Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Bytte farge på verandagulv

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-12, 22:18   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Spørsmål

Bytte farge på verandagulv

Dette er vel strengt tatt en typisk våraktivitet, men på den tiden hadde jeg kranglete rygg og slike ting var uaktuelt. Da gjør man det nå istedet.

Verandaen vår har til nå vært brun, en ganske mørk og gylden farge. Jeg har egentlig aldri vært fornøyd med den og ønsker å bytte. Huset vårt er hvitt, men fargen brekker ørlite over i grønt og når vi skal male det neste gang (muligens neste år) ønsker jeg en ren hvitfarge. Vi har mørkgrå takstein, og en del grå støttemurer etc. på eiendommen. Jeg ønsker derfor en kaldere farge på terrassen, gjerne en lys grå en. Tror det vil bli mer gjennomført, og dessuten er fargen idag såpass mørk at den er vond å gå på når sola steiker (ikke at det har vært et veldig stort problem denne sommeren, men ).

Jeg har de siste par dagene renset verandaen med kraftig terrasserens, børstet med kost og spylt med enorme mengder vann. Jeg ser jo stor forskjell, men syns likevel gulvet virker mørkere enn om det var ubehandlet. Spørsmålet er om jeg må gå på enda en gang? (Vi har stor veranda 60m2++.) Hvordan vet man om man har fått fjernet det meste av den gamle beisen? Når er det tilstrekkelig?

Og når kan man begynne å beise etter dette forarbeidet, mtp. tørketid? Må jeg ha fuktmåler? (At det er en risikosport å dra frem beisekosten i det hele tatt i dette landet, er en annen historie).

Dette er liksom mitt prosjekt, og jeg vil at det skal bli perfekt.

En annen ting. Bærebjelker(?) i front/rundt på utsiden samt håndløpere må nødvendigvis også behandles på samme vis. Noen av disse er ved/over bed med blomster og planter. Har ikke lyst til å ta livet av disse ved å spyle dem ned med lutpreparater, hvordan unngår jeg dette? Kan jo dekke til selve plantene med plast, men tror det blir vanskelig å unngå at noe av spylevannet kommer ned i jorda rundt. Gjør dette noe, så lenge man skyller lenge og vel slik at det uttynnes mest mulig?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 22:32   #2
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Far brukte pussemaskin på terrassen vår. Fra mørk brun til lys grå.
Der han ikke kom til med pussemaskin, bla helt i ytterkant, har vi brukt dekkbeis i samme farge som huset. Dvs at vi har en hvit kant ytterst under gjerdet.
Storfornøyd!

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 22:40   #3
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Pussemaskin utgår, siden jeg allerede har bedrevet terrasserenshelvette i en del timer. Er forberedt på å fortsette med det inntil jeg er fornøyd/ det er tilstrekkelig.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 22:42   #4
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Vedr. det treverket som berører bed/planter er det jo en mulighet å beise det i husfargen, men siden verandaen er ganske massiv foran hele husfasaden tror jeg det kan være fint å bryte med en annen farge (gulvfargen), slik som idag. Men det betinger jo at vi finner en metode som ikke truer alt liv i bedet/skråningen under.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 22:46   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Jeg tror du må pusse, altså? Kan man vaske bort beis?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 22:54   #6
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Jada, det kan man. Det er snakk om terrassebeis/lasyr da, der treverket skinner igjennom. Ikke sånn heldekkende husbeis.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 23:38   #7
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.852
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Jeg vil sterkt avbefale lys grå - vi prøvde, og allerede etter en dag var det møkkete som bare rakker'n. (Dette var riktig nok trappa der vi går opp til husdøra.) Det ser ikke ut i det hele tatt. (Siden har det for øvrig bare regna, så nå har vi en halv grå trapp og en halv brun med delvis bortregna beis samt converseavtrykk. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 23:46   #8
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Tro meg, møkka syns godt på gyldenbrunt gulv og.

Kanskje jeg burde få spesialblandet fargen "Fotsålestøv"?

Forøvrig gleder jeg meg ikke til selve beisingen. Om man skal ta utgangspunkt i bruksnvisningen for påføring skjønner jeg ikke at det er mulig å beise i dette landet i det hele tatt. Ikke sol, ikke regn, eller varsel om sådan nærmeste døgn etter beising, kke for høy luftfuktighet, ikke for kaldt, ikke fare for nattedugg.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 00:32   #9
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Har du brukt bare terasserens, eller terassebleker også?

Kraftig kost, men tar så og si alt.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 08:51   #10
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Tro meg, møkka syns godt på gyldenbrunt gulv og.

Kanskje jeg burde få spesialblandet fargen "Fotsålestøv"?

Forøvrig gleder jeg meg ikke til selve beisingen. Om man skal ta utgangspunkt i bruksnvisningen for påføring skjønner jeg ikke at det er mulig å beise i dette landet i det hele tatt. Ikke sol, ikke regn, eller varsel om sådan nærmeste døgn etter beising, kke for høy luftfuktighet, ikke for kaldt, ikke fare for nattedugg.

Jeg brukte rulle da jeg beiset terrassen i går. Kan ikke skjønne at jeg har grudd for den jobben i to år. Rullen kunne låses sånn at man kunne dra over plankene hvis man hadde påført for mye etc. Genialt rett og slett.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 16:02   #11
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Har du brukt bare terasserens, eller terassebleker også?

Kraftig kost, men tar så og si alt.

Jeg har brukt terrasserens. Den skulle visst være tilstrekkelig iflg. damen i fargehandelen. Og det ser faktisk sånn ut. Nå har jeg igjen en del meter håndløper samt denne hersens fronten, så er det snart klart for beising. Som jeg også skal gjøre selv.

Ja, om noen har tips om fin, ikke for lys og ikke for mørk gråfarge, kom med det.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 17:45   #12
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

....

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.

Sist redigert av Pesten : 13-11-12 kl 19:23.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 22:09   #13
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Jah.. Nå har jeg brukt opp 10 l terrasserens, og ennå er jeg ikke ferdig.
Dette bør bli bra til slutt, altså!

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 23:08   #14
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

....

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.

Sist redigert av Pesten : 13-11-12 kl 19:22.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 23:16   #15
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Tja. Har ikke knipset noe før jeg begynte, men underveis- og etterbilder bør være mulig.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 11:10   #16
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Jeg bor i Bergen og her er eneste prioritet når man maler og beiser; rent tørt materiale; alt annet sol, morgendugg (man venter til den har dunstet i solen) får vike, og produsentene får være så god å lage en maling som fungerer på jorden.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 11:25   #17
Amic@
Tobarnsmor :)
 
Amic@ sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Innlegg: 806
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Vi har Shimmergrå fra trebitt. Jeg er iallefall veldig fornøyd med den!

__________________
Amic@, M('06) A('10)
Amic@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 14:11   #18
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Jeg beiset akkurat ny terasse med Naturgrå- lyseste fra Jotun. Passet veldig bra til husfargen, som er Grå Skifer! Lyst og lækkert!

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 14:30   #19
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Nordisk tre er en fin farge. Den er gråish. Ser ut som treverk som har grånet avseg selv.
Vi hadde det på gulvog rekkverk der vi bodde før. Møkka syntes ikke godt heller syns jeg.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 14:32   #20
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte farge på verandagulv

Næh, det var naturgrå.
Dårlig husk...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no