Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-13, 15:48   #121
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Input, her.


Sa hun nettopp at han er dømt for pkt 2 som et plaster på såret for jenta??? Er ikke det en ganske drøy ting å si om norsk rett?

Hvis hun sa det er det kanskje en indikasjon på at de har tenkt å ta dette videre? Rett nok blir det vel da bare en behandling av hva han nå enn får som straff, men det høres jo ut som de har bestemt seg på forhånd for at dette er en slags... vennetjeneste? for jenta.
Jeg får lyst til å ... og og og ...
hvem er det som i sin villeste fantasi tenker at dette får Øygard til å fremstå i et bedre lys?? Nok nå, liksom?

Men de som skal bestemme straffen for han, i morgen. De får med seg hva som nå blir uttalt til media eller? Eller er de skjermet?

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 15:49   #122
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Jeg håper at de anker - men de vil vel se hva straffen blir først.
Forsvarerkjerringa til Øygarden kan umulig sove godt om natta - hun kan jo ikke for sitt bare liv tro på hva han sier?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 15:50   #123
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Jeg er for offentlig gapestokk. La meg hive noen tomater på MYL.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 15:51   #124
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Jeg er for å bæsje på trappa hans *anal og barnslig*

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 16:02   #125
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Selv om han ble dømt er jeg fryktelig, fryktelig skuffet og i tillegg sjokkert over krav om strafferabatt.

Garbella er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 16:05   #126
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke har trodd på jenta om det første overgrepet som skjedde da hun var under 14. De hadde vel kvitteringer som viste at Reidun hadde vært og handlet hver dag.. Hvorfor ikke tror jenta på dette, men på det meste annet?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 16:08   #127
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Jeg synes det blir en del usakligheter her nå, jeg.

Man kjenner ikke hele saken, og har ikke sett hele bevisbildet. Det som har blitt drøftet tidligere, og som kanskje blir aktuelt igjen nå, er om man skal ha lavere beviskrav i sedelighetssaker enn i andre straffesaker, og der forlate prinsippet om at bedre at 10 skyldige går fri, enn at en uskyldig blir dømt.

Mediepresset virker det som om Øygard kan takke seg selv for, lite tro på særlig formildende omstendigheter der.

Jeg tror ikke MYL har ment plaster på såret som en form for oppreisning, men en antydning om at det kan ha vært såpass tvil hos juryen at de i hvertfall ( eller kun?) ville dømme ham for post nr 2. Det jeg ikke vet, er om tiltalen gjaldt ("kun") samleie eller også annen seksuell omgang med barn under 16.

Jeg kjenner til uttalelser fra legfolk i retten som har uttalt seg om at de egentlig er i tvil om skyldspørsmålet, og dermed bør tiltalte domfelles, men til mildere straff. Slike holdninger er også, etter min mening, på viddene.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 16:11   #128
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Strafferammen er inntil seks års fengsel. Jeg sliter med å se hva som kan være formildende her? Det er jo både et stort antall overgrep i perioden, manglende tilståelse, sverting av offer, en hårreisende skjev maktbalanse, utnytting av sosial og politisk posisjon og utnytting av kjennskap til ansvarspersoner på jentas skole?

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 16:12   #129
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.839
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Strafferammen er inntil seks års fengsel. Jeg sliter med å se hva som kan være formildende her? Det er jo både et stort antall overgrep i perioden, manglende tilståelse, sverting av offer, en hårreisende skjev maktbalanse, utnytting av sosial og politisk posisjon og utnytting av kjennskap til ansvarspersoner på jentas skole?

Jeg ser det akkurat slik som deg, Mave.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 16:16   #130
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

MYL snakker nå om at dommen blir på måneder, ikke år. Kan hun ha rett i det, eller gjentar hun det bare for å skape en "sannhet".

__________________

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 16:18   #131
P.K.
Mjau
 
P.K. sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 651
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Jeg er glad for at han ble dømt, men uendelig skuffet over at det ikke var på begge punkter.

Dette sier noe om hvor dårlig BARNS rettsvern i overgrepssaker er, og ganske mye om svakhetene i juryordningen.

MYL orker jeg egentlig ikke si noe om, annet enn at jeg er dypt sjokkert over en del som er kommet fra den kanten, forsvarer, eller ikke.

Hva straffeutmålingen angår så tror jeg ingenting forundrer meg lenger, og han får sikkert rabatt både for seg og sin stakkars bror, for tenk på all den mediedekningen som de absolutt ikke har hatt noe med å gjøre.

Forundrer meg ikke om han er tilbake i lokalpolitikken ved neste kommunevalg, eller i en fremtredende stilling.

P.K. er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 16:21   #132
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Strafferammen er inntil seks års fengsel. Jeg sliter med å se hva som kan være formildende her? Det er jo både et stort antall overgrep i perioden, manglende tilståelse, sverting av offer, en hårreisende skjev maktbalanse, utnytting av sosial og politisk posisjon og utnytting av kjennskap til ansvarspersoner på jentas skole?

Jeg er helt enig. Straffskjerpende er i tillegg at hun var i nedre sjikt for alderen da overgrepene startet.
Det forsvaret skal få en vanskelig jobb med, er å holde fast på strategien om at jenta var den drivende part. Det kan hun jo ikke ha vært, siden det ikke har skjedd det han nå dømmes for.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 16:24   #133
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

MYL snakker nå om at dommen blir på måneder, ikke år. Kan hun ha rett i det, eller gjentar hun det bare for å skape en "sannhet".

Mnja, den må nok betydelig ned. Som nevnt; jeg er usikker på om post to også omfatter annen omgang enn samleier, som nok er enklere å bevise. På den annen side er omfanget stort, langvarig, med en rekke skjerpende elementer, så det bør være en sjans for mer enn noen måneder. Og ubetinget.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 16:30   #134
P.K.
Mjau
 
P.K. sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 651
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Han skal jo ikke i fengsel.

Er det ikke skjerpende alt det de har utsatt jenta for gjennom media? Jeg synes det er helt utrolig om man skal få herje slik med et barn i en slik sak uten at det får følger.

P.K. er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 16:34   #135
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av P.K., her.

Forundrer meg ikke om han er tilbake i lokalpolitikken ved neste kommunevalg, eller i en fremtredende stilling.

Jeg også tenker litt på dette.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 16:47   #136
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Han kommer ikke tilbake. De skypemeldingene vil henge ved han. Og en 50-åring som har sex med en 14-åring? Nei, han er ute.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 16:48   #137
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Abonnerer

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 16:52   #138
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Han er dømt. Hun er trodd. Det er faktisk det viktigste.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 16:56   #139
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Han er dømt. Hun er trodd. Det er faktisk det viktigste.

Jeg synes det er viktig at det ikke blir en liten tullestraff også. Det er noe med signalene som sendes, hva offeret i denne saken har gått gjennom, og at man ikke skal legge terskelen enda høyere for at andre barn som blir utsatt for overgrep anmelder og sier i fra.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 16:57   #140
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no