Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Lage julegaver selv?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-07, 14:02   #1
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Lage julegaver selv?

Hva lager du ?

Jeg har aldri hatt tid til sånt, men i år har jeg bestemt meg for at skal jeg ta meg tid til, rett og slett.
Har sett for meg at jeg skal lage hjemmelaget konfekt, bruke pene syltetøyglass med decopage og klippe til hvitt stoff til lokket. Pent bånd på må det også bli.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 14:10   #2
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lage julegaver selv ?

Jeg har lagd bursdagsbøker til de eldste damene i familien. Kjøpt en vanlig bok og skrevet ut md for md, og pyntet totalt 12 sider. Så kan de fyll inn bursdager til familie og venner selv.

Skal hvis jeg finner det, lage 2 sånne gjør det selv kalendere. Til besteforeldrene.

Skal lage 2 rammer med bilder av oldefedrene med lillen. Hun er mye hos disse, så skal scrappe et bilde da....

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 14:13   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage julegaver selv ?

Jeg strikker. Et år lagde jeg ganske mange sjal som ble gitt bort. Ellers strikker jeg barnetøy i ull. Barnet setter kanskje ikke så voldsomt stor pris på det, men foreldrene blir fornøyd.

Det har hendt at jeg har heklet litt duker og sånt også. Jeg ser det stadig i bruk hos de jeg besøker, men det kan jo hende at det er lagt frem nettopp fordi jeg kommer på besøk. :undre:

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 14:33   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage julegaver selv ?

Jeg lager appelsinlikør og kirsebærlikør, hjemmebakt brød og god ost i kurv, baker gammeldags honningkake og/eller svær ekte julekake, krydderoljer osv. 4-åringen maler på kopper som jeg brenner i ovnen, finfin besteforeldregave.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 15:19   #5
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.217
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lage julegaver selv ?

Jeg strikker og hekler litt. Nærmeste familie får gjør det selv-kalendere som jeg dekorerer (vil ikke kalle det scrapping, men det ligner!). Jeg har tenkt å prøve meg på konfekt i år også.

Jeg syns hjemmelagde gaver ofte er de fineste!

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 15:20   #6
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lage julegaver selv ?

[quote=Iset;611234...baker gammeldags honningkake.... [/quote]
Den holder seg veldig lenge, gjør den ikke ?
Oppskrift ?

Svær julekake gav jeg til naboen i fjor på bittelille julaften, stor suksess De er 13 stk i huset, så den var skikkelig stor. Bakte så klart en til oss selv også, og det var noe annet enn de på butikken.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 15:22   #7
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage julegaver selv ?

Honningkake... :sikle:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 17:14   #8
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage julegaver selv ?

Jeg holder på å strikke en genser til gutten, planen var at han skulle få den til bursdagen, men jeg tror det blir julegave.
Ellers har jeg noen år laget diverse sjokolade-snop som jeg har gitt bort til noen. Tror ikke det blir til det i år, men det ble iallefall godt mottat.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 17:22   #9
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Lage julegaver selv ?

Jeg har laget pyntede kubbelys. Et stk. stort kubbelys (vaniljelukt er bra), kanelstenger, silkebånd, en kvast med noe pent og en strikk.

Sett kanelstengene fast rund hele lyset med en tjukk stram strikk, knyt sløyfebåndet (helst et med metall langs kantene) rundt og lag en vakker sløyfe, stikk en kvast ned i bak sløyfen og vips ferdig. Det er en pen gave å gi og alle mottakerne av mine har blitt veldig fornøyde.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 17:25   #10
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lage julegaver selv ?

Å gi bort hjemmelagde kaker til gamle tanter har vært en suksess her!

Og noe som barna kan være deltagende i,om ikke med, drops og såpe.

Scrappingfotoalbum, eldste har lagd fotoalbum med bilder og diverse som hun har pyntet med tegninger, glansbilder, klistremerker og all verdens av stæsj.

Vi har handlet på www.scrapping.no, og hamstret dill dall.

Og da kommer kanskje hjemmelagde gavekort til sin plass! Gi bort noe som kan lette/hjelpe hverdagen til noen. Det kan jo også være senere på året, om du f.eks vet at noen skal ha konfirmasjon, gavekort som servitør, pynter, rydder osv.

Eller, noe vi hadde elsket, gavekort på vasking av bil til 17.mai...

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 17:57   #11
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lage julegaver selv ?

Jeg kjøpte kalendere på Nille for å lage kalendre selv i gave til besteforeldrene.
De var ganske store og man får plass til litt på de.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 18:04   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage julegaver selv ?

Vi har laget kalender, bakt julekaker og vi har malt kopper tidligere år.
I år er planen å lage lys (vi har masse rester) og det blir nok kaker og kanskje julegodis også.
Skal jo ha tid til alt dette også ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 18:08   #13
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage julegaver selv ?

Her blir det juleverksted på spisebordet fra midt november tenker jeg. Ungen er utålmodig allerede.

Tipper hun lager såper til alle hun kommer på. Dessuten skal det males julekuler, på kopper og telysestaker og noen fine glass med lokk til konfekt/brente mandler.

Vi skal nok få laget noen store dekorasjoner også. Vi morer oss med dette da jeg og 4 åringen er rimelig på nivå ferdighetsmessig....

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 17:22   #14
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lage julegaver selv ?

Jeg blir jo så innmari i julestemning av å lese her at jeg måtte frem med kongerøkelsen.

Noen som har oppskrift på god sjokoladekonfekt ?
Dere som har gitt bort sånt : har dere pakket dem i cellofan en og en, hatt dem løse i boks/glass/eske eller hva ?
Jeg samler på juniormiddagsglass fra naboen nå, passe størrelse tror jeg, og skal lete etter engleservietter i byen som kan brukes til decuopage.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 21:12   #15
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lage julegaver selv?

Barna pleier å lage smykker som de gir bort. I år har vi kjøpt tovede små kuler o.l fra bokklubben til å lage smykker av, så det skal de prøve i år. Ellers har vi lagd brente mandler som vi har puttet i hjemmepyntede syltetøyglass. Karameller har vi også lagd selv og gitt bort.

Lys, lagd av bivoksplater er veldig enkelt for barna å lage, glassmalte telysestaker likeså. (kjøper billige telys-glass fra ikea, og maler på dem med glassmaling).

Før broderte jeg små julebilder, som særlig håndarbeidsglade bestemødre ble veldig glad for.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 21:15   #16
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lage julegaver selv?

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.


Lys, lagd av bivoksplater er veldig enkelt for barna å lage, glassmalte telysestaker likeså. (kjøper billige telys-glass fra ikea, og maler på dem med glassmaling).

.

Takk for gode tips der ja.
Telysglass er jo genialt, koster vel 5,- eller no sånt ? Det hadde alle mine klart fint, selv vesla.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 16:26   #17
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage julegaver selv?

Takk for fine tips her. Flere mottas med takk.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 16:39   #18
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage julegaver selv?

Vi har jo malt og/ eller fyllt glasskuler i flere år nå. I år hadde de glasskuler som en kan fylle (med en metallsak en kan ta av) på IKEA. Disse var rikgignok fargede men nå har vi malt blanke kuler i flere år, så rødt glass blir en finfin variasjon.

Telysglass er en fin ting å male, men det er også hvite blomsterpotter fra IKEA. Finfine til julestjernene. Og kaffekopp til å ha på jobben trenger jo alle. Ikea sine fungerer strålende med skikkelig porselensmaling.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 17:23   #19
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lage julegaver selv?

Fotokalendere av året som gikk til alle Rabalder sine besteforeldre og oldeforeldre. Hjemmelaget pesto og konfekt (hjemmelaget marsipan, brente mandler og lignende) til andre. Jeg synes det er hyggelig både å få og å lage hjemmelagde julegaver, og så er det en motvekt til kjøpepresset som er så dominerende rundt juletider. Men noe billigere enn å kjøpe gaver er det egentlig ikke.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 18:40   #20
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.312
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lage julegaver selv?

Veslas besteforeldre, tante, oldemødrene og pappaen skal få krus med håndavtrykket hennes + tekst på. Pappaen har nettopp flyttet og trenger noe på veggene, så vurdererå slippe vesla løs med fingermaling på stort lerret som julegave fra henne til han. Blir neppe direkte vakkert, men han kommer til å bli glad

Ellers begrenser det hjemmelagede seg til ymse fotogaver.

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no