Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Farging av ull i maskin. Går dette bra?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-12, 19:43   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Farging av ull i maskin. Går dette bra?

Jeg har to stk beige Berger ullpledd. Jeg har også beige sofa og det blir bare rart og stusselig med samme farge på pledd og sofa. Jeg vil gjerne farge pleddene i en mørkere farge og har funnet en fin dyp lilla farge fra Herdins. Den er for alle typer tekstiler. Jeg har brukt den på ullundertøy før og det gikk helt fint. Men hvordan oppfører Berger-pledd seg i maskinvask tro? Det står på vaskelappen at de tåler skånsom ullvask 30 grader.

Kan jeg ta sjansen eller ødelegger jeg de?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 19:46   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Farging av ull i maskin. Går dette bra?

Hm, hvis du allikevel ikke bruker dem, så hadde jeg tatt sjansen. Prøv på et av dem først?

  Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 19:49   #3
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farging av ull i maskin. Går dette bra?

Joda, de blir brukt. De er tjukke, varme og superdeilige å tulle seg inn i når det skal sløves på sofaen om kveldene. Men de ser jo ikke spesielt fine ut da. Det er dyre pledd, så det ville være dumt å ødelegge de. Jeg tenker som så at de vel sikkert tåler forsiktig maskinvask på 30 grader. Spørsmålet er jo heller om fargen fester seg på såpass lav temperatur.

Jeg tar sikkert sjansen. Når jeg først har fått lilla pledd i hodet mitt, blir det nok lilla pledd på ett eller annet vis.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 20:09   #4
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Farging av ull i maskin. Går dette bra?

Jeg har vasket vårt bergerpledd på ullvask i vaskemaskinen. Det gikk helt fint. Så fortsatt nytt ut.

Jeg vasket det fordi det loet så veldig da det var nytt. Det ble hvitt støv i hele stua.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 20:33   #5
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Farging av ull i maskin. Går dette bra?

Ja, har man godt ullprogram går det fint. Min mor elsker Berger-pledd og farer ekstra forsiktig med de, og hun har hatt sine i maskin. Noen ullfarger skal virke litt lenger enn ullvaskprogram og da slår jeg bare av maskinen når den når 30 grader, og når full fargetid er nådd slår jeg den på igjen. Men vær ekstra forsiktig, man kan ikke slurve litt en gang slik man kan med superwash merinoundertøy.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no