, og nekter å kjøpe nye ettersom jeg rett og slett ikke får de til

__________________
Storesøster 02
Lillesøster og Lillebror 07
IdaM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 22:19   #17
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det er håp for alle orkidéer

Suger til meg lærdom her jeg.

Fikk en nydelig orkidé i bryllupet, og den har jeg seriøse planer om å ta vare på.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 22:49   #18
Ditlovna
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Østfold
Innlegg: 53
Ditlovna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Det er håp for alle orkidéer

Orkideer er bare nydelige. Takk for mange bra tips her!

__________________
Lillebror 2001, tullerusk 1997, storebror 1994.
Ditlovna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-08, 23:05   #19
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Det er håp for alle orkidéer

Åååå! Orkideer er bare kjekt. Så flott den er og så flink du har vært som har latt den overleve

Noen spurte om stilk: når blomstene er borte kan man klippe stilken bort eller bare kutte den ned. Nye stiklinger kan komme på stilken eller vokse opp fra roten. Orkideer skal aldri stå i vann lenge, derfor funker tipset med å vanne gjennom dem i springen veldig bra. Faren med det eggeglass tipset er jo at røttene blir stående i vann og da drukner de. Her i huset er intensjonen å vanne gjennom + dusje alle orkideer en gang i uken. Men siden jeg ofte glemmer det har de vist seg å være svært levedyktige!!

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-08, 09:55   #20
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Det er håp for alle orkidéer

Det er så morsomt når de kommer igjen :-) Jeg følger forøvrig rådene til orkidespesialisten ang. klipping:

HVOR SKAL BLOMSTERSTENGELEN KUTTES ETTER AVBLOMSTRING? I hvert fall ikke over tredje ledd! Kutt minst mulig. Nye sidestengler (som kan gi et sekundært flor) skyter lettest fra de øverste leddene på den gamle blomsterstengelen, og kutter man slavisk over tredje ledd, fjerner man ofte de mest potente blomsteranleggene! Etter avblomstring skjærer man derfor helst bare vekk de partiene helt i toppen av blomsterstengelen der det har sittet blomster (som har visnet og falt av). Ofte vil imidlertid en avblomstret stengel visne tilbake og bli gul og brun og tørke inn av seg selv. Slike visne plantedeler fjernes selvfølgelig helt, evt. fjerner man bare det partiet av en stengel som visner tilbake og lar den grønne, friske delen stå igjen. Ved riktig stell vil det skyte helt nye stengler helt nede fra bladrosetten, men dette kan ta mange måneder, ofte et helt år ─ avhengig av hvor raskt planten finner seg til rette under nye vekstbetingelser. Nye sidestengler, som kan gi et sekundært flor, og som jo er det man ønsker å stimulere planten til i forbindelse med ”klipping”, skyter som sagt lettest fra de øverste leddene på den gamle blomsterstengelen, som regel fra ett eller flere av de første leddene rett nedenfor det partiet som har båret blomster.

En av mine orkideer blomster for fjerde gang siden juli i fjor

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no