Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-19, 20:41   #101
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Jeg har så lite kobling mellom hva jeg drikker og spiser at jeg ikke skjønner hva dere snakker om dere som mener at man må ha god vin til maten.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-19, 20:46   #102
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har så lite kobling mellom hva jeg drikker og spiser at jeg ikke skjønner hva dere snakker om dere som mener at man må ha god vin til maten.

Hehe, akkurat sånn er jeg. Jeg forstår ikke at vin kan gjøre maten bedre.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-19, 20:48   #103
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Hehe, akkurat sånn er jeg. Jeg forstår ikke at vin kan gjøre maten bedre.

Jeg forstår ikke at noen ikke kan synes det Men jeg respekterer at det er sånn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-19, 20:50   #104
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg forstår ikke at noen ikke kan synes det Men jeg respekterer at det er sånn.

Jeg drikker så og si aldri alkohol, så jeg er ikke den rette til å mene noe som helst egentlig. Men jeg har ALDRI opplevd at et glass rødvin har gjort at maten har smakt bedre. Selv ikke på fancy steder der man får "riktig" vin til riktig mat.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-19, 20:57   #105
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Aldri servert eller fått alkohol i dåp eller konfirmasjon. I bryllup har har vi servert og fått alkohol. Det er tradisjonen i vår familie og vennskapskrets.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-19, 23:31   #106
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.006
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Det har jeg jaggu ikke tenkt over. Husker ikke om vi serverte vin i dåpen. Eller om det ble servert i de konfirmasjonene jeg har vært i.
For meg så trenger vi ikke servere alkohol. Men jeg setter meg ikke på bakbeina hvis x mener det motsatte.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-19, 23:54   #107
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja. Og jeg opplever faktisk noen ganger at voksne folk på min alder har et sånt drikkemønster som du beskriver her. At de snakker om alkohol i samme setning som «fest», og at de gjerne drikker for mye med vitende og vilje og snakker om det så barn hører. Det synes jeg er merkelig og uvant.

Enig. Jeg har flere ganger opplevd at andre foreldre deler fyllehistorier og gir uttrykk for holdninger om at det er greit å bli drita, med barna tilstede. Overhodet ikke greit. Nå skal det sies at de samme foreldrene har fått barn som ikke helt klarer å styre sitt eget alkoholforbruk, såe...

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Man kan ikke vite hva slags forhold de ulike gjestene har til alkohol og derfor synes jeg man skal avstå fra det. Hvorfor sette folk i en vanskelig situasjon? Jeg synes vi har et ansvar for å gjøre det enkelt å la være å drikke. Og da særlig i høytidelige anledninger der man føler at man må stille.

Jo, i en konfirmasjon inviterer vi bare familie og venner vi kjenner svært godt. Men hadde det vært noen gjester som hadde problemer med alkohol, og gjerne drakk for mye - da hadde vi nok latt være.

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Vi som vil servere alkohol i konfirmasjon gjør det pga smaken, ikke pga alkoholen. Alkoholfri vin er forresten ikke særlig godt synes jeg. Da drikker jeg heller farris.

Alkoholfri vin smaker grusomt. Da blir det heller vann på meg.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-19, 01:13   #108
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

For å svare konkret på spørsmålet først: Vi har hatt to konfirmasjoner, og det har ikke blitt servert alkoholholdige drikker. Ikke at vi har noen motforestillinger til øl eller vin til maten, men fordi selskapene har vært på relativt tidlig dag, så har vi ikke tenkt på det som et alternativ.

Så må jeg innrømme at spørsmålet "serverer/tilbyr dere alkohol" setter meg litt ut, på generell basis. Jeg får lyst til å si at nei, vi serverer/tilbyr ikke alkohol, men ja...vi kan servere/tilby øl eller vin til maten... For for oss, og vår familie/omgangskrets så er det ikke alkoholen som er avgjørende, men smaken av øl eller vin til måltidet.

Jeg husker faktisk ikke sist jeg drakk noe som helst som inneholder alkohol, og jeg tenkte at wow...nå skal jeg drikke alkohol... Jeg er glad i både øl og vin, og kan nyte begge deler til både mat og til kos en kveld. Men da er det smaken og ikke alkoholen som teller.

Og heldigvis så omgåes vi folk som har samme holdning. En øl eller vin til maten er god drikke, og ikke alkoholen. Og folk hverken endres eller mister grepet pga det inntaket.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-19, 07:22   #109
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg forstår ikke at noen ikke kan synes det Men jeg respekterer at det er sånn.

Det handler jo om at man liker forskjellige ting da. Det blir som mat, egentlig. Jeg liker ikke alkoholsmaken særlig godt, og drikker veldig sjelden vin fordi jeg ikke syns det smaker spesielt godt. Men jeg er en høflig gjest, så dersom jeg blir invitert i et middagsselskap der det er gjort flid med maten og vin er viktig så tar jeg et glass.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-19, 07:31   #110
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Sånn på den mer seriøse siden kan jeg jo si noe om hvorfor vi gjør som vi gjør. For meg er det viktig at ungene lærer at hygge, god mat og feiring ikke er avhengig av alkohol. Vi har hvit julaften og serverer sjelden alkohol i trivelige lag. Men tar oss gjerne en øl både fredag og lørdag kveld.
Linken mellom hygge og alkohol er ofte veldig sterk, jeg ønsker ikke å bidra til det. Alkohol er og blir et rusmiddel, uansett hvor godt det smaker og uansett hvor mye man drikker det kun for smaken.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-19, 08:17   #111
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Vi drikker svært lite alkohol selv og jeg har aldri vært i konfirmasjon der det serveres alkohol. Så for meg er det ikke naturlig og vi serverte ikke alkohol i konfirmasjonen vi nettopp har hatt.

Det betyr ikke at barna aldri har sett noen drikke alkohol, for det blir ofte servert vin til middag hos besteforeldrene, vi har vin her hjemme til julemiddagen og faren deres kan finne på å drikke seg en øl til maten når vi er på ferie.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-19, 08:54   #112
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Vi har tilbud øl og vin i alle tre konfirmasjonene, men det var bare i den første at noen ville ha. Jeg synes det er helt uproblematisk å tilby dette til maten på linje med vann og brus.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-19, 08:59   #113
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.443
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

For å svare konkret på spørsmålet først: Vi har hatt to konfirmasjoner, og det har ikke blitt servert alkoholholdige drikker. Ikke at vi har noen motforestillinger til øl eller vin til maten, men fordi selskapene har vært på relativt tidlig dag, så har vi ikke tenkt på det som et alternativ.

Så må jeg innrømme at spørsmålet "serverer/tilbyr dere alkohol" setter meg litt ut, på generell basis. Jeg får lyst til å si at nei, vi serverer/tilbyr ikke alkohol, men ja...vi kan servere/tilby øl eller vin til maten... For for oss, og vår familie/omgangskrets så er det ikke alkoholen som er avgjørende, men smaken av øl eller vin til måltidet.

Jeg husker faktisk ikke sist jeg drakk noe som helst som inneholder alkohol, og jeg tenkte at wow...nå skal jeg drikke alkohol... Jeg er glad i både øl og vin, og kan nyte begge deler til både mat og til kos en kveld. Men da er det smaken og ikke alkoholen som teller.

Og heldigvis så omgåes vi folk som har samme holdning. En øl eller vin til maten er god drikke, og ikke alkoholen. Og folk hverken endres eller mister grepet pga det inntaket.

JA!! Vi serverer ikke "alkohol" like lite som vi serverer "fett" eller "sukker". Vi serverer vin/øl/bobler og koldtbord/kaker (for eksempel).

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-05-19, 09:00   #114
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Ja, det ble satt frem vin også, i tillegg til vann, mineralvann, eplemost og brus. Jeg syns det er hyggelig at det er noe for enhver smak, både i drikke- og matveien. Det ble drukket ca 4 flasker, tror jeg, på ca 20 voksne og over 7 timer. Minst en av de var vel jeg og venninnen min sånn på slutten av kvelden, da de andre gjestene hadde dratt.


Det var ikke noe must, men jeg ser heller ingen grunner til å la være, for oss. Hadde vi hatt gjester jeg ikke var trygg på kunne begrense seg, eller konfirmanten selv ikke syns det passet/ikke var fortrolig med det, så hadde det vært lett som plett å droppe det.


Konfirmanten her hadde tydelige meninger om det meste, og var helt klar på at hun syns det var passende. Hun er temmelig konform og har bare vært i en konfirmasjon til jevnaldrende, og der hadde det blitt servert vin, så hun mente det var innafor. Der hadde også både konfirmant og konfirmantens 16 år gamle bror fått vin, det syns hun dog IKKE var nødvendig. (ikke norske)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-19, 09:04   #115
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Eg elsker kombinasjon av vin og mat men av respekt for konfirmantane mine er det uaktuelt å servere alkohol i konfirmasjon.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-19, 09:22   #116
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.358
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Vi trengte ikke å ha vin til maten, men valgte det likevel. Hadde selskapet vært en søndag formiddag i stedet for, som det var, lørdag ettermiddag, hadde vi sikkert ikke hatt.

Jeg har vært i en del konfirmasjoner, noen med alkohol og noen uten. Jeg husker ærlig talt ikke, det har aldri vært noen big deal uansett.

Det har veldig lite med respekt for konfirmanten å gjøre. Heldigvis.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-19, 09:24   #117
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nei, ok, men det gjør jeg altså. «Heldigvis» høres litt nedlatende ut i mine øyne, men mulig det ikke er ment sånn. Jeg tror nok det ville blitt negativt oppfattet dersom jeg sa det motsatte, altså at «jeg har heldigvis alltid blitt servert alkohol».

Det hadde det nok, men faktisk kan fort denne "man må jo kombinere god mat med høvelig god drikke så vil hører til" også oppfattes nedlatene mot sånne..... uvitende folk som er voksne som drikker noe så uhørt som BRUS til god mat, liksom.

Jeg er altså av sorten som ikke drikker vin til vanlig, aldri hr opplevd alkohol i konfirmasjon og ikke kommer til å servere alkohol i konfirmasjon og de aller fleste gjestene kommer til å kjøre bil til og fra lokalet når den tid kommer, akkurat som da gjorde ved dåpen, uten at det engang er årsaken.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-19, 10:13   #118
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg elsker kombinasjon av vin og mat men av respekt for konfirmantane mine er det uaktuelt å servere alkohol i konfirmasjon.

Kan du utdype hvorfor alkoholfritt er viktig med tanke på respekt for konfirmanten?

Oppriktig spørsmål, for jeg skjønte den ikke helt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-19, 10:19   #119
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Sånn på den mer seriøse siden kan jeg jo si noe om hvorfor vi gjør som vi gjør. For meg er det viktig at ungene lærer at hygge, god mat og feiring ikke er avhengig av alkohol. Vi har hvit julaften og serverer sjelden alkohol i trivelige lag. Men tar oss gjerne en øl både fredag og lørdag kveld.
Linken mellom hygge og alkohol er ofte veldig sterk, jeg ønsker ikke å bidra til det. Alkohol er og blir et rusmiddel, uansett hvor godt det smaker og uansett hvor mye man drikker det kun for smaken.

Det Fløyel sa.

Vi drikker ikke alkohol ved anledninger som jul og konfirmasjon, fordi jeg ikke ønsker at det skal være en kobling til at hygge=rusmidler, og for å være ærlig, syns jeg det er hyggeligere om alle er edru når barn er i fokus. For ja, man forandrer seg bittelitt når man har alkohol på innsiden, av samme grunn som noen syns syns det blir "bedre stemning" av alkohol.

Har ikke opplevd servering av alkohol til dåp/ bursdag for barn/ konfirmasjon mer enn en gang, der var det nok en kobling til utenlandske gjester. Tror de fleste norske unnlot å drikke alkohol likevel, ikke fordi de er avholds (langt ifra ) men fordi det ikke er en vanlig ramme å drikke alkohol i, i mitt miljø. Så jeg tror det rett og slett ble "feil" for en del å drikke alkohol i konf.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-19, 10:30   #120
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?

Malama: Det har iallfall ikke jeg sagt i denne tråden. Helt bevisst. Jeg har også hele tiden understreket hva JEG synes.

JEG synes god mat (all mat) fortjener god drikke. JEG synes ikke brus er godt sammen med mat. Det er IKKE bare vin som er god drikke til god mat.

Jeg synes at å hevde dette er noe helt annet enn ditt «jeg har heldigvis aldri blitt servert alkohol».

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no