Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva serveres på julaften?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-19, 19:52   #61
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg er veldig glad jeg har sluppet å lage dobbel julemiddag. Virkelig mer enn nok å ta seg av den dagen uten det. Vi har ribbe, hjemmelagde litt grove medisterkaker, sossisser, hjemmelagd surkål, saus, epler, svisker, poteter, rosenkål, gulrøtter og tyttebær.

Det høres ut som minst dobbelt middag i mine ører.
Vi har ribbe, pinnekjøtt, surkål, kålrabistappe, poteter, pinnekjøttfett og saus. Kan ikke se at det er noe mer jobb enn det du nevner?

Jeg har aldri at det er så mye annet å gjøre julaften, hva da? Her er det middagslaging, godterispising og tv titting. Synes ingen av delene er noe stress akkurat.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-19, 19:53   #62
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Vi serverer pinnekjøtt, ribbe, pølse og løvstek.
Tilbehør er vanlig pinnekjøtt tilbehør og pannestekte poteter.

Ungene skal ha mat de også synes er fantastisk godt på julaften.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-19, 20:10   #63
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Det er mange år siden jeg tok avgjørelsen om at alle i familien skal få noe godt å spise på julaften. Så selv om vi de siste årene bare har vært fire stykker, så blir det både ribbe, pinnekjøtt og sannsynligvis også kyllingfilet i år igjen.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-19, 20:14   #64
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Jeg har liksom ikke tatt innover meg at ungene ikke har spist så mye på julaften. Pinnekjøtt passer så greit inn med andre ting de spiser, så jeg har ikke reflektert så mye over det. Det er først i år at knerten ymtet frempå om at han heller ville hatt ribbe.

Hvis snuppa kunne velge, så hadde det blitt lasagne. Men der går grensen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-19, 20:15   #65
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hvis snuppa kunne velge, så hadde det blitt lasagne. Men der går grensen.

Hvorfor? Jeg tror til og med jeg ville godtatt Grandiosa () som en av middagsrettene, hvis det var et intenst ønske om det.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-19, 20:20   #66
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Vi skal ha pinnekjøtt. Men siden vi har kuttet kjøttforbruket vårt svært mye i år og i bunn og grunn spiser svært lite kjøtt, så blir det en eller annen grønnsaksforreett (vet ikke ennå hva). Pinnekjøtt til hovedrett sammen med kålrabistappe og poteter, men tenker også å ha denne rosenkål- og grønnkålsalaten med valnøtter ved siden av. Eventuelt denne blomkålsalaten med pistasjnøtter granateple. Eller kanskje begge deler?

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-19, 20:28   #67
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvorfor? Jeg tror til og med jeg ville godtatt Grandiosa () som en av middagsrettene, hvis det var et intenst ønske om det.

Samme her! Men det hadde nok blitt oppvarmet lasagne. Men det er jo uansett best.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-19, 22:14   #68
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Her blir det pinnekjøtt, kålrotstappe, potet, medisterkake, sosisserpølser og rødkål. Ungene var ikke så begeistret for pinnekjøtt tidligere, men da spiste de godt av medisterkaker og sosisserpølser. Her en dag proklamerte 15-åringen at det han gledet seg mest til på julaften er maten

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-19, 22:18   #69
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Vi har pinnekjøtt, rullepølse (varm), svinemør, fåremør, poteter og kålrabistappe. Ungene spiser stort sett pasta, de får velge middag som de liker. Mange grunner til det,
men aller mest at alle skal få noe de liker skikkelig godt. Ingen hos oss vil ha ribbe, men vi kunne alltids lagd det eller noe annet hvis det var viktig for noen.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-19, 22:22   #70
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

I år blir det nok bare meg til middagen, og da orker jeg ikke styre med julemat. Lager meg sikkert noe annet godt. Det blir flere dager senere i jula der jeg har barna, så det blir god tid til julemat.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-19, 08:33   #71
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Det høres ut som minst dobbelt middag i mine ører.
Vi har ribbe, pinnekjøtt, surkål, kålrabistappe, poteter, pinnekjøttfett og saus. Kan ikke se at det er noe mer jobb enn det du nevner?

Jeg har aldri at det er så mye annet å gjøre julaften, hva da? Her er det middagslaging, godterispising og tv titting. Synes ingen av delene er noe stress akkurat.

Dette er julemiddagen vår. Så hvis jeg skulle laget pinnekjøtt eller noe annet u tillegg, hadde jo det kommet på toppen av dette.

Jeg har ikke heller så mye annet enn matlaging å gjøre på julaften, men alt dette pluss desserten tar jo tid, jeg vil gjerne også slappe av litt og se på TV og kanskje gå en liten tur. Dagene før er det travelt, og mye å forberede. Derfor er jeg glad for å ikke måtte lage enda en komplett julemiddag samtidig, var bare det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-19, 08:53   #72
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Vi har besøk fra østlandet og bor på nordvestlandet så vi har både svineribbe og pinnekjøtt med alt mulig godt tilbehør. De siste par årene har jeg langtidsstekt svineribba og det har vært supert. Mannen lager maten sånn ellers, så det passer meg utmerket. Mamma pleier skrelle poteter.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-19, 09:43   #73
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Vi skal ha ribbe. I tillegg steker jeg skinkestek på lillejulaften som serveres sammen med ribba. Vi har saus, poteter, rødkål, rosenkål og tyttebær til. Har blitt tipset om brokkolisalat til også, tror jeg prøver det i år.
Til dessert blir det krumkaker med multekrem til de voksne, krumkaker med is og salt karamellsaus til barna.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-19, 10:11   #74
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Vi har ribbe på juleaften, for det liker alle. Jeg er oppvokst med rype, og alle vi ungene ble jo vant til det å likte det etterhvert, men de første årene var det jo dynket i brunsaus og krakkede poteter, som en slags lapskaus. Jeg syns alle skal få noe de liker godt på juleaften og jeg ville ha laget flere ulike ting for å få det til.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-19, 10:30   #75
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Vi har alltid hatt begge deler og no ser eg at dokke går for det Tjorven! Et alternativ kunne kanskje vore å kjøpe fleire typer pølser eller mårpølse som vi på Vestlandet er glade i.

Syns det er fint gjort å legge til rette for at alle koser seg på julaften, dog innanfor sjangeren

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-19, 10:38   #76
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Vi har pinnekjøtt, kålrabistappe, mandelpotet, vossafår og ofte sossisser. Alle liker heldigvis pinnekjøtt, men da ungene var mindre var det nok vel så populært med pølsene.
Jeg har vokst opp med pinnekjøtt, men var ikke spesielt glad i det da jeg var liten. Men jeg elsket kålrabistappe, så for meg ble det en fest uansett. Nå må jeg nesten kjenne lukten av pinnekjøtt for å føle at det er ordentlig jul.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-19, 11:04   #77
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Mannen og jeg er oppvokst med svineribbe til middag julaften. Med poteter, surkål, medisterkaker og pølser. Jeg lager ikke saus da. Bare ribbefett til.

Vi spiser pinnekjøtt en annen dag i julen. Hadde det vært opp til meg, så hadde vi byttet ut svineribbe med pinnekjøtt. Men ingen andre er enig. Til dessert har vi riskrem.
Poden spiser potet med smør og krydder. I år får vi besøk av to små som ikke liker potet og surkål. Så jeg vet ikke helt hva de kommer til å spise.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-19, 11:07   #78
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Vi pleier å ha ribbe, med ganske tradisjonelt tilbehør - i tillegg til karamelliserte poteter (som Martis har fortalt om i en eller annen julekalender en gang)

I år har jeg egentlig lyst på pinnekjøtt. Jeg nevnte det for mannen i går, og han er ikke fremmed for ideen. Vi skal ha svigermor og svigerinne på besøk. De liker pinnekjøtt godt. (og det gjør jeg også) - så det kan være vi velger det. Det er dog første gang jeg går utenom tradisjonen på julaften - vi får se. Ungene her i hus liker ikke julemat noe nevneverdig.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-19, 12:12   #79
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Jeg ville strukket meg veldig langt for å servere barna noe de liker på julaften. Det var litt av magien for meg som barn, glede seg til julematen.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-19, 12:34   #80
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva serveres på julaften?

Vi lager aldri flere retter eller alternativ mat. Ikke for å være vrang, men både fordi alle her spiser alt, men mest av alt fordi jeg faktisk bruker samtlige fire kokeplater (og all min energi) på det måltidet jeg lager. Jeg skjønner ikke hvordan så mange kan lage så mange ulike retter til et selskap. Det må da kreve enormt med utstyr, gryter, kokeplater og ikke minst tid?

Dette ville iallfall blitt veldig vanskelig for meg, kjenner jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no