Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Angående opptining og frysning av kjøtt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-11, 17:45   #1
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Angående opptining og frysning av kjøtt

Vi har fått hjortekjøtt av min kjære svigermor som bor sørvestpå. Det som er litt problematisk er at hun hadde med seg dette kjøttet på fly og videre med båt til en venninne i tre dager før hun igjen tok båt til oss. Jeg regner med at hun har lagt det i frysen når hun har vært hos venninnen, men det har likevel blitt litt opptint på turen. Er dette kjøttet trygt å spise? Vil jeg merke det på lukt eller konsistens om det ikke er det? Jeg har alltid hørt at man ikke skal fryse opptint kjøtt flere ganger så ble veldig usikker.

Hva gjør man forresten med hjortekjøttdeig? Regner med at hjortetaco blir litt som å kaste perler for svin ellernoe.

Og hva med hjortestek?

*prøver å se bort fra at Bambi er en hjort*

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 17:50   #2
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Angående opptining og frysning av kjøtt

Hvis det ble lagt i fryseren underveis de tre dagene, vil jeg tro kjøttet er helt fint. Og hvis det er dårlig så lukter du det garantert. Bedervet viltkjøtt lukter HØGG.

Vi har fryseren full av elg- hjort- og rådyrkjøttdeig, og bruker det som vanlig kjøttdeig. Pizza, taco, spagettisaus, osv. Det masker litt mer av denne kjøttdeigen, og så er den veldig mager. Ellers sier vi bare kjøttdeig er kjøttdeig. Vil du bruke den til noe litt "finere" kan du jo lage gryterett etter en eller anne nviltgryte-oppskrift, der du steker kjøttdeigen i stedet for vanlig grytekøjtt i biter.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 17:51   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Angående opptining og frysning av kjøtt

Viltkjøtt holder seg vanligvis veldig godt, og du vil nok merke det på lukt og smak om det er skjemt.

Jeg bruker hjortekjøttdeig i det meste og har også hjorte-taco på reportoaret. (Men synes nok vanlig karbonadedeig er best til akkurat taco.) Jeg bruker det i kjøttkaker og kjøttboller (men da sper jeg det med vanlig kjøttdeig) og på pizza og i lasagne.

Hjortestek er kjempegodt med skysaus og gode grønnsaker (stek steika i ovnen med potetbåter, gulrøtter og sukkererter f.eks.) Sellerirotmos passer også godt til.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 18:16   #4
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Angående opptining og frysning av kjøtt

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Viltkjøtt holder seg vanligvis veldig godt, og du vil nok merke det på lukt og smak om det er skjemt.

Det varierer litt. Kommer nok an på hvor lenge kjøttet har hengt til modning allerede før det var gjort opp. Vi ødela mange kilo elg, fordi det lå bittelitt for lenge før vi fikk det i fryseren. Og embbalasjen fra kjøttdeig må ut i søpla med en gang, ellers blir det rimelig kjapt stygg lukt fra søpla under kjøkkenbenken.

Viltkjøtt av hønsefugl (rype, tiur, orrfugl) derimot blir ikke dårlig, det bare tørker.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 18:19   #5
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Angående opptining og frysning av kjøtt

Da skal vi prøve oss på kjøttdeigen i mårra. Lager en viltgryte av noe slag. Det er ikke ofte vi har hjort (eller viltkjøtt generellt) i frysen så da må vi nesten gjøre litt utav det.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no