Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Kroatia og Montenegro

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-07, 22:45   #1
mamsen74
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
Innlegg: 168
mamsen74 er litt kul
Standard

Kroatia og Montenegro

Vi har bestilt flybilletter til Dubrovnik i midten av mai. Skal være borte i nesten en mnd. Regner med litt rundt D, men mesteparten i Montenegro. Noen som har noen tips?

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 23:29   #2
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kroatia og Montenegro

Da får du sikkert en super ferie! Vi bodde privat hele tiden, det var (mye!) billigere og morsommere enn å bo på hotel.

Fra Kroatia går det daglig guidede bussturer til Montenegro, Mostar, morsomme raftingturer etc. Høres kanskje litt turist ut, og det er det jo forsåvidt også, men ikke verre enn at man holder ut. Guidene er ofte studenter i sommerjobb, var oft veldig interessant å snakke med dem om landet, krigen, hva de gjorde nå etc.

Hvar var en veldig fin øy, også som utgangspunkt for dagsturer til andre småøyer og til den berømte stranden som skifter fasong etter tidevannet (glemt hva den heter).

Alt i alt syns jeg Kroatia var et veldig fint land å feriere i, det har det man trenger av sol, strand og sommer, det var interessant å sette seg inn i den nære historien som fremdeles er sår og i høyeste grad påvirker lokalbefolkningen, maten er god (mye til felles med det italienske kjøkkenet), og jeg fikk litt sånn "bra at vi er her nå for dette kommer til å være ødelagt av den økende turiststrømmen- følelsen."

Ellers er det fint å fly inn til Dubrovnik, reise seg ferdig i Montenegro og omegn for så å tråkle seg nordover på øyhopping med det statlige fergeselskapet Jadrolinija. Tog fra Trieste i to timer så kan dere avslutte turen og fly hjem fra Venezia.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 01:45   #3
Heidi
Vaffel
 
Heidi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Sv: Kroatia og Montenegro

Ble sendt hjem fra Montenegro da krigen brøt ut for fullt. Men husker godt hvor vakkert det var på President Dido's palass, og å reise utover mot Skopje. Dubrovnik by var også herlig. Unger som ble dasket til av foreldrene fordi de ikke fikk tigget til seg penger, løshunder som valset omkring i gatene, og den balsamerte helgenen som lå i glasskiste i kirka der.

Ja, og bussturen. Den var interessant. Oppover fjellet var minst et av hjulene uenfor veien. Ferja lastet de på med så mange busser og biler, at vi ble bedt om å bevege oss fram i bussen, i tilfelle vi kunne velte ut i sjøen. Dette var en flat ferje, med vann helt opp til kanten. Og det var selvsagt ikke plass til bakhjulene til bussen, så alle stod og satt oppå hverandre de ti min turen tok.

Jadda, memories

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 07:09   #4
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kroatia og Montenegro

Jeg har ikke vært noen av stedene, men da vi var i Beograd i slutten av mai hadde vi tenkt oss til Montenegro.
Kusinen til mannen min (de bor i Beograd) kom hjem fra Montenegro mens vi var der nede, og hun sa det var iskaldt i vannet, og det var veldig søplete der (spesielt på strendene. Min svigermor fant bla.a et brukt bind der en gang).

Det jeg har hørt om Montenegro er at turismen der har hatt en voldsom utvikling de siste årene, så mye av sjarmen er borte. Litt Gran Canaria, liksom.
Men som sagt, jeg har ikke vært der og sett det med egne øyne.

Dubrovnik har jeg hørt bare positivt om.

__________________
Gutta 2003 og 2005

Sist redigert av malena : 15-12-07 kl 10:24.
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 10:21   #5
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kroatia og Montenegro

Kroatia er nydelig! Helt forelsket
Har ikke vært i Montenegro, men det står på to do-lista.
Kos deg masse på tur!

(jada, dette ble et hjelpsomt innlegg fylt med tips.... )

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 11:16   #6
mamsen74
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
Innlegg: 168
mamsen74 er litt kul
Standard

Sv: Kroatia og Montenegro

Det jeg har hørt om Montenegro er at det skal være vakrere enn Kroatia (sistnevnte har jo for mange blitt en favoritt). Selvsagt hvis M er som Malena sier så reiser vi bare tilbake til K. Har flybillett tur/retur Dubrovnik. Planen er å skrive reiseartikkel fra M, men planer kan man alltid endre på. Fint å få litt mer konkrete tips med overnatting (gjerne leilighet) etc. både i M og K. Vi reiser på egenhånd med to små barn, ei på 8 mnd. og ei på 2 år og 8 mnd.

Snippa: Hva var det med K som gjør at du er helt forelsket?? (Prøver å hale ut litt tips fra deg...).

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no