Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Valp på 9 måneder har bitt oss gjennom huden

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-21, 17:16   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Valp på 9 måneder har bitt oss gjennom huden

Hunden vår på 9 mnd har sluttet for lenge siden med valpebiting. Men nå har vi hatt 2 episoder i det siste der hun har bitt oss gjennom huden. Begge gangene da vi prøvde å ta fra henne noe hun hadde tatt som hun ikke fikk lov å ta. (sjokoladepapir og plastikkbit). Er dette innafor? Vi blir jo veldig redde for at hun skal bite andre... hun er jo sååå søt og snill ellers. Er dette vanlig eller helt uvanlig?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-21, 17:31   #2
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 955
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: valp på 9 måneder har bitt oss gjennom huden

Oppdatert på stivkrampesprøyte?

Les ellers her om ressursforsvar, det må trenast på og kan bli veldig alvorlig.
http://manimal.no/aggresjon-mot-mennesker/
https://canis.no/ekspertpanelet/bytteforsvar-2/
https://adferdstrening.wordpress.com...ige-problemer/

Lær hunden bytteleiken, når den plukkar opp noko så tilbyr du godbit for å bytte.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-21, 18:00   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: valp på 9 måneder har bitt oss gjennom huden

Nei, det er overhode ikke greit og må trenes vekk før det det utarter.
Bytteleken er en god måte å gjøre det på.
Da hindrer du henne også i å lære seg å svelge det hun har funnet i rasende fart for å slippe å gi det fra seg.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-21, 19:47   #4
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.442
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: valp på 9 måneder har bitt oss gjennom huden

Det der hadde jeg ikke likt, så skjønner at du blir bekymret.

Vår har lært slipp, og slipper heldigvis oftest, enten jeg har godbit på lur eller ikke. Men i starten trente jeg med å bytte mot godbiter.

Vår har også "bitt" så vi har fått skrammer, men da er det gjennom lek og tydelig uhell. De er skarpe, disse valpetennene!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-21, 21:45   #5
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: valp på 9 måneder har bitt oss gjennom huden

Ikke greit, men heller ikke helt uvanlig. Den er bare valpen ennå, og skjønner ikke helt hva det går i. Ikke ta fra meg, for dette er mitt! Og dette må dere jobbe med, før det blir normalen for hunden. Da har dere et problem.

Da vi fikk vår voksne hund, så forsvarte hun det som var sitt sikkert pga den nye situasjonen. Jeg var klokkeklar på at både mat, godbutee type dentastix, leker og slikt, det var noe vi måtte kunne ta fra henne uten at hun protesterte. Hun var verst på dentastix.

Vi løste det ved å sette oss rolig ned sammen med henne, godsnakket med henne, og et klart nei om hun knurret til oss. Og så fikk hun igjen stixen når hun hadde gitt den fra seg uten bråk.

Var det noe hun av en eller annen grunn ikke kunne få tilbake, tilbake, så gjorde vi akkurat det samme, men at hun da fikk en godbit når hun hadde vært flink.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-21, 21:50   #6
Urie
Superaktiv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 446
Urie er litt kulUrie er litt kul
Standard

Sv: valp på 9 måneder har bitt oss gjennom huden

Vi har vært borti lignende situasjoner med vår valp. Han har ikke bitt enda, men vokter godt på det han har fått tak i.
Det er nylig skrevet mye nyttig info på NKK:

https://www.nkk.no/aktuelt/en-introd...86417-985.html

Urie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-21, 06:24   #7
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: valp på 9 måneder har bitt oss gjennom huden

Bytte, som Floksa sier. Aldri ta fra hunden noe uten at dere har noe kulere å bytte med - som en leke hunden digger eller en skikkelig god godbit. Hvis dere bare tar det den har skal jeg love dere at dere raskt får en hund med skikkelig ressursforsvar.

Hvilken rase er dette?

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-21, 08:34   #8
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Valp på 9 måneder har bitt oss gjennom huden

Ressursforsvar, ja. Og det må trenes bort. Husker godt at dette var en stor no go ved vurdering av hundens egnethet som røde kors besøkshund. Hundene som gjorde sånt (testet med leverpostei i skål som ble fjernet av instruktør (med beskyttelse for hånden/armen) ble sendt hjem fra kurset med det samme. Uansett hvor bra de kunne alt annet. Såklart forståelig når de trenes til å omgå gamle og demente. Heldigvis en sjelden ting men noe dere må jobbe med asap.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-21, 09:01   #9
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.226
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Valp på 9 måneder har bitt oss gjennom huden

Jeg så på en sånn hundeserie på NRK der en av hundene hadde denne type problemstilling. Anbefaler dere å se på den serien for å få tips til hvordan man bør trene. Hunden ble helt kvitt ressursforsvaret sitt.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-21, 09:07   #10
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.442
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valp på 9 måneder har bitt oss gjennom huden

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg så på en sånn hundeserie på NRK der en av hundene hadde denne type problemstilling. Anbefaler dere å se på den serien for å få tips til hvordan man bør trene. Hunden ble helt kvitt ressursforsvaret sitt.

Ja, stemmer det, var det ikke en cobberdog? I serien Fra bølle til bestevenn. Det gikk utrolig fort å bli kvitt det. Eventuelt var eierne veldig flinke til å trene på det.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-21, 12:54   #11
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valp på 9 måneder har bitt oss gjennom huden

Det høres ut som ressursforsvar, ja.

Jeg ville både jobbet med ressursforsvaret, og med bitthemming, for å unngå at hun biter helt ned. Etter råd fra instruktør på valpekurset jobbet vi mye med bitthemming, for å unngå å måtte "telle fingre" når han fikk godbiter. (Hver gang tennene var i nærheten av huden så "klynket" vi og snudde oss/så bort, uten å trekke til oss hånden.)

Noen hunder har mer ressursforsvar enn andre. Det viktigste dere gjør er å gjøre henne trygg på at det som er hennes, det er hennes. Det hun har tatt, det må hun gi fra seg mot godbit. Tren gjerne inn "slipp-kommando", og belønn med skikkelig gode godbiter hver eneste gang hun slipper. Dere har nemlig ikke lyst til at hun skal svelge det hun har tatt kjemperaskt, for å slippe å måtte slippe det. Siden det fort fører til en veldig dyr tur til dyrlegen for å få oppkastsprøyte. :btdt:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-21, 18:20   #12
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: valp på 9 måneder har bitt oss gjennom huden

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Bytte, som Floksa sier. Aldri ta fra hunden noe uten at dere har noe kulere å bytte med - som en leke hunden digger eller en skikkelig god godbit. Hvis dere bare tar det den har skal jeg love dere at dere raskt får en hund med skikkelig ressursforsvar.

Hvilken rase er dette?

Bichon havanaise

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-21, 18:26   #13
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: valp på 9 måneder har bitt oss gjennom huden

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Bichon havanaise

Jeg har en bichon frise som blir rasende på meg om jeg prøver å ta fra henne rått kjøtt. Tørrfôr går derimot greit.

Mi tuppe på 7 år har også bite meg når jeg måtte fjerne henne fra maten.

Utfordringen min er jo at ingenting overgår rå kyllinglår eks..

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-21, 19:22   #14
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: valp på 9 måneder har bitt oss gjennom huden

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg har en bichon frise som blir rasende på meg om jeg prøver å ta fra henne rått kjøtt. Tørrfôr går derimot greit.

Mi tuppe på 7 år har også bite meg når jeg måtte fjerne henne fra maten.

Utfordringen min er jo at ingenting overgår rå kyllinglår eks..

Da bytter du med rå kyllinglår.

Nå har jeg vært veldig opptatt av å dempe ressursforsvar med små hunder og mange barn. Men en regel har vært vi aldri, aldri tar noe fra dem uten at vi bytter med noe bedre. Når det er grundig innlært så kan man i krisetilfeller ta noe uten å bytte, men kun i nødsfall. En ting er at de forsvarer sitt eget, noe annet og veldig farlig er de som lærer seg å svelge det de har funnet umiddelbart for å slippe å gi det fra seg. Vår hund stjal en Paracet ut av hånden på en av ungene. Bare flaks og rask reaksjon (jeg visste at det var svært farlig og kastet bikkja i bilen og dro til dyrlegen) gjorde at han overlevde.
Så bytteleken er viktig på mange områder.
Paracethunden spiser fortsatt alt som kan se ut som mat altså. Og driter pappmasjé i andre enden. Men han slipper om vi ser han og ber han om det.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no