Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hønsesnakk

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-21, 09:57   #61
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hønsesnakk

Åja, sorry, du skrev jo Islandshøns lenger oppe.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-21, 19:14   #62
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hønsesnakk

I år er første år på lenge at vi ikke har påskekyllinger i hus. Fant it at det ble nok med kopplam og valp akkurat i år.

Søsteren min har klekket ut kyllinger i barnehagen hvor hun jobber, så de ender nok opp her i løpet av påsken.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-21, 14:27   #63
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hønsesnakk

Mine høner har ikke lagt noen egg på flere uker nå. Det er i hvert fall noen av dem som myter ettersom det ligger en del fjær i hønsehuset. Alle har bleke kammer, så tegn på at de ikke er i eggleggermodus. De begynner virkelig å bli eldre, 3, 5 og 6 år gamle, men det var alltid noen egg hver dag før mars. Jeg har sjekket for midd og lus, men så ikke noe. Hanens kam er veldig rød, så han er i form. Ja, ja, bare vente og se.

Mitt mål er å flytte og da kan jeg trolig ikke ha høns lenger så jeg har ikke noen ambisjon til å fylle på med yngre høner nå.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 01:14   #64
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hønsesnakk

Mine høner har også redusert veldig på mengden egg i det siste. Håper det tar seg opp snart. De yngste er ca 1 år nå.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-21, 10:36   #65
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hønsesnakk

Nå, endelig har de begynt å legge egg igjen! Egg fra Silverudds blå (6 år gammel høne) er ikke befruktet, men CReam Legbar er befruktet. Hannen er lysgrå Dverg Kochin. Det er mulig at de andre hønene har lagt egg også, men de eggene har nok hønsedamen tatt i tilfelle. Det er i tilfelle Dverg Kochin eller Dverg Orpington med DK far. Si ifra om det er noen som vil at jeg sender egg nå i juni.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-21, 12:15   #66
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hønsesnakk

Lurer på om vi skulle fått oss noen høner, men er usikker på hvordan vi skulle gjort det med hus. Vi har låve og uthus, så ser for meg at vi kan rydde ut et område i ett av dem og gjerde det av. Men hva bør jeg tenke på når vi skal velge område?
-lett å skufle ut møkk? Hvor ofte gjør man det, og hvor mye møkk blir det av noen få høner?
-enkel tilgang til uteområde? Hvor stort bør det være, og hva bør det inneholde?
-avgjerdet fra kjøkkenhagen

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-21, 12:49   #67
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hønsesnakk

Gajamor, jeg skal svare deg når jeg sitter ved PC.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 11:30   #68
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hønsesnakk

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Lurer på om vi skulle fått oss noen høner, men er usikker på hvordan vi skulle gjort det med hus. Vi har låve og uthus, så ser for meg at vi kan rydde ut et område i ett av dem og gjerde det av. Men hva bør jeg tenke på når vi skal velge område?
-lett å skufle ut møkk? Hvor ofte gjør man det, og hvor mye møkk blir det av noen få høner?
-enkel tilgang til uteområde? Hvor stort bør det være, og hva bør det inneholde?
-avgjerdet fra kjøkkenhagen

Høner er koselig og nyttig, og ikke mye jobb, vil absolutt anbefale det!
Vi har gjort det sånn:
har delt av rom med egen dør i isolert uthus, har varmerør og varmelampe på vinteren. Rommet er kanskje 5 kvm. Vagle ca 1.5 meter opp, med en gammel bokhylle under, har lagt høy inni de nederste hyllene som fungerer som verpekasse. Mesteparten av møkka kommer oppå toppen av hylla, så rengjør her ca annenhver dag. Vi har 5-6 stk, det blir ikke mye møkk om man gjør det på denne måten. Kaster møkk i kompost eller rett i blomsterbedet = frodige stauder. Har flis på golvet, denne trenger ikke skiftes så ofte, kanskje en gang i måneden om sommeren fordi de er så mye ute.
Det er også luke ut fra hønsehuset, her går de ut og inn som de vil på sommeren. Men de graver i det de finner av bar jord, så grønnsaker og blomsterbed må gjerdes inn ja, eller ha netting over.
Det er støtt og stadig portforbud for fugl pga fugleinfluensa, så inngjerdet utegård med tak over må nok også planlegges for. Rovdyrsikring er lurt å tenke på, etter hva som er sannsynlig i området, rev, mink, hønsehauk.


Sist redigert av Galathea : 22-06-21 kl 15:41.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 16:21   #69
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hønsesnakk

Jeg har også ca 5 kvm isolert. Vi har også varmerør på veggene og vår hønsedame (hun som veldig frivillig har meldt som som hønsepasser) har på en hel del varme, men det er nok mer for henne enn for hønene ettersom hun er der mye (hun kan sitte der flere timer per dag). Uansett, det er greit å kunne ha det varmt nok så at ikke vannet fryser for det skaper plunder for deg. I tillegg er det hyggelig for hønene å ikke ha det for kaldt.

To vagler (tykkere enn hva du tror (gjerne 10 cm i diameter, hønene skal kunne hvile brystbeinet på dem) over en plate der det ligger en presenning og strø på så at det er enkelt å plukke hønsebæsj med en hanske. Om ikke hønsedamen er her så gjør jeg det hver annen eller tredje dag. Bæsjen er fin å ha i vannet når du vanner plantene eller rett i bedene. Ellers legges strøet med bæsj i en kompost eller kjøres bort som hageavfall. Jeg har linoleum eller muligens vinyl på gulvet. Kjøpt som restbit. Helt rent gjør jeg kanskje en gang i måneden. Ellers tar det ca 5-10 minutter per gang når jeg er der. (Hønsedamen bruker flere timer, men det er nå opp til henne, hun syns det er kos. )

Redekasser er en slik, men med bare halvparten så høye bokser: https://www.ikea.com/no/no/p/trofast...vit-s79228571/ Kjøpt på den avdelingen der de har demovarer så jeg fikk det rimelig. Jeg har høy i boksene. Jeg har hatt opp til 12 høner og det har vært nok med tre. Som regel vil alle uansett i den øverste og de samarbeider om det og de ligger jo ikke alltid der samtidig heller. Litt høy her og der der de liker å ligge også.

Vannbeholder anbefaler jeg sterkt noe med nipler eller små "vattenkoppar". De vanlige som markedsføres ellers syns jeg fungerer særdeles dårlig, det kommer spon og dritt opp i dem og de søler ut vann. Jeg har kjøpt disse: https://www.enochannangroda.se/vatte...n-ankor-vaktel og en beholder på Ikea (fant den ikke når jeg søkte raskt, men de har den sikkert fortsatt) som har lokk. Så har jeg satt den på veggen, men så at det fortsatt er enkelt å fjerne den og gjøre den ren.

Når det gjelder mat anbefaler jeg også noe som sitter skrudd fast på veggen. De andre går også tett med spon og søler på gulvet. Jeg har en som henger på veggen, men det finnes varianter som bare åpner seg når de tråkker foran maten og det kan være en bra løsning.

Jeg har også luke ut, mine har en hønsegård med bølgeplasttak på 13 kvm.

For er greit å tenke på, det er mye bedre om de har skjellsand tilgjengelig og ikke har for mye kalk (dvs verpefor). Da kan de balansere selv hvor mye kalk de trenger gjennom å spise skjellsand. De må også kunne bade i sand/jord for fjærene, men har de fri tilgang til hagen så ordner det seg på sommerhalvåret.

Det som koster er å få hønsehuset i stand (og spesielt utegård med tak og isolering. Hønseforet og strøet og litt høy koster ikke så mye. Så får de stort sett alt av restmat foruten avokado (tåler de ikke), kylling-/kalkunrester (føles ikke riktig), appelsinskall, kjøttbein og lignende.

Til tider har de fått midd/lus, ikke farlig for mennesker og ganske naturlig for dem å få, vilde fugler får det jo også. Men, jeg har alltid behandlet det, ikke så mye mas, men greit å vite. Jeg merker at de ikke tåler det så godt om de er litt eldre eller ellers ikke er i form. Rød kam = høne som legger egg og er i form. Lys kam = myter, eldre som ikke legger så mye egg eller ikke i form.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no