Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hjelp, referanseliste og bruk av mail

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-09, 10:32   #1
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Spørsmål

Hjelp, referanseliste og bruk av mail

Hei!

Jeg holder på med referanselisten skrevet i vancouver stil, jeg har mailet med et par karer og fått noen data jeg bruker i oppgaven min. Hvordan skal jeg referere til denne mailen?

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 10:37   #2
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, referanseliste og bruk av mail

Her er en lenke til hvordan forskjellige formater skal refereres i vancouverstil.

Dette står om e-mail

Sitat:

E-mail

Smith P. New research projects in gastroenterology [online]. E-mail to Matthew Hart (mh@hospital.wa.gov.au) 2000 Feb 5 [cited 2000 Mar 17].

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 10:44   #3
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, referanseliste og bruk av mail

Hm...

Sitat:

Personal Communications

Personal communications should be included in the text of your document, but they should not be included in your reference list. It is recommended that permission is sought from the source/author of a personal communication if you wish to include quotes in your text. The details you need to include when referencing in text are:

  • the date of the communication;
  • whether the communication was in oral or written form;
  • the affiliation of the person might also be included to better establish the relevance and authority of the citation (recommended).

Dette betyr jo at jeg ikke skal ha det i referanselisten, men det blir meget tungvindt, siden jeg bruker denne informasjonen flere steder. Kan jeg muligens skrive en liten setning eller to om dette også droppe det alle andre stedene. Som at all data fra mailene er data gjeldende utstyr fra Firma X. Også bare skrive firmaet med navn senere?

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 10:50   #4
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, referanseliste og bruk av mail

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Hm...
[/list]Dette betyr jo at jeg ikke skal ha det i referanselisten, men det blir meget tungvindt, siden jeg bruker denne informasjonen flere steder. Kan jeg muligens skrive en liten setning eller to om dette også droppe det alle andre stedene. Som at all data fra mailene er data gjeldende utstyr fra Firma X. Også bare skrive firmaet med navn senere?

Åja, gikk litt raskt det der. Men dersom du bruker det flere steder, så må det da være greit å ha det som referanse? Det øker jo lesevennligheten? Kanskje noen andre har bedre svar.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 10:53   #5
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, referanseliste og bruk av mail

Hvis du har fått data fra dem, syns jeg likevel du skal ta med e-postene som kilde i referanselisten.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 10:57   #6
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, referanseliste og bruk av mail

Ok, jeg har funnet noe jeg muligens kan bruke i en rapportskrivingsblekke, selv om det egentlig ikke er helt Vanvouver stil, så får det vel gå, blir enklest tror jeg.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 11:03   #7
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, referanseliste og bruk av mail

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Hvis du har fått data fra dem, syns jeg likevel du skal ta med e-postene som kilde i referanselisten.

Ja jeg har jo fått en bunke med vedlegg i mailene, men får ikke bruke det som vedlegg eller noe for det er firma hemmelighet eller noe... (tror det koster penger for de som vil ha innsyn til dette uten å kjøpe materiellet). Jeg prøver å skrive noe sånn som:
Person (mailadresse), dato. Mail overskrift. E-mail to "me" (mail adresse).

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 11:21   #8
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, referanseliste og bruk av mail

Bruk Esmes oppskrift med skarpe klammer.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 11:24   #9
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp, referanseliste og bruk av mail

Her er et annet eksempel:

  • Sletsjøe, H. Sitering [E-post]. Sendt til Marita Heintz (Marita.Heintz@shdir.no) 16. feb. 2005 [lest 21 feb. 2005].

  Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 12:37   #10
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, referanseliste og bruk av mail

Jeg er med på bruk av [denne klammen], men blir litt forvirret av det Esme er hentet ut, sånn jeg skjønnert det er det måten å skrive det på som en del av teksten ikke i referanselisten. Og ja jeg kan skrive sånn som Emma, men jeg har da lest mailen flere ganger og er usikker på hvilke dato jeg da skal skrive der...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 12:44   #11
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp, referanseliste og bruk av mail

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Jeg er med på bruk av [denne klammen], men blir litt forvirret av det Esme er hentet ut, sånn jeg skjønnert det er det måten å skrive det på som en del av teksten ikke i referanselisten. Og ja jeg kan skrive sånn som Emma, men jeg har da lest mailen flere ganger og er usikker på hvilke dato jeg da skal skrive der...

Da ville jeg brukt første datoen.

Eksempelet mitt er hentet herfra. Det er ihvertfall sånn jeg har gjort det, og veilederen min syntes det var ok.

  Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 12:52   #12
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, referanseliste og bruk av mail

Takk Emma.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 13:36   #13
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, referanseliste og bruk av mail

I tidsskrifter jeg publiserer så føres slik referanser vanligvis ikke inn i referanselisten (for at tydelig skal komme frem i teksten at kvaliteten på referansen er av lavere kvalitet sammenlignet med artikkelreferanser som er det vanligste). I stedet skrives det direkte inn i teksten som personlig meddelelse (Donald Duck, 2008, personlig meddelelse). In English (Donald Duck, 2008, personal communication). Med vanlig parantes eller klammeparantes helt avhengig av tidsskriftet.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 18:34   #14
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, referanseliste og bruk av mail

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

I tidsskrifter jeg publiserer så føres slik referanser vanligvis ikke inn i referanselisten (for at tydelig skal komme frem i teksten at kvaliteten på referansen er av lavere kvalitet sammenlignet med artikkelreferanser som er det vanligste). I stedet skrives det direkte inn i teksten som personlig meddelelse (Donald Duck, 2008, personlig meddelelse). In English (Donald Duck, 2008, personal communication). Med vanlig parantes eller klammeparantes helt avhengig av tidsskriftet.

Da blir det himla mange referanser til Donald Duck, så jeg tar det i referanselisten jeg. Er ikke på jakt etter en A uansett.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no