Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Utforming av høringsinnspill

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-14, 14:25   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utforming av høringsinnspill

Jeg meldte meg med frisk mot til sekretær for FAU på skolen vår, og så fikk vi beskjed om at det er vedtatt flytting av skolegrenser. I den forbindelse finner vi det viktig å komme med et høringsinnspill, og jeg antar at jeg må skrive dette. Det har jeg aldri gjort før (men som Pippi har jeg full tro på at jeg kan klare det).

Vi har fått inn masse innspill fra andre foreldre samt at vi som sitter i styret i FAU har kommet med en del ting.

Men det jeg dermed lurer på er følgende: Finnes det noen mal på hvordan høringsinnspill utformes? Eventuelt; er det noen som har noen gode tips å komme med på veien?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 14:30   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utforming av høringsinnspill

Nei, det finnes ingen fast mal, men det hender det finnes en mal ift. det de spør om. F.eks. når Deloittes idiotiske forslag til ressursfordeling i Osloskolene ble lagt ut, så fulgte det med et skjema man kunne fylle ut. Om du ser på hjemmesiden der det står om utspillet og høringsfrist så vil det evt. ligge der.

Ellers lønner det seg å lese nøye og svare på det de faktisk legger frem. Jeg liker å bruke punkter og overskrifter, fordi jeg vil at man lett skal se hva vi mener. Evt. en oppsummering av punktene først, og utdyping av punktene under. Om man har forslag til alternative løsninger er det alltid fint. Ikke bare "Vi syns dette er dumt", liksom.

Tenk på følgende:
Hva skal dere argumentere for/mot
Hva er argumentene
Hva er utfallet
Hva er alternativet

Ellers kan du jo se hva FAU har skrevet tidligere, om de har sendt høringssvar på tidligere skolebehovsplaner.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 14:34   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utforming av høringsinnspill

I år står det ikke noe om noe skjema på sidene til kommunen, så da kan man bare sende et helt vanlig dokument i word eller power point?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 14:36   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utforming av høringsinnspill

Det som er litt vanskelig er å skille de saklige fra de ikke-saklige argumentene som foreldrene kommer med. "Vi har alltid tilhørt den skolen, og det er der vi føler lokaltilhørighet" er muligens saklig nok for mange, men jeg klarer ikke å få meg selv til å skrive noe sånt. Det er en kjennsgjerning at skolen er full, og at noen elever må flyttes. Det er måten det skal skje på i overgangsfasen vi i FAU mener at det bør reageres på.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 14:40   #5
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utforming av høringsinnspill

Ja, det er vel ikke meningen at fau skal mene alt som de enkelte foreldrene mener. Og det er vel heller ikke meningen at du skal formulere faus meningen alene.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 14:42   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utforming av høringsinnspill

Nei. jeg skal ikke formulere hele FAUs mening, men som sekretær så tror jeg at jeg må lage et utkast som resten av FAU forholder seg til. Vi er altfor mange til at det blir noen årnings hvis alle skal uttale seg i fellesskap.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 14:45   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utforming av høringsinnspill

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det som er litt vanskelig er å skille de saklige fra de ikke-saklige argumentene som foreldrene kommer med. "Vi har alltid tilhørt den skolen, og det er der vi føler lokaltilhørighet" er muligens saklig nok for mange, men jeg klarer ikke å få meg selv til å skrive noe sånt. Det er en kjennsgjerning at skolen er full, og at noen elever må flyttes. Det er måten det skal skje på i overgangsfasen vi i FAU mener at det bør reageres på.

Du kan ikke få videreformidles alles mening. FAU skal videreformidle et slags minste felles multiplum, det flertallet kan enes om. FAU må ta et valg de mener representerer foreldregruppas grunnsyn i saker som dette. Også må jo hele styret godkjenne det du skriver før du sender det avgårde.

Når jeg sender høringsforslag sender jeg i word slik at de ulike politikerne kan klippe ut det de mener er relevant og bruke det. Det funker, faktisk. Jeg har sett mine egne formuleringer bli gjentatt. Send det som vedlegg i en mail, og formuler skrivet som et formelt brev med avsender. Få med FAU, skolenavn og hvilken høring det gjelder både i subjektfeltet i mailen og i navnet på dokumentet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 15:48   #8
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utforming av høringsinnspill

Signerer Tallulah. Jo mer gjennomarbeidet, saklig og grundig det er, jo større sannsynlighet for at FAU går for det med søkke og snøre, og jo større sjanse for gjennomslag.

Svar på de spørsmålene det blir spurt om. Har man tilleggskommentarer, kan det gjerne knyttes på der hvor det er naturlig, alternativt kan man ta det opp, f.eks. til slutt. Kan vurdere å noe sånt som at "vi er bekymret for at det ikke har blitt lagt tilstrekkelig vekt på...".

Læringsmiljø, skolemiljø, trafikksikkerhet osv. er antakelig viktigere enn tradisjoner og frykt for forandring.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 15:56   #9
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utforming av høringsinnspill

Godt, saklig, gjennomarbeidet og ikke for langt. Er det stilt spørsmål bør disse svares på, gjerne etter at spørsmålet er gjentatt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no