Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julegodter

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-08, 12:57   #1
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Julegodter

Ønsker meg oppskrifter på hjemmelagde (ikke alt for avansert og tidkrevende) julegodter. Vil du dele din oppskrift? Syns det er kjekt å lage godteriet selv til jul. Det hører liksom med det. Fikk et glass med salte mandler til jul et år. De var utrolig gode! Noen som vet hvordan de lages?

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 13:01   #2
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julegodter

Jge lager noen konfekter
Kjøper en rull marsipan og noen blokker med nugat.
Kutter passelige biter og setter de sammen, smelter sjokolade og dypper de i der, så ruller jeg de i kakepynt.

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 13:05   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julegodter

Fløtekarameller, konfekt, konjakk kuler og diverse anna blei i alle fall laga i fjor. Håper eg har oppskriftene på alt liggande enno.

Kjem med oppskrifter dersom eg finner dei.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 13:05   #4
Maiden
Fear of the dark
 
Maiden sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.899
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julegodter

Jeg gjorde noe så enkelt som å smelte melkesjokolade, hadde forskjellige nøtter oppi og så hadde jeg røren oppi sånne små konfektformer. Stod over natten i kjøleskapet.

__________________
"Minne kan gjera det småe stort"
Maiden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 13:11   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegodter

Jeg elsker salte mandler og lager noen knallgode! Mannen ble besatt første gangen jeg laget disse, og tvang meg til å lage dem sikkert 500 ganger i fjor jul:

SALTE MANDLER

Sett ovnen på 150 grader.
Kok opp en halv liter vann. Ha 5-6 gode ss havsalt i vannet og rør godt så det løses helt opp. Ta kjelen av platen. Ha i så mye mandler du vil lage og la det stå tildekket i en halvtimes tid.

Legg dem på papirkledd stekeplate og fordel klatter av smør over det hele. MEIERISMØR!
Stek dem i ovnen i ca. 20 minutter. Ta ut brettet når halve steketiden er godt, og bland dem godt sammen med det smeltede smøret og sett dem inn igjen og stek videre.

Ta brette ut og smak på en mandel. De skal være ganske lette, men ikke brent. Er de ferdige legges de til avkjøling. Ha gjerne litt ekstra salt på, evt. maldonsalt.

Paprikapulver kan drysses over for variasjon. Nydelig!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 05-11-08 kl 13:21.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 13:12   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegodter

En annen favoritt er cornflakes-sjokolade. Bare knus en god del cornflakes og bland med smeltet sjokolade. Ha i konfektformer eller papirkledd langpanne og sett til avkjøling. Skjæres/brekkes i ruter om man bruker langpanne.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 13:18   #7
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julegodter

Her var det mange gode og enkle tips til julegodter. Yusen takk for at dere vil dele med meg. Gleder meg skikkelig til desember og skal prøve ut flere av dem.

Urt: Håper du finner oppskriftene.

Iset: Salte mandler skal garantert lages. Det så jo ganske enkelt ut og jeg vet jo hvor himmelsk godt det er. Tusen takk for oppskrifta.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 13:24   #8
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julegodter

Her er en tråd med flere oppskrifter fra forrige jul. Jeg gleder meg skikkelig til å lage julesnop.

http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=28813

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 13:26   #9
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julegodter

Ok, eg har funne oppskriftene mine. Men det er himla mangen og masse forskjellig. Så viss de ikkje vil eg skal spamme denne tråden, så gje heller beskjed om kva de vil ha oppskrifter på.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 13:28   #10
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julegodter

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Ok, eg har funne oppskriftene mine. Men det er himla mangen og masse forskjellig. Så viss de ikkje vil eg skal spamme denne tråden, så gje heller beskjed om kva de vil ha oppskrifter på.

Alt mulig godt. Det kalles ikke spamming når det er oppskrift på godsaker.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 13:35   #11
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julegodter

Eg holder på å dele dei opp no, så eg får det litt meir oversiktlig.

Å ha eit dokument med 30-40 oppskrifter i, er litt slitsomt.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 13:56   #12
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julegodter

Sjokolade trøffel

Ingredienser
2,5 dl TINE Kremfløte
300 gr mørk sjokolade
2 ss konjakk , eller rom
Til å rulle i:
1 dl kakaopulver

Av denne porsjonen blir det ca 35 stk
Tidsforbruk
15 min
Slik gjør du

Kok opp fløte. Ta av kjelen fra varmen, bryt sjokoladen i biter og ha i den varme fløten. Rør til sjokoladen har smeltet og ha i konjakk.

Hell røren i en form, dekk til og sett det kaldt natten over. Lag kuler med "kulejern" som er skyllet i varmt vann. Form den eventuelt enda rundere med hendene (de må ikke være varme).

Rull trøflene i kakaopulver og oppbevar kjølig.
Tips:

Disse er lette å lage, men gjør det over to dager. Kok opp fløten med sjokolade og tilsett konjakk den ene dagen, la blandingen stå kaldt natten over. Dagen etter formes kulene før de rulles i kakaopulver.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 14:00   #13
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julegodter

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Ok, eg har funne oppskriftene mine. Men det er himla mangen og masse forskjellig. Så viss de ikkje vil eg skal spamme denne tråden, så gje heller beskjed om kva de vil ha oppskrifter på.

Alle oppskrifter mottas med takk, om du orker da
Regner med at det er flere enn meg som ønsker oppskrifter på julegodter. Det virker som om det er maaange FPère som er veldig glade i jula og alt det den fører med seg.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 14:04   #14
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julegodter

Enjoy !!

Kristins Kakemenn fra Kristiansand

2 dl melk
3 dl sukker
65 gram margarin
8 dl hvetemel
2 ts hornsalt
1 ts vaniljesukker

Kok opp melk og sukker. Smelt smøret oppi. Bland hornsalt, mel og vaniljesukker. Ha melkeblandingen oppi.

180 grader i 10-15 minutter


Sjakkruter

300 gram (5 dl) hvetemel
1 dl sukker
200 gram margarin
* 2 ss kakao

- Hakk sammen ingrediensene direkte på bakebordet. Elt deigen sammen.
- Del deigen i 2 like store emner, og bland kakao i den ene delen.
- Rull deigen ut i stenger, og legg dem sammen som et sjakkbrett.
- klem litt sammen så de 4 stengene henger sammen.
- Stekes ca 10 min ved 175-200 grader, alt etter ovnen. Stekes midt i ovnen.

Marsipankuler med sjokolade

Kjøp eller lag marsipan.
Kjøp eller lag sjokolade.

Jeg kjøper begge deler, ruller ut kuler av marsipanen og ruller dem i smelta sjokolade, legger dem på bakepapir og setter dem kaldt til sjokoladen har stivnet. namnam sier jeg bare


Krydderkake som passer veldig bra sammen med gløgg, 2 stk

5 dl kulturmelk
1 1/2 dl H-melk
5 dl sukker
3 ts kanel
1 1/2 ts nellik
1 ss natron
150 gr smeltet smør
10 dl hvetemel

- Bland det våte i det tørre.
- Ha så deigen i 2 store brødformer
- Stek på 200 grader i ca 35 min.

Mammas knallgode pepperkaker!

250 g sukker
250 g lys sirup
250 g margarin
1 1/2 dl melk
1 ts nellik
1 ts kanel
1 ts bakepulver
1/2 ts pepper
1/2 ts natron
2 ts ingefær
1 kg hvetemel

Varm opp sukker, sirup, margarin og melk til sukkeret er smelta. Avkjøl. Bland sammen krydderet og ha det i. Bland i melet til slutt. Stekes ved 225 grader i 5-6 min.
Deigen kan med fordel lages dagen før.

FLØTEKARAMELLER

3 dl kremfløte
250 gr. sukker
100 gr lys sirup
50 gr smør

Bland alle ingrediensene i en tykkbunnet kjele og kok opp. Skru ned varmen og la det småkoke til massen har en farge omtrent som mysost og er tykk som grøt. Dette vil ta ca. 30-40 min, avhengig av kjelens diameter. Rør av og til.

Gjør en prøve ved og helle en ts. av massen i litt kaldt vann. Vannet skal forbli klart, og karamellklumpen må kunne formes til en kule. Hvis den ikke gjør det MÅ massen koke lenger.

Hell den flytende karamellmassen i en bakepapirkledd form, og la den avkjøles til romtemperatur. Del den deretter opp i passende firkanter. Oppbevares kjølig.

Risboller
100 gram kokosfett
1 plate kokesjokolade
3 spiseskjeer sukker
2 spiseskjeer kaffe
1 egg
1 l puffet ris

Skorper/kavringer/kjeks
125 g smør
1 dl sukker
1 egg
1 dl melk
5 dl mel
1 1/2 ts bakepulver

Smør og sukker røres hvitt.

Del deigen i tre deler, trill lengder som er like lange som stekeplaten. Legg de på bakepapir på platen.
Stekes midt i ovnen ved 225 grader i ca 10 minutter.
Skjær lengdene på skrå i passe biter og legg dem tilbake på platen med snittflaten opp. Rist dem høyt i ovnen i ca 5 minutter. La så skorpene tørke helt ved 100 grader med ovnsdøren på gløtt, i ca 30 minutter.

Colakaker
200 g sukker
200 g smør
2 ts vaniljesukker
2 ts natron
1 ss sirup
300 g mel

Sukker og smør røres hvitt.
Del deigen i 4 deler. Trill tykke pølser.
2 pølser på en langpanne. Trykk de nesten flate.
Stekes ved 200 grader i ca 15 minutter.
Skjær så på skrå og avkjøl på rist.

Kokosmakroner
4 eggehviter
2 dl sukker eller 3 dl melis
1/2 ts vaniljesukker
250 g kokosmasse
Stekes ved 180 grader i ca 15 minutter

Tørre vafler
1/2 kg potetmel
250 g sukker, røres hvitt med
250 g smør
4 egg
3 ts bakepulver
Stekes i vaffelhjern

Krumkaker
1 egg
1 kopp sukker
1 kopp potetmel
1 kopp mel
1 kopp vann
1 kopp smeltet smør
1 ts vaniljesukker

Kokosbollekake/skumkake
4 eggehviter
4 dl sukker
5 plater gelatin
100 g kokesjokolade
50 g delfiafett
1-2 dl kokos

Visp eggehvitene stive og dryss i litt og litt sukker under vispingen. Løs opp gelatinen i 1/2 dl kokende vann. Hell dette sammen med eggehvitene i en tynn stråle. Rør godt!
Visp videre i ca 5 min.
Hell i kakeform. NB. Strø kokos i bunnen og på siden av kakeformen. På denne måten blir den lett å ta ut av formen.
Kan også bruke både hvit og mørk dronning sjokolade for å lage mønster eller liknende. Ha sjokoladeglasuren på mens "kaken" er i formen. Men etter at den har stått i kjøleskapet og stivnet selvfølgelig.


Tante Gerds risboller

2 egg
2 dl melis
1 plate kokesjokolade, gjerne mørk
3 ss. kaffe
2 ts. vaniljesukker
1/2 pakke delfiafett
1/2 pose ris (+ litt mer for å få den fastere, det gjør i hvertfall tante G.)
Litt sjokoladepulver (O'boy eller Nesquick)
muffinsformer

Lag eggedosis av egg og melis.
Brekk opp sjokoladen og smelt den i vannbad. Ha kaffen oppi den smelta sjokoladen.

Bland eggedosis, smelta sjokkis, smelta fett og alt det andre og form boller og ha i muffinsformene. Sett de kaldt så de stivner.


Tante Gerds gode SANDKAKER

Hun lager faktisk kjempegode sandkaker også.

250 gram smør/margarin
190 gram melis
1 egg i vanlig størrelse
60 gram malte mandler, gjerne skåldet
375 gram hvetemel

Rør smør og melis hvitt
Ha i egg, mandler og mel
Elt forsiktig sammen. "Ikkje ha i meir mjøl enn høgst nødvendig", sa hun.

La deigen stå kaldt natta over.

Trykk ut deigen i USMURTE former
Stekes gyldne i 15 min. på 180 grader.
Hvelv de på en plate, la de avkjøle litt, og "kakk de ut" av formene.
De kan fryses.


Seigmenn

3 dl. sukker
1,5 dl. vann
10 plater gelatin
1 pk. dessertgele

Bland vann og sukker i en kjele, og la det koke på svak varme i 10 minutter.
Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann i ca. 10 minutter. Klem ut det meste av vannet.
Ta kjelen med sukkerlaken til side, og tilsett gelepulveret og gelatinen. Rør til alt er godt oppløst.

Hell blandingen over i en liten bakepapirkledd form, slik at det blir ca. 1 cm. tykt lag.
La det stå i 4-6 timer, eller til det er stivnet.

Strø over sukker, vend, ta av bakepapiret og strø sukker på den andre siden.
Klipp opp i trekanter med en god saks, eller stikk ut figurer. Vend bitene i sukker etter hvert, slik at alle snittflatene blir dekket med sukker.

Oppbevares i glass eller tett boks.

Smørbrødkjeks

1 l kefir
6 kopper sukker
3 kopper smelta smør
2 store skeier hornsalt
Hvetemel til fast deig

Kjevles til ca 1 cm tykk leiv
Stekes v/ ca 200g i 10 min

Nydelig med ost på til kveldsmat


Toblerone sjokolade

Jeg har tupperware sin silikonform til å lage små konfekter o.l i. men man kan sikkert bruke andre små former.

1 pl kokeskjokolade
1 pl hvit kokesjokolade
1 ss delfiafett
1/2 -1 ts honnig
mandelflarn

Smelt sjokoladen og delfiafett over vannbad, eller micro. Tilsett honning og rør om
Legg mandelflarn i formene og hell sjokoladen over.

Nydelig godt.


Ostebrød

Som en motvekt mot alt det søte bruker jeg ofte å lage dette ostebrødet.
Må bare prøves!!

1 pk fersk gjær
2 ts grill krydder
1 ts salt
1 ts sukker
70 g margarin
1,5 dl melk
1,5 dl vann
1 egg
2 dl reven ost
7 dl mel

Rør sammen gjær, krydder, salt og sukker. Når du lar sukker og gjær stå sammen en liten stund, "smelter" det.
Når det er løst opp, tilsett smeltet smør, melk , vann, egg og ost.
Bland i mel.
Lag ca 9 boller (dette blir en ganske bløt deig, bruk en plastkopp eller lignende til å lage bollene, bollene trenger ikke å bli "fine" )
Legg bollene i en ultra form fra tupperware, eller en annen ildfast form/brødform
Strø over reven ost og oregano på toppen.


200 g 20-30 min

Serveres feks til suppe, eller som vi ofte gjør, med div krydder smøreoster til, mens det ennå er lunket.
Nyyydelig godt.


Havreflarn

Disse lagde min bestemor masse da jeg var liten. Og i går hentet jeg oppskriften hos henne. De er bare helt nydelige. Smakte akkurat som jeg kan huske.

100g havregryn
75g smeltet smør
Disse to blandes
125g sukker
1 egg
vispes til eggedosis og blandes så med gryn og smør
1ts bakepulver
1ss hvetemel
blandes og helles oppi med resten

Ta en t-skje op fyll med røre, og sett på bakepapir. NB: Ikke mer enn en liten t-skje pr kake. Disse flyter utrover, så det må også være god av stand mellom hver kake.

Stekes ved 225grader i 5-10 min. Når de er helt flate og gylne er de ferdige.
Dette tar ikke en halv time en gang. Kjempe raskt og enkelt.
La de avkjøle før du tar de av bakepapir.

Kokosboller

2 dl vann
500 g sukker
8 plater gelatin
1 dl kokende vann
2 ts vaniljesukker

100 g Delfiafett
150g kokesjokolade
1 pose kokosmasse

Kok vann og sukker i 12 minutter og avkjøl. (i oppskriften ifra sist sesong stod det at det skulle avkjøles til ca 40 grader)
Legg gelantinblandingen i kaldt vann i 10 minutter. Kryst vannet av gelantinen og løs det opp i 1 dl kokene vann. Avkjøl en liten stund.
Visp sukkerlaken, gelantinoppløsningen og vaniljesukker meget godt til en luftig og stiv krem. (dette tok lang tid for meg!!)
Form små boller med skje og sett dem på et smurt bakepapir. La dem stå minst 1 time, til de er stive. (jeg satte dem i kjølskap og på ute verandaen)
Smelt sjokolade og delifiafett i vannbad. Rør sjokolade og fett sammen når det har smeltet. Ta kjelen av platen.
Ta kremtoppene med gaffel, og vend dem i sjokolade og strø kokosmasse over.

Mine oppbevares kjølig i tett boks.


Nissekarameller

1 dl kremfløte
1 dl kaffefløte
2 dl sukker
2 dl sirup
1 ss meierismør
1 dl mandler, hakkede

Bland fløte, sukker og sirup i en kjele og kok blandingen under konstant omrøring i ca. 30 minutter.
Det tar lang tid, men det lønner seg å røre hele tiden.
Hell en dråpe karamellmasse i et glass kaldt vann. Karamellen er ferdig hvis dråpen stivner med det samme og kan formes til en kule.
Tilsett smør og mandler, og hell massen utover en smurt stekeplate. Avkjøl litt og del karamellene opp i passe store ruter. Du kan pakke karamellene i cellofan før de havner i konfektskålen.
Lager du masse karameller, kan dette bli en kjempefin julegave til noen du virkelig setter pris på.

Karameller blir helt best og smaker ekstra godt med et lag sjokolade. Smelt litt melkesjokolade i et vannbad og dypp karamellene i før du lar dem stivne i kjøleskapet. Du kan også bruke hvit sjokolade på halve karamellen. Det blir litt ekstra jobb, men du og du hvor godt det blir.


Cointreausjokoladekonfekt (30 stk)

125 g mørk hakket sjokolade
1 appelsin
¼ kopp sukker
¼ kopp vann

125 g hakket mørk sjokolade
2 ss kremfløte
15 g smør
1 eggeplomme
1 ss Cointreau

Smelt sjokolade og fyll 1 ts i 30 små foliekonfektformer (som små muffinsformer). Sett i kjøleskap til den er stivnet.
Smelt sjokoladen og rør inn fløte, smør, eggeplomme og cointreau. Visp til en tykk krem. La den stå i romtemperatur i 30 minutter. Sprøyt fine snurrer av kremen i formene. Skjær skallet av appelsinen (ikke det hvite), skjær det så i små diamantformer. Bland dem i en kjele sammen med sukker og vann. Rør over varme til sukkeret er oppløst. Kok opp og la småkoke uten å røre i 1 minutter. Sil av skallet og avkjøl. Pynt konfektene med skall.


Fudge

75 gr. smør
6 ¼ dl sukker
1 ¾ dl vikingmelk
300 gr. Sjokolade
200 gr. Marshmellows
ca 2 dl. Valnøtter ( kan sløyfes )
1 ss vaniljesukker, eventuelt 1 ml vaniljearoma ( kjøpes fra panduro el. Sunvita)

Kle ei form på ca. 25x35 cm med sølvfolie før du begynner.
Hakk sjokolade og nøtter i småbiter

Nå begynner moroa…

Varm vikingmelka på middels varme i en kasserolle som rommer minimum 3,5 liter

Ha sukkeret oppi og kok opp på middels varme. Rør hele tiden med ei tresleiv.

Ha i marshmellows og smør. Kok opp og la det fosskoke i 4,5 minutter. Ta tiden fra det begynner å boble.

Hvis du underveis får brune flak oppi kasserollen er dette et tegn på for sterk varme.

Ta kasserollen av plata og rør i sjokolade og nøtter. Rør til sjokoladen er helt smeltet og ha røren i forma.

Avkjøl

Fjern forma og folien, og kutt oppi biter.

Ikke vær redd for å eksperimentere med type sjokolade, så lenge den ikke inneholder marsipan, gele osv
Eks: stratos, hvit sjokolade……..


Lakriskarameller:
1 dl. vann –
2 ss. eddik –
250 gr. sukker
1/2 tsk natron –
2 1/2 ss fløte
3/4 tsk lindebarkfarge –
2 tsk lakrisekstrakt B –
1/2 tsk talkum

Hell vann, eddik og sukker i en gryte. (ikke alum.) Kok det på svak varme til temp. er 150 gr. Tilsett natron og fløte under omrøring. Varn igjen i ca. 3 min. Tilsett farge og lakrisekstrakt. Hell deretter massen opp på en smurt stekeplate, Vend massen rundt med en deigskrape, for å få luftboblene ut. La det avkjøle litt, innen du skjærer det i stenger. Stengene skjæres i passe stykker, og formes til karameller. Vend dem i talkum og pakk dem straks inn i fryse- eller bakepapir


Seige fruktkarameller:

1 dl. vann -
300 gr. sukker
200 gr. druesukker

Ha vann i gryten, så sukker og til sist druesukker ( ikke alluminium ). Kok på full varme uten lokk til temperaturen er ca 130gr.
Hell massen på en lett smurt stekeplate eller teflonvev. Tilsett 2 ts. sitronsyre og ønsket farge. Elt massen til den begynner å bli fastere. Tilsett ønsket smak og bland godt.
Trill pølser av massen, gjør dem lett flate, så du kan klippe firkantede karameller. Husk å smøre saksen. Pakk deretter karamellene inn, en og en, i fryse- eller bakepapir, så de ikke trekker til seg fuktighet fra luften.

Smak + farge til fruktkaramellene:
Røde: 30 dråper rødbetefarge + 30 dråper jordbæraroma eller 20 dr. hindebær.
Grønne: 15 dr. bladgrønt + 20 dr. kiwiaroma eller 30 dr. bergamott.
Gule: 60 dr. gulerotgul + 20 dr. ananasaroma eller 30 dr. citronolje eller limeolje.
Orange: 10 dr. paprikafarge + 30 dr. appelsinolje eller 30 dr.aprikosaroma.

Sjokoladefudge (ca 40 biter)
1,5 dl H-melk
350 g melis
100 g sukker
100 g grovhakket mørk sjokolade
½ dl sirup
150 g marshmallows i biter
100 g hakkede valnøtter
150 g meierismør

Varm melken forsiktig sammen med melis og sukker. Tilsett smør, sjokolade og sirup. Kok opp under lokk og la småkoke ca 2 minutter. Ta av lokket og la koke til massen er passe fast, men likevel myk. Ca 10-12 minutter. Sett kjelen i kaldt vannbad.
Visp til massen blir kremaktig og litt lysere. Tilsett marshmallows og nøtter og hell i en bakepapirkledt firkantet form (ca 20x20 cm).
Avkjøl litt og marker firkanter med en spiss oljet kniv. Sett til avkjøling og skjær i biter ved servering.

Sjokoladefudge



Dette er snacks som er lett og morsom å lage. I tillegg dekker den ethvert sjokoladebehov.

1½ dl melk
350 gr melis
100 gr sukker
150 gr smør
100 gr mørk kokesjokolade grovhakket
½ dl honning
150 gr marshmallows oppdelte
100 gr valnøtter hakket

Slik gjør du
Varm melken forsiktig sammen med sukker og melis i en kjele. Rør med treskje til sukkeret har smeltet. Tilsett smør, sjokolade og honning under omrøring. Kok opp under lokk og la det koke i 2 minutter. Løft av lokket og kok til massen er passe fast, men likevel myk, ca. 12 minutter.

Sett kjelen i kaldt vannbad. Visp til massen er kremaktig og har lysnet litt. Tilsett marshmallows og valnøtter. Hell massen i en firkantet form, 20 x 20 cm, dekket med bakepapir.

Avkjøl litt, marker firkanter i massen med en spiss oljet kniv. Sett fudgen kjølig og skjær den i biter.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 14:05   #15
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julegodter

*abonnere*

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 14:05   #16
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julegodter

Og berre for å ha det sagt. Det er ikkje mine tanter og slikt det er snakk om. Oppskriftene er samla over nokre år og kommen frå litt forskjellige plasser

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 14:20   #17
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julegodter

*abonnerer*

Her var det mye godt.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 14:51   #18
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julegodter

Her var det mye spennende Urt! Toblerone sjokolade og lakriskarameller :hjerter *sikle*

Men det står at man skal vende lakriskaramellene i talkum
Tenker straks på pudring av neser og barneruper jeg da Skal det stå talkum? Går det med f.eks melis?

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 14:59   #19
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julegodter

Må gruble litt på den. Eg hadde vel planer om å lage dei i fjor, men det blei så innmari masse anna i staden for.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 15:04   #20
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julegodter

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Må gruble litt på den. Eg hadde vel planer om å lage dei i fjor, men det blei så innmari masse anna i staden for.

Ble litt usikker på det talkumet jeg da. Men de hørtes innmari gode ut, så de skal lages okke som. Mulig jeg prøver melis i stedet for talkum

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no