Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva serverer du til sommergjester?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-21, 21:27   #1
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva serverer du til sommergjester?

Vi har ikke hytte, men bor på landet, har god plass, fine tur- og friluftsmuligheter i nærheten, så hjemme er et fint feriested. Også for familie og venner, så det blir en del besøk og overnattingsgjester i løpet av en sommer. Koselig, men det er ikke bare ferie å være vertinne og trylle fram servering som helst ikke skal være for dyrt eller krevende å lage i stand. Matlaging er ikke min favoritt-feriesyssel.... Har i år kjøpt inn litt større kvanta frosne reker som ligger klar i fryseren, det er enkelt. Vi griller en del, men det blir ofte mer styrete enn å lage mat inne, da uteplassen ikke ligger i direkte tilknytning til kjøkkenet.

Hva får deres sommergjester når de kommer på besøk som går over flere dager evt stikker innom fordi de tilfeldigvis er på gjennomreise? Har dere tips til god og enkel sommermat; lunsj, middag, dessert som jeg kan ha på lur og bare trylle fram på bordet når gjestene ankommer, ofte langveisfarende og med tomme mager og grinete unger..?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-21, 21:33   #2
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Gjester som kommer uanmeldt/på kort varsel får vafler. Alltid. Vi har alltid rørt jordbærsyltetøy i fryseren (jordbærdyrkere i familien) og som regel rømme i kjøleskapet siden vi har taco ca en gang i uka, og jeg har svart belte i vaffelrøre. Melder de sin ankomst slik at vi har tid til å løpe på butikken før de kommer, så havner det gjerne en boks med is på bordet også.

Hos oss er det praktisk med grilling da, så det blir en del av det. Så har jeg oppskrift på en veldig god foccacia som bruker å gjøre lykke, ved siden av en eller annen god suppe. Tomat- eller blomkålsuppe er det jeg lager mest, siden jeg har det "i fingrene" uten å måtte lete fram oppskrift, og jeg som regel har ingrediensene i skapet.

Mannen lager gjerne pizza, da en rekke pizzaer av italiensk type, med ulikt fyll. Han koker av og til en stor gryte med veldig god pizzasaus fra bunnen av, som han fryser ned i porsjonspakker, så det har vi som regel også i fryseren. Trenger bare mozarella og basilikum (som vi har i hagen om sommeren).

Grinete unger blir som regel lykkelige av pølser, og lykkelige unger = lykkelige foreldre. Det enkleste er ofte det beste.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 21-06-21 kl 21:42.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-21, 21:33   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Nybakte rundstykker og en god salat?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-21, 22:09   #4
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Lag en megaporsjon av disse, det er lite styr og så innmari godt at gjester ikke klarer å slutte: https://www.godt.no/oppskrift/9158/e...mat-paa-bordet

Generelt er eltefrie brød og alt eltefritt veldig greit, men krever at du vet at de kommer dagen før. Vannmelon er min favoritt å servere folk om sommeren.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-21, 23:01   #5
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Vafler er sikker vinner her også. Hvis man har halvstekte pizzabunner og ferdig saus i fryseren er også pizza kjapt å få på bordet om man vil ha et skikkelig måltid. Vi har alltid masse ost i hus og alltid et eller annet av topping vi kan ha på. Hva med spekemat? Det har jo lang holdbarhet og kan ligge og vente på gjestene. Tilbehøret kan bli det dere måtte ha tilgjengelig.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-21, 23:40   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Vi er motsatt, og er de som ER gjester i dagesvis...

Hjemme er det evt bare svigermor som besøker oss om sommeren og da får hun hva enn vi griller. (vi griller stort sett så lenge det ikke regner)

Men vi tilbringer er par uker på å pendle mellom svigermor og svigerfar. De fleste middagene hos svigermor. Der handler vi støtt og stadig og lager mat, vi kommer jo fem inn i en husholdning som normalt er 1 (og gjerne er der 1-2 andre en god del av tiden, kanskje enda flere i år

Svigermor griller ikke mer enn en i løpet avvørt opphold (dvs, mannen min gjør det) men det hender vi pusher det ved å kjøpe inn grillmat og lage den, oftest jobber hun deler av tiden vi er der. Ikke så mye det i år.

Men det jeg skal frem til. Gjester som blir der i flere dager bør bidra i kosten, både å handle og å lage.
. Gjester som slenger innom en time kan fint få vafler ja, det er godt.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-21, 23:46   #7
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Taco er veldig greit å servere til mange og også pitabrød, så fyller folk det de vil ha oppi.

Om du vet at dere skal ha gjester til middag/brunch i litt tid, så hiv store poteter på et lag grovt havsalt i ovnen på 200 grader i 1 1/2-2 timer (kommer litt ann på hvor store potetene er. Så har vi ved siden av rømme, stekt sopp, kryddersmør, vanlig smør, mais, bacon/skinke/kylling ettersom hva som passer. Og revet ost. Veldig greit med sånn mat vi setter ferdig på benken, så forsyner folk seg selv og setter seg ved bordet.

Pastasalat og halvstekte rundstykker er jo godt også. Sett i gang gjestene med å lage salaten når du har handlet inn.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 00:35   #8
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Pai. Kjøp rull ut-deig og fyll med det du synes er godt.

Jeg hadde lett kjørt på med wienerpølser og lompe til slikt besøk.

Brød og pålegg.

Tomatsuppe med egg og makaroni er fint som varmlunsj.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 08:25   #9
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Takk for mange fine tips, nå ser jeg lysere på ferien

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 08:27   #10
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.793
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Jeg synes det greit å ha billige pitabrød liggende (ev i fryseren), noen bokser pizzasaus (ev hjemmelaget), Creme fraîchep og revet ost, skinke, påleggsrester, grønnsaker etc. Da kan man lage pitapizzaer på null komma niks.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 08:55   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Etter mitt syn kan man ikke forvente full oppdekning når man selv tar initiativ til å stikke innom, og dersom det er noe dere har endel av, tenker jeg det er bra at du er litt bevisst på det, på forhånd. Slike besøk skal jo være hyggelige også for dere, det synes sikkert gjestene deres, også. De vet jo ikke om (alle) de andre som også kommer.

Noen har noe fast de varter opp med. Det er veldig greit for alle, fordi da vet alle hva man kan forvente. Jeg synes vafler høres ut som en fin ting. Lett å ha på lur, lett å lage og alle kan bidra. Kan man også lage på terrassen el.l., og hver kan bare presse sin egen vaffel, eller man kan ha en haug brødskiver og litt ost (evt skinke) og lage ostesmørbrød.

Det med forventninger er noe jeg generelt er glad i er avklart. Det er dumt å komme ferdig spist når noen har strevd, og det er dumt å tro at man får mat når man ikke gjør det. Jeg tenker det er fint å si noe om det når noen ringer. «Hyggelig, ja, vi er hjemme. Da lager vi vafler på terrassen når dere kommer».

Det er også lov å avklare at det ikke blir servering. «Vi har ikke noe ekstra, men dere er velkomne på kaffe. Vi kan også varme grillen om dere vil ta med noen pølser».

Så er det også sånn at når noen først har fått oppdekning, kan de fort legge det inn i ferieplanene. «Så drar vi innom Bente og Mads og får middag før vi drar videre». Hvis dere ikke tenkte akkurat det også på sikt, er det en fin og ærlig sak å si nettopp at «flott, da får dere vafler når dere kommer».

Bor man på en feriedestinasjon er man populær i ferier. For noen kan det være strevsomt i arbeid, og også en økonomisk belastning. Vet noen som kom med et hjertesukk om de som kom med to kurver jordbær og en rødvin, og slo seg til for en uke eller to. Hvert år. Jeg vet også familier som sikter seg inn på «gratis ferie».

Som gjest synes jeg det er en bra ting om vertskapet også er tydelige - det kan gjøres på en hyggelig og diskret måte - og jeg synes en god gjest bidrar både med innsats og med mat/ bidrag til mat. Man kan dele på å stå for måltider, handle inn, vaske rommene man har brukt før man drar. Dersom dere har mange gjester og/ eller de blir en stund, er det etter mitt syn viktig at ikke hele ansvaret ligger på vertskapet. Det skal være hyggelig for alle.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 09:31   #12
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Etter mitt syn kan man ikke forvente full oppdekning når man selv tar initiativ til å stikke innom, og dersom det er noe dere har endel av, tenker jeg det er bra at du er litt bevisst på det, på forhånd. Slike besøk skal jo være hyggelige også for dere, det synes sikkert gjestene deres, også. De vet jo ikke om (alle) de andre som også kommer.

Noen har noe fast de varter opp med. Det er veldig greit for alle, fordi da vet alle hva man kan forvente. Jeg synes vafler høres ut som en fin ting. Lett å ha på lur, lett å lage og alle kan bidra. Kan man også lage på terrassen el.l., og hver kan bare presse sin egen vaffel, eller man kan ha en haug brødskiver og litt ost (evt skinke) og lage ostesmørbrød.

Det med forventninger er noe jeg generelt er glad i er avklart. Det er dumt å komme ferdig spist når noen har strevd, og det er dumt å tro at man får mat når man ikke gjør det. Jeg tenker det er fint å si noe om det når noen ringer. «Hyggelig, ja, vi er hjemme. Da lager vi vafler på terrassen når dere kommer».

Det er også lov å avklare at det ikke blir servering. «Vi har ikke noe ekstra, men dere er velkomne på kaffe. Vi kan også varme grillen om dere vil ta med noen pølser».

Så er det også sånn at når noen først har fått oppdekning, kan de fort legge det inn i ferieplanene. «Så drar vi innom Bente og Mads og får middag før vi drar videre». Hvis dere ikke tenkte akkurat det også på sikt, er det en fin og ærlig sak å si nettopp at «flott, da får dere vafler når dere kommer».

Bor man på en feriedestinasjon er man populær i ferier. For noen kan det være strevsomt i arbeid, og også en økonomisk belastning. Vet noen som kom med et hjertesukk om de som kom med to kurver jordbær og en rødvin, og slo seg til for en uke eller to. Hvert år. Jeg vet også familier som sikter seg inn på «gratis ferie».

Som gjest synes jeg det er en bra ting om vertskapet også er tydelige - det kan gjøres på en hyggelig og diskret måte - og jeg synes en god gjest bidrar både med innsats og med mat/ bidrag til mat. Man kan dele på å stå for måltider, handle inn, vaske rommene man har brukt før man drar. Dersom dere har mange gjester og/ eller de blir en stund, er det etter mitt syn viktig at ikke hele ansvaret ligger på vertskapet. Det skal være hyggelig for alle.

Ja, folk er forskjellige her, heldigvis bidrar de fleste av gjestene våre både med hjelp og innkjøp. Mens andre igjen sitter pal og venter på at bordet skal bli dekket... For meg er det summen av alt som sliter litt, at man bruker en god slump av feriepengene på å handle mat (flere av de aktuelle komme med 3 unger, vi har 3 selv, så da blir det middag, drikke og dessert for 10 da, mange ganger ila sommeren), at man jobber og styrer, og at det binder opp tid, man kan liksom ikke reise en svipptur på stranda uten å planlegge og pakke for alle, og også (introvert som jeg er) at det er noen der hele tida som man må snakke med og smile til. Mens de dyrebare feriedagene tikker av sted. Jaja.
Men vafler er oftest det det går i altså (dobbelt vaffeljern av høy kvalitet er en av mine beste investeringer!), men føler av og til på at jeg skulle disket opp med middag/grillmat..


Sist redigert av Galathea : 22-06-21 kl 09:56.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 11:50   #13
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Spekemat, salat, potetsalat, eggerøre og ferske rundstykker er utmerket sommermat. Lite jobb og alle finner noe de liker.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 12:29   #14
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Kjøtt eller laks som kan grilles. Trines matblogg for enkel potetsalat og brokkolisalat som likes av alle. Salat med quinoa, grillost og granatepler om det skulle komme noen som ikke skal ha kjøtt, fisk, laktose eller gluten.

Men helt uten forvarsel hadde det blitt lite og dårlig med mat. Men har 5 dagligvarebutikker innen en km.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 13:33   #15
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Det Charlie sa.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 13:48   #16
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Vi får så sjeldent besøk (alltid planlagt, aldri spontant) at når vi får gjester, blir det festmat og -drikke fra de kommer inn døren til de reiser igjen. Jeg pleier å begynne å planlegge menyen når jeg hører at folk skal komme, så det går så smooth som mulig og slik at jeg får mest mulig tid til å være med gjestene. Må vel legges til at vi er i overkant glade i både bordpynting og matlaging. Jeg er forresten i den gruppen som ikke liker gjester som skal hjelpe til (med noen få unntak). Jeg vil heller være på kjøkkenet alene, evt. med mannen. Når vi har gjester som ikke skal bo her, lager jeg til så mye som mulig før de kommer.

Hadde noen kommet spontant, hadde det blitt tapasgreier og vin. Eller spekemat. Eller vi hadde bestilt sushi. Men det skjer jo som sagt ikke.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 16:55   #17
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Fasiten ble sammenhengende 16 døgn med overnattingsgjester, første besøk i 11 dager, andre pulje i 5 dager. Begge familiene med tre barn, og begge er slekt, noe som fører til at vårt hjem blir "basen" som gjør at andre slektninger kommer på hit på besøk for å treffe feriegjestene. Blir mange til bords (14-16 pers flere ganger), og diverse annen oppvartning, klær, sko, shampo og solkrem må lånes, sår må renses og plastres, krangler som må mekles, unger og voksne spør om ting i ett kjør. Ganske mye for- og etterarbeid også, rydding, vask av sengetøy etc.

I tillegg et par vennefamilier som kom på dagsbesøk til hhv middag og lunsj. Jadda. Neste sommer må jeg legg en plan for å redusere omfanget noe. Koselig med gjester altså, ungene har hatt tidenes sommer, mens ferie er det ikke for meg...

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 17:06   #18
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Fasiten ble sammenhengende 16 døgn med overnattingsgjester, første besøk i 11 dager, andre pulje i 5 dager. Begge familiene med tre barn, og begge er slekt, noe som fører til at vårt hjem blir "basen" som gjør at andre slektninger kommer på hit på besøk for å treffe feriegjestene. Blir mange til bords (14-16 pers flere ganger), og diverse annen oppvartning, klær, sko, shampo og solkrem må lånes, sår må renses og plastres, krangler som må mekles, unger og voksne spør om ting i ett kjør. Ganske mye for- og etterarbeid også, rydding, vask av sengetøy etc.

I tillegg et par vennefamilier som kom på dagsbesøk til hhv middag og lunsj. Jadda. Neste sommer må jeg legg en plan for å redusere omfanget noe. Koselig med gjester altså, ungene har hatt tidenes sommer, mens ferie er det ikke for meg...



Oi. Det hørtes slitsomt og dyrt ut for dere. Tror du/dere mø sette foten ned ellers tror jeg de vil fortsette med å ta seg til rette.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 17:08   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Jeg får stadig dårlig samvitighet for at vi var 10 dager hos svigermor i år igjen, men da HAR jeg forsøkt å begrense det så mye jeg klarer og HUN vil ikke la oss dra, selv om jeg vel egentlig vet at hun blir sliten, så sier hun jo tvert motsatt til oss.

Vel, det støtter meg i alle fall i at neste år skal vi prøve å begrense det enda et par dager.
(og altså, mannen handlet inn middag til de aller fleste dagene vi var der, kjøpte melk og havregryn og annet, shampo og solkrem har vi med oss, plaster også, men et par plaster ble vel likevel brukt av bestemor sine og bestemor kos og meging ble det også noe av ja. Og sengtøy ja.

Får ikke lov til noe annet av svigermor, men altså, vi KAN ytterligere begrense oppholdet så langt i klarer. Under en uke kommer vi nok ikke, men ned ot det i alle fall (vi HAR vært oppe i 2+ altså, og det året hun ikke forsto hvorfor vi skulle hjem når jeg var i permisjon og mannen arbeidsledig og vi nærmet oss tre.... )

Så at dette ikke er god ferie for deg, det skjønner jeg godt. Vi har vært hotell-gjennomtrekk et eneste år, med folk som kom og dro i et kjør, men ellers er et ikke naturlig at folk kommer til oss sånn an mass. Svigemor kommer vanligvis, men ikke i år, kanskje i høst, sikekrt før jul i alle fall. Det gpår nesten opp i opp da, for hun kommer ei lita uke før jul, og vi er ei god uke på sommeren, og begge er på hennes ønske egentlig (ikke for det, vi og ungene vil jo ogsåtrefes selvsagt)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 17:39   #20
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva serverer du til sommergjester?

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Fasiten ble sammenhengende 16 døgn med overnattingsgjester, første besøk i 11 dager, andre pulje i 5 dager. Begge familiene med tre barn, og begge er slekt, noe som fører til at vårt hjem blir "basen" som gjør at andre slektninger kommer på hit på besøk for å treffe feriegjestene. Blir mange til bords (14-16 pers flere ganger), og diverse annen oppvartning, klær, sko, shampo og solkrem må lånes, sår må renses og plastres, krangler som må mekles, unger og voksne spør om ting i ett kjør. Ganske mye for- og etterarbeid også, rydding, vask av sengetøy etc.

I tillegg et par vennefamilier som kom på dagsbesøk til hhv middag og lunsj. Jadda. Neste sommer må jeg legg en plan for å redusere omfanget noe. Koselig med gjester altså, ungene har hatt tidenes sommer, mens ferie er det ikke for meg...

Du trenger definitivt ferie etter det!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no