Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sukkerlake for krystallisert marsipan

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-20, 22:13   #1
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sukkerlake for krystallisert marsipan

For to år siden hadde Sverre en oppskrift på krystallisert marsipan i DN, denne lagde vi og det ble veldig bra. Den går ut på å koke opp sukker og vann, legge marsipankuler i laken og la dette stå i kjøleskap i et par dager.

I fjor fant jeg frem oppskriften på nett, men denne gangen ble laken helt hard etter å ha stått i kjøleskapet. I nettartikkelen er blandingsforholdet 600 g sukker til 2 dl, og det høres jo umiddelbart ut som mye sukker.

Er det noen som har den opprinnelige artikkelen eller annen oppskrift på sukkerlake for å krystallisere marsipan?

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 23:24   #2
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sukkerlake for krystallisert marsipan

Oppskriften hans ligger ute to steder med samme blandingsforhold.

Ville tro at laken man koker ikke kan stå veldig lenge, den skal vel bare avkjøles helt før bruk.
Hvis man først får krystallisering i laken (at det dannes sukkerkrystaller), så vil det etterhvert «smitte», så og si, det setter i gang krystallisering i hele massen. Slik krystallisering kan man også få f.eks. på kanten når man koker karamell, og kommer krystallene i massen, kan karamellen bli kornete (derfor skal man ikke røre krystaller på kanten ned i karamellen). Tipper det er noe sånt som har skjedd?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 23:56   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerlake for krystallisert marsipan

Nå ble jeg nysgjerrig! Hvorfor vil du/noen gjøre det? Hva brukes det til?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-20, 02:14   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sukkerlake for krystallisert marsipan

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nå ble jeg nysgjerrig! Hvorfor vil du/noen gjøre det? Hva brukes det til?

https://www.dn.no/smak/oppskrifter/s...ler/2-1-490732

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-20, 09:26   #5
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerlake for krystallisert marsipan

Takk! De så jo veldig lekre ut da, og er sikkert fine som dekorasjon.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-21, 01:13   #6
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerlake for krystallisert marsipan

Takk for denne tråden, jeg måtte jo selvfølgelig prøve å lage det.
Jeg lagde kuler i ulike farger og størrelser, og det ble altså så lekkert.
Jeg hadde som pynt på julaftendesserten, jeg prøvde å kopiere Sverre Sæthres julekake med mascarponeriskrem. Meget vellykket, både kake og pynt.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-21, 14:36   #7
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerlake for krystallisert marsipan

Er det denne: https://www.matprat.no/oppskrifter/g...e-med-riskrem/ du mener, Nextlife?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-21, 15:06   #8
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerlake for krystallisert marsipan

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Er det denne: https://www.matprat.no/oppskrifter/g...e-med-riskrem/ du mener, Nextlife?

Ja, han hadde den som julekake i utsalget sitt. Jeg syntes den så så fristende ut atjeg ville prøve å lage. Jeg tenkte ikke på å Google oppskrift. så jeg brukte uendelig lang tid på å vurdere, spekulere og å finne ut av hvordan den kaken skulle lages.
Han pleier heldigvis å legge ut skisser av tverrsnittet på kakene sine, så jeg manøvrerte etter den. Jeg fikk ikke tak i kirsebær, så brukte nedkokt rips isteden.
Skikkelig god og kul kake.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-21, 15:08   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerlake for krystallisert marsipan

Takk!

Da må nok denne inn på lista over ting som skal prøves. Når det bare blir noen selskaper å lage mat til igjen.

Jeg vil arrangere fest! Jeg vil bake og kokkelere og planlegge og ordne.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no