Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-09, 22:55   #1
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Kronglete overskrift, men jeg lurer altså på hva som skjer dersom man f.eks kjører en minibuss, men kun har sertifikat for vanlig personbil og blir stoppet av politiet?

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 23:08   #2
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Såvidt jeg vet så må du sette fra deg bilen der og da og du får bot. Tror ikke en mister lappen, men skal ikke si det sikkert. Men i alle fall hvis en kjører med campingvogn og ikke har sertifikat for det så må en sette fra seg vogna og får med bot, så ville jo tro at det samme kanskje gjelder om en kjører for stor bil eller minibuss? Heldigvis ikke selverfart.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 13:14   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Tror i utgangspunktet du kun får bot, men den er en del tusen. Samtidig kan man få skikkelige problemer med forsikring o.l. hvis man skulle havne i en ulykke, og mulig det evt. blir strengere straff også da. Hvis du har tenkt å kjøre opp til minibuss kan det gi problemer ettersom du kan få lang sperre på oppkjøring til minibuss.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 13:16   #4
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Jeg håper man får så det svir et eller annet sted.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 13:24   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Jeg tipper forsikringsselskapet vil komme til å være skikkelig kjipe hvis det skulle skje en ulykke, også mistenker jeg at det vil ha noe å si for straffeutmålingen dersom du kjører på noen eller noe og forårsaker skade.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 13:32   #6
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Kronglete overskrift, men jeg lurer altså på hva som skjer dersom man f.eks kjører en minibuss, men kun har sertifikat for vanlig personbil og blir stoppet av politiet?

Hvis du blir stoppet i en rutinekontroll regner jeg med at du må la bilen stå og får en klekkelig bot.

Worst case scenario er at du kjører på noe, eller enda verre, noen.

Da vil bilens ansvarsforsikring dekke skadene du har forårsaket og antakeligvis gå til regress mot deg. Det vil si at du kan ende opp med å være gjeldsslave resten av ditt liv, hvis du er så uheldig og f.eks. har forårsaket store personskader på noen.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 14:29   #7
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Må kanskje presisere at jeg ikke hadde tenkt å gjøre det altså. Det var bare ei venninne og jeg som begynte å diskutere det på msn etter at hun trodde mannen min skulle gjøre det. Han skulle heller ikke det

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 14:40   #8
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg håper man får så det svir et eller annet sted.

Da mannen tok førerkort kl B, så betydde dette at han kjøre bil opp til 7,5 tonn. Ett år og litt EU tilpasninger senere, så tok jeg førerkort, samme test, mens mitt gjelder til 3,5 tonn. I teorien er vi akkurat like kapable til å kjøre liten lastebil. Men bare en av oss har altså lov til å gjøre det. Det er absolutt nyanser ute og går her, og jeg synes straffen bør gjenspeile dette. Så jeg er absolutt ikke enig i at dette er noe som bør "svi", i forhold til mange andre lovbrudd.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 14:42   #9
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Da mannen tok førerkort kl B, så betydde dette at han kjøre bil opp til 7,5 tonn. Ett år og litt EU tilpasninger senere, så tok jeg førerkort, samme test, mens mitt gjelder til 3,5 tonn. I teorien er vi akkurat like kapable til å kjøre liten lastebil. Men bare en av oss har altså lov til å gjøre det. Det er absolutt nyanser ute og går her, og jeg synes straffen bør gjenspeile dette. Så jeg er absolutt ikke enig i at dette er noe som bør "svi", i forhold til mange andre lovbrudd.


Jeg kunne jo også det når jeg kjørte opp for maaange år siden, men siden jeg aldri fikk somlet meg til biltilsynet i tide så ble jeg jo fratatt den retten og kan nå bare kjøre bil opp til 3500 tonn. Sikkert like greit egentlig

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 14:47   #10
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Når man ser hvor mange idioter som ikke skjønner at 1.5 tonn tar litt tid å stoppe, så er det sikkert lurt at disse ikke setter seg bak rattet på 5-6 tonn mer.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 16:43   #11
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Når man ser hvor mange idioter som ikke skjønner at 1.5 tonn tar litt tid å stoppe, så er det sikkert lurt at disse ikke setter seg bak rattet på 5-6 tonn mer.

Nå var ikke denne minibussen så tung da. Om vi hadde tatt ut setene og fått den omregistrert så kunne man kjørt den med klasse b, forøvrig er jeg enig med deg.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 16:47   #12
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

...og kan nå bare kjøre bil opp til 3500 tonn.

Det dekker jo det meste da...

  Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 17:02   #13
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Det dekker jo det meste da...

eh, tonn, kg, detaljer, detaljer

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 17:07   #14
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Det er jo forskjell på minibusser også da. Min bil er større en pappas minibuss men jeg kan likevel ikke kjøre hans bil. (nå har han omregistrert den og jeg kan også kjøre den - men bilen er jo den samme bare et par seter mindre)
For større minibusser er det jo meget logisk at man må ha annet førerkort da de er mye større og håndteres på en annen måte.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 19:39   #15
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Når man ser hvor mange idioter som ikke skjønner at 1.5 tonn tar litt tid å stoppe, så er det sikkert lurt at disse ikke setter seg bak rattet på 5-6 tonn mer.

En minibuss kan være f.eks. en VW Caravelle. Samme bilen kan også registeres som personbil. Så det er nødvendigvis ikke snakk om en større bil enn det man ellers kan kjøre med klasse B.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 21:15   #16
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

I mitt distrikt er det 5000 kroner i bot og 6 mnd sperrefrist på å kunne få førerkort i den klassen.

Neida, jeg har ikke erfaring.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 21:25   #17
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

I mitt distrikt er det 5000 kroner i bot og 6 mnd sperrefrist på å kunne få førerkort i den klassen.

Neida, jeg har ikke erfaring.

Men man mister ikke den lappen man allerede har?

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 21:34   #18
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Høh, nå så jeg plutselig at det så ut som om jeg var ironisk da jeg sa at jeg ikke hadde erfaring. Det var jeg jo ikke, jeg har jo ikke lappen engang!

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men man mister ikke den lappen man allerede har?

Jeg skal svare på det når kilden min kommer fra badet ...

Nei, sies det.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 21:37   #19
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre bil uten å ha sertifikat til den type bil?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Høh, nå så jeg plutselig at det så ut som om jeg var ironisk da jeg sa at jeg ikke hadde erfaring. Det var jeg jo ikke, jeg har jo ikke lappen engang!



Jeg skal svare på det når kilden min kommer fra badet ...

Nei, sies det.

Når jeg leser gjennom tråden så skulle man jo tro at dette er noe jeg har tenkt til å gjøre, men jeg har ikke det altså.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no